Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Który system hydroizolacji zastosować?


bartek04

Recommended Posts

Panowie, rozpocząłem budowę częściowo podpiwniczonego domu, zależy mi na dobrej izolacji przeciwwodnej i przeciwwilgociowej, gdyż grunty na których buduję to glina i iły pylaste (według badań geotechnicznych wód gruntowych nie ma, ale kto wie co będzie za kilka lat). W piwnicy będą pomieszczenia rekreacyjne więc nie może być tam wody ani wilgoci.

 

Ściany piwnic wykonane będą jako ściany monolityczne betonowe ( W8 ).

 

Dom będzie stał na płycie fundamentowej (część nie podpiwniczona będzie na ławach połączonych płytą schodkową),.

Konstruktor płytę fundamentową zaprojektował tak:

3b4149d6813b227amed.png

 

Warstwy podłogowe:

  1. Fundamentowa płyta żelbetowa (beton B20 - w projekcie, a będzie W8 ) grubości 25cm
  2. Folia PE
  3. Styropian XPS 10cm
  4. Podbetonka z chudego betonu B10 (C10/12)
  5. Pospółka żwirowo-piaskowa o ls > 0,95 i grubości min. 40 cm
  6. Geowłóknina

Wykonawca twierdzi, że hydroizolacja dopiero na płytę fundamentową będzie położona i wywinięta na ściany.

 

PYTANIE 1:

Czy nad chudziakiem nie powinno być jakieś solidne zabezpieczenie przeciwwodne/przeciwwilgociowe? Sama folia PE (jedna warstwa) to chyba biedne zabezpieczenie? Ja myślałem o co najmniej dwóch warstwach folii PE lub zamiast niej (nie wiem jaka jest różnica w kosztach) folii EPDM.

 

PYTANIE 2:

Czy hydroizolację można rozpocząć NA płycie dennej (jak sugeruje wykonawca), czy należy zabezpieczyć płytę fundamentową przed wodą (jak rozumiem przy betonie W8 podciąganie kapilarne wody nie grozi)?

 

Kontaktowałem się z firmami wykonującymi hydroizolację, dość sensownie przedstawił to facet z firmy Remmers, przedstawił dwie propozycje (koszty pewnie ogromne, ale jak mam zapłacić mało i mieć saunę w piwnicy to wolę zapłacić - to nie znaczy, że przepłacić)

 

PYTANIE 3:

Którą opcję należałoby wybrać w moim przypadku i czy wszystkie niżej wymienione produkty są niezbędne?

 

Opcja1

59c8278cb767f8afmed.png

 

Opcja2

4a8103bbfad6c9e5med.jpg

 

W moim przypadku (płyta denna + ściany monolityczne) powinna być teoretycznie wybrana opcja pierwsza. Druga natomiast "na oko" wygląda na tańszą, ale nie wiem czy ma zastosowanie przy ścianach monolitycznych, a nie murowanych.

 

Cenowo wyglądałoby to tak:

1. Kiesol- środek do gruntowania wilgotnych podłoży

Zużycie; ok. .0,1kg/m2

Cena zakupu netto: 15,17zl/kg, opak. 30kg

2. Dichtschlamme/ WP DS.- mineralny szlam uszczelniający

Zużycie : ok. 2kg/m2 na jedna warstwę.

Cena zakupu netto: 4,32zł/kg, opak. 25kg

3. Dichspachtel/WP DS. Lewell- szpachlówka uszczelniająca do wykonywania wyokrąglenia.

Zużycie: ok. 1,7kg/mb do wykonania wyokrąglenia

Cena zakupu netto: 4,40zł/kg, opak. 25kg

4. MB2K- szybkosprawna hybrydowa izolacja przeciwwodna

Zużycie: ok.4,0kg/m2

Cena zakupu netto: 3,78zł/kg, przy jednorazowym zakupie min. 1pal. =18x25kg

5. PBD1K- jednoskładnikowa bitumiczna izolacja przeciwwodna o właściwościach paraizolacyjnych

Zużycie: ok. 5,5kg/m2

Cena zakupu netto: 7,95zł/kg, przy jednorazowym zakupie min. 1pal.=18x25kg

 

PYTANIE 4:

Wykonawca chce zastosować drenaż opaskowy co przy glinie jest moim zdaniem kiepskim pomysłem, bo będzie się ściągało wodę w pobliże fundamentów i ciągle trzeba będzie ją odprowadzać. Jednak on twierdzi, że piwnica zostanie zasypana gruntem rodzimym (humus osobno został zebrany) i utwardzony.

