Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wylewki, układanie styropianu


walent

Recommended Posts

Witam, mam zamiar kłaść styropian na jastrych i strop. Na parterze 10cm + 5 cm na zakładkę + 5 wylewki. Garaż 5 cm styropian + 5 wylewki, poddasze 5 cm styropian 5 wylewki.

1. Jaki styropian polecacie układać? Czy taki sam na każdej powierzchni góra, dół, garaż, z jakimi parametrami?

2. Jak zakończyć układanie styropianu na poddaszu przy stopniu klatki schodowej przy zejściu w dół, dojść równo do stopnia czy zostawić parę cm odległości, to samo kiedy skończyć styropianem przy otworach na drzwi zewnętrzne i drzwi garażowe? Zostawić tam jakąś odległość i później będzie to zalane wylewką, czy przy stopniach i tych otworach podmurować gazobetonem na żądane wysokości i wtedy ładnie dojść styropianem?

3 No i kwestia dylatacji, układając styropian dawać już taśmę dylatacyjną przy ścianach czy w momencie wylewek? Jeśli dylatować już przy styropianie, to czy też dylatujemy pomiędzy pomieszczeniami, jak to wygląda?

Bardzo proszę o jasne wskazówki oraz o merytoryczną dyskusję.

Edytowane przez walent
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko kwestia ustalenia, posadzkarze ułożą, jak im za to zapłacisz,ale jeśli robisz podłogówkę, to powinien układać hydraulik, tak było z moim i tak też miałem zawarte w wycenach z różnych firm(podłogówka po całości).

W poprzednim domu, pierwszą warstwę styropianu układałem sam, drugą po części gdzie nie było podłogówki też, a tam gdzie była kładli hydraulicy ten swój styropian nacinany.

Na górze dałem EPS 80, na dole EPS 100. Przy schodach, zostawione jakieś 10-12 cm bez styropianu, przy czym zrobione dodatkowe podcięcie na ten ostatni stopień, czyli będzie mógł być takiej samej grubości, jak pozostałe,tylko będzie węższy.

W garażu. ostatnie 30 cm w bramie garażowej bez styropianu,posadzkarze mówili że może pękać, wylewka cofnięta do środka o jakieś 3 cm, w przypadku bram i drzwi zewnętrznych(od światła muru), po to by tam wstawić styrodur gr 2 cm na kleju.Będzie to odcinało izolacyjnie płytę.

Dylatację dawali posadzkarze na chwilę przed wylewaniem posadzek.

U mnie po całości siatka 10x10, mikrobet i plastyfikator, grubośc wylewek, na poddaszu 7 cm (tak wyszło miało być 6 cm), na parterze 7 cm, w garażach 8 cm.

Ogólnie jak dla mnie 5 cm, to za mało przy podłogówce,a nawet i bez, mniej jak 6 cm bym nie robił.

Na Twoim miejscu zrobiłbym 14 cm na dole i 6 cm wylewki, na górze 4 plus 6, a w garażu to nie wiem ...bo jesli masz tylko te 10 cm do dyspozycji, to nie wiem 3 plus 7.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem, jeszcze kilka pytań:

1.na poddaszu mam otwartą klatkę schodową, więc jak dojdę styropianem do stopnia to już wiem, ale jak dojść do boku płyty

holl 3.jpg

2 Z wiatrołapu mam przejście do garażu, garaż jest niżej o jakieś 0,5 m, i też tak mam skończyć styropianem jak w przypadku na poddaszu jakieś 10-12 cm przed stopniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Tak samo,nie dawałbym styropianu do końca, tylko się zdystansował o te 10 cm,tak mam zresztą zrobione,będziesz chciał coś tam np. zamocować.

2.No i to zależy, możesz zakończyć wcześniej o te choćby i 5 cm, możesz dojechać do końca styropianem, bo tam nie będzie takich obciążeń,żeby coś się działo, to nie jest wjazd do garażu..

