Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Remont dachu, komina, rynien, etc


Marito

Recommended Posts

Witam wszystkich.

Od pewnego czasu przymierzam się do gruntownej naprawy dachu, bo od 20 lat jest to tylko doraźnie.

Mam stary dom (chyba z początku XX wieku i przerobiony z obory?). Front na pd-zach.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/W9HqYbvnSrVN3p8EuFZsBgqUGcVuLc

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/87k5rBwryyvY0f5qxNCr4Xx1s1R2fP

Ten budynek obok, tworzył kiedyś jedną całość.

Cały dach ma nieduży spadek na dwie strony, dł. dachu 22,20 m, szer 7,20 m x2 (mierząc na dachu od kalenicy do krawędzi nad rynną). Czyli pow. do remontu 320 m kw.

Dach deskowany, pokryty jest papą (miejscami 3 warstwy). Z tych dwóch kominów widocznych na zdjęciu, od czoła budynku, każdy ma dwa kanały, z których jeden (ten po lewej wyższy z anteną) jest dymny (od kominka), pozostałe zamienione na wentylacyjne (kuchnia, łazienka, sypialnia). Piszę o tym tak szczegółowo, bo może rozebrać je i zamienić na okrągłe typowo wentylacyjne? Tylko co wtedy tym z kominka?

Komin do pieca c.o. jest na zewnątrz, przyklejony do budynku z drugiej strony (zdjęcie). Też do wymiany. I teraz moje pytania;

 

1.Zacząć chyba muszę od wymiany komina.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/0U5DCW37tJWEysKbNX2eTNNj_DQo0O

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/Xts9RPrZ7N1REHSKMpnq2~PK_z8pyi

Rozebrać stary i postawić nowy chyba z elementów ceramicznych będzie najlepszy.(średn. 180-200mm?) Centralne mam na opał stały (węgiel, miał już raczej nie). Palę na niskich temperaturach rzędu 40 – 55 st. C, w domu mam ok 23 st. C. Piec stałopalny (górnego spalania), teraz jedno zasypanie starcza na dwa dni. W tym robi się takie szkliwo, (niskie temperatury) dlatego ten a nie blaszany będzie lepszy (tak mi się wydaje). Jak miałem awarię przyłącza wody, podmyło mi komin. Odchylił się nieco od budynki i rozszczelnił, ponadto kiedyś paliłem trocinami i mokrym drzewem, co widać.

 

2. Następnie te dwa na dachu, nie wiem czy odrestaurować, czy zmienić na typowo wentylacyjne ale co wtedy z dymnym i anteną?

Tak są te dwa kominy, tak kończy się część mieszkalna na górze (ok3 m od kalenicy) i tu kończy się ocieplenie dachu. Tak jak kiedyś robili sieczka z wapnem. Dalej dach ma same dechy.

 

3. Orynnowanie. Zależne chyba od pokrycia dachu (tak mi się wydaje). Jakie pcv, ocynk, metal-kolor bo miedź czy nierdzewna nie wchodzi w rachubę (koszty). Ja k duża 120/90 150/90 inna ?

Czy trzeba, tak jak było po trzy upusty na stronie, czy tak jak zrobił sąsiad, tylko narożne ?

Jak jest ulewa, to się u niego przelewa na środku i to jest warsztat a nie budynek mieszkalny jak mój.

 

4. I teraz najważniejsze pokrycie dachu. Rozważam w dwóch etapach. Najpierw część mieszkalną tj. 12 m od lewej, kończy się pionową brązową linią na zdjęciu, ok 173 m kw.

Jak wyżej pisałem dach cały deskowany (nawet w dość dobrej kondycji), pokryty jest papą, z ociepleniem od spodu tylko w części mieszkalnej. W upalne dni lata jest b. gorąco na górze. Ale tych gorących dni jest coraz mniej, więc może nie warto bawić się w docieplanie kawałka dachu?

Jak i z czego zrobić nowe pokrycie dachowe, co z papą, która jest?

Ktoś mówi mi blacha trapezowa T-18, inny blacho-dachówka, jeszcze inny papę termozgrzewalną.

Na działce nad rzeką miałem kiedyś blachę nad głową i wiem jak było głośno w ulewy i jak gorąco latem.

Myślałem, że może dodatkowo ocieplić od góry styropapą , nad częścią mieszkalną ale czy można tylko z przodu i jest sens tak robić. I co na to położyć. Papa ma sporo purchli i wybrzuszeń. Ale zawsze to dodatkowa izolacja. Na forach jedni piszą, że blacha nie może być na papie, inni, że jak się da łaty i kontr-łaty to jak najbardziej tak. Zgłupiałem całkiem.

Kompletnie nie mam pojęcia . Nie wiem od czego zacząć. Na wszystko od razu nie mam kasy.

Zerwanie i na nowo ocieplanie części mieszkalnej nie wchodzi w grę, dlatego, że pokoje na górze nie są za wysokie (nad oknem) i obniżyć ich (przez docieplenie od środka jest nierealne.

Dlatego, prosiłbym o doradzeni mi jak najlepiej przeprowadzić remont dachu i wszystkiego co jest z tym związane.

W jakiej kolejności, np. kominy i rynny w tym roku a poszycie (jakie?) w przyszłym?

Część dachu, czy od razu cały? Jeśli z dociepleniem to odcięcie, taki ala gzymsik na końcu części mieszkalnej a nad warsztatową niżej. Czy bez ocieplania?

Ile (mniej więcej) potrzeba kasy na poszczególne etapy rzeczy. I ile na pokrycie ( jakimś wariancie). Iloe mniej więcej może wynieść robocizna za poszczególne prace? :confused:

Będę b. wdzięczny za pomoc.

