Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jotul I 400 FLAT wkład do małego domu?


bri

Recommended Posts

Czy Jotul I 400 FLAT jest wkładem nadającym się do małego domu (powierzchnia 70m2 zabudowy, z poddaszem użytkowym, powierzchnia użytkowa po podłodze jakieś 112m2 w sumie) dgp grawitacyjne, najmniejszy monolit żeliwny tarnavy to 12 kw, była jeszcze mowa o dovre 2175 cbs, ale opinie tu na forum ma dość średnie, w rozmowie z jednym z wykonawców padło hasło wkładu z kratek, ale tu też mają różne opinie, co robić?:stirthepot:

parametry

Jotul Moc minimalna: 3,7 kW Moc nominalna: 6 kW Moc maksymalna: 9 kW ma popielnik

Tarnava Moc regulowana: 6-12 kW

Dovre moc nominalna: 10 (kW) moc maksymalna: 13 (kW)

Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Jotul I 400 FLAT jest wkładem nadającym się do małego domu (powierzchnia 70m2 zabudowy, z poddaszem użytkowym, powierzchnia użytkowa po podłodze jakieś 112m2 w sumie) dgp grawitacyjne, najmniejszy monolit żeliwny tarnavy to 12 kw, była jeszcze mowa o dovre 2175 cbs, ale opinie tu na forum ma dość średnie, w rozmowie z jednym z wykonawców padło hasło wkładu z kratek, ale tu też mają różne opinie, co robić?:stirthepot:

parametry

Jotul Moc minimalna: 3,7 kW Moc nominalna: 6 kW Moc maksymalna: 9 kW ma popielnik

Tarnava Moc regulowana: 6-12 kW

Dovre moc nominalna: 10 (kW) moc maksymalna: 13 (kW)

PLN 7,700....za te pieniądze można mieć dobre palenisko. Dopasowane do potrzeb, W jakim rejonie jest ten dom?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Jotul I 400 FLAT jest wkładem nadającym się do małego domu (powierzchnia 70m2 zabudowy, z poddaszem użytkowym, powierzchnia użytkowa po podłodze jakieś 112m2 w sumie) dgp grawitacyjne,

 

Co znaczy "nadającym się"? Każdy kominek się nadaje ale pytanie co chcesz tym kominkiem uzyskać.

Zobacz że powierzchnia wyjściowa kratek z kominka dla tego Jotula to chyba min750cm2. Rura fi200 ma przekrój 314cm2 czyli z twojego kominka musiałby takie dwie wychodzić plus jakaś 100 żeby spełnić warunek. Masz tyle miejsca na 2x200? Mniejszych średnic wychodzących bezpośrednio z kominka nie warto stosować bo są zbyt duże opory (szczególnie przy grawitacji) a wtedy grzeje się kominek, salon i ciepło leci w komin. Jedną z takich 200 musiałbyś wejść na poddasze. Masz możliwość przejścia przez strop taką średnicą plus min 5cm ocieplenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc "nadaje" mam na myśli odpowiednią moc kominka do ogrzania salonu i dwóch pomieszczeń na górze. Chodzi o to, żeby nie było za mało ani za dużo. .Projekt jest na etapie adaptacji więc sobie mogę pozmieniać to i owo. Wkład ma być odsunięty od okna bo nie chce mieć zasłony zaraz przy wkładzie. A co do rur, to nie prowadzi się na poddaszu dgp rurami prostokątnymi w posadzce? Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote=bri;7767022 A co do rur, to nie prowadzi się na poddaszu dgp rurami prostokątnymi w posadzce?

 

 

Czytałeś instrukcję montażu kominka Jotul I400? (strona 69 i 70 instrukcji instalacji) Producent mówi że na wysokości 1750-877=873mm powierzchnia kratek wylotowych ma wynosić MIN 750cm2 (na rys. podaje to jako jedna powierzchnia). Powiedzmy że te 88cm nad kominkiem to jest jakiś dystrybutor i z niego mają odchodzić przewody o powierzchni MIN 750cm2 (to daje 4 rury prostokątne 20x9). Ty zamiast jednego przekroju dajesz dla przykładu 4 które już przy wyjściu z dystrybutora mają opory większe niż pojedynczy przekrój. Im dalej od kominka tym te opory rosną.