Natomiast zależy jakie drzwi tam przewidujesz,bo jak jakieś z progiem,to ja osobiście nie wiem, czy bym nie zrobił podobnego myku, jak przy drzwiach wejściowych,czyli cofnięcia i i od strony garążu styrodur, potem to zaciągnał i po sprawie,ale to zależy, jakie tam będą drzwi, w którą stronę otwierane,garaż ogrzewany czy nie, czy np. nie chcesz dać tam zwykłych drzwi bez progu i wtedy będziesz kładł płytki i np. na tym styrodurze może to inaczej pracować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok to już wszystko rozumiem, teraz przejdźmy do samego układania styropianu na podłodze;

1. na parterze będzie warstwa 15 cm styropianu, jak go lepiej ułożyć 10 + 5 czy 5+5+5 ? (oczywiście na zakładki)

2. na parterze , na poddaszu w garaż mam już zrobione instalacje elektr. i I etap hydrauliki. Wszystkie peszle, rurki z wodą , sanitarka biegnie bezpośrednio na dole na jastrychu, a na górze po stropie, jak położyć folię przeciwwilgociową, położyć ja na to wszystko, czy przecinać i wsuwać pod rurki itd, dodam że wszystkie rurki i peszle są przymocowane do podłoża kołkami

3. wystarczy tylko folia przeciwwilgociowa czy jeszcze coś się daje na grunt?

4. podczas układania styropianu, przy obróbce rur, sanitarek itd, powstaną szpary, czym je uzupełnić? Piaskiem, pianką?

5. na poddaszu będę układał 5 styropian, sanitarka w łazience w niektórych miejscach ma więcej niż 5 cm, więc będzie wystawać ponad styropian, jak to zakończyć, zostawić tak, bo będzie wybrzuszenie ( w łazience będzie podłogówka)

Proszę o odpowiedzi na każdy punkt, dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok to już wszystko rozumiem, teraz przejdźmy do samego układania styropianu na podłodze;

1. na parterze będzie warstwa 15 cm styropianu, jak go lepiej ułożyć 10 + 5 czy 5+5+5 ? (oczywiście na zakładki)

2. na parterze , na poddaszu w garaż mam już zrobione instalacje elektr. i I etap hydrauliki. Wszystkie peszle, rurki z wodą , sanitarka biegnie bezpośrednio na dole na jastrychu, a na górze po stropie, jak położyć folię przeciwwilgociową, położyć ja na to wszystko, czy przecinać i wsuwać pod rurki itd, dodam że wszystkie rurki i peszle są przymocowane do podłoża kołkami

3. wystarczy tylko folia przeciwwilgociowa czy jeszcze coś się daje na grunt?

4. podczas układania styropianu, przy obróbce rur, sanitarek itd, powstaną szpary, czym je uzupełnić? Piaskiem, pianką?

5. na poddaszu będę układał 5 styropian, sanitarka w łazience w niektórych miejscach ma więcej niż 5 cm, więc będzie wystawać ponad styropian, jak to zakończyć, zostawić tak, bo będzie wybrzuszenie ( w łazience będzie podłogówka)

Proszę o odpowiedzi na każdy punkt, dzięki.

 

Właśnie skończyłem układanie styropianu samodzielnie, tydzień temu zrobili mi wylewki, więc mogę się podzielić doświadczeniem:

Ad1. To zależy: jeżeli masz dużo rur na podłodze, to lepiej dać 3x5, wtedy pierwsza warstwą dojeżdzasz do rurek (nie musisz żłobić), drugą warstwą przykrywasz rurki, to samo trzecia warstwa. Wszystkie warstwy na mijankę i pamiętaj, aby przy każdej warstwie zapianować szczeliny między płytami - to ważne jak się ma podłogówkę. dodatkowo płyty się przy okazji skleją i nie będą tak klawiszować - ma to znaczenie tylko przy układaniu rurek OP - potem wylewka i tak docisnie. Układanie dwóch warstw 10+5 będzie szybsze.

