geszue 15.09.2017 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2017 Dzień dobry, szybkie pytanie - czy murłatę można szczelnie zamknąć w styropianie? Posiadam betonowe skosy na poddaszu (trumna, lane skosy) i beton ten został ocieplony styropianem. Styropian zszedł ze skosów aż na murłatę. W ten sposób murłata jest zakryta z 3 stron: od dołu folia i wieniec, od środka styropian, od góry styropian. Wszystko uszczelnione pianką. Z zewnątrz murłata jest goła, ale za chwilę "wjedzie" tam styropian z elewacji. Styropian z elewacji ma się połączyć szczelnie ze styropianem z dachu. W ten sposób murłata zostanie szczelnie zamknięta w styropianie. Pytanie, czy to zdrowe dla murłaty? Projekt przewiduje szczelną izolację ze styropianu, ale nie ufam projektantowi w kwestii drewna, tak jak nie zaufałem w kwestii wentylacji (i słusznie). Moi wykonawcy nie mają pojęcia o ociepleniu ani o tym co zdrowe dla drewna. Na szczęście odważnie mówią "nie wiem, nie potrafię podpowiedzieć". Natomiast internet zdaje się odradzać zamykanie drewna w czymkolwiek. Niestety wszystkie wątki dotyczą krokwi, pełnego deskowania i innych zbliżonych tylko tematów. W jednym z wątków pan Andrzej Wilhelmi odpowiedział krótko, żeby murłatę od góry ocieplić wełną, a wszędzie indziej styropianem. Niestety nie mogę tego wątku znaleźć, żeby upewnić się czy dotyczył mojego problemu. Budynek nowy, kryty blachodachówką. Na dachu mam 25cm styro. Na ścianie będzie 15cm styro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 15.09.2017 21:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2017 Jak murłata - przyjechała wczoraj z tartaku i taką dasz.. i taką otulisz styropianem.. to cóż.. będzie problem..Problemem - jest tak naprawdę - jej przecinanie izolacji .. i potencjalny mostek parowy.. ale tu go nie ma..ponieważ jest beton.. jak by była murłata narażona na przepływ pary wodnej .. z wnętrza budynku, to wtedy jest problem.. ponieważ jako materiał o większe przewodności cieplnej - będzie szybciej oddawać ciepło..szybciej odda ciepło, będzie "zimniejsza" będzie zimniejsza = będzie działać jak skraplacz..Ale tu jest beton... Zapodaj wełnę elewacyjną - "twardą" i po problemie.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kemotxb 16.09.2017 09:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2017 Też niebawem będę ocieplał strop nad poddaszem i dobrze że taki wątek się pojawił. Podsumowując - murłatę ocieplić należy z boków styropianem a od góry położyć płytę z twardej wełny żeby pozwolić na ucieczkę pary wodnej ? A izolacja między krokwiami .... tam układać styropian czy też wełną ? Co dać wokół komina ? Podobno pokrycie blachodachówką ma wpływ na wentylację strychu i całego dachu ze względu że arkusze blachy tworzą ciągłość i są dość szczelne. Ciekawe jak się ma taka wentylacja przy pokryciu dachówką ceramiczną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
geszue 17.09.2017 12:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2017 Dzięki מרכבה. Teraz rozumiem na co zwracać uwagę. W ogóle zapomniałem, że istnieje takie coś jak twarda wełna elewacyjna. Nie dość, że będzie solidnie siedziało na miejscu to jeszcze łatwiej się to ułoży przy murłacie niż styropian, bo styropian należało by opianować, a dojście tam jest utrudnione. Drewno było ścięte zimą 2016/2017, a przetarte i kładzione na dach dopiero pół roku później. Na dachu leży od 3 miesięcy i nie powykręcało choć zaliczyło kilna solidnych burz przed pokryciem. Mam więc nadzieję, że jest odpowiednio wysuszone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
