Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Konstrukcja stalowa tarasu.


Wigii

Recommended Posts

Witam, mam pytanie odnośnie konstrukcji stalowej tarasu, mianowicie jeżeli wykonam kratownice z odpowiedniej grubości profili stalowych to czy mogę deski tarasowe przykręcać bezpośrednio do profilu stalowego? Czy musi na to iść jeszcze legar drewniany i dopiero do tego deski tarasowe? Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś może z obecnych na forum testował takie rozwiązanie? Patrząc z drugiej strony, legar drewniany też musze jakoś przymocować do kratownicy jeśli robiłbym drugim sposobem.

 

Oczywiście, ale tych mocowań będzie zdecydowanie mniej i łatwiej je rozwiązać za pomocą np śrub - estetyka jest tu mniej istotna. Łatwiej też zapewnić kompensację różnic temperatury, np większymi otworami na śruby w stali, aby umożliwić pracę drewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem, dziękuje za opinie. Może ktoś jeszcze się wypowie na ten temat.

 

Ja mam zrobione deski modrzewiowe na stalowej kratownicy.

Profile 60x30mm i ścianka chyba 2mm, tyle że zamiast desek kręconych wkrętami zrobione na "niewidoczny montaż" takimi klipsami w kształcie T jak do kompozytu - klips do profila przykręcony wkrętem samowiercącym trzyma 2 deski od boku - było z tym trochę doktoryzacji bo wyfrezowanie wgłębienia w każdej desce z boku itp.

Drugi rok i jeszcze nic nie odpadło a widzę że w zimę odstępy z 6mm przy niektórych deskach zmniejszają się do zera.

Minusy:

- w założeniu producenta to miało być pewnie montowane do legarów z drewna - dołączone wkręty się rwą i nie ma mowy o wkręceniu w metal - zamiana na inne

- cena tych klipsów to około 1/3 kosztu całego tarasu, nie pamiętam ale za dechę chyba 2,5k a za klipsy ~800 zł jeśli montować w odstępach jak książka każe.

Plusy:

- zacnie wygląda bez widocznych wkrętów więc możesz sobie powiedzieć "i tak jest lepiej niż mają wszyscy naokoło" :]

 

Przy montażu jaki planujesz wydaje mi się że pracująca deska będzie zrywać te wkręty ale ja się nie znam. Na klipsach jakaś tam elastyczność jest na styku klips-deska i póki co się trzyma.

 

 

pozdr

Edytowane przez weasel123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jak zastosujesz profil 100/100 to na odcinku 5 m za mało będzie podparcia na jego końcach. Trzeba najbezpieczniej podpierać profil co 1 metr. A mówię Ci szczerze posłuchaj Przema co do tych wkrętów. Nie stosuj ich bo zamęczysz się przy jednej desce. Nie dość , że same nie wiercą ( to kit marketingowy) to na dodatek łby pękają odlatują . pękają też na styku z metalem. Trzeba nawiercać wiertłem 2,5 mm lub nawet 3 mm i później wkręcać te wkręty a krew zalewa bo nie dociskają desek do metalu tylko wchodzą w drewno jak w masło. Więc obowiązkowo drewniane legary lub pomiń całkowicie konstrukcję metalową i zastosuj tylko drewniane legary i deski na nie. Odpadnie dużo niepotrzebnej roboty. Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dwuteownik mógłby być? Co do legarów to napewno będą drewniane. Chciałem konstrukcje stalową, chociaż pierwszą warstę ponieważ jest to tak jakby taras na rowem więc duża wilgotnośc itp, i wymysliłem sobie konstrukcje najpierw stalową, na to legary drewniane i na to deski. Edytowane przez Wigii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wilgoć tak czy inaczej będzie Ci działała na drewno, więc co za różnica czy pierwsza konstrukcja nośna metalowa czy drewniana. Drewno dobrze zaimpregnowane dłużej wytrzyma. Trzeba zapewnić jak najlepszy przepływ powietrza ale na odcinku 5 m. długości to minimum trzy punkty podparcia. Dwuteownik jest oczywiście mocniejszym materiałem konstrukcyjnym ale i tak obawiam się, że na tej długości to będą przynajmniej nieznaczne ale będą ugięcia. Wstaw szkic rysunku z tym rowem lub najlepiej wrzuć zdjęcie, może coś innego da się wykombinować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qwerr.jpg

Na niebiesko zaznaczona rzeczka (rów), po lewej stronie od rzeczki jest podwórko wysypane kamieniami, od lewej strony do boku budynku po prawej jest około 4,40 z drugiej około 5. Na upartego można by przesunąć słupki jakiś metr dalej od domu wtedy odległość by wynosiła 3,4 około i 4, tylko że w tym przypadku przy domu musiałyby być dwa rzędy słupów, jeden przy budynku, drugi metr od. Mam nadzieje że trochę wyjaśniłem, może Pan wymysli jakąś inną koncepcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka szerokość jeszcze tego cieku wodnego jest i jaką dysponujemy wysokością od poziomu gruntu przy domu do punktu docelowego wysokości tarasu? Bo przecież w tej ścianie domu są jakieś drzwi do przyszłego wejścia na taras czy ściana jest ślepa a wejście planujesz z boku lub od strony za ciekiem wodnym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że dopiero teraz piszę ale miałem wyjazdówkę. Otóż ja zastosowałbym drewniane legary 6x18 cm strugane , zaimpregnowane w rozstawie co 65- 70 cm między nimi, legary prostopadle do cieku . Pod nie poduszki betonowe ( wiertnicą w ziemię głęboko - ponieważ przy samym cieku wodnym grunt będzie miał dużo wilgoci i zimą zadziała wysadzina. Cztery poduszki pod jeden legar, pierwsza przy samym domu, druga i trzecia możliwie jak najbliżej brzegów tego cieku i czwarta na końcu tarasu z tym, że od drugiej i trzeciej poduszki dodatkowo od dołu trochę nad ziemią w kierunku legaru nad wspomnianym ciekiem zastosowałbym tzw zastrzały ( obojętnie drewniane lub metalowe) w celu podparcia legarów na tym najdłuższym wolnym odcinku nad wodą.Na tych legarach spokojnie zamontujesz wkrętami ciesielskimi ( mogą być spaxy) deski tarasowe strugane i impregnowane 4-ro stronnie. Koszt inwestycji duży ale to moim zdaniem najbardziej bezpieczny sposób dla swobodnego użytkowania tegoż tarasu przez Ciebie i Twoją rodzinę ew. znajomych. Nie zapomnij o porządnych barierkach zabezpieczających przed ,,pływaniem,, no i schodach wejściowych. Można też pomyśleć o jakimś zadaszeniu. Jeżeli nie masz styro na fundamentach domu i masz zamiar w przyszłości to zrobić, to z tymi poduszkami od samego domu odejdź na min. 10 cm tak by w przyszłości swobodnie można to ocieplenie wykonać .Tak czy inaczej zachowaj odstęp od domu min . 1 cm dla legarów i desek. Deski mocować ażurowo w odstępie min. 1 cm pomiędzy nimi( w żadnym wypadku nie może to być dociśnięte). Tyle na razie z mojej strony.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...