Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Przesuwna ściana lub duże, chowane drzwi. Od czego zacząć.


hepos

Recommended Posts

Dzień dobry,

 

Posiadam salon z kuchnią otwarty na korytarz. W korytarzu jest szafa w zabudowie, wykonana z płyty MDF. Teraz, przy dwójce dzieci chcemy mieć możliwość oddzielenia salonu od pokoi, a jednocześnie na dzień zostawienie tej przestrzeni otwartej. Wstawienie klasycznych drzwi nie wchodzi w grę, ponieważ zabiorą w dzień zbyt dużo światła (wysokość drzwi ok 210 cm, wysokosc scian 266..

 

Wpadłem więc na taki pomysł, aby :

1. Przesunąć gotową zabudowanę szafę o ok. 10 cm (przeniesienie prowadnic na podłodze, suficie i mococwań,

2. Boczną ściankę szafy, która obecnie jest z płyty MDF obudować (?) lub zastąpić ścianką z płyty GK, tak aby powstała jedna ściana na równi ze ścianą w salonie,

3. W szczelinie powstałej po przesunięcu szafy zamonotwać drzwi lub ściankę przesuwną tak, by po otwarciu całkowicie chowała się za szafa, a po zamknięciu zamykała przestrzeń pomiędzy korytarzem a salonem.

4. System musiałby być "bezfutrynowy" , a drzwi / ścianka musiałaby być do samego sufitu (tj. 265 cm)

5. Po przesunięciu szafy będe miał min. 7 cm, max 10,5 cm ( w zależnośći od ustawienia drzwi)

6. System przesuwania bez szyn w podłodze

 

Pytanie, czy mój pomysł jest wykonalny? Czy w roli ścianki przesuwnej uda się zrobić jakąś konstrukcję z karton gipsu, czy będzie to zbyt mało sztywne i może pęknąć? A może płytę OSB lub MDF obłożyć kartongipsem (lub skręcić dwie płyty razem i obłożyć)?

Jeśli powyższy pomysł nie ma sensu.. To może trzeba zamówićc drzwi na wysokość 265 cm. Szukałem, ale nie bardzo jestem w stanie znaleźć firmy które indywidualnie zrobią takie drzwi.

 

Czy macie jakieś pomysły realizacji tego zadania? Oczywiście nie będę tego sam robił, ale chce już szukać ekipy pod katem pomysłu.

 

Poniżej zdjęcia

IMG_0442.jpg

IMG_0443.jpg

IMG_0444.jpg

IMG_0445.jpg

IMG_0446.jpg

Edytowane przez hepos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy możesz wrzucić jeszcze rzut pomieszczeń ze szkicem zmian (idealnie takie ad-hoc rysuje się w paint ;-)) ? Ze zdjęć trudno skumać co ma się zdarzyć.

 

Natomiast ogólnie chyba wiem co chcesz zrobić. Ja zastosował bym drzwi podwieszane do sufitu, krajowa laguna ma system wózków i szyn do tego zadania. Mam to osobiście w domu, spisuje się zacnie. Drzwi zrobiłem sam osobiście - też mają ok 2,6 m. wysokości. Ramiak sklejony z kantówek drewnianych, na ramiak przykleiłem płytę MDF 10 mm (oczywiście z obu stron) i na to został przyklejony fornir modyfikowany palisander. Całość wykończona woskiem, wygląda zacnie a kosztowało ... może 300 pln ? (plus jeden dzień roboczy pracy rozłożony powiedzmy na tydzień, czyli codziennie pop godzince mniej więcej, bo pewne procesy jak wiązanie kleju trochę trwają).

 

Drzwi przesuwają się na podwieszanej do sufitu listwie aluminiowej, na łożyskowanych wózkach. Całość bez problemu przesuwa moja 1,5 roczna córka. Link do systemu :

 

http://laguna.pl/produkty/lider/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto rzut, mniej więcej plan jest taki jak na rysunku. Chciałbym zrobić z tego jedność, by po wsunięciu drzwi za szafę tworzyła się jedna ściana : salon + bok szafy w przedpokoju, który obecnie jest MDF a chciałbym by bok szafy również był kontynuacją tej salonowej ściany. Jeśli moje tłumaczenie jest niejasne proszę o informację - doprecyzuję.