 

I Wesołych Świąt wszystkim.

Edytowane przez Marito
dodanie szczegółów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. O blasze zapomnij, za mały spadek. Położyłbym na papę (po wyreperowaniu) styropapę ok 10-15 cm. Na nią papę 5,2 mm grubości.Jan

 

Witam, też o tym myślałem. Tylko jeżeli blacha byłaby w jednej długości od kalenicy po rynnę, czy to nie zdałoby egzaminu?

Myślałem w ten sposób;

ta papa co jest > łaty > folia > kontrłaty . blachodachówka. Tylko nie bardzo wiem jak z przewietrzeniem na kalenicy.(chyba na tej długości 4 wentylacje by sią przydały)

Z ocieplania zrezygnowałem, dlatego, że przekonały mnie fakty. Lato mamy takie jakie mamy (2-3 tygodnie), a dużo to nie zmieni. Zimą jest śnieg na dachu, więc temperatura nie ucieka przez dach tylko latem jest gorąco, bo jest za niski przy oknie, a te wychodzą na pd-zach, a na strychu są same dechy i papa, więc też grzeje.. Zimą też te pokoje są najcieplejsze, grzejniki prawie zamknięte. Więc po co ładować kasę w ocieplenie (styropapa + dobra zgrzewalna papa), które jest b. drogie.

Może się mylę. Jeśli tak to proszę wyprowadzić mnie z błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, też o tym myślałem. Tylko jeżeli blacha byłaby w jednej długości od kalenicy po rynnę, czy to nie zdałoby egzaminu?

Myślałem w ten sposób;

ta papa co jest > łaty > folia > kontrłaty . blachodachówka. Tylko nie bardzo wiem jak z przewietrzeniem na kalenicy.(chyba na tej długości 4 wentylacje by sią przydały)

Z ocieplania zrezygnowałem, dlatego, że przekonały mnie fakty. Lato mamy takie jakie mamy (2-3 tygodnie), a dużo to nie zmieni. Zimą jest śnieg na dachu, więc temperatura nie ucieka przez dach tylko latem jest gorąco, bo jest za niski przy oknie, a te wychodzą na pd-zach, a na strychu są same dechy i papa, więc też grzeje.. Zimą też te pokoje są najcieplejsze, grzejniki prawie zamknięte. Więc po co ładować kasę w ocieplenie (styropapa + dobra zgrzewalna papa), które jest b. drogie.

Może się mylę. Jeśli tak to proszę wyprowadzić mnie z błędu.

 

Fakt tanio nie jest. Ale w lato chłodno a w zimę ciepło. Oszczędnośc na ogrzewaniu.Z tym śniegiem to przesada. Jan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt tanio nie jest. Ale w lato chłodno a w zimę ciepło. Oszczędnośc na ogrzewaniu.Z tym śniegiem to przesada. Jan

Powtarzam, zimą to są najcieplejsze pokoje (te na górze). Grzejniki przykręcone a i tak jest gorąco. Natomiast latem, docieplenie od góry niewiele pomoże (takie jest moje zdanie), taniej wyjdzie włączenie wiatraka niż przebudowa dachu na ocieplenie. Ja na początku, też tak myślałem ale mnie przekonali, że i tak pałacu z tego budynku nie zrobię, chyba, że wydam mnóstwo kasy a i tak będzie stary odremontowany, a nie nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtarzam, zimą to są najcieplejsze pokoje (te na górze). Grzejniki przykręcone a i tak jest gorąco. Natomiast latem, docieplenie od góry niewiele pomoże (takie jest moje zdanie), taniej wyjdzie włączenie wiatraka niż przebudowa dachu na ocieplenie. Ja na początku, też tak myślałem ale mnie przekonali, że i tak pałacu z tego budynku nie zrobię, chyba, że wydam mnóstwo kasy a i tak będzie stary odremontowany, a nie nowy.

 

Tyż prawda. Pokryj termo 5,2 mm z SBS-em na poliestrze. Jan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyż prawda. Pokryj termo 5,2 mm z SBS-em na poliestrze. Jan

Dopiero wróciłem z pracy.

Czyli np coś takiego:

http://allegro.pl/mida-top-pv250-20-c-papa-termozgrzewalna-5-2mm-i7251019222.html?reco_id=8f5b9ce2-377f-11e8-aa63-246e9677fe40&bi_s=archiwum_allegro&bi_m=reco&bi_c=Product&

lub

https://bednarek.sklep.pl/papy-termozgrzewalne-nexler/2960-nexler-premium-53h-pv250-czerwona-wierzchnia.html

Można to kłaść na stare pokrycia zwykłej papy? Oczywiście najpierw obróbki blacharskie i rynny?

Tylko u mnie baby się uparły na blachodachówkę, z czego ja nie jestem zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i przekonałem. Będzie papa termozgrzewalna. Nie wiem jaka jest koło mnie i która jest pewna i dobra.

Papa wierzchniego krycia zgrzewalna modyfikowana kauczukiem syntetycznym SBS, na włókninie poliestrowej wzmacnianej i stabilizowanej siatką szklaną nie podlegająca skurczom termicznym w okresie zimy i lata (to Villas -20). Czy ma być -5, czy -20 ? Cena zbliżona.

Np: GRUBY WERNER PYE PV250 S52 czy Villas Super W-PYE PV250 S52H ? Czym się kierować przy wyborze papy ?

Czy rozebrać jeden komin i zastąpić go wywietrznikami, czy lepiej oba z klinkieru lub obkleić imitacją cegły (tak jak na cokoły) ? Gdzie łatwiej utrzymać szczelność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...