Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak skutecznie ocieplić ten Dach ? (FOTO)


baba12

Recommended Posts

Witam.

Dom ma 17lat, budowany jest z 2 warstw cegły i w środku 6cm styropianu.

 

Chcemy w tym roku ocieplić ten dach, skosów jest stosunkowo mało, ale są i trzeba to jakoś mądrze zrobić, problem w tym jak widać, pod blachą nie ma folii.

 

Pytanie teraz takie jak to najlepiej zrobić. Oczywiście potrzebna wersja bez ściągania blachy :)

 

-na skosy podbić folię dać 15cm wełny w belki i 10cm na zakładkę ?

-skosy zrobić pianką i na to jeszcze 10cm wełny na zakładkę bez foli ?

-skosy zrobić pianką i już nic nie dawać ?

-jeszcze inaczej ?

 

Belki mają ok. 17cm grubości.

20180309_095701 (1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między jętki będzie wełna 15cm i będzie podwieszany sufik jeszcze 10cm.

 

Ocieplenie skosów miało by być do jętek. I na górze jeszcze jakaś podłoga z płyty.

Stropik zrobić z desek 1,5". Płyta jest gorszym pomysłem bo stawia dużo większy opór dyfuzyjny To dużo lepsze rozwiązanie dla pianki OK którą zalecam. Na stopiku natrysnąć 22cm, na skosach trzeba wykonać prawidłowy montaż membrany (szczelina wentylacyjna) i izolację z pianki 20 cm w taki sposób aby szczelina wentylacyjna miała wloty nad styropianem ETICS i była otworzona na stryszek. Widzę, że Koleżanka/Kolega z mojego "podwórka"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stropik zrobić z desek 1,5". Płyta jest gorszym pomysłem bo stawia dużo większy opór dyfuzyjny To dużo lepsze rozwiązanie dla pianki OK którą zalecam. Na stopiku natrysnąć 22cm, na skosach trzeba wykonać prawidłowy montaż membrany (szczelina wentylacyjna) i izolację z pianki 20 cm w taki sposób aby szczelina wentylacyjna miała wloty nad styropianem ETICS i była otworzona na stryszek. Widzę, że Koleżanka/Kolega z mojego "podwórka"?

 

Zgadza się, kolega i podkarpacie :)

 

Właśnie jak tą szczelinę wentylacyjną zrobić kiedy niema od razu położonej folii ?

I jak mają się cm pianki do cm wełny ? (przy założeniu wełny 0.032) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, kolega i podkarpacie :)

 

Właśnie jak tą szczelinę wentylacyjną zrobić kiedy niema od razu położonej folii ?

I jak mają się cm pianki do cm wełny ? (przy założeniu wełny 0.032) ?

A to waty to co to? Pewnie deklarowana... Może Kolega porozmawia z tymi co wymieniali watę na piankę i dlaczego się na to zdecydowali, pomimo niemałych kosztów.

A rozwiązanie ze zdjęcia jedno z gorszych. Na własne życzenie, wzdłuż każdej krokwi i po obu stronach szczelina konwekcyjna. Kto to wymyśla? Pewnie producenci membran bo kilka dodatkowych metrów dochodzi.

Edytowane przez mat3006
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę użyć pianki, bo chodzi tylko o te skosy, potem na stropię mogę zrobić jak kolwiek.

 

Tylko czy ta pianka tez potrzebuje tej membrany wentylacyjnej ?

Nie znam nikogo kto wymieniał, dlatego pytam jak to dobrze zrobić, ma być na lata.

 

Dlatego pytam jak to dobrze zrobić ? Jedyna metoda to demontaż dachu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę użyć pianki, bo chodzi tylko o te skosy, potem na stropię mogę zrobić jak kolwiek.

 

Tylko czy ta pianka tez potrzebuje tej membrany wentylacyjnej ?

Nie znam nikogo kto wymieniał, dlatego pytam jak to dobrze zrobić, ma być na lata.

