Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Praca stała a z taktowaniem ?


kaszpir007

Recommended Posts

Witam !

 

Od kilkunastu dni pompa u mnie działa nonstop (krzywa grzewcza).

 

Przy standardowym ustawieniu tzw "termiki" (podobno to jest detla) pompa taktuje , czyli sprężarka działa pewien czas , wyłącza się i działa sama wtedy sama pompa obiegowa i jak spadnie temperatura wody w podłodze to wtedy ponownie włącza się spręzarka.

 

Gdzieś wyczytałem że takie działenie nie jest zbyt korzystne (pompa inwerterowa) i że lepiej zmusić pompę do pracy ciągłej (tak aby sprężarka działała jak najdłużej). Zmieniłem termikę na wyższą (chyba deltę z 4 na 6 , jeśli dobrze to odczytuje) i wtedy spręzarka działa bardzo długo ....

 

Cały czas pompa pracowała na "wyższej termicie" czyli delcie ...

 

2 dni temu przestawiłem termikę na domyślą. Pompa zaczeła "taktować" ale zużycie prądu mocno spadło ...

Komfort cieplny w obu przypadkach identyczny ...

 

Zastanawiam się wiec czy faktycznie parcie na pracę nonstop pompy ma jakiś sens ?

Co z tego że włączeń/wyłączeń będzie mniej jak czas pracy silnika (spręzarki) będzie dużo wyższy a nic nie jest wieczne ...

 

Za włączanie/wyłączania odpowiada zapewne jakiś przekaźnik którego cena wymiany będzie zapewne niższa niż sprężarki ...

 

Jeszcze potestuje ale wygląda że wcale praca nonstop sprężarki nie jest wcale najekonomiczniejsza , choć w moim przypadku ...

 

Czy są jakieś wytyczne ile razu na godzinę pompa inwerterowa może się włączyć i jest to dopuszczalne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 308
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

2 dni temu przestawiłem termikę na domyślą. Pompa zaczeła "taktować" ale zużycie prądu mocno spadło ...

 

A co to znaczy ,,taktować " tzn ile razy na dobę pc się załącza i wyłącza .

 

Gdzieś wyczytałem że takie działenie nie jest zbyt korzystne (pompa inwerterowa)

 

Zbyt częste załączanie i wyłączanie na dobę pc to niedobrze w przypadku pc on/of , akurat przy inweterze to mniejsze zło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Od kilkunastu dni pompa u mnie działa nonstop (krzywa grzewcza).

 

Przy standardowym ustawieniu tzw "termiki" (podobno to jest detla) pompa taktuje , czyli sprężarka działa pewien czas , wyłącza się i działa sama wtedy sama pompa obiegowa i jak spadnie temperatura wody w podłodze to wtedy ponownie włącza się spręzarka.

 

Gdzieś wyczytałem że takie działenie nie jest zbyt korzystne (pompa inwerterowa) i że lepiej zmusić pompę do pracy ciągłej (tak aby sprężarka działała jak najdłużej). Zmieniłem termikę na wyższą (chyba deltę z 4 na 6 , jeśli dobrze to odczytuje) i wtedy spręzarka działa bardzo długo ....

 

Cały czas pompa pracowała na "wyższej termicie" czyli delcie ...

 

2 dni temu przestawiłem termikę na domyślą. Pompa zaczeła "taktować" ale zużycie prądu mocno spadło ...

Komfort cieplny w obu przypadkach identyczny ...

 

Zastanawiam się wiec czy faktycznie parcie na pracę nonstop pompy ma jakiś sens ?

Co z tego że włączeń/wyłączeń będzie mniej jak czas pracy silnika (spręzarki) będzie dużo wyższy a nic nie jest wieczne ...

 

Za włączanie/wyłączania odpowiada zapewne jakiś przekaźnik którego cena wymiany będzie zapewne niższa niż sprężarki ...

 

Jeszcze potestuje ale wygląda że wcale praca nonstop sprężarki nie jest wcale najekonomiczniejsza , choć w moim przypadku ...

 

Czy są jakieś wytyczne ile razu na godzinę pompa inwerterowa może się włączyć i jest to dopuszczalne ?

 

 

Popytaj u instalatora-powinien mieć info o min ilości cykli on/off (może mają programowo jakoś to rozwiązane ?).

U mnie w Panasie jest mowa coś o 20 min cyklach.