 

Innymi słowy im dalej od kominka tym te min. producenta 750cm2 zaczyna wzrastać. Masz tyle miejsca i miejsce na takie przekroje?

Teraz co się dzieje kiedy nie spełnisz tego warunku? Kominek będzie się bardziej nagrzewał, temperatura wokół kominka będzie rosła i powietrze które będzie opływać kominek będzie cieplejsze a to = większa ilość ciepła z drewna w komin i konieczność dogrzewania pokoi innymi źródłami ciepła.

 

Nie że chcę ciebie zniechęcić do kominka ale zanim kupisz kominek sprawdź warunki jakie zaleca producent i dobierz do nich całą instalację nawiewną (instalacja nawiewna jest podstawą działania całości). Jak tego nie zrobisz to sam zobaczysz że ten kominek będzie tylko drogim dodatkiem do innych źródeł ogrzewania.

Edytowane przez olo75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam wcale wrażenia, że chcesz mnie zniechęcić do posiadania kominka, dzięki w ogóle za ten wywód, myślę, że niejedna osoba budująca niewielki dom ma zgryz z dopasowaniem wkładu i upchaniem instalacji, co do instrukcji, to owszem przeczytałam, ale jeśli się człowiek na czymś nie zna to i tak do niego info nie trafi, po prostu wolę popytać się o pewne rzeczy na etapie adaptacji projektu a nie płakać jak mi już postawią dom i się okaże, że najlepiej to byłoby okno przesunąć w prawo o 50 cm a komin o 30, jeszcze do tego w projekcie komin jest wrzucony do ściany nośnej i absolutnie tak nie chce, koncepcja wstępna jest taka, że dgp ma być na ściance działowej dwóch sypialni na wypadek burzy śnieżnej, kryzysu międzyplanetarnego albo porwania prezydenta, wiem, że zasadniczo prowadzi się dgp pod okna, ale przy tym umieszczeniu komina i dgp grawitacyjnym nie da się chyba inaczej..bo w takim układzie przewody powinny być mniej więcej równe, a przynajmniej tak wyczytałam, chodzi mi o ocenę czy np wkład powinien być mniejszy i czy takie ustawienie wylotów z dgp jest do zaakceptowania przy założeniu, że i tak chce mieć kominek i nie będę na niego sępić kasy, a skoro już jest, to może na wypadek braku wszystkiego poza drewnem i zapałkami będzie czym ogrzać się też i na poddaszu

 

.

Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przecież jest zaznaczone na czarno w schemacie nowe miejsce na kominek,
Pytanie naiwne, więc nie zrozumiałem....Skoro odsuniesz wkład, nie ma znaczenia gdzie postawisz komin. To z punktu widzenia budynku i jego architektury. Bliższe usytuowanie zaś komina, ułatwi wykonanie przyłącza.

 