 

Dlatego pytam jak to dobrze zrobić ? Jedyna metoda to demontaż dachu ?

Membrana pelni dwie funkcje:

1 .wypuszcza gazy z wełny/pianki, także parę wodna czytaj wełna/pianka może schnąć.

2. Nie dopuszcza płynnej wody z dachu do dostania się do wełny/pianki. Żadne krycie (blach/dachówka) nie jest szczelne. Blacha ma jeszcze to do siebie, że jak to blacha będzie się "pocic" bo w nocy jak sie schłodzi to wykropli się na nie woda. Problem w dużo mniejszym stopniu dotyczy dachówki.

 

Teraz jak Ci tam hula wiatr pod tą blachą to schnie blyskiem jak się coś dostanie.

 

Jak ma być dobrze i na lata, to tylko sciągniecie blachy, Jak ma ba byc bardzo dobrze i na wiecej lat, to pelne deskowanie i papa. Tanie memebrany potrafią się skończyć nim się lata skończa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Jastrząb chyba nie miał większego doświadczenia z pianką?...

Z tego co mi logika podpowiada (choć fizykiem nie jestem więc mogę się mylić, jeśli tak się zdarzy proszę o poprawę) blacha się poci wtedy, gdy jest różnica temperatur... prawda? Jeśli jest DOBRZE zrobione ocieplenie, nie ma ŻADNYCH mostków termicznych, to nie ma różnicy temperatur, więc nie ma efektu pocenia się blachy.. prawda? Do niedawna byłem zwolennikiem wełny, choć wszelkie kalkulatory pokazują, że czym lepsze współczynniki, a cena zdwajana, zczwarzana i zpięciorzana nijak się ma do oszczędności (wiem, teraz wielki najazd sprzedawców wełny będę miał) to tylko i wyłącznie dlatego, że byłem niemal w IDENTYCZNEJ SYTUACJI jak założyciel postu, dziś jestem baaaardzo szczęśliwym posiadaczem dachu ocieplonego pianą. Również nie miałem pod dachem żadnej folii, membrany itp., natrysnąłem pianę, choć przyjechała ekipa z porządnym sprzętem, baaardzo profesjonalnie podeszli do tematu, wypełnili każdą szczelinę, wcale nie wyszło drożej niż wzięliby miejscowi fachowcy za montaż wełny z materiałem.

Warunek - dobrze szczelnie położona folia paroizolacyjna, która ze środka domu nie wpuści do piany pary wodnej.

Jestem świeżym użytkownikiem, więc nie wiem jak się zachowuje piana po latach, ale dzisiaj wiem, że dzięki temu ociepleniu w takie dni jak dziś nie muszę palić na okrągło w piecu (co wcześniej było nie do pomyślenia), że na nieogrzewanym strychu mam 15 stopni więcej niż na dworze (mimo że {UWAGA} w stropie mam 15 cm wełny, folię, płytę durelis 22 mm i od spodu deskę i tynk), gdy w te mrozy na dworze ŚREDNIA temperatura panowała -10, na piętrze z przykręconymi grzejnikami miałem 10st, a na strychu mimo izolacji 15 cm wełny piętro-strych było 5 stopni. Dodam, że przy wszelkim szronie w -10 czy -15 stopni, jedyne mostki termiczne jakie miałem (tzn. gdzie na dachu szronu nie było) to na obrzeżach blachy, tj. tam gdzie pod spodem jest ściana, bo piany już raczej nie było jak wcisnąć. Aha - wiatr mi nie hula, ze wszystkich stron pianą dobrze zaizolowane i nie widziałem żadnego skraplania od kilku tygodni, a na płycie durelis nie trudno byłoby zobaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Jastrząb chyba nie miał większego doświadczenia z pianką?...
Ale umiem liczyć i myśleć i nie powtarzam mitów i legend.

