Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wskazówki instalacji CWU


kefirek197

Recommended Posts

Przymierzam się do samodzielnego wykonania instalacji CWU w systemie trójnikowym. Głowne założenia to:

 

Instalacja oparta o system Wavina Tigiris K1 (złączki PPSU) czyli Pex/Al/Pe. Instalacja układana po tynkach, na warstwie 5cm styropianu na parterze i stropie na poddaszu, do wycinania bruz bruzdownica + odkuracz przemysłowy. Do zaciskania rur ręczna zaciskarka z "alledrogo" lub pożyczony elektryk z ramirenta.

Próba ciśnienowa przeprowadzona przy użyciu sprężonego powietrza, przez znajomego gazownika.

 

Poniżej schemat jak chce to wykonać w dwóch wersjach:

1) bez cyrulacji

https://zapodaj.net/ad81cb31638b4.png.html

 

2) z cyrkulacją

https://zapodaj.net/822d57b3b2c19.png.html

 

Pytania:

1) czy zaproponowane średnic rur są ok, czy coś pozmieniać? Zastanawiam się czy jest sens dawać przewód aż 40mm od przyłącza wody do kotła i pierwszego trójnika. Na pewno będę miał problem z zaciśnięciem bo standardowe zestawy sa do 32mm.

2) pion z rury 32mm będzie ok? czy za dużo/za mało?

3) w przypadku cyrkulacji zawsze z rura 16x2mm? domyslam się, żę przewodem cyruklacyjnym wpinamy się tuż przed najdalszym poborem w ciepłą wodę, zamykając obieg?

4) Czy przy takim układzie, nie będzie efektu, że w przypadku odkręcenia wody na parterze, nagle na górze poleci mi zimna woda zamiast ciepłej?

 

Będe wdzięczny za porady.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dałbym drugi pion z tego WC na dole rysunku, niepotrzebnie 2 razy na drugi koniec domu to ciągniesz (na parterze i na piętrze).

 

Co do średnic, spojrzyj tutaj

https://www.wavin.com/pl-pl/download/S001_2868bf0b-0bae-49f2-ae63-db7155346a71_34023

1. sumujesz wypływy normatywne z punktów czerpalnych, które zasila dany odcinek rury (tablica 1.2 str. 7)

2. wartość z pkt.1 odnajdujesz w 1 kolumnie tabeli na str.8 i sprawdzasz odpowiadającą jej liczbę w kolumnie 3, to tzw. przepływ obliczeniowy (uwzględniający niejednoczesność poboru ze wszystkich punktów).

3. Na wykresie na str. 116 sprawdzasz dla przepływu uzyskanego w pkt 2. jaka będzie prędkość przepływu przy różnych średnicach rury, wybierasz taką średnicę, żeby nie przekroczyć zalecanych wartości prędkości (str. 9). Jak masz problem z niskim ciśnieniem w sieci zmniejsz te zalecane prędkości jeszcze o 0,5m/s, u siebie bym tak zrobił bez względu na ciśnienie w sieci.

Obliczenia zaczynasz od najdalszego punktu czerpalnego w instalacji i po każdym trójniku wyznaczasz średnicę dla kolejnego odcinka (zbierając do kupy oba przepływy na trójniku) idąc w stronę wodomierza, potem to samo dla wody ciepłej, średnice na ciepłej zwykle wychodzą mniejsze bo jest mniej punktów z ciepłą wodą.

 

Tylko nie zrób błędu polegającego na sumowaniu przepływów obliczeniowych na trójniku. Sumować można tylko wypływy normatywne ze wszystkich punktów, które dany odcinek zasila, przepływ obliczeniowy za każdym razem sprawdzasz w tabeli (nie sumujesz).

 

Zasady ułożenia cyrkulacji rozumiesz dobrze.

 

Jak chcesz mieć jakiś wypasiony panel prysznicowy to sprawdź u producenta jaki ma wypływ normatywny i wymagane ciśnienie, bo ta tabela może nie uwzględniać różnych wynalazków z hydromasażami itp, jak dasz za cienką rurę to może nie działać zgodnie z oczekiwaniami.

 

Rura 40 pewnie wyjdzie tylko na odcinku od wodomierza do trójnika rozdzielającego na ciepłą i zimną wodę, jeżeli to krótki odcinek i dasz 32 to nic się nie stanie, możesz też ten trójnik dać zaraz za wodomierzem i zamiast 40 będą 2 rury 32 obok siebie.

Edytowane przez SzymonKc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Po wielu perypetiach instalacja CWU i częsciowo CO (do rodzielaczy) jest zrobiona. Pozostała próba szczelności. W zeszły weekend zrobiłem próbę kompresorem i wyniki mam następujące:

 

Instalacja ciepłej wody - 6 bar przez 5 godzin, zero spadku. 8 bar przez 7 godzin spadek 0,2bara

Instalacja zimnej wody - 8 bar przez 12 godzin, spadek 0,2 bara

Instalacja CO - 6 bar przez 4 godziny brak spadku.

 

instalacja ciepłej i zimnej wody robiona osobno, bo nie kupowałem wężyków do połączeń tylko zwykłe korki 1/2" uszczelnione na pakułach.

 

Pytanie czy wyniki jak wyżej są ok? gdyby to była woda to jesteśmy jak najbardziej w normie. Na pewno odczyty odbywały się przy wahaniach temperatury minimum 6 stopni. Z tego co znalazłem wg wytycznych niemieckich które oficjalnie dopuszczają próbę powietrzem (Viessman też ma gotowe protokoły do takiej próby) wystarczy nabić tylko 3bary i wskazówka ma nie drgnąć przez 10 minut. Próby na wodzie nie mam jak zrobić (brak pompki) a i z tego co czytam przy wodzie tez łatwo można się pomylić jak nie odpowietrzymy dokładnie instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korek ocynkowany na konopiach zawsze moze troche puscic, do prób pewniejsze sa z uszczelkami, temperatury robia swoje. jak przez 3-4 godziny nabite 6 bar nie drgnie to jest super, a nawet po godzinie czy pol jak nie drgnie to wg mnie dobrze ale trzeba dluzej sprawdzic, wiadomo jak ktos robi na codzien to od razu wie gdzie mogl blad popelnic, ty jak pierwszy raz to tego nie wiesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...