Uważam ,że PC powinny mieć możliwość regulacji czasu przerwy przy małym obciążeniu i cyklu "taktowania".

Na moich grzejnikach jest wyraźnie widoczne w temp zewnętrznych ok 10st i więcej -kiedy termostat jeszcze nie wyłączył PC , a ta przez pewien czas pracuje z min modulacją. Rozwiązałem to przez kontroler dT (kontrola w zakresie temp na PC ok 44 /45st) +przekaźnik czasowy (nastawa na 30 min).

Na podłogówce taktowanie powinno być słabo widoczne przy inwerterze -cykle on/off PC u większości użytkowników to nawet kilka godzin. Cykl powyżej 1 godziny jest wg mnie bardzo bezpieczny (o ile DTR danej PC nie inaczej opisuje temat).

Inwertery zasilają bezpośrednio silniki sprężarek -więc elektronika nie uszkadza się od tego , może więcej ucierpieć mechanika (ale tu już się więcej wypowiedzą chłodnicy).

Dla mnie praca PC co kilkanaście minut , to zwiększone zużycie energii na start sprężarki (trzeba podgrzewać olej -a to robi grzałeczka) oraz zużycie mechaniczne sprężarki.

Częste cykle on/off mają bardzo słabą sprawność-sprawdziłem u siebie wielokrotnie.Problem polega na tym ,że możemy tego nie zauważyć -ponieważ mamy ogólnie niskie zużycie.Wystarczy niekiedy delikatnie skorygować ustawienia w PC , aby wydłużyć czasy wyłączeń i będzie ok.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz za mocną pompę ? Gdybam, nie znam się na PC.. ale widzę jak pracują u mnie piece gazowe o różnej mocy minimalnej w mieszkaniach o podobnym metrażu. Fakt, same grzejniki, gaz itd, ale może zasady działania podobne?

Pytając o pompy w 3ch różnych instalatorów, miałem rozrzut w mocy od 7miu do 9kW na mój domek. Jeden tylko pytał o wykończenie podłóg i czym zalane będzie podłogówka, bo to wszystko ma znaczenie i właśnie on proponował najsłabszą pompę. Pozostali spytali tylko o metry kwadratowe i stwierdzili, że 9kW :)

Edytowane przez Pytajnick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja grzeję non stop,

 

grzanie proste, Delta 5

 

najlepiej się sprawdza grzanie ciągłe, gdy pompa jest zbliżona do zapotrzebowania budynku + cienka wylewka. U Mnie mam 7 KW SDC + anhydryt i chodzi super.

Mniejsze pompa to mniejsza moc nominalna na której chodzi pompa.

U Mnie przy temp. zasilania max 31 St. moc minimalna wynosi 2,2 KW (pobór 0,4 KW i produkcja 1,8 KW) i pompa chodzi cały czas na 20-25 HZ.

 

Przy temp. ujemnych chodzi non stop i miałem tak, że tylko 1 wyłaczenie sprężarki na dobę (zmiana na CWU),

 

pompa zaczyna taktować tak przy temp. + 3 ST. C. - wtedy też grzeje ciągle, ale od 24 o 16.

20180215_201516.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja grzeję non stop, grzanie proste, Delta 5.Najlepiej się sprawdza grzanie ciągłe, gdy ;

- moc pompy jest zbliżona do zapotrzebowania budynku + cienka wylewka.

U Mnie mam 7 kW SDC + anhydryt i chodzi super.

Mniejsze pompa to mniejsza moc nominalna na której chodzi pompa.

U Mnie przy temp. zasilania max 31C, moc minimalna wynosi 1,8 kW ( pobór 0,4 kW, produkcja 1,8 kW) i pompa chodzi cały czas na 20-25 hz.

Przy temp. ujemnych chodzi non stop i miałem tak, że tylko 1 wyłączenie sprężarki na dobę ( zmiana na CWU ),

Pompa zaczyna taktować tak przy temp. > + 3 ST. C. Wtedy też grzeje ciągle, ale od godz. 24 do 16.

Pompy PC/PW serii H modulują od b.niskiej mocy, mają pompę zasilającą inwerterową.

Poprzedniej serii pompy ciepła, minimalny poziom modulacji miały znacznie wyższy i dla pompy 7 kW - wynosił 1,59 kW.

U kolegi Marcin34_Śl minimalny poziom modulacji wynosi 0,4 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy PC/PW serii H modulują od b.niskiej mocy, mają pompę zasilającą inwerterową.