Czy drenaż w takim wypadku jest dobrym pomysłem? A jeśli tak to może do samej góry obsypać go żwirem? Lub zrezygnować z niego i zasypać faktycznie gruntem rodzimym (gliną)?

płyta_fundamentowa.jpg

hydroizolacja_1.jpg

hydroizolacja_2.jpg

Edytowane przez bartek04
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcja pierwsza jest dobra. Tylko tak.

Podkład pod płytę robisz z b20 bo izolacja ma się czegoś trzymać. Jastrych dociskający jest dobrym rozwiązaniem bo wtedy minimalizuje się przypadkowe uszkodzenie izolacji.

zamiast bentonitu użyjj taśmy wtapianej PCV lub podobnej, bo bentopnit musi być ciagle w wodzie aby spełnił swoje zadanie.

 

Ja drenażu bym nie robił

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też będę izolować i z mas typu kmb dobre i tanie, mają polscy producenci o nazwie Rava. Cena połowę jak za niemieckie a wspierasz polską firmę.

 

Cena na Schomburg czy Botament jednak jest taka sama jak Rava. Ceny Remmersa faktycznie za wysokie.

 

Opcja pierwsza jest dobra. Tylko tak.

Podkład pod płytę robisz z b20 bo izolacja ma się czegoś trzymać. Jastrych dociskający jest dobrym rozwiązaniem bo wtedy minimalizuje się przypadkowe uszkodzenie izolacji.

zamiast bentonitu użyjj taśmy wtapianej PCV lub podobnej, bo bentopnit musi być ciagle w wodzie aby spełnił swoje zadanie.

 

Ja drenażu bym nie robił

 

U mnie w projekcie jest styrodur XPS więc izolację będą robił na nim, a nie na 'chudziaku', zgadza się?

 

Dzisiaj wylali chudziaka, Panowie czy możecie mi powiedzieć czy tak nierówny chudziak jest zrobiony zgodnie "ze sztuką"? Bo gdzie niegdzie stoi woda, nie jest to dobrze wyrównane. Czy jak pójdzie na to 10cm XPS, a nie hydroizolacja, to nie ma znaczenia, że nie jest równa powierzchnia (o krawędzie się nie czepiam, bo wystają sporo poza miejsce dla płyty fundamentowej)?

 

cf38bc14d537269bmed.jpg

24fcc346e80fe6femed.jpg

3e8cc87155c182f6med.jpg

8a9d49791ab8b5fdmed.jpg

37fa2ce9d039cd92med.jpg

Edytowane przez bartek04
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Mozna dac na piasek styrodur tylko ze piasek ma to do siebie ze jak przyjdzie słonce to sie wysusza i nie mozna chodzic po niem bo wiadomo co sie dzieje

w calym cywilizowany budownictwie przyjmuje sie za warstwe wyrównawcza chudziaka, ale dobrze zrobionego czyli rownego , w polskim budownictwie szczegolnie przy domkach to jest to warstwa wysmiewana i uznawana za zbedna, albo robiona byle jak ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacenty, dzięki za odpowiedzi, ale mi chodzi o mój konkretny przypadek, a nie przedstawianie standardów budowlanych w Polsce.

 

Czy to że chudziak nie jest zatarty/wyrównany i są na nim zagłębienia/nierówności ma wpływ na konstrukcję/szczelność całej "podłogi", skoro będzie na niego stosowany XPS, a dopiero potem folia i zbrojenie/płyta?

Bo jeśli nie, to wszystko OK, a jeśli tak, to prosiłbym podać dlaczego.

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że w przestrzeniach między chudziakiem, a styrodurem będzie się gromadziła woda - chyba, że tak jak twierdzi wykonawca, pod naporem konstrukcji tych przestrzeni nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dociśnie albo i nie, dociśnie z czasem owszem co wiąże się z osiafaniem.

Bardzo często xps kładzie się na piasek.

 

Jak rozumiem w wersji projektowej izolacją jest folia?Jak tak to nie masz izolacji od spodu i musisz płytę od środka zaizolować w takim razie

 

Myślę, że na piasku czy pospółce (nawet utwardzonym), który notabene jest u mnie pod chudziakiem, jest większa szansa na osiadanie niż na betonie podkładowym, którego woda tak jak piasku nie może wypłukać. Ten chudziak, który u mnie wylali wydaje się, że będzie miał dużą powierzchnię na równo styczną z XPSem, a tylko gdzie niegdzie będą zagłębienia, więc nie powinien osiadać [oczywiście mogę się mylić].