Na chwilę obecną szafa nie ma pleców - jej plecami jest ściana nośna, więc jakieś plecy będę musiał jej dorobić (mogą być z płyty)

Co do obciążania ruchomej części kartongipsem - jedynym założeniem było to, by wyglądało to jak ściana po zamknięciu, ale na tym mi nie zależy - to był luźny pomysł. Pomysł z 2 płytami + rama z kantówek brzmi bardzo sensownie.

 

tempsnip.jpg

tempsnip.jpg

Edytowane przez hepos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - już wiem o co chodzi, tak też sobie to wyobrażałem.

 

Co do licowania boku szafy ze ścianą w salonie to ja bym to sobie darował; wizualnie to i tak będzie oddzielone szczeliną na drzwi i nie będzie tworzyło jednej płaszczyzny. Ale jak bardzo chcesz - można tą płytę GK przykręcić do boku szafy, technicznie problemu nie będzie.

 

Odnoście samych drzwi, jeżeli mają przypominać ścianę to nic prostszego. Ramiak z kantówek (koniecznie wzmocnienia po przekątnych), oklejasz to surową płytą MDF i malujesz farbą akrylową do ścian. MDF to taki sprasowany papier czyli to samo co płyta gips karton. Jak po pierwszym malowaniu płyta stanie się chropowata, zrób delikatny szlif papierem ściernym (zawsze po pierwszym malowaniu podnoszą się włókna). Mdf jest higroskopijny więc oszczędnie z ilością farby, lepiej więcej warstw ale dobrze rozsmarowanych i wysuszonych między warstwowo. Tak pomalowane powinny bardzo dobrze przypominać fakturę ściany. Oczywiście zawsze warto najpierw zrobić próbę na jakimś kawałku odpadu MDF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Ze względu na brak miejsca do "majsterkowania" postanowiłem zamówić pogrubianą płytę meblową (2 płyty 18mm sklejone, = 36 mm) o wymiarach 100 cm x 256 cm. Problem w tym, że taki zestaw będzie ważył około 75 kg i boje się czy nie będzie za cieżki do lekkiego przesuwania?

Druga rzecz, chciałbym użyć systemu laguna standard do 100 kg, ale mam problem z mocowaniami szyny do sufitu. Moja prowadnica musi być przy samej ścianie (2, cm odsunięcia). Czy mogę zatem nawiercić szynę i przymocować ją odpowiednimi kołkami bezpośrednio do sufitu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje drzwi z 50 kg ważą ale z przesuwaniem problemów zero. Przy 75kg zastanowił bym się nad 3-ma wózkami, trochę lepiej przeniosą ciężar na listwę i co ważniejsze wkręty do zawiesi systemowych będą mniej obciążone - ryzyko wyrwania wkrętu z materiału znacznie mniejsze.

 

Montaż - u mnie jest dokładnie taka sama sytuacja, też przewiercałem się przez szynę - bez problemu działa. Trzeba tylko dobrać śruby / wkręty z możliwie niskimi łbami; regulacja tego ustrojstwa polega na wkręcaniu / wykręcaniu w wózek śrub i przy skrajnym wkręceniu może zahaczać o wkręty montażowe listwy. Oczywiście w takim przypadku zawsze można skrócić / wymienić te śruby regulacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na brak miejsca do "majsterkowania" postanowiłem zamówić pogrubianą płytę meblową (2 płyty 18mm sklejone, = 36 mm) o wymiarach 100 cm x 256 cm. Problem w tym, że taki zestaw będzie ważył około 75 kg i boje się czy nie będzie za cieżki do lekkiego przesuwania?

Taka grubość, nawet przy tych wymiarach to chyba przesada. W standardzie są płyty 22mm. Ale żeby było w miarę lekkie to raczej tylko ramiak i obicie cienkim mdf albo sklejką.