Poprzedniej serii pompy ciepła, minimalny poziom modulacji miały znacznie wyższy i dla pompy 7 kW - wynosił 1,59 kW.

U kolegi Marcin34_Śl minimalny poziom modulacji wynosi 0,4 kW.

 

Albo jestem ślepy albo nie rozumiem tych tabelek, bo wynika z nich zupełnie coś innego:

 

PC 7kW 2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

redblack,

 

ale co wynika z tych tabelek?

 

Moc maksymalna, pobór energii i COP...nic więcej. My mówimy o modulacji na niskiej mocy, w tych tabelkach nie ma mocy minimalnej.

 

Z moich obserwacji, moja pompa może pracować z minimalną mocą około 2,2 KW.

 

Przy OZC 4,6 KW, odpowiada to zapotrzebowaniu domu przy temp. około 3 St C - czyli wtedy dom potrzebuje 2 KW,

 

Tak więc równanie jest proste - pompa zaczyna taktować jak moc minimalna pompy jest większa niż zapotzrebowanie domu. U Mnie wychodzi gdzieś + 3-4 St.C.

 

Żeby pompa wogóle nie taktowała, to trzeba my mieć jeszcze Mniejszą pompę - 5 KW.

OZC 4,5 kW          PC 7 kW1 f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Tak więc równanie jest proste - pompa zaczyna taktować jak moc minimalna pompy jest większa niż zapotzrebowanie domu. U Mnie wychodzi gdzieś + 3-4 St.C.

Nie jest to wcale takie proste bo mój słoń nie taktuje wogole :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Bo ty mosz chopie 4x więcej betonu w wylewce;-) Wygląda na to że razem z Marcinem macie dobrze dobrane pompy tylko inna jest ich specyfika pracy:-P

Dlatego pisałem,że to nie jest takie proste :D

 

Swoją drogą uważam,że anhydryt to może nie błąd ale bez sensu bo nie dość,że drogi to jeszcze nie daje nic przy pracy z pompą. Zero zalet.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
To może przy wyborze pompy ciepła należy głowie patrzeć na to jaką modulację posiada pompa, tak aby jak najmniej taktowała przy temperaturach powyżej 0. Producenci powinni się chwalić w swoich broszurach, jaką modulację posiada ich produkt.

Jeśli moc grzewczą pompy dobiera się pod obciążenie cieplne domu to nie ma tematu taktowania tym bardziej przy wylewce betonowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

A tak poza tym nie wiem w czym macie problem bo widzę,że nadużywacie słowo "taktowanie.

Normalnym jest,że jak woda w podlogowce osiągnie zadaną temp.zasilania wynikająca z krzywej to sprężarka wyłączy się i będzie czekała na sygnał z powrotu żeby ponownie grzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
A co się dzieje z ciepłem dostarczonym do budynku, jeżeli dłużej pracuje i więcej zużywa kWh to wewnątrz powinno być cieplej, jeżeli nie jest to na logikę próbujesz porównać zachowanie pompy w różnych warunkach (temp.zewn, wiatr etc)...

Racja.

Czyli najprawdopodobniej KG masz źle ustawiona dla temperatur dodatnich.

Jeśli masz tylko jeden "kaganiec" w postaci termostatu np.w salonie i jest to dla PC wyznacznik, będzie tak długo grzała (nawet z taktowaniem-jak je nazywasz, ale wg. mnie tak nie jest) aż w tym pomieszczeniu z termostatem osiągnie zadaną temperaturę. A skoro się nie wyłaczyła, nie osiągnęła w tym pomieszczeniu temp.zadanej. Krzywa jest zbyt niska.

Podnieś KG dla np.15deg z 25deg na 28deg. Efekt będzie taki, że PC dogrzeje szybciej do zadanej na termostacie i się wyłączy.

Takie są uroki sterowania z jednym termostatem. To proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Jeśli moc grzewczą pompy dobiera się pod obciążenie cieplne domu to nie ma tematu taktowania tym bardziej przy wylewce betonowej.

 

To dlaczego masz przewymiarowane PC?

Akumulacyjność posadzki to taki banał dobry dla "pseudo" oszczędności.

Ja mam 35cm betonu pod nogami (względy konstrukcyjne). Fakt, potrafi to przy 0 do -5deg utrzymywać temp w zakresie 0,5-1 deg przez 12h, ale czy to jest komfortowe ? Jak dla mnie nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...