rafikz 21.03.2018 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Witam, Już niedługo startuję z budową domu jednorodzinnego. Podstawa 10x16m, poddasze będzie zaadaptowane w niedalekiej przyszłości (ok.80m^2). Czyli potrzebuję pieca do powierzchni 250m^2. Zgodnie z regułą - dużo czytam, coraz mniej wiem;) Nastawiam się na pellet, chociaż ekogroszek też byłby w porządku. Ideą w domu jest jak największa bezobsługowość (gaz odpada). I teraz pojawia się kilka pytań.Kocioł. Defro? Metalfach? stalmark? wszystkie mają klasę 5, wszystkie mają podajniki, wszystkie mogą być wyposażane w zaawansowane sterowniki. Dalej - w całym domu będzie podłogówka. W łazienkach dorzucę jakieś wiszące grzejniki elektryczne. I wymyśliłem sobie zrobić kotłownię w garażu, oddalonym o około 30 metrów od domu. Pod ziemią puszczę rury z wysoką temp z pieca, natomiast w domu w pomieszczeniu gospodarczym chciałbym wrzucic bufor ciepła. kolejne pytanie - Jaką moc kotła dobrać do takiego rozwiązania? Założenie jest takie że piec ma nagrzać ten bufor używając pełnej mocy, a potem wygasić się, a podłogówka ma być zasilana właśnie z bufora. Jaka powinna też być wielkość tego bufora? Widzę po cenach że między kotłami 16 a 24 kw różnica w cenie to około 1000pln. NIe jest to jakoś strasznie dużo ale czy warto przewymiarowywać piec? Dziękuję za pomoc i podpowiedzi:) Rafał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 21.03.2018 17:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Nie warto przewymiarować pieca , bo po co skoro będzie bufor. Piec im bliżej nominalnej mocy tym jest oszczędniejszy i lepiej pracuje(a na pewno dłużej jest w pełni sprawny)Bufor to minimum 1000l dobrze ocieplony, tak samo jak rurociąg poniżej 2m w glebie i dobrze zaizolowany wełną szklaną i folią aluminiową. Nie opłaca się kupować rur dedykowanych bo są po pierwsze drogie, a po drugie jeśli zrobisz ocieplenie samodzielnie będzie dużo lepsze.Warto po ociepleniu zasypać rurę ok 50cm keramzytem, na to folię budowlaną, 1 m piachu i ziemię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikz 21.03.2018 18:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Dzięki za odpowiedź W takim wypadku jak określić moc pieca? wg wszelkich informacji jakie znajduje - wychodzi mniej więcej ilość m^2 powierzchni do grzania dzielone na 10. Wszelkie ulotki (defro/metalfach itd) mają przelicznik np 20kw piec i do ogrzania max 200m^2 domu. , 24kw - max240 m^2. Z tym że mi się wydaje że to przelicznik dla grzania normalnego, grzejnikowego. Do bufora i podłogówki chyba to jest bez sensu? Dzięki za podpowiedź w sprawie tych rur dedykowanych. Właśnie nastawiałem się na kupno takich, ale nie przekonywały mnie za bardzo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 21.03.2018 18:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Jak możesz to bufor postaw tam gdzie kocioł. Niższa temperatura przesyłu to niższe straty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikz 21.03.2018 18:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Mogę przestawić bufor, nawet lepiej bo miałbym pomieszczenie gospodarcze w domu niezagracone. Tylko wydawało mi się, że lepiej puścić w gruncie wysoką temp. prosto z pieca niż niską zasilającą podłogówkę. Bufor tam gdzie kocioł - do sterowania ogrzewaniem i podłogówką samą w sobie trzeba by wtedy brać poprawkę na tą stratę ciepła w trakcie przesyłu. Gdyby bufor był w domu - leci pełna moc kotła prosto w bufor, a podłogówka już jest sterowana bez żadnych strat ani opóźnień. Jak to ugryźć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 21.03.2018 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Dzięki za odpowiedź W takim wypadku jak określić moc pieca? wg wszelkich informacji jakie znajduje - wychodzi mniej więcej ilość m^2 powierzchni do grzania dzielone na 10. Wszelkie ulotki (defro/metalfach itd) mają przelicznik np 20kw piec i do ogrzania max 200m^2 domu. , 24kw - max240 m^2. Z tym że mi się wydaje że to przelicznik dla grzania normalnego, grzejnikowego. Do bufora i podłogówki chyba to jest bez sensu? Dzięki za podpowiedź w sprawie tych rur dedykowanych. Właśnie nastawiałem