Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budowa altanki - pytania/krok po kroku


salkometer

Recommended Posts

Witam, chciałbym własnymi siłami zbudować altankę, powoli małymi kroczkami. Nigdy nie miałem okazji budować tego typu konstrukcji, nie mam doświadczenia w pracach technicznych, ale wierzę, że może się udać. Chciałbym wykonać ją plus minus zgodnie z projektem jaki otrzymałem przy zakupie działki.

 

W związku z tym mam kilka pytań.

Na razie chciałbym skopić na konstrukcji tzw podziemnej.

 

Tak ma się prezentować finalna konstrukcja:

https://zapodaj.net/4da8d19f87a67.jpg.html

 

Tak wygląda rozłożenie fundamentów

https://zapodaj.net/eed94dcd426fb.jpg.html

 

Chciałbym wykonać stopy fundamentowe, 30x30 cm o głębokości 1 m i w nie zanurzyć "kotwę do betonu" np takiego typu https://www.sklep.tribecco.pl/produkt/kotwa-u-regulowana-okragla.html?gclid=CjwKCAjwnLjVBRAdEiwAKSGPI_WquFPh06f1dp3wjijs2XBM8NNw0h24h6guGJ-WgHquObKA1kvecxoC-EsQAvD_BwE

 

a) W jaki sposób wykonać stopę, czy po prostu zrobić o podanych wymiarach wykop i wlać beton oraz wtopić kotwę?

b) Czy wykonać drewnianą konstrukcję szalunkową i w to wlać beton? Czy deski należy jakoś zabezpieczyć żeby łatwiej je wyciągnąć po związaniu betonu?

c) Czy powinienem użyc stali zbrojeniowej? Jeżeli tak to jaka średnica i jak ją umieścić?

 

 

Dalsze pytania będę zadawał po otrzymaniu odpowiedzi na powyższe pytania

Edytowane przez salkometer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie miałem okazji budować tego typu konstrukcji, nie mam doświadczenia w pracach technicznych,

.............

Tak wygląda rozłożenie fundamentów

https://zapodaj.net/eed94dcd426fb.jpg.html

..............

Chciałbym wykonać stopy fundamentowe, 30x30 cm o głębokości 1 m i w nie zanurzyć "kotwę do betonu"

 

Nie jesteś budowlańcem ale poprawiasz projekt i stopy 100x80 zamieniasz na 30x30 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy naprawdę w przypadku takich rozmiarów altanki potrzebna jest aż tak ogromna stopa? Widziałem kilka filmików z wykonania altanek i wszędzie stopy są naprawdę małe, średnica max 3x większa od słupa, a rozmiar podobny, nawet większy. Co radzicie? Robić naprawdę stopę 0,8x1,0m i wysokości 1m?

 

Z tym 30x30cm to może przesadziłem, w związku z tym ze słupy są 18x18 cm to dałbym jakieś 50x50 cm o głębokości 1m. Chciałem zrobić po prostu betonowy słup prostokątny.

 

Nie zamierzam też stosować pokrycia ceramicznego na dachu (taki jest w projekcie), tylko chciałbym użyć gontu.

Edytowane przez salkometer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zrobiłem osobiście altankę że autem bym tam wjechał. Na 6 słupach. W kształcie prostokąta. stopy wylewałem bezpośrednio do ziemi na głębokość ok.120cm. Na tyle mi pozwoliło wiertło do ziemi. Średnica otworu to ok. 160mm. Na samym dole otworu wybrałem jeszcze kopaczką trochę ziemi po bokach tzn. poszerzyłem otwór na dole do ok. 200mm. Wiatry są u mnie mocne a altanki ani ruszy.

 

patrząc na twój projekt altanki to jest wymiarami i wyglądem podobna do mojej.

 

Tu masz przykładowo taki świder: fe2a6cec434080f657a037e29636

Edytowane przez wojtf23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy naprawdę w przypadku takich rozmiarów altanki potrzebna jest aż tak ogromna stopa? Widziałem kilka filmików z wykonania altanek i wszędzie stopy są naprawdę małe, średnica max 3x większa od słupa, a rozmiar podobny, nawet większy. Co radzicie? Robić naprawdę stopę 0,8x1,0m i wysokości 1m?

 

Z tym 30x30cm to może przesadziłem, w związku z tym ze słupy są 18x18 cm to dałbym jakieś 50x50 cm o głębokości 1m. Chciałem zrobić po prostu betonowy słup prostokątny.

 

Nie zamierzam też stosować pokrycia ceramicznego na dachu (taki jest w projekcie), tylko chciałbym użyć gontu.

