Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Brak zbrojenia pod oknami - beton komórkowy


Recommended Posts

Witam,

 

Mam wymurowane ściany z betonu komórkowego i ostatnio natknąłem się na temat zbrojenia pod oknami. Z tego co wiem, to nie zastosowano go u mnie przy murowaniu ścian. Otwory okienne będą jeszcze podmurowywane bloczkiem grubości 12cm.

 

Czy na tym etapie jest jeszcze sens, szansa i jakiś dobry sposób na dołożenie zbrojenia pod oknami?

 

Proszę o opinie,

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbrojenie możemy wykonać z prefabrykowanych płaskich kratownic, które umieszczamy w zaprawie cienkowarstwowej pod ostatnią warstwą bloczków w oknie. W tym celu wyznaczamy na murze położenie otworu okiennego, nakładamy zaprawę klejową, wciskamy w spoinę zbrojenie kratownicowe i ponownie pokrywamy zaprawą przy murowaniu bloczków.

 

Innym sposobem zbrojenia warstwy podokiennej jest ułożenie dwóch prętów żebrowanych o 8 mm w bruzdach wypełnionych zaprawą cementową. Bruzdy głębokości ok. 3 cm najłatwiej wykonać przy użyciu rylca, przeciągając go wzdłuż przybitej na murze drewnianej łaty. Następnie bruzdy wypełniamy zaprawą cementową i zatapiamy w nich pręty zbrojenia. Niezależnie od zastosowanego rozwiązania, zbrojenie spoin należy przedłużyć poza krawędź otworu okiennego, o co najmniej 50 cm z każdej strony.

 

Tak piszą fachowcy więc w Twoim przypadku jest to możliwe do wykonania bez zbędnej uciążliwości czy jakiegokolwiek problemu. Masz odpowiedni zapas pod oknem.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbrojenie możemy wykonać z prefabrykowanych płaskich kratownic, które umieszczamy w zaprawie cienkowarstwowej pod ostatnią warstwą bloczków w oknie. W tym celu wyznaczamy na murze położenie otworu okiennego, nakładamy zaprawę klejową, wciskamy w spoinę zbrojenie kratownicowe i ponownie pokrywamy zaprawą przy murowaniu bloczków.

 

Innym sposobem zbrojenia warstwy podokiennej jest ułożenie dwóch prętów żebrowanych o 8 mm w bruzdach wypełnionych zaprawą cementową. Bruzdy głębokości ok. 3 cm najłatwiej wykonać przy użyciu rylca, przeciągając go wzdłuż przybitej na murze drewnianej łaty. Następnie bruzdy wypełniamy zaprawą cementową i zatapiamy w nich pręty zbrojenia. Niezależnie od zastosowanego rozwiązania, zbrojenie spoin należy przedłużyć poza krawędź otworu okiennego, o co najmniej 50 cm z każdej strony.

 

Tak piszą fachowcy więc w Twoim przypadku jest to możliwe do wykonania bez zbędnej uciążliwości czy jakiegokolwiek problemu. Masz odpowiedni zapas pod oknem.

Pozdrawiam

 

Dzięki za opinię.

 

Problem mam w jaki sposób wcisnąć zbrojenie w ścianę na boki - wspomniane min 50cm w każdą stronę. Wywiercić dziury i wcisnąć tam pręty na zaprawę / klej czy może jest jakiś inny, lepszy sposób.

 

Ściany są całkowicie ukończone, strop również. Brakuje tylko podmurowania otworów okiennych bloczkiem 12cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiercić, 40 cm nie ma najmniejszego problemu - bo powyżej wiertło już wchodzi krzywo, następnie na półpłynną zaprawę wcisnąć max pręt i jeszcze "dobić" młotkiem :)

następnie tak wcisnąć w bruzdę aby tworzyło litą płaszczyznę przewiązać z drutem z przeciwległej strony na odcinku 1m (zespolić je ze sobą drutem wiązadełkowym) zalać klejem bruzdy - ułożyć ostatnią warstwę do wymaganego wymiaru. Niekiedy budowlańcy w celu wzmocnienia tej warstwy stosują dodatkowo cegłę pełną ceramiczną

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiercić, 40 cm nie ma najmniejszego problemu - bo powyżej wiertło już wchodzi krzywo, następnie na półpłynną zaprawę wcisnąć max pręt i jeszcze "dobić" młotkiem :)

następnie tak wcisnąć w bruzdę aby tworzyło litą płaszczyznę przewiązać z drutem z przeciwległej strony na odcinku 1m (zespolić je ze sobą drutem wiązadełkowym) zalać klejem bruzdy - ułożyć ostatnią warstwę do wymaganego wymiaru. Niekiedy budowlańcy w celu wzmocnienia tej warstwy stosują dodatkowo cegłę pełną ceramiczną

 

Wszystko jasne :)

 

Dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wymyśliliście :),

 

W wypadku gdy ściany już stoją nie wzmocnisz tego , możesz robić te nawierty ale to chyba po to abyś myślał że masz zrobione.