się na kupno takich, ale nie przekonywały mnie za bardzo. Budujesz dom i nie wiesz co budujesz ? Nie wiesz ile dom będzie potrzebował energii na ogrzewanie ? Nie wiesz jaką moc grzewczą potrzebuje Twój dom,żeby było w nim ciepło ? Jeśli nie wiesz co budujesz to skąd wiesz,że paliwo stałe i zabawa w palacza będzie tanie i dobre ? Zrób audyt energetyczny domu i późnej wybieraj bo ludzie na wiosce źle mówią... Nowy dom będzie potrzebował ok.10kW mocy grzewczej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 21.03.2018 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Jak możesz to bufor postaw tam gdzie kocioł. Niższa temperatura przesyłu to niższe straty. No tak, ale musi zwiększyć przepływ(większa średnica rury) i jeszcze większe ocieplenie. np dla rury Q75 czyli ok 30-40cm ocieplenia, ale to się da zrobić wtedy moc strat ciepła będzie tylko zależała od tych metrów rurociągu. Dobra pompa obiegowa, rury razem, wspólnie ocieplone - będzie działać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 21.03.2018 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 Gdyby bufor był w domu - leci pełna moc kotła prosto w bufor, a podłogówka już jest sterowana bez żadnych strat ani opóźnień. Jak to ugryźć? To tak nie działa....bufor tam gdzie kocioł , a rurociągiem temperatura bliska temperaturze zasilania ogrzewanych pomieszczeń, na rozdzielaczach zawory mieszające, i regulatory termostatyczne na obwodach lub prościej regulacja przepływem. Duży przepływ z bufora , niska temperatura czynnika równa się małe straty przesyłu, piec pracujący z mocą nominalną (efektywniejsze spalanie- ekonomiczność). Jeszcze problem CWU i cyrkulacji, ale to wszystko można pogodzić i będzie działało. A co do mocy - to chyba wiesz o czym koledzy piszą Dla domu energooszczędnego przyjmuje się 40 kWh/m2/rok. na CO i 30 kWh/(m2·rok) na przygotowanie c.w.u. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 21.03.2018 21:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 T Jeszcze problem CWU i cyrkulacji, ale to wszystko można pogodzić i będzie działało. Napisz cos wiecej o tym pogodzeniu i działaniu cwu, w przypadku gdy bufor bedzie stał w pomieszczeniu gdzie kocioł. Prosto sie tylko pisze, a rzeczywistosc jest całkiem inna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikz 22.03.2018 12:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2018 Budujesz dom i nie wiesz co budujesz ? Nie wiesz ile dom będzie potrzebował energii na ogrzewanie ? Nie wiesz jaką moc grzewczą potrzebuje Twój dom,żeby było w nim ciepło ? Jeśli nie wiesz co budujesz to skąd wiesz,że paliwo stałe i zabawa w palacza będzie tanie i dobre ? Zrób audyt energetyczny domu i późnej wybieraj bo ludzie na wiosce źle mówią... Nowy dom będzie potrzebował ok.10kW mocy grzewczej... Spokojnie, nie skaczmy po sobie. Twoj komentarz wnosi do dyskusji mniej więcej tyle co "jak nie wiesz to nie pytaj". Twoje pytania nie mają znaczenia w problemie który chcę przedyskutować. ale odpowiem. Wiem co buduję. Dom w którym oryginalnie jest ogrzewanie gazowe. Dom który aktualnie jest przedłużany u architekta. Na audyt energetyczny jest odrobinę za wcześnie i na tym etapie jest to bez sensu. Nie chodzi mi o określenie zużycia energii mojego budynku co do wata. Chodzi o to jak ugryźć temat "zużycie/zapotrzebowanie na energię budynku versus foldery reklamowe producentów pieców". oraz temat "bufor ciepła a moc kotła". Skąd założenie, że dla mnie paliwo stałe ma być "tanie i dobre"? nigdzie nie napisałem, że zależy mi na tym by było jakoś ekstremalnie tanio. Zależy mi na tym, żeby piec był jak najbardziej bezobsługowy. Żeby wystarczyło tam zajrzeć raz na tydzień. Dlatego chcę połączyć piec podajnikowy (który przecież pracuje wydajnie również na niskich mocach) z buforem ciepła. A pompę ciepła odrzucam bo jest zwyczajnie przynajmniej 2x droższa w instalacji niż standardowy piec. Przynajmniej 2x. I nie podoba mi się uzależnienie całkowite od prądu. A z ludzmi na wiosce to trafiłeś jak kulą w płot. Rozumiem, że na forum jak nie wiem to wstyd pytać? więc zluzuj. I powstrzymaj udzielanie się gdy nie masz ochoty na dyskusje. Także, z