Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Perlit (tynk, zaprawa, wylewki)


pio_

Recommended Posts

Gładź idealna wychodzi z perlitu F100 (odpad filtracyjny, mąka).

 

 

Adam M.

 

 

 

Adam, podpowiedz proszę jakie dać proporcje na gładź z F100?

To co kręcimy jest za bardzo kruche/miękkie i na dodatek nie trzyma się podłoża (wcześniejszej warstwy tynku perlitowego) ;(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wapno jest tym, co "klei" grudki ze sobą.

Jak jest gówniate (bo się zdarza) to cała zaprawa jest licha.

 

Teraz muszę wylecieć na godzinkę... wrócę to zajrzę do "mądrej księgi" i napiszę jak sprawdzić co jest grane.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O wapnie

 

Wapno budowlane to nic innego jak termicznie (w wapienniku) rozłożona skała wapienna.

Wszelkie domieszki innych pierwiastków jak wapnia działają szkodliwie (na potrzeby budowlane) Nie wszędzie więc można pozyskiwać wapień do wypalania.

Wypalony wapień to tlenek wapnia. Wapno palone.

Aby można było użyć go do zapraw trzeba wapno „zgasić”. Czyli zalać wodą…

Reakcja jest silnie egzotermiczna i podnosi temperaturę do około 150stC.

Aby dobrze zgasić wapno budowano specjalnej konstrukcji doły wapienne…

(opis jest w wielu miejscach a co starsi jeszcze pamiętają jak się to robiło)

100 części wapna palonego łączy się z 32 częściami wody tworząc wodorotlenek wapnia CaOH2

Niektórych może to zdziwić, ale… To TRWA OD KILKU MIESIĘCY DO ROKU.

W procesie tym „rośnie” objętość masy co najmniej trzykrotnie!

Jak rośnie mniej – wapno jest liche…

 

Dobrze zlasowanym wapnem da się murować czy tynkować.

Bierzemy 1 część wapna i 2 części piasku. Dokładnie mieszamy i KLEIMY TYM NA PŁASK stos cegieł. Powiedzmy – tuzin.

CZEKAMY 3 PEŁNE DOBY.

Potem staramy się podnieść ten stos sklejony wapnem…

Bierzemy kolejno za cegły licząc od dołu i podnosimy.

Przy którymś kroku stos się rozerwie i część odpadnie.

Patrzymy jaka część...

ZAPRAWA NIE UTRZYMUJACA PO 3 DOBACH 6ciu CEGIEŁ mówi, że wapno jest ZŁE!!! BARDZO KIEPSKIEJ JAKOŚCI.

Utrzymująca 9-10 cegieł pokazuje, że wapno jest jakości znakomitej.

 

Ktoś, gdzieś, jakoś i z czegoś wypala przemysłowo wapienie, potem wapno gasi, suszy, miele , workuje i my to kupujemy jako hydratyzowane.

Teoretycznie – robi to „zgodnie ze sztuką”, ale…

To przemysłówka, komercja. Szybko, dużo, tanio…

Teoretycznie – badają co im wychodzi. Nie badają jednak każdego worka! Można wiec trafić na jakiś badziew…

Z mojego doświadczenia wychodzi, ze bywa niedogaszone (bo kto by czekał rok na ukończenie reakcji! Kasa się liczy!).

 

Trzeba by zrobić test na jakość stosowanego wapna… Może tu jest problem, który skutkuje kłopotami w nakładaniu tynku?

Najpierw dogasić to wapno przez jakie 3 dni, zmieszać z piachem i pokleić cegły.

Zobaczyć ile z nich odpadnie po kolejnych 3 dobach.

Trwa, cholera… Ale pośpiech wskazany jest przy łapaniu pcheł a nie przy budowaniu.

Ostatnio jakoś o tym się zapomina.

Każdy by chciał dom w tydzień postawić i tak, aby sto lat stał.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To spękanie narzutu już sobie odpuściłem i tynkujemy mimo to.

Ściany gruntuję, moczę wodą i robię 2 warstwy narzutu perlitowego, pierwsza pęka trochę mocniej, druga trochę mniej lub prawie wcale.

2 warstwa jest wyrównana na listwach i na nią chcę położyć gładź perlitową.

 

Próbowałem robić gładź na Perlicie 100 (proporcje cement:wapno:perlit 1:1:5 - 1:1:8 lub taką do narzutu 1:3:10) - jak już przyklei się do poprzedniej warstwy to się trzyma i jest ładnie twarde po wyschnięciu. Wszystko by pasowało, gdyby nie go, że bardzo trudno jest zrobić ładną równą warstwę - nie da się położyć bardzo cienkiej warstwy, przy zacieraniu i gładzeniu często odrywa się od ściany itp.

 

Teraz te same proporcje próbowałem z Perlitem F100, ale próbki wyszły bardzo miękkie i sypkie (+ pozostał problem ze słabym trzymaniem ściany).

Stąd te pytania, czy do F100 nie powinna być jakaś inna proporcja?

 

Samo wapno biorę w workach ze sklepów (dotychczas od 3 różnych producentów).

Wszystkie gładzie na F100 były robione z jednego worka wapna, więc na wszelki wypadek sprawdzę jeszcze jakiś inny.

Tylko czy same proporcje są wyjściowo ok, czy tu też coś można pogmerać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Zrobiłem odkrywkę na zewnątrz w miejscu spękań starego tynku. Z 8-10cm warstwa żużlaka jest luźna (od zamarzającej wody najpewniej).

 

IMG_20180920_tynk na zewnatrz.jpg

 

IMG_20180920_tynk na zewnatrz 2.jpg

 

Chcę zbić co luźne, pokryć szlakę szprycem cementowo-piaskowym i wykończyć tynkiem perlitowym.

Dawać jakieś wodostopery (szkło wodne do tynku perlitowego/szprycu?), żeby wodę z zewnątrz przyblokować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...