marian51980 25.11.2018 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Witam wszystkich serdecznie, Jestem nowy na forum i mam pytanie związane z prawidłowym podłączeniem gotowej grupy bezpieczeństwa (gotowa belka: odpowietrznik, zawór bezpieczeństwa i manometr) z naczyniem przeponowym zamkniętym do instalacji. Czy takie podłączenie jak na zdjęciu w załączniku jest prawidłowe ? Grupa bezpieczeństwa ze zbiornikiem zamontowana na powrocie i dodatkowo zawór bezpieczeństwa na zasilaniu (nie wiem czy potrzebny proszę o opinię). Generalnie chodzi mi o to czy ta pompa, która jest właśnie na powrocie nie będzie zasysała "lewego powietrza" z odpowietrznika automatycznego z belki grupy bezpieczeństwa powodując nieprawidłowe działanie instalacji ? pozdrawiam Marian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fachman19 25.11.2018 09:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 POmpa może zassaćpowietrze jak na manometrze strzałka oprze się o kołek oznaczający ZERO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 09:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Właśnie chciałbym tego uniknąć, rozumiem że jak manometr będzie wskazywał zero to znaczy że np nie będzie ciśnienia - wody w instalacji ? To teraz nie wiem co mam zrobić , czy taką grupę bezpieczeństwa mogę zainstalować odwrotnie jak do załączonego zdjęcia czyli na zasilaniu ? Czy może po prostu odkręcić ten automatyczny zawór odpowietrzający i dać tam na przykład taki jak od grzejników który nie jest automatyczny ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kemotxb 25.11.2018 12:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Odpowietrznik automatyczny nie działa tak jak Ci się wydaje. Tam jest pływak który opada pod wpływem ciśnienia powietrza zgromadzonego nad nim i tym samym otwiera zawór upustowy na górze korpusu odpowietrznika. Pompa nie zassie sama z siebie powietrza jeśli układ będzie wypełniony wodą i będzie w nim minimalne nadciśnienie - sytuacja inna czyli brak wody i brak ciśnienia jest usterką, grozi to uszkodzeniem pompy (suchobiegiem) oraz uszkodzeniem, przegrzaniem układu zamkniętego kotła. Grupę bezpieczeństwa montuje się na powrocie. Zawór bezpieczeństwa montuje się tam gdzie istnieje ryzyko zamknięcia obiegu. Przy kotłach jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko bo łatwo osiągnąć temperaturę wrzenia wody np podczas zatrzymania pracy pompy obiegowej lub podczas braku odbiorów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 13:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 (edytowane) Właśnie nie napisałem najważniejszego, że ciepło mam dostarczane z elektrociepłowni Dziękuję za te informacje, rozwiałeś moje wszelkie wątpliwości dotyczące grupy bezpieczeństwa i jej montażu. Proszę jeszcze o zerknięcie na prawidłowość schematu podłączeniowego dwóch rozdzielaczy, jeden będzie na parterze i będzie miał podpięte 6 grzejników a jeden będzie na piętrze i będzie miał podpięte też 6 grzejników. W przyszłości będzie też rozdzielacz na strych gdzie będą z 3 grzejniki. Głównie chodzi mi o średnicę rury - mam zakończenie zasilania jak i powrotu zaworami kulowymi 1 cala i teraz czy dać rurę PP stabi 32 mm do całości instalacji aż do rozdzielaczy które też mają gwint wewnętrzny 1 cala (od rozdzielaczy Pexy 16mm) czy może zmniejszyć średnicę za zaworami kulowymi do 3/4 cala i dać rurę PP 25mm na całość do każdego z rozdzielaczy tym samym też zmieniając średnicę przyłączy przy belkach rozdzielaczy (bo tam jest 1 cal gwint wewnętrzny) ? Czy coś jeszcze dodać bądź odjąć z tego schematu ? Edytowane 25 Listopada 2018 przez marian51980 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kemotxb 25.11.2018 13:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Jak masz ciepło z elektrociepłowni to upraszczać trzeba instalację do minimum. Za parametry odpowiada dostawca ciepła więc nie masz obaw o przekroczenia temperatur. Średnicę rur dobiera się do zapotrzebowania na ciepło i do planowanych przepływów, długości/ilości pętli itd więc nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Tak czy owak nie przesadzaj z tymi odpowietrznikami, woda wpuszczona w obieg i wtedy odpowietrzona instalacja powinna załatwić sprawę na długi czas, powietrze owszem po jakimś czasie się zbierze ale parametry podłogówki są za niskie aby zachodził proces odgazowania termicznego więc ilości powietrza będą znikome, a