DGP grawitacyjnego nie prowadzi się pod okna. Robi się najkrótszą drogą, kanałami proporcjonalnymi do wielkości pomieszczeń które chcesz ogrzać - zazwyczaj od 130 do 180 mm. Zakończenia tego DGP (wyloty) powinny mieć możliwość regulacji przepływu powietrza ( z możliwością zamknięcia). Wloty do kanałów w obudowie na równym poziomie. Te wloty robisz wyżej, od umieszczenia obowiązkowych kratek zalecanych przez producenta wkładu, jeśli to komercyjny zakup i obudowa z ogólnie dostępnych materiałów izolacyjnych. Trzeba pamiętać o wlotach powietrza powracającego w dolnych partiach obudowy. Muszą być adekwatne do wylotów, z minimalnym mniejszym przekrojem, uwzględniającym rozszerzalność cieplną powietrza. Trzeba tez zapewnić możliwość cyrkulacji - powrotu powietrza z ogrzewanych pomieszczeń do obudowy kominka. W przypadku wykonania kominka metodami ceramicznymi, przez fachowca z pojęciem, wszystkie otwory mogą być dowolnie, zgodnie ze sztuką zduńską modyfikowane (zazwyczaj mocno zmniejszane, ale to raczej materiał na książkę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr Batura, myślę, że książka to by się bardzo przydała i to może niekoniecznie taka która wykłada kawa na ławę wszelkie tajemnice zawodowe, w końcu nie o to chodzi, ale choćby taka ogólna o rodzajach instalacji, czym się od siebie różnią, jakie maja wady jakie zalety, o wymogach bezpieczeństwa, o materiałach, które powinny być używane do takich konstrukcji a które absolutnie nie. Taka książka inwestorowi, który cokolwiek chciałby wiedzieć dałaby możliwość choćby wstępnej oceny fachowców, z którymi rozmawia i zrezygnowania z tych, którzy plotą kompletne nonsensy. Przecież poza kilkoma forami budowlanymi, nie ma nic, a przebijanie się przez wszystkie dyskusje też nie zawsze pomaga. Parę artykułów w necie również sprawy nie załatwia. Przy kupnie projektu gotowego dostaje się jakieś stosy bezsensownych broszur, to ja bym wolała dopłacić sobie do mini książki o kominkach :yes:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że idź do kogoś kto projektuje wentylacje i niech ci zrobi zwyczajnie projekt rozprowadzenia ciepła z kominka na bazie kanałów wentylacji. Pokaże ci jakie potrzebne będą przekroje kanałów, straty ciśnień i pewnie jak ci to zaprojektuje to stwierdzisz że nie masz miejsca na takie przekroje.

Zrobić byle co jeżeli chodzi o instalacje nawiewną jest bardzo łatwo a przecież nie o to chodzi. Poza tym zauważ że projektant twojego domu ograniczył się tylko do zlokalizowania kominka. Pytanie co ten kominek ma ogrzewać zakładam że tylko salon a ty chcesz zrobić ogrzewanie pewnie parteru i poddasza i żeby to zrealizować to trzeba gdzieś zmieścić kanały dystrybucji ciepła. To nie są rurki jak w CO gdzie można je prawie wszędzie schować i tu zaczyna się dylemat bo z jednej strony nie ma miejsca na ich schowanie a z drugiej strony trzeba stosować duże przekroje żeby duże ilości ciepłego powietrza przepchnąć przez te kanały. Przeważnie jest tak że brak miejsca rekompensowany jest zmniejszaniem przekrojów kanałów a to wpływa na nieefektywne wykorzystanie mocy kominka z którego większość ciepła idzie w komin.

Pewnym rozwiązaniem dla systemu grawitacyjnego jest system wymuszony który pozwala zmniejszyć przekroje kanałów ale kosztem wentylatorów i wymuszonego obiegu.

U ciebie widzę możliwość wykorzystania wentylatora nawet kanałowego (do 250m3/h) który poprawi efektywność wykorzystania ciepła z kominka ale nie licz na to że nie będzie się to wiązało z lokalizacją mimo wszystko kanałów które trzeba będzie jakoś zabudować (i nie mówię tu o podłodze).

Jak dla mnie to wentylator kanałowy taki fi 125 mógłbyś wmontować pod schodami lub w garderobie do tego kanały zasysające na parterze i na piętrze spiąć poprowadzić do wentylatora a potem kanałem w podłodze parteru a lepiej z piętra w garderobie rurą sprowadzić pod kominek . Potem ciepłe powietrze poprowadzić na piętro i dalej rurą zabudowaną przy suficie ze ścianą. Dałbym jedną rurę 200 przez całą długość budynku na piętrze.

W takim rozwiązaniu wentylator pcha zimne powietrze z parteru i piętra pod kominek a jak nie ma prądu to kominek działa grawitacyjnie. Do tego nad dystrybutor kominka dałbym termostat mechaniczny z kapilarą gdzie ustawiałbyś temp. nad kominkiem od której miałby startować wentylator.

Jest z tym trochę kombinacji szczególnie jeżeli chodzi o strop i miejsce na przejście rurami oraz możliwości zabudowy kanałów rozprowadzających ciepło.