 

W technologii białej wanny folia (ani chyba w żadnej innej) nie jest hydroizolacją. Zakładam, że wody u mnie pod ciśnieniem nie będzie, a beton W8 nie podciąga kapilarnie wody i nie stosuje się w takich przypadkach hydroizolacji poziomej.

Chyba że oni także partaczą robotę http://www.bestindevelopment.pl/uncategorized/plyta-fundamentowa-zbrojenie-biala-wanna/

 

Natomiast najsłabszym punktem jest styk płyty fundamentowej i ścian, dlatego chcę, żeby tam wtopiona taśma Flugenblech VB.

Edytowane przez bartek04
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku podajesz opis swojej płyty z projektu, piszesz że chcesz mieć jednak solidnie aby na przyszłość nie martwić się jakby wody podniosły sie. Przedstawiasz dwie opcje izolacji firmy i pytasz która lepsza . A na koniec i tak chcesz zrobić po swojemu:). To ja nie wiem co chcesz usłyszeć, napisz co to ci to potwierdzę.

 

Tylko się zaraz nie obrażaj .

 

Beton w8 nawet jak jest szczelny to nie zostawia się go samego bez izolacji, jaka masz pewność że w którymś miejscu jeden malućki pręcik nie jest za blisko krawędzi? No zaraz napiszesz że sam wszystkiego dopilnujesz...i czy będziesz wtedy pewien na 100 procent ?

 

Jakąś izolacje musisz dać, jak na chudziaku to wywijasz go na ścianę, xps nie dajesz bo w zagłębieniu xps nic nie daje poza kosztami a dochodzi problem z ciągłością izolacji. Jak dasz xps to wgrę wchodzą tylk folie lub membrany, jakieś grube, tylko wtedy wiadomo musisz zadbać o to aby tego nie przebić (docisk jakiś) i dobrze połączyć z izolacja pionową ściany

 

Taśma ta co podajesz to dobry materiał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że w przypadku zastosowania XPS nie można żadnej z ww. przeze mnie dwóch opcji wybrać, chyba, że ktoś spotkał się z nakładaniem na XPS szlamu uszczelniającego i bitumu i nie ma ku temu przeciwwskazań.

Nie ma też miejsca (nie zostało uwzględnione w projekcie, a nie chcę kosztem niego obniżać wysokości piwnicy) na jastrych ochronny dla tej hydroizolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na xpsa mozna przykleic papy samoprzylepne lub membrany bitumiczne, szlamy elastyczne czy masy kmd tez dadza rade tylko wiadomo zawsze itnieje ryzyko uszkodzenia izolacji przy pracach zbrojarskich dlatego mozna na pape ulozyc jako zabezpieczenie folie pcv 1mm... tania moze nie jest ale zabezpieczy przy pravach zbrojarskich....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na xpsa mozna przykleic papy samoprzylepne lub membrany bitumiczne, szlamy elastyczne czy masy kmd tez dadza rade tylko wiadomo zawsze itnieje ryzyko uszkodzenia izolacji przy pracach zbrojarskich dlatego mozna na pape ulozyc jako zabezpieczenie folie pcv 1mm... tania moze nie jest ale zabezpieczy przy pravach zbrojarskich....

 

Wykonawca twierdzi, że lepszą opcją są "trójwarstwowe" folie (o ile to nie marketing) 0,3mm, jest w ogóle szansa, że jakakolwiek folia 0,3 będzie lepsza od 1mm?

 

Zastanawiam się też jak zgrzewać folię na XPS by go nie uszkodzić...

Edytowane przez bartek04
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na myśli folie PVC?

 

To chyba idealne rozwiązanie dla mnie, skoro ona będzie na XPSie, a pod płytą fundamentową.

Tylko ja nie mam płyty w formie prostokąta, a wielokąta, będę musiał popytać czy zgrzeją na wymiar pod taką płytę taką jak na pierwszym rysunku.

 

Zastanawiam się już tylko, który system jest najbardziej wytrzymały HDPE, PEHD czy PCV?

Panowie, którą byście zastosowali nie patrząc na koszty?

 

1) https://www.technologie-budowlane.com/Carbofol_geomembrana_PEHD_2mm_gladka-3-100675-15_71_72.html

 

2) http://sklep.wodawogrodzie.pl/geomembrana-epdm-firestone/273-geomembrana-epdm-firestone.html

 

3) https://allegro.pl/geomembrana-pvc-1-5mm-do-zbiornika-zbiornik-stawu-i7506385978.html

 

4) inna, jaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...