jego ilość nie będzie miała dużego wpływu na efektywność ogrzewania. Na szczególną uwagę zasługuje dobór odpowiednich pomp obiegowych, naczynia przeponowego, oraz sterownika który to ogarnie. Długości pętli najlepiej jest dobrać po równo z max różnicą do 10 m łącznie z dolotem do rozdzielacza. Jak tak zrobisz to masz problem z głowy jeśli chodzi o dławienie, pompa będzie miała lżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 15:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Super dziękuję za informacje, odpowietrzniki na rozdzielaczach odpuszczę bo rzeczywiście tyle to trochę przesada, odnośnie pętli to pierwsza będzie miała 4,5 metra do zasilania rozdzielacza i tym samym odejście powrotne 4,5 metra natomiast druga pętla to 10 metrów do i 10 metrów z rozdzielacza. Zatem różnica będzie około 5,5 metra i to rozumiem jest do przyjęcia ? Po prostu taką mam optymalną możliwość w miarę rozsądnego umieszczenia rozdzielaczy. Odnośnie tej średnicy rur to może pomoże to że moc grzejników na parterze to 11000 W, na piętrze 9300 W a w przyszłości jeszcze dodatkowo strych 7000 W, tak na mój rozum to chyba 32 mm PP stabi glass będzie bardziej wskazana niż 25 mm bo ta 25mm może być za mała tym bardziej że w przyszłości będzie jeszcze szło dalej na strych. Nie wiem czy dobrze rozumuję ale chyba jak przewymiaruję nawet trochę i dam 32mm to raczej nie powinno się stać nic niepożądanego ? I ostatnie czy dawać zawór bezpieczeństwa na powrocie z instalacji tak jak na tym schemacie co załączyłem ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kemotxb 25.11.2018 15:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Chodzi bardziej o długość całej pętli z dojściem do rozdzielacza. Czasem bywa tak że masz w dwu pokojach równe pętle ale jak doliczyć dojście z pokoju do rozdzielacza to się okazuje że jeden pokój oddalony jest o 5 m a drugi 15 m a w obie strony daje to różnicę 20 m a to już odczuwalne. Jeśli chodzi o zawory bezpieczeństwa to wg mnie warto mieć dwa jeśli instalacja jest rozbudowana, jednak pod względem eksploatacyjnym im więcej masz na instalacji tym więcej punktów które mogą przepuszczać. Zawór za jakiś czas może lać, przepuszczać, no i zrzut wody z zaworu trzeba mieć skierowany nie na biurko . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 25.11.2018 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 i. Czy takie podłączenie jak na zdjęciu w załączniku jest prawidłowe ? Nie bo ,czego nikt dotąd nie zauważył,przed grupą bezpieczeństwa pod żadnym pozorem nie wolno montować żadnego zaworu który ktoś przypadkowo/omyłkowo może zamknąć odcinając grupę bezpieczeństwa i może w krytycznym momencie zdarzyć się eksplozja. Zawór ten bezwzględnie wywalić. Tomraider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 15:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Właśnie pętla... źle zrozumiałem na początku myślałem że chodzi o pętle do rozdzielacza ale te główne zasilania i powrotu. Czyli generalnie chodzi o oddalenie pexów w moim przypadku o średnicy 16 mm od rozdzielacza do grzejników . To jeśli o to chodzi to jest ok. Te rozdzielacze są mniej więcej tak umieszczone (na razie tylko szafki wewnętrzne ) które mają mniej więcej podobne odległości a jeśli nie to na pewno nie przekraczają tych 10 metrów. Ciągle się zastanawiam nad tą główną rurą bo muszę się za to zabrać już na początku tygodnia i zrobić zakupy i stąd ciągle jeszcze drążę ten wątek z doborem średnicy. Raczej zdecyduję się na tą 32mm tylko nie wiem czy w przypadku drobnego przewymiarowania nie będę miał problemów z instalacją ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 16:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 (edytowane) tomraider : ok dzięki , nie będzie montowany zawór bezpieczeństwa na zasilaniu bo rzeczywiście różnie bywa. W takim przypadku nie wiem czy dobrze myślę ale też nie można pod żadnym pozorem zamykać zaworów bezpośrednio przed wejściem do rozdzielacza - to znaczy i na górze i na dole jednocześnie bo będzie taki sam skutek ? Tym samym czy jest sens je montować ? - uaktualniłem na schemacie bo o takie rzeczy nawet nie zamierzałem pytać czy może zastosować tylko śrubunki i dalej już PP tak żeby komuś właśnie nie przyszło nic do głowy i ewentualnie zamykać i otwierać tylko na tych głównych dwóch zaworach kulowych ? No pozostaje jeszcze możliwość odkręcenia tych "motylków" jeśli mają być ale nie wiem