 

Może trzeba może nie, pokazałeś spora altanę z ciężkim dachem nie pisałeś o zmianach. Na wizualizacji nie ma mieczy to może mieć znaczenie na wielkość stóp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też robiłem takim świdrem jak wojtf23w sumie 12 słupów pod garaż, dodatkowo nad ziemie wypuściłem rurę fi 200 aby zniwelować różnice poziomów(miałem różnicę poziomów ok 30cm). Geodeta sprawdził mnie i pomyliłem się o 2cm w rozstawie garażu. Garaż 6x7.

Jakbym miał do zaadaptowania 2 tyś zł to bym sobie postawił altankę na grilla, pokryłbym gontem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie mam następne pytania, powiedzmy ze wykopałem 6 dziur o odpowiednim przekroju, pod każdy słupek i teraz:

 

1) W jaki sposób zatopić na równym poziomie kotwy, szalunku chyba nie będę robił, tylko wpuszczę beton do otworów w ziemi tak jak wcześniej wspomniano.

 

1a) Co ewentualnie myślicie o szalunku z płyt OSB lub płyt laminowanych (meblowych) ? Wtedy zapewne łatwiej byłoby utrzymać równy poziom betonu.

 

2) Jak ogólnie równo w osi wymierzyć rozstaw słupków, żeby odległości się zgadzały?

 

3) Czy mogę użyć gotowej wylewki betonowej. Mam na myśli taką wylewkę https://www.obi.pl/suche-zaprawy/baumit-wylewka-betonowa-posadzka-25-kg/p/565806. Jeżeli jest to zły wybór pod wylewki o takim dużym przekroju jak słupy betonowe, to jaki produkt gotowy byście polecili? Cement i żwir (problem logistyczny) wolałbym pominąć.

 

4) Mieszkam na Podlasiu, czyli mam IV strefa przemarzania gruntu, czy kopać na głębokość 1,4mb? Czy w przypadku takich lekkich konstrukcji, można przyjąć mniejszą wartość?

Edytowane przez salkometer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedzi w tekście

 

Właśnie mam następne pytania, powiedzmy ze wykopałem 6 dziur o odpowiednim przekroju, pod każdy słupek i teraz:

 

1) W jaki sposób zatopić na równym poziomie kotwy, szalunku chyba nie będę robił, tylko wpuszczę beton do otworów w ziemi tak jak wcześniej wspomniano.

Ja użyłem sznurka + miara i kawałki taśmy klejącej na sznurku.

 

1a) Co ewentualnie myślicie o szalunku z płyt OSB lub płyt laminowanych (meblowych) ? Wtedy zapewne łatwiej byłoby utrzymać równy poziom betonu.

 

​Wyrównaj (wypoziomuj) teren przed kopaniem dołków - i tak to musisz zrobić przed montażem podłogi. Użyj długiej poziomicy lub łaty z krótką poziomicą. Na w miarę równym podłożu poziomujesz wysokość montażową kotwy, poziom samego betonu jest mniej istotny (mniej/więcej).

Do takich przekrojów jak u Ciebie, lepiej użyj kotwy "H" (są regulowane i stałe - np w tym samym sklepie, który linkowałeś) :

kotwa H.jpg

 

2) Jak ogólnie równo w osi wymierzyć rozstaw słupków, żeby odległości się zgadzały?

 

Np w/w sznurkiem - poczytaj o pojęciu "złoty trójkąt", przyda się do ustalania kąta prostego.

 

3) Czy mogę użyć gotowej wylewki betonowej. Mam na myśli taką wylewkę https://www.obi.pl/suche-zaprawy/baumit-wylewka-betonowa-posadzka-25-kg/p/565806. Jeżeli jest to zły wybór pod wylewki o takim dużym przekroju jak słupy betonowe, to jaki produkt gotowy byście polecili? Cement i żwir (problem logistyczny) wolałbym pominąć.

 

U mnie link nic nie pokazuje - ale możesz użyć gotowej mieszanki betonowej (dowolnego producenta).

 

4) Mieszkam na Podlasiu, czyli mam IV strefa przemarzania gruntu, czy kopać na głębokość 1,4mb? Czy w przypadku takich lekkich konstrukcji, można przyjąć mniejszą wartość?

Porozmawiaj z lokalnymi budowlańcami - jakie są ich doświadczenia. Dużo zależy też od rodzaju gruntu/wilgotności terernu w którym będą fundamenty.

 

Edytowane przez przemo1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za szczegółowa odpowiedz

 

1) Po co stosuję się taśmę na sznurku? Czyli przykładowo jak jest rozciągnięty wypoziomowany sznurek, to po prostu górna cześć kotwy (tak samo i z boku) musi sie stykać równo ze sznurkiem i powinno być wszędzie ok?

 

2) Kotwy regulowane są w szerokości czy wysokości?

 

3) Jeżeli chodzi o ten zloty trójkąt, to w taki sposób to zrozumiałem Kąt prosty.jpg I analogicznie rozciągnąć sznurek po przeciwnej stronie? Jest jakiś dokładny podglądowy filmik jak ogólnie jest pokazane wytyczanie punktowych słupków?