Noie zrobisz nigdy idealnej paroizolacji. Jakaś para wodna zawsze wlezie.

 

Idź latem dotknij w nocy blachy i kawłka pianki. Które jest zimniejsze?? Nie rozumiesz pojecia mostek terminczy. Mostek to miejsce gdzie ciepła ucieka więcej niż w okolicy. A ucieka wszedzie i zawsze gdzie bedzie roznica temperatur. Jeśli pod blachą na któą bezposednio natryśniesz piankę, wytworzą się warunki do skroplenia, to się skropli co w tej wełnie/iance było. Wenątrz pianki. I baaaardzo trudo mu będzie wtedy ucicec, bo nie zrobiłeś żadnej wentylacji tego.

 

Materiały paroprzepuszczalne, wymagają "oddechu" jak to poetycko nazwałeś, włąsnie z tego powodu. A robiąc paroizolacje od strony domu i blachę od strony zewnętrzenej bez wentylowania pianki, zamykasz wodę w środku. Niczym się to nie różni od pianki zamkniętokoórkowej. Ba, nawet gorzej. Bo w zamkniętokomórkową para wodna nie włazi. Więc więzba zostanie sobie na wsze czasy z taką wilgotnością przy której była natryskiwana pianka ZK. W Twoim przypadku wilgoci w piance może przybywać, są ku temu warunki fizyczne.

 

Wracajac do temu. Chcesz dobrze l na lata, to wełne i pianke OK wentylujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już pisałem kiedyś, że praktyka natrysku bezpośrednio na poszycie dachu, w sytuacji gdy od góry jest "zamknięte" warstwami bitumów jest konsekwencją bezrefleksyjnego przeniesienia rozwiązań stosowanych w Ameryce Północnej na nasz grunt.

Jest wiele kompozycji warunków technicznych i nie można jednoznacznie się wypowiadać, bez uwzględnienia wielu indywidualnych okoliczności.

Pytać fachowca (to niekoniecznie jest ten gostek co kupił psikadło) o ile go znajdziecie.

Pozdrav

SM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm czyli jednak najlepsza opcja to ściągnąć blachę, odeskować, położyć papę, izolacja, folia i płyty ?

 

Jakie deski dać ?

jaką papę czy folię ?

 

Skłaniam się już ku temu, bo chcę zrobić raz i mieć "na zawsze"

 

To jest opcja bezpieczna w każdej sytuacji wilgotnościowo/temperaturowej.

 

Może być z deskowanie, może być bez deskowania (sama membrana). To już raczej dykusja o wyższości swiąt tych nad tamtymi.

 

Jeśli sama membrana i pianka/wełna:

1. membrana na krowkie.

2. Kontrłaty (nakładki na krokwie)

3. łaty w poprzek,

4. Do tego blacha

Mas zapewnioną szczxelinę wentylacyjna między membraną a blachą dzięki kontrłacie.

 

Jeśli pełne deskowanie z papą i wełna:

1. deskoanie na krokwie

2. papa na deskowanie (z dziurą wentylacyjna gdzieś pod kalenicą)

3. Kontrłaty i do tego blacha.

Szczelinę wentylacjyna realizujesz przez niedopchnięcie welny do samego deskowania/ Jak masz krokwie 18cm wkladasz welne 15cm zeby miedzy welna a deskowaniem był przewiew.

 

 

Jeśli pelne deskowanie i pianka (wyjdzie najdrożej).

1. membrana na krokwie

2. kontrłata (nakładka na krokwie celem odsunięcia deskowania) i zrobienia szczeliny wentylacyjnej.

3. Deskowanie z papą z dzaiurą wentylacyjną pod kalenicą

4. Kontrłąta na to blacha.

Natryskujesz pianke na mebrane ale miedzy membrana a deską masz przestrzeń (dzięki kontrłacie).