już jak lepiej. Edytowane 25 Listopada 2018 przez marian51980 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 25.11.2018 16:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 tomraider : ok dzięki , nie będzie montowany zawór bezpieczeństwa na zasilaniu bo rzeczywiście różnie bywa. W takim przypadku nie wiem czy dobrze myślę ale też nie można pod żadnym pozorem zamykać zaworów bezpośrednio przed wejściem do rozdzielacza - to znaczy i na górze i na dole jednocześnie bo będzie taki sam skutek ? Tym samym czy jest sens je montować ? - uaktualniłem na schemacie bo o takie rzeczy nawet nie zamierzałem pytać czy może zastosować tylko śrubunki i dalej już PP tak żeby komuś właśnie nie przyszło nic do głowy i ewentualnie zamykać i otwierać tylko na tych głównych dwóch zaworach kulowych ? No pozostaje jeszcze możliwość odkręcenia tych "motylków" jeśli mają być ale nie wiem już jak lepiej. Zawory bezpośrednio przy rozdzielaczu się nie montuje ze względu na niepotrzebne znaczne zmniejszenie przekroju przepływu (średnica wewnątrz kulki zaworu) a nie z powodu grupy bezpieczeństwa do której nic nie mają bo są w instalacji za nią więc jej nie odetną.W przypadku prac z instalacją pętle podłogówki odcinasz zakręcając rotametry i zawór odcinający na każdej dowolnej pętli/ Tomraider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 25.11.2018 17:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Zasilania z rur PP nikt nie neguje. No bo to ciepłownia zasila Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 25.11.2018 19:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Ok wszystko jasne a może jeszcze koledzy odniesiecie się do przekroju rur do rozdzielaczy czy 32 mm będzie ok i temat się wyczerpuje ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 25.11.2018 21:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 Ok wszystko jasne a może jeszcze koledzy odniesiecie się do przekroju rur do rozdzielaczy czy 32 mm będzie ok i temat się wyczerpuje ? 32 z końcówkami 1 cal będzie ok, najpierw rozgałęziaj i dojedż do rozdzielaczy a dopiero potem redukuj z 1 cala na np.3/4 jeżeli rozdzielacz ma taki gwint. Tomraider. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KAN-therm 25.11.2018 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2018 ... Odnośnie tej średnicy rur to może pomoże to że moc grzejników na parterze to 11000 W, na piętrze 9300 W a w przyszłości jeszcze dodatkowo strych 7000 W, tak na mój rozum to chyba 32 mm PP stabi glass będzie bardziej wskazana niż 25 mm bo ta 25mm może być za mała tym bardziej że w przyszłości będzie jeszcze szło dalej na strych. Nie wiem czy dobrze rozumuję ale chyba jak przewymiaruję nawet trochę i dam 32mm to raczej nie powinno się stać nic niepożądanego ? Łączna moc 27 kW? Przy 40st. zasilania, spadek 10 K, dla takiej mocy wychodzi średnica min. 50 mm a bezpieczniej 63 mm - PP PN20 Stabi Al. Może była jakaś termomodernizacja i dane są nieaktualne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marian51980 26.11.2018 08:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2018 Termomodernizacja dopiero będzie. Odnośnie mocy to podałem maksymalną moc grzejników które będą na parterze i pierwszym piętrze - strych dopiero w przyszłości. Jak był u mnie spec z doświadczeniem który wspawywał mi gwinty na odcięte rury zasilania i powrotu to mówił mi że przez 3 metry może być 32mm a później jak będzie rozdział na trójnikach to mogę spokojnie dać 25mm . Grzejniki - niektóre z nich mam też przewymiarowane trochę- tak żeby dobrze pasowały optycznie pod okno - żeby nie wyglądały dziwnie takie małe liliputki i takie okno ... Męczyłem kolegów o te średnice bo chciałem uniknąć ciągłych zwężeń itp bo wejście wyjście mam 1 cal , belki rozdzielacza też mam 1 cal i stąd tak optowałem na rurę 32mm wtedy nic nie musiałbym redukować i kombinować. Powiem szczerze że trochę mnie zaskoczyłeś z tymi średnicami rur i już sam się w tym pogubiłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KAN-therm 26.11.2018 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2018 Jeśli znana jest obecna konstrukcja ściany, do tego należy przewidzieć ocieplenie które pójdzie podczas termomodernizacji, na podstawie tych danych wykonać szczegółowe obliczenia zapotrzebowania budynku na ciepło i dopiero wówczas zacząć dobierać średnice i całą resztę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.