całym szacunkiem, ale Panu już podziękujemy. Pozdrawiam, Rafał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikz 22.03.2018 13:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2018 To tak nie działa....bufor tam gdzie kocioł , a rurociągiem temperatura bliska temperaturze zasilania ogrzewanych pomieszczeń, na rozdzielaczach zawory mieszające, i regulatory termostatyczne na obwodach lub prościej regulacja przepływem. Duży przepływ z bufora , niska temperatura czynnika równa się małe straty przesyłu, piec pracujący z mocą nominalną (efektywniejsze spalanie- ekonomiczność). Jeszcze problem CWU i cyrkulacji, ale to wszystko można pogodzić i będzie działało. A co do mocy - to chyba wiesz o czym koledzy piszą Dla domu energooszczędnego przyjmuje się 40 kWh/m2/rok. na CO i 30 kWh/(m2·rok) na przygotowanie c.w.u. Wydaje mi się, że jednak bez sensu jest kombinowanie w ten sposób i komplikowanie instalacji. Dużo prościej jednak wstawić bufor do domu. Wtedy nie ma problemu z CWU właśnie. Bufor można ładnie zabudować i nie będzie go widać Co do mocy - właśnie o takie dane mi chodziło które napisałeś. Wielkie dzięki:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 22.03.2018 17:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2018 W Co do mocy - właśnie o takie dane mi chodziło które napisałeś. Wielkie dzięki:) Ale te dane nie dotyczą mocy, to są wskazniki zapotrzebowania na ciepło (wydaje sie ze zanizone) oraz wsp zapotrzebowania na cwu, który podaje sie w inny sposób, wiazanie zapotrzebowania na cwu z powierzchnią domu to grube nieporozumienie. Dom nie zuzywa ani litra cwu, zuzywają mieszkancy i dlatego podaje sie zapotrzebowanie ok 1000 kWh/osoba*rok. Wskazniki zapotrzebowania na ciepło nie wskazują jaka ma byc moc kotła bez bufora, ani tez z buforem. Wracając do mocy kotła jezeli ma byc kocioł na ekogroszek czyli z zasobnikiem to po co ma byc bufor?. Owszem podłogówka prawidłowo wspołpracuje z buforem, ale nie ma koniecznosci stosowania go przy kotle podajnikowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 22.03.2018 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2018 Swoją wiadomość skasowałem .....mam swoje powody Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikz 26.03.2018 13:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2018 Ale te dane nie dotyczą mocy, to są wskazniki zapotrzebowania na ciepło (wydaje sie ze zanizone) oraz wsp zapotrzebowania na cwu, który podaje sie w inny sposób, wiazanie zapotrzebowania na cwu z powierzchnią domu to grube nieporozumienie. Dom nie zuzywa ani litra cwu, zuzywają mieszkancy i dlatego podaje sie zapotrzebowanie ok 1000 kWh/osoba*rok. Wskazniki zapotrzebowania na ciepło nie wskazują jaka ma byc moc kotła bez bufora, ani tez z buforem. Wracając do mocy kotła jezeli ma byc kocioł na ekogroszek czyli z zasobnikiem to po co ma byc bufor?. Owszem podłogówka prawidłowo wspołpracuje z buforem, ale nie ma koniecznosci stosowania go przy kotle podajnikowym. Z wskaźnikami mocy - dzięki za podpowiedz. Doczytałem na czysteogrzewanie i troche rozjaśniło mi to w głowie:) Bufor ciepła dlatego chcę zastosować, żeby od kotłowni w garażu do domu pod ziemią leciała wysoka temp. to po pierwsze. Po drugie w buforze na dnie chcę wrzucić grzałkę 10kw elektryczną 3 fazową. Pozwoli mi to połączyć grzanie piecem z grzaniem elektrycznym. Po trzecie mam wielką działkę i w niedalekiej przyszłości chciałbym wrzucić fotowoltaikę i/lub (co bardziej by mi pasowało) jeden lub dwa wiatraki 5kw. Wtedy piec byłby już w ogóle wersją awaryjną. A do cwu chcę zastosować zintegrowaną ze zbiornikiem powietrzną pompę ciepła (są takie fajne za mniej więcej 5-6k pln gdzie wyrzuca się poza budynek tylko kanały powietrzne). Nie wiem czy to ma sens wszystko, gadałem już z kilkoma osobami i wydaje się to do zrobienia. Wg cen jak patrzyłem to bufor 2000-3000L około 7kpln, pompa ciepła wraz ze zbiornikiem cwu około 6kpln. Piec nowy sam w sobie 12-13kpln. a na start wezmę 5-letni piec od teściów bo akurat będą wymieniać i myślę że podziała kilka lat. Jakies rady? komentarze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.