 

 

Wiekszość natryskiwaczy powie Ci że można natryskiwać bezpośrednio na deski. A co mają powiedzieć klientowi który deski już ma, ale nie włożył membrany "dystansowej"? Welna ma tą zaletę ze można jej nie dopychać do końca. Pianka urosnie do samej deski i pytać się nie będzie. Natryskiwacz ma gdzieś czy Ci deski zgniją czy nie po latach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Rozmawiałem już z jednym "fachowcem" i obecnie przygotowuje mi wycenę.

 

Mówił że tutaj w okolicy 99% ludzi daję tylko membranę ale papę może położyć, tylko chyba nie bardzo wie jak żeby zrobić dobrą wentylację.

 

Z tej rozmowy wynikło jeszcze że będziemy płytować, zamiast deskować, nie trzeba będzie tego impregnować. I pewnie położymy wełnę w tym układzie.

 

Czyli twój schemat z wełną przedstawia dokładnie ten obrazek ?

schemat-dachu-domu-drewnianego.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Rozmawiałem już z jednym "fachowcem" i obecnie przygotowuje mi wycenę.

 

Mówił że tutaj w okolicy 99% ludzi daję tylko membranę ale papę może położyć, tylko chyba nie bardzo wie jak żeby zrobić dobrą wentylację.

 

Z tej rozmowy wynikło jeszcze że będziemy płytować, zamiast deskować, nie trzeba będzie tego impregnować. I pewnie położymy wełnę w tym układzie.

 

Czyli twój schemat z wełną przedstawia dokładnie ten obrazek ?

[ATTACH=CONFIG]409484[/ATTACH]

 

Dooopa nie fachowiec. Ten schemat to klasyczna wersja z ociepleniem wełną i deskowaniem/papą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Rozmawiałem już z jednym "fachowcem" i obecnie przygotowuje mi wycenę.

 

Mówił że tutaj w okolicy 99% ludzi daję tylko membranę ale papę może położyć, tylko chyba nie bardzo wie jak żeby zrobić dobrą wentylację.

 

Z tej rozmowy wynikło jeszcze że będziemy płytować, zamiast deskować, nie trzeba będzie tego impregnować. I pewnie położymy wełnę w tym układzie.

 

Czyli twój schemat z wełną przedstawia dokładnie ten obrazek ?

[ATTACH=CONFIG]409484[/ATTACH]

Czy dobrze rozumiesz pojęcie szczeliny wentylacyjnej? Wiesz (bardziej Twój dekarz) dokładnie co i jak musi być zrobione? Jeżeli rolę wstępnego krycia pełnić będzie papa to OSB (zwłaszcza klasy IV) będzie dobrym wyborem, o ile prawidłowo rozwiązesz połączenia. Wysokość szczeliny went.? Wlot i wylot szczeliny?

W układzie z DESKOWANIEM oraz wstępnym kryciem wykonanym z membrany wysoko-paropraepuszczalnej aplikacja bezpośrednia, bez szczeliny wentylacyjnej, pianki OK na deskowanie, jest, jak najbardziej, dobrym rozwiązaniem. W tym układzie, nie ma szczeliny i wlotów/wylotów. Polecam ten układ, pod warunkiem zadbania o dobrej klasy/trwałości membranę i zastosuj piankę bezpośrednio na deskowanie. OSB odpada w tym układzie. Daje zbyt duży opór dyfuzyjny.

Pozdrav

SM

Edytowane przez mat3006
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A miałbyś jakiś schemat żeby to zobrazować ? Bo właśnie nie wiem jak te szczeliny mają przechodzić w przypadku deskowania.

 

Chodzi o opcje układu z wełną.

 

Szukam innym dekarzy bo Ci widzę nigdy tak nie robili jakieś nikłe pojęcie mają.

Pierwszy lepszy link z neta, pod hasłem pełne deskowanie wentylacja w kalenicy

 

http://fachowydekarz.pl/dach-deskowac-czy-nie-czyli-rozwazania-wentylacyjno-egzystencjalne/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...