Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam serdecznie,

Mam dylemat odnośnie kominów wentylacyjnych, otóż zaczynam budowe w tym roku i zdecydowałem się na ogrzewanie domu pompą ciepła + panele fotowoltaiczne więc nie ma sensu stawiać kominów dymnych, będę wylewał ławe pod komin ale stawiac ich teraz nie będę.. a co za tym idzie nie chciałbym stawiać kominów wentylacyjnych i zastanawiam się nad rekuperatorem ale nie mam z tym doświadczenia... sądzicie, że to bedzie lepsza opcja czy lepiej stawiać kominy?

Generalnie pieniądze które miałbym włożyć w kominy wydałbym na rekuperację, tylko co lepsze?

:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się nad tym zastanawiałem, liczyłem czy warto, co oszczędzę. Używam co prawda pół roku ale powiem jedno - rekuperacja powinna być obowiązkowa.To jest niewyobrażalny skok komfortu mieszkania. Zero odczucia zimnego powietrza. Raz miałem przez przypadek rozszczelnione okno w jednym pomieszczeniu i różnica była kolosalna. Teraz na dworzu mam -1C, a do domu wlatuje 19C. Można więc pominąć całe to liczenie, bo komfort wynagradza wszystko.

 

 

Rekuperacja ma w zasadzie jedną wadę, większa wymiana powietrza i zauważalny spadek wilgotności powietrza.

 

Pamiętaj, że garażu i kotłowni nie połączysz z rekuperacją. Tu zapewne zostaną grawitacyjne kominki wentylacyjne, jednak nie muszą one być murowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tej wady u siebie nie widzę.

Przez caly rok wilgotność w domu oscyluje w granicach 40-60%. W zimie 40% a w lecie 60%.

Mając WM możesz tą wilgotność w pewnych granicach regulować zmieniając wydajność WM.

W mieszkaniu miałem grawitacyjną wentylację i w zimie wilgotność spadala mi do 10% i bez nawilżacza nie dalo się mieszkać.

 

Czy czasem nie masz rekuperatora obrotowego lub z wymiennikiem entalpicznym?

U mnie aktualnie 30% wilgotności ale w ciągu dnia mam 400m3/h więc mogło się wysuszyć.

Odnośnik do komentarza