 

BK jest zbyt miekkie aby stosować takie wzmocnienia, Można to robić gdy mury są tradycyjne na zaprawie, wtedy wkładasz drut w zaprawę (wkładasz tak aby drut był na górze spoiny aby pręt naciskał na zaprawę cementową która rozłoży nacisk na większą powierzchnię, a nie bezpośrednio na bloczek.

 

Murfory do spoin cienkich to pomyłka historii, dlaczego je jeszcze sprzedają to nie wiem, ale ten co je wymyślił chyba nigdy na budowie nie był....właściwości kleju wykluczają ich użycie

 

Jak już bedziesz miał wiertarkę w ręku to zanim wywiercisz weź pręt i wbij go bez otworu, a jak otwór to rób mniejszy o 2 mm od pręta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wymyśliliście :),

 

W wypadku gdy ściany już stoją nie wzmocnisz tego , możesz robić te nawierty ale to chyba po to abyś myślał że masz zrobione.

 

dokładnie tak, teraz to już za późno, poza tym pod tymi 12cm bloczkiem nic nie da, jeśli już to pod pełnym bloczkiem, ale to na etapie murowania.

Czy na tym etapie jest jeszcze sens, szansa i jakiś dobry sposób na dołożenie zbrojenia pod oknami?

za późno.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można machnąć ręką na to zbrojenie.

Kiedyś się nie dawało i czasami pęka a generalnie nie rysuje się.

Ewentualnie można wkleić np. na żywicę lub na zaprawę pręty ale w bruzdy wykute w płaszczyźnie ściany.

Edytowane przez d7d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wszyscy się mylą

https://www.ytong-silka.pl/pl/zbrojenia_pod_okna_1429.php

Zapewne 90% z budujących nie posiada tego zbrojenia w ogóle i jakoś z tym żyje, a negowanie tego i twierdzenie że już za późno jest uspakajaniem własnego sumienia.

 

Jeśli jednak autor wątku chce to wykonać to przy tak niewielkich kosztach może to zrobić i trzeba mu to doradzić - nic przecież nie traci .

A cały wątek zyskuje bo jeśli ktoś jest /będzie na etapie tej części budowy to czytając go nie zapomni zrobić tego dobrze i zgodnie ze sztuką budowlaną.

https://www.locja.pl/szkolenia/zbrojenie-strefy-podokiennej,46

 

Wg mnie ja też "przespałem" ten etap budowy - nie znam się, ale moi murarze zrobili to tak , jak robią na innych budowach, gdyby nie zrobili tego wcale to nawet bym o tym nie wiedział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

............

Zapewne 90% z budujących nie posiada tego zbrojenia w ogóle i jakoś z tym żyje, a negowanie tego i twierdzenie że już za późno jest uspakajaniem własnego sumienia.

 

..........

ja mam, osobiście tego pilnowałem a ściany pod oknami i tak popękały. Dwa pręty zbrojeniowe fi12 zabetonowane w rowkach z ponad pół metrowym zakładem(poza obrys okna) pod ostatnią warstwą bloczka.

Byc może gdybym dał nie pręty tylko "kratownice systemową" i to nie tylko pod ostatnią warstwa, ale też i pod przedostatnią, może by i nie popękało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam, osobiście tego pilnowałem a ściany pod oknami i tak popękały. Dwa pręty zbrojeniowe fi12 zabetonowane w rowkach z ponad pół metrowym zakładem(poza obrys okna) pod ostatnią warstwą bloczka.

Byc może gdybym dał nie pręty tylko "kratownice systemową" i to nie tylko pod ostatnią warstwa, ale też i pod przedostatnią, może by i nie popękało.

 

Ja z kolei robiłem zgodnie z instrukcją inwestorów i pręty i kratownice zarówno w silce 18cm jak i w BK kl600 i również popękało. Myśleliśmy że może warunki gruntowe, głównie glina i fundamenty ale i na budynku posadowionym na płycie wyszło.

Dlatego stawiając swój domek, wbrew powszechnie panującej tutaj logice, prawdom i teoriom...buduję go z BK 400, mam w ścianach 6 trzpieni a w oknach kilka cm zbrojonego betonu.

Tak, wiem...jestem typowym Mietkiem czy Zenkiem po 50tce, który na niczym się nie zna i o mostkach mam zerowe pojęcie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tego niestety nie przypilnowałem, ale na pewno cos by dało.

 

Ja zrobiłem to po fakcie jak już pękło. Póki co 2 lata po remoncie i jest ok. Klej elastyczny do glazury najlepiej. Jest lepszy niz taki do systemu dociepleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednym słowem nie ma zasady i może to zależeć od kilku czynników. Jedni nie mają i jest ok, inni mają dużo mocniejsze zbrojenie od zalecanego tj. pręty 12mm zamiast 8mm I mimo to popekalo.

 

Ja po prostu chyba dla spokoju ducha zrobię to zbrojenie z prętów i siatki. Przynajmniej później nie będę chodzić i wyzywać że pękło bo nie zrobiłem a jeżeli mimo to popęka no to trudno. Koszt i nakład pracy nie będzie zbyt duży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...