W każdym razie sam kombinuję w przyszłym domu takie drzwi (choć bez chowania w ścianę, boję się o jakość okuć, że coś zacznie nawalać po czasie, a rozbieranie zabudowy będzie problematyczne). Koniecznie bez toru dolnego. Także też rozgladam się za róznymi pomysłami, bo skoro inni robią znaczy się da

 

Gdzieś widziałem specjalne okleiny przystosowane do malowania farbami do ścian - naklejasz na powierzchnię i lecisz tą samą farbą co ściany. Faktura podobna. Odpada zabawa w szlifowanie MDF, bo żeby efekt był zadowaljacy to nie takie hop-siup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje drzwi z 50 kg ważą ale z przesuwaniem problemów zero. Przy 75kg zastanowił bym się nad 3-ma wózkami, trochę lepiej przeniosą ciężar na listwę i co ważniejsze wkręty do zawiesi systemowych będą mniej obciążone - ryzyko wyrwania wkrętu z materiału znacznie mniejsze.

 

Montaż - u mnie jest dokładnie taka sama sytuacja, też przewiercałem się przez szynę - bez problemu działa. Trzeba tylko dobrać śruby / wkręty z możliwie niskimi łbami; regulacja tego ustrojstwa polega na wkręcaniu / wykręcaniu w wózek śrub i przy skrajnym wkręceniu może zahaczać o wkręty montażowe listwy. Oczywiście w takim przypadku zawsze można skrócić / wymienić te śruby regulacyjne.

 

Widzę że Twoje doświadczenie będzie mi pomocne. Jakich kołków użyłeś do sufitu? 8mm? Planuję na 2 metrową szynę umieścicć ich 7 - 8 szt.

I kolejne pytanie - zastosowałeś szynę stalową czy aluminiową?

Edytowane przez hepos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna płyta nawet 22 mm będzie mie się najzwyczajniej w świecie chwiałą. Drzwi standardowe maja grubość właśnie koło 3,5 - 4 cm.

 

Dlaczego ma się chwiać ? Na dole daje się prowadnik który stabilizuje drzwi. Bez tego prowadnika drzwi dowolnej grubości będą się chwiały - wiem, mam i to przetestowane ;-)

 

Odnośnie kołków - zależy jaki masz strop. Ja mam u siebie teriva i używałem kołków do pustych przestrzeni, np. jak w linku, dawałem albo 8mm albo 10mm.

 

https://allegro.pl/kolek-stalowy-do-pustych-przestrzeni-mhd-6x12-36-i7491281445.html

 

Jak masz żelbet to pasowało by dobrać coś do żelbetu. Nie wiem czy można zastosować kołki z koszulkami nylonowymi; takie kołki są ok gdy pracują na ścinanie, natomiast w tym zastosowaniu będzie na nie działała siła wyrywająca. Pewnie jak dasz 8 sztuk to wystarczy ale warto by tutaj poszukać dedykowanego rozwiązania. Poczytaj karty katalogowe na stronach Wurtch albo Fischer, na pewno coś znajdziesz.

 

Odnośnie listwy - u mnie jest aluminiowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jeden dylemat. Najważniejszą funkcją tych "drzwi" będzie wytłumienie odgłosów z salonu tak, by najmniej było słychać na korytarzu. W związku z tym zastanawiam się czy sklejone 2 płyty meblowe bętą tłumiły dźwięki w takim samym stopniu, jak drzwi zrobione z kantówek obitych płytą HDF m(ewentualnie z wełną mineralną w środku) ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewne częstotliwości będą tłumione lepiej inne gorzej. Ogólnie im cięższy materiał tym tłumienie lepsze, aczkolwiek "kanapka" z różnych materiałów zazwyczaj działa najlepiej. Ja mam tymi drzwiami oddzielona pralnię pod schodami, po zasunięciu idealnie cicho nie jest ale słuchać zdecydowaną poprawę. Przy tego typu drzwiach problem jest taki że one nigdy nie będą idealnie szczelne (szpara na dole i po bokach) więc na pewno jakaś transmisja będzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

Dziękuję wszystkim za rady oraz Tobie dziabij za zdjęcia.

Ostatecznie poszedł system Laguna, Drzwi z podwójnej sklejonej płyty 18 mm. Drzwi wyglądają nieźle, chodzą znośnie (niestety sufit był krzywy więc pół tory nieco ciężej). Ciekawy patent zastosowałem jesli chodzi o ich chowanie za szafę. Żeby je wysunąć o kilka centymetrów aby pociągnąć za klamkę wystarczy je wcisnąć. Zamontowany jesto mocny tip-on (blum) który wysuwa drzwi. Ptoste i działą !

 

4c1ccef501484b0fmed.jpg

e9fee84aac530c6bmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...