Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Utwardzenie 400m2 - czym to zrobić w sposób optymalny ekonomicznie?


Recommended Posts

Witajcie,

 

mam działkę z domem oddalonym od drogi publicznej o jakieś 60m (45 m drogi dojazdowej w obrębie działki i dom odsunięty od granicy o jakieś 15m). W załączeniu wrzucam poglądowe zdjęcie. Zamieszkałem w domu w to lato, po ostatnich roztopach wjazd na działkę przez kilka dni odbywał się w tempie 2kmh na ciągłej kontroli trakcji (normalnie walka o życie). Chcę to utwardzić w lato, tak aby było estetycznie i ekonomicznie jednocześnie. Chciałbym, żeby posłużyło to 5-10 lat.

 

Wytyczenie wirtualne przebiegu granic podjazdu pokazało, że łącznie wyszło 400m2, tak aby zrobić plac przed domem z jednym miejscem dla gości, których mamy bardzo często i z miejscem na wygodny wyjazd z garażu.

 

Nie chcę kostki - teren jest mocno wiejski, nie chcę tego psuć mieszczuchowatym brukiem. Myślę o jakimś tłuczniu. Jestem po lekturze miliona postów i artykułów, ale w sumie to mam więcej pytań niż odpowiedzi. Chciałbym, aby ten temat posłużył też innym, którzy mają podobne perspektywy inwestycyjne :).

 

Jestem świadom tego, że nigdy nie odśnieżę tego "na zero", ale przy zimach jakie ostatnio mamy to nawet łopaty nie warto używać, tylko ubijać :). Bardziej mnie przeraża ewentualne pylenie w lato.

 

Chcę to zrobić w miarę samodzielnie i po kosztach, więc obrzeża chcę zrobić betonowe 8x30x100 i teraz zaczynają się pytania, bo nie wiem co dalej...

 

1) Ile ziemii wybrać? 20? 30 cm? Być może zależy to od gruntu?

2) jaką geowłókninę zastosować? Jakie są zasady doboru?

3) czy pod tę włókninę dać mieszankę piasku i cementu? Jesli tak to ile i jakiego?

4) no i ostatecznie - co wrzucić w przygotowane koryto żeby było trwałe i nie pyliło? Oraz jakiej zagęszczarkę wynająć do ubicia?

 

Po drodze będą w 99% jeździć samochody osobowe. Ale ze względu na to, że jeszcze mam do ogarnięcia kilka rzeczy na zewnątrz, to muszę brać pod uwagę wjazd jakiegoś dostawczaka (już pomijając sporadyczny wjazd jakichś materiałów budowlanych, to trzeba brać pod uwagęchoćby kuriera, czy pojazdu przywożącego drewno).

 

Teren jest delikatnie spadkowy do drogi, ale nie jest to jakieś wielkie przewyższenie. Naturalna nizinna rzeźba terenu.

 

Chciałbym przez ten temat zebrać informację, jak to przygotować od A do Z, w miarę samodzielnie. Obrzeży raczej sam nie wykonam, ale rozłożyć geowłókninę czy rozłożyć tłuczeń i go ubić, to już raczej ogarnę :).

 

droga.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykorytować koparką całość lub koleiny pod koła na około 30cm. Na spód geoszmata lub ekonomicznie jej brak. Na to około 15-20cm pospółki. Na wierzch warstwa 15-20cm tłucznia 0-32 lub gruzu z rozbiórki. Wierzchnia warstwa powinna wystawać ponad grunt plus minus 5cm by móc później obsiąść.

Jeśli ma być ekonomicznie to po co budować obrzeża? Mieszanka piach cement 4:1.

Geowłóknina ma za zadanie stabilizować i oddzielać grunt w przypadku budowie np na glinie. Na małych budowach nikt się w to nie bawi. Dawali taką czarną geowłókninę pod budowy dróg na terenie jednej z farm wiatrowych. Ale tam to było dużo ciężkich transportów. Ja bym sobie odpuścił.

Sam robiłem bardzo podobnie podjazd w 2016r.

Edytowane przez Mendium
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma być ekonomicznie ale też w miarę estetycznie stąd te obrzeża. Nie chcę pójść z torbami, ale z drugiej strony chcę aby było to rozwiązanie bliższe docelowemu niż rozwiązaniu na chwilę.

 

Czym dokładnie masz wyrzuconą ostatnią warstwę? I czy bardzo pyli?

 

Gruz nie wchodzi w grę - brzydki, pyli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym dokładnie masz wyrzuconą ostatnią warstwę? I czy bardzo pyli?

Gruz nie wchodzi w grę - brzydki, pyli...

 

Ostatnią frakcję mam wyłożoną tłuczniem pochodzącym z rozbiórki ww. dróg farmy wiatrowej.

Jak będziesz jechał 20km/h to nie będzie pylić jak będziesz jechał 80km/h to trochę się samochód upyli.

Popytaj w lokalnych składach po ile mają kruszywo drogowe/tłuczeń 0-32.

Innym rozwiązaniem może być wyłożenie kolein dojazdowych i miejsca postojowego płytami ażurowymi z betonu lub plastiku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...