To co ty narysowałeś że w podłodze przeprowadziłbyś prostokątne kanały to zapomnij. Nie dość że prawie gówno nimi poleci to kominek będzie się przegrzewał bo nie spełnisz warunków min. jakie przewidział producent kominka co do powierzchni przekrojów nawiewnych.

Edytowane przez olo75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po przenalizowaniu danych z dyskusji komin będzie ustawiony w salonie, dgp może pójść albo w kanałach prostokątnych, w posadzce poddasza, ale z uwagi na pojawiające się w innych wątkach opinie, że może lepiej rurą okrągłą innym rozwiązaniem jest też wrzucenie rury pod strop w salonie, zakrytej częściowo sufitem podwieszanym, jeśli chodzi o wkład na placu boju pozostaje nadal jotul 400 flat, w drugiej linii tarnava 12 kw, z uwagi na to, że dom jest niewielki i, że drzwi ze względu na zwierzaki i tak będą otwarte raczej nie będzie systemu zamkniętego powrotu powietrza do obudowy, będzie musiała wystarczyć duża klatka schodowa, z której zostanie wywalone okno, opcją do przemyślenia jest też piecokominek, Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowa sprawa to czego oczekujesz od dgp. Jaki chcesz żeby był efekt końcowy? Każdy inwestor mówiąc dgp myśli system który całą moc kominka równomiernie rozprowadzi po całym budynku. I tu jest haczyk bo wykonawcę ograniczają mocno warunki już zaprojektowanego domu gdzie nie może sobie pozwolić na stosowanie maksymalnych przekrojów kanałów dgp a zmniejszając je zmniejsza równomierność rozprowadzenia mocy kominka w całym budynku. Wydaje mi się że największym komfortem dla projektowania i wykonania dgp jest już na etapie projektu domu zaprojektowanie sufitu podwieszanego gdzie do dyspozycji jeżeli chodzi o wolną przestrzeń jest te 25cm.

Każdy inny przypadek to zwyczajne "rzeźbienie w gównie" bo inwestor chce mieć maksymalny efekt a wykonawca maksymalny zysk z roboty a warunki jeżeli chodzi o budynek są gównianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunki są standardowe, większość projektów tej wielkości wygląda podobnie i w większości są zapewne mniej lub bardziej skomplikowane systemy dgp. Nie sądzę, żeby dla dobrego wykonawcy pociągnięcie dgp grawitacyjnego na odległość 3 m, było aż tak strasznie skomplikowane. Ale poczytałam jeszcze to i owo i nie bardzo rozumiem, twoje wątpliwości dotyczące wielkości kratek z instrukcji? Kratki nawiewne to 500 cm2 czyli mniej więcej prostokąt 22,4 cm na 22, 4 cm, jeśli tak jak w różnych realizacjach daje się takie kratki dwie - to wychodzi, że każda będzie mieć po ok 11 cm na 11 cm każda, to nie są jakieś kolosy, do tego kratki wywiewne do ciepłego powietrza to wielkość 750 cm2 co daje prostokąt o wielkości 28 cm na 28 cm czyli dwie kratki - zakładając prostokątne 14 cm na 14, to też przy obudowie, która powiedzmy miałaby przynajmniej 110 cm na 270 cm nie jest nic monstrualnego. Poza tym jeśli się robi dgp, to nie daje się chyba całej powierzchni na odprowadzenie ciepłego powietrza z obudowy wyłącznie na kanały dgp, inaczej taki kominek w ogóle nie ogrzewałby salonu, bo przyjmując że ma np. płyty izolacyjne varmsen ciepło z paleniska byłoby wypromieniowywane tylko przez szybę, co jest nonsensem, więc na chłopski rozum jeśli np. zakładam sobie, że zgodnie z zaleceniami producenta, powierzchnia odprowadzająca gorące powietrza ma w połowie iść na salon a w połowie na poddasze, to 750 cm 2 musze podzielić na dwa - wychodzi mi więc, że musze mieć jeden kanał w ramach dgp wielkości 14 c, na 14 cm, czyli dwa po 7 cm na 7 cm, oczywiście liczy się odległość do sypialni, kubatura salonu i sypialni, czy nawet całego domu, ale skąd ci się wzięły rury o przekroju 20 na 9 to nie wiem.... Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunki są standardowe, większość projektów tej wielkości wygląda podobnie i w większości są zapewne mniej lub bardziej skomplikowane systemy dgp. Nie sądzę, żeby dla dobrego wykonawcy pociągnięcie dgp grawitacyjnego na odległość 3 m, było aż tak strasznie skomplikowane, poza tym nie bardzo rozumiem, twoje wątpliwości dotyczące wielkości kratek z instrukcji? Kratki nawiewne to 500 cm2 czyli mniej więcej prostokąt 22,4 cm na 22, 4 cm, jeśli tak jak w różnych realizacjach daje się takie kratki dwie - to wychodzi, że każda będzie mieć po ok 11 cm na 11 cm każda, to nie są jakieś kolosy, do tego kratki wywiewne do ciepłego powietrza to wielkość 750 cm2 co daje prostokąt o wielkości 28 cm na 28 cm czyli dwie kratki - zakładając prostokątne 14 cm na 14, to też przy obudowie, która powiedzmy miałaby przynajmniej 110 cm na 270 cm nie jest nic monstrualnego, przecież jeśli się robi dgp, to nie daje się całej powierzchni na odprowadzenie ciepłego powietrza z obudowy wyłącznie na kanały dgp, inaczej taki kominek w ogóle nie ogrzewałby salonu, bo przyjmując że ma np. płyty izolacyjne varmsen ciepło z paleniska byłoby wypromieniowywane tylko przez szybę, co jest nonsensem, więc na chłopski rozum jeśli np. zakładam sobie, że zgodnie z zaleceniami producenta, powierzchnia odprowadzająca gorące powietrza ma w połowie iść na salon a w połowie na poddasze, to 750 cm 2 musze podzielić na dwa - wychodzi mi więc, że musze mieć jeden kanał w ramach dgp wielkości 14 c, na 14 cm, czyli dwa po 7 cm na 7 cm, oczywiście liczy się odległość do sypialni, kubatura salonu i sypialni, czy nawet całego domu, ale skąd ci się wzięły rury o przekroju 20 na 9 to nie wiem....