 

4) Jeżeli chodzi o wylewkę to przedstawia sie np tak beton b20.jpg Na takie szerokości i wysokości powinno być ok?

 

Jeszcze jedna kwestia bo już zgłupiałem. Przykładowo przy wykopie 0,5 x 0,5 x 1.0 [m] = 0,25m3 - potrzebuje aż około 25 worków na jeden fundament? Sprawdzałem zużycie z 20kg = 1m2/na cm warstwy, czyli 1.0 x 1.0 x 0,01 [m] = 0.01 m3.

Edytowane przez salkometer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C.D.

Dziękuje za szczegółowa odpowiedz

 

1) Po co stosuję się taśmę na sznurku? Czyli przykładowo jak jest rozciągnięty wypoziomowany sznurek, to po prostu górna cześć kotwy (tak samo i z boku) musi sie stykać równo ze sznurkiem i powinno być wszędzie ok?

 

Taśmą zaznaczam środki otworów (to taki mój pomysł autorski - możesz sobie zmodyfikować po swojemu). Centrowanie tak jak piszesz - środki w jednej linii i poziomie. Pamiętaj o uwzględnieniu (jeśli to istotne, np wynikające z długości górnych belek poziomych) przesunięcia kotwy wzgl. słupów (powinny być centralnie).

Poziomy możesz zrobić też mniej dokładnie i potem wyrównać to długością słupów (ustawiasz do poziomicy górną poziomą belkę i zaznaczasz wcięcia na słupach) ale ja wolę od początku "trzymać poziom" - i tak zawsze gdzieś coś ucieknie, szczególnie jak robi się samemu.

 

2) Kotwy regulowane są w szerokości czy wysokości?

Są takie i takie - do wyboru (jednak każda regulacja to jakiś stopień utraty sztywności kotwy).

 

3) Jeżeli chodzi o ten zloty trójkąt, to w taki sposób to zrozumiałem [ATTACH=CONFIG]409923[/ATTACH] I analogicznie rozciągnąć sznurek po przeciwnej stronie? Jest jakiś dokładny podglądowy filmik jak ogólnie jest pokazane wytyczanie punktowych słupków?

 

Pewnie jest jakiś filmik- ja nie szukałem.

Możesz też zastosować tw Pitagorasa - tu kilka wymiarów trójkąta prostokątnego (za Wiki):

[TABLE=class: wikitable, align: center]

[TR]

[TH=bgcolor: #EAECF0, align: center]a[/TH]

[TH=bgcolor: #EAECF0, align: center]b[/TH]

[TH=bgcolor: #EAECF0, align: center]c[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]3[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]5[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5[/TD]

[TD]12[/TD]

[TD]13[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6[/TD]

[TD]8[/TD]

[TD]10[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]7[/TD]

[TD]24[/TD]

[TD]25[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8[/TD]

[TD]15[/TD]

[TD]17[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9[/TD]

[TD]12[/TD]

[TD]15[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jki_pitagorejskie

Czyli wbijasz kołek ( i ciągniesz od niego sznurek 3m i 4m (przyprostokątne) a ich drugie końce ustawiasz w odległości 5m (przeciwprostokątna) - masz kąt prosty. Potem możesz sobie sznurki (przyprostokątne) dowolnie wydłużać, oczywiście nie zmieniając kąta między nimi.

W praktyce warto/trzeba poszerzyć krańcowe rozstawy kołków sznurkowych, tak aby nie kolidowały w miejscami na dołki fundamentowe, których miejsca wyznaczam na sznurkach kawałkami taśmy właśnie. No i pamiętaj o dobrym naciągnięciu sznurka, aby nie było "zwisów" (trzeba solidnie zamocować kołki, no i sznurek też nie za cienki - ja używałem tzw "murarskiego"). To taka amatorska metoda "geodezyjna".

4) Jeżeli chodzi o wylewkę to przedstawia sie np tak [ATTACH=CONFIG]409924[/ATTACH] Na takie szerokości i wysokości powinno być ok?

 

Tak.

Jeszcze jedna kwestia bo już zgłupiałem. Przykładowo przy wykopie 0,5 x 0,5 x 1.0 [m] = 0,25m3 - potrzebuje aż około 25 worków na jeden fundament? Sprawdzałem zużycie z 20kg = 1m2/na cm warstwy, czyli 1.0 x 1.0 x 0,01 [m] = 0.01 m3.

 

Ja zawsze takie wykopy uzupełniam gruzem/kamieniami/kruszywem (w zależności co akurat posiadam). Nie liczyłem wydajności ale gotowe mieszanki są niestety droższe od samodzielnego wykonania. Przy takich ilościach warto pomieszać samemu.

Edytowane przez przemo1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 2 years później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...