Ad2. Nie da rady połozyć folii na rurki, bo będzie Ci wybruszać tą folię i nie ułożysz potem równo styropianu - przerabiałem to. Najlepiej wsunać folię pod rurki jeżeli się da. folia tylko na parterze, bo na poddaszu się jej nie daje. Daj sobie dwie warstwy folii tak na wszelki wypadek - grubość radzę 0,3mm. Tam gdzie masz plątaninię rurek, może pomalować dodatkowo folią w płynie - jak ta robiłem w kotłowni.

ad3. wystarczy, ale ja dodatkowo gruntowałem chudziaka (wałkiem na kiju idzie bardzo szybko), to wtedy się na ściera.

ad4. pianką - kup sobie kilka puszek.

ad5. zostawić - tu nic nie zrobisz. na wystające rury przyjedzie wylewka - hydraulik rozłozy Ci na nie jescze folie aluminiową.Ja na poddaszu też miałem jedną warstwę 5 cm - radze przykleić płyty do stropu klejem w piance do styropianu - bardzo to ułatwia pracą hydraulikowi przy rozkładaniu podłogówki (jeżeli masz na poddaszu podłogówkę) bo nie podnosi płyt.

 

I jeszcze jedna uwaga, ale chyba już za poźno - na parterze na chudziaki powinieneś mieć rury CO - CWU położne na pierwszej warstwie styropianu. Wtedy nie masz strat ciepła do gruntu (sama otulina 9mm to mało). Nie masz też problemu aby wsunać folię pod rurki. U mnie jak hydraulik rozkładał rury, to prosiłem aby dawał tymczasowo podkładki styropianiu 5cm pod rury - potem je wyciągałem i wsuwałem pełne płyty - wyszło super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za cenne wskazówki, co do odp 2. W takim razie muszę przecinać folie i wsuwać pod rurki bo rurki są mocowane na kołkach, będzie Ok jak będę przecinał ?

Prosze napisz jeszcze jak dochodziłes styropianem do otworów drzwi zewn. I bramy garażowej i do uskoku przy stopniu od góry klatki schodowej w którym miejscu kończyłeś układanie styropianu ( wyżej w poście opisany jest ten problem )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Prosze napisz jeszcze jak dochodziłes styropianem do otworów drzwi zewn. I bramy garażowej i do uskoku przy stopniu od góry klatki schodowej w którym miejscu kończyłeś układanie styropianu ( wyżej w poście opisany jest ten problem )

Przy bramie garażowej styropian kończyłem na równi ze wewnętrzną strony ściany; w tym miejscu tez kończyła się wylewka. Innymi słowy patrząc na przekrój poprzeczny ściany zewnętrznej, styropian (i wylewka) kończą się po stronie wew. tej ściany.

Jeżeli chodzi o klatką schodową to robiłem szalunki z desek na równi z końcem płyty stropowej. Styropianem za radą wylewkarza nie dojżedzałem do krańców płyty, tylko zostawiłem odstęp ok 15 cm na montaż balustrady. W tym miejscu wylewka nie ma styropianu, czyli w moim przypadku jest grubsza o 5 cm (styro mam 5cm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektryki nie puszczamy podłogą to po pierwsze.

 

Nie ma przeciwwskazań, aby elektryki nie puszczać po podłodze. Natomiast lepiej jest aby peszli z kablami nie było na podłodze (zwłaszcza jeżeli mówimy o podłodze na gruncie, a nie poddaszu), gdyż potem przy układaniu hydroizolacji tylko (podłoga na gruncie) i styropianu zaczyna się niepotrzebne rzeźbienie i teoretyczne straty ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Witam, czy niewielki fragment hydrauliki może być bezpośrednio przykryty wylewką? Czy może nie ma co ryzykować uszkodzenia i ten kawałek przykryć styropianem i w tym miejscu będzie cieńsza wylewka.

Styropian na parterze planuję kłaść w trzech warstwach. Na pierwszej (4cm) byłaby położona hydraulika + schowana elektryka. W drugiej (5cm) schowana będzie hydraulika a trzecia (5cm) by to wszystko przykryła (za wyjątkiem tego jednego miejsca). Ma to sens?

Czy są jakieś wytyczne co do przygotowania podłoża jeśli będą schody drewniane?

Dzięki za sugestie i uwagi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...