geszue 17.09.2017 12:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2017 (edytowane) Uzbrojony w odpowiedz Merkavy i dotychczasowe doświadczenie postaram się odpowiedzieć. Nie twierdzę, że podane rozwiązania są właściwe, takie jednak wybrałem po dłuuugiej lekturze tego forum. Też niebawem będę ocieplał strop nad poddaszem i dobrze że taki wątek się pojawił. Podsumowując - murłatę ocieplić należy z boków styropianem a od góry położyć płytę z twardej wełny żeby pozwolić na ucieczkę pary wodnej ? Możesz dać wełnę od góry lub od czoła (od elewacji). Zależy co będzie dla Ciebie wygodniejsze w wykonaniu. Jeżeli dasz od czoła, to może się pojawić problem, że styropian idąc po elewacji nagle musi się "zamienić" w wełnę. Nie wiem jak to się potem zachowa, czy nie pęknie w tym miejscu elewacja. Jest to jednak problem czysto estetyczny i ja wybieram to właśnie rozwiązanie. A izolacja między krokwiami .... tam układać styropian czy też wełną ? Co dać wokół komina ? Skoro masz betonowe poddasze to bym proponował 100% styropianu. Z tego co zauważyłem tylko nieliczni decydują się tutaj na wełnę lub rozwiązanie mieszane i raczej spotyka się to ze zdziwieniem. Przyznam jednak, że styropian układa się wyjątkowo ciężko, bardoz brudzi i wymaga dużej precyzji wykonania jeżeli nie chcesz zapychać 2cm szpar pianką. Podczas prac styropian (a raczej krzywe skosy) dały mi tak w kość, że żałowałem, że nie wybrałem natrysku pianką. Nie dość, że zrobili by to w jeden dzień to na dodatek cena wyszłaby podobna (uwzględniając czas własny ew. pomoc i materiał dodatkowy w postaci pianki do pistoletu). Nie zgłębiałem jednak tematu odporności pianki na temperatury i gryzonie, więc nie mogę powiedzieć, że "polecam piankę". U siebie dałem styropian zarówno pod krokwiami jak i pomiędzy krokwiami. Od góry krokiew została pozostawiona goła, nieocieplona. Zauważ że jest to takie samo podejście jak w przypadku wełny, tam też krokiew od góry jest pozostawiona goła. Ma więc jak oddychać. Wokoło komina też dałem styropian. Planowałem dać wełnę dla bezpieczeństwa i tak samo jak styropian pokryć klejem i siatką. Niestety wełny zbrakło, skład budowlany był zamknięty, a musieliśmy skończyć raz dwa. Zaryzykowałem więc. Podobno pokrycie blachodachówką ma wpływ na wentylację strychu i całego dachu ze względu że arkusze blachy tworzą ciągłość i są dość szczelne. Ciekawe jak się ma taka wentylacja przy pokryciu dachówką ceramiczną. Szczerze mówiąc nie widzę problemu. U mnie krokiew wystaje ponad styropian od 2 do 5cm (strop był nierówny) przy czym wszędzie jest położone 25cm styropianu. Tworzy to naturalną szczelinę wentylacyjną pomiędzy styropianem a membraną. Druga szczelina wentylacyjna jest nad membraną pomiędzy łatami i kontrłatami. W kalenicy pod gąsiorem jest wywiew. Nawiew będzie w okapach przez podbitkę. Co do temperatur pod blachodachówką o kolorze niemalże czarnym (ciemny grafit) - bardzo się tego obawiałem i powiem Ci, że zupełnie niepotrzebnie. Owszem temperatura blachy w pełnym słońcu to około 80-100 C (połać skierowana centralnie na południe), ale 5cm niżej na membranie jest już tylko 40-50. A pod membraną, czyi na styropianie około 30-35C. Jest to częściowo zasługą 2 dylatacji/przestrzeni wentylacyjnych. Styropian dodatkowo pokryty klejem z siatką i w upalne dni klej na styropianie jest po prostu chłodny lub lekko ciepły. Mogę jeszcze dodać, że styropianu nie trzeba ani kołokować ani specjalnie przytwierdzać do czegokolwiek. Ten pod krokwiami trzyma się sam, ten pomiędzy krokwiami wystarczy starannie dociąć (ciasno ma wchodzić) i dodatkowo opianować od dołu i po bokach i nic go nie ruszy. Ważne, żeby drewno było suche, bo jak Ci je wykręci po ociepleniu styropianem to zwyczajnie powstaną szczeliny w pierwszej warstwie styropianu. Edytowane 17 Września 2017 przez geszue Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.