 

Jak zrobisz już swoje dgp i zaczniesz je użytkować to zapraszam na forum i pochwal się jego efektami :) to jedyny sposób na weryfikację tego co się "stworzyło".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę takiej potrzeby. Z pewnością dgp nie będzie szło razem z przewodami wentylacyjnymi...

 

Wydaje mi się że idź do kogoś kto projektuje wentylacje i niech ci zrobi zwyczajnie projekt rozprowadzenia ciepła z kominka na bazie kanałów wentylacji. Pokaże ci jakie potrzebne będą przekroje kanałów, straty ciśnień i pewnie jak ci to zaprojektuje to stwierdzisz że nie masz miejsca na takie przekroje.
Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pewnością dgp nie będzie szło razem z przewodami wentylacyjnymi...

 

Na bazie kanałów wentylacyjnych tzn. na bazie przekrojów jakie są stosowane w wentylacji po to żebyś zobaczyła że przepływa gazów w kanałach o różnych kształtach i przekrojach jest nieco bardziej skomplikowany niż twoje wyliczenia. Nie zdziw się jeżeli mimo podziału na pół powierzchni wylotu z kominka w salonie będziesz mieć większość ciepła plus ogrzewanie atmosfery a w pomieszczeniach do których poprowadzisz kanały tak jak obliczyłaś będzie chłód.

Zresztą dowiesz się o tym jak już zaczniesz użytkować kominek z dgp.:D

Edytowane przez olo75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oszczędzę złośliwości, ale przeraża mnie, że tu na forum siedzą ludzie, którzy maja pomysły kompletnie z kosmosu i takie osoby jak ja dzięki ich "wspaniałym poradom" mogą zrezygnować z dgp, bo się "nie zmieści", najgorsze w tym wszystkim jest po prostu to, że człowiek budujący dom powinien się chyba na wszystkie możliwe studia inżynierskie zapisać, żeby go różni dyletanci nie wpakowali na minę :mad: Edytowane przez bri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...