Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podłączenie rury do komina w stropie


bronson90

Recommended Posts

Witam, mam problem ze swoim kominkiem, który jest użytkowany zaledwie 4 miesiące. Komin mam prowadzony dopiero od stropu, kanał prostokątny, komin murowany. Rura stalowa czarna od kominka fi 150, jest wepchnięta w otwór w stropie na głębokość około 20 cm, obłożona wełną a powstałe dookoła szpary zaklejone szamotem. Niestety pod wpływem temperatury szamot popękał i zaczyna się wykruszać, podejrzewam, że kwestią czasu jest jak po prostu odleci i powstanie duża nieszczelność, która pewnie nie robiłaby problemów gdyby nie fakt, że w domu jest rekuperacja i niekiedy podczas rozmrażania pracuje na podciśnieniu, które będzie zasysać z dworu zimne powietrze oraz smród z komina. Bez naprawy tego się nie obejdzie ale jak to zrobić żeby było dobrze i szczelnie? Z góry dziękuję za każdą rade bo mi niestety brak pomysłu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam problem ze swoim kominkiem, który jest użytkowany zaledwie 4 miesiące. Komin mam prowadzony dopiero od stropu, kanał prostokątny, komin murowany. Rura stalowa czarna od kominka fi 150, jest wepchnięta w otwór w stropie na głębokość około 20 cm, obłożona wełną a powstałe dookoła szpary zaklejone szamotem. Niestety pod wpływem temperatury szamot popękał i zaczyna się wykruszać, podejrzewam, że kwestią czasu jest jak po prostu odleci i powstanie duża nieszczelność, która pewnie nie robiłaby problemów gdyby nie fakt, że w domu jest rekuperacja i niekiedy podczas rozmrażania pracuje na podciśnieniu, które będzie zasysać z dworu zimne powietrze oraz smród z komina. Bez naprawy tego się nie obejdzie ale jak to zrobić żeby było dobrze i szczelnie? Z góry dziękuję za każdą rade bo mi niestety brak pomysłu.
Taki sposób budowania kominów nie jest zły, jeśli wynika z mądrości budowniczego, a nie oszczędności. Zakładając instalację wkładu z nierdzewki na całej długości od króćca piecyka lub wkładu kominkowego aż do czapy na dachu, to pod warunkiem poprawnej instalacji tego wkładu z kwasówki, może być...Niestety "poprawność" to wiedza mało powszechna, ale nie o tym gadamy....Masz komin 14 x 20, lub 14 x 27. Sprawdź.

 

Potem zrób dobrze, albo tak:

 

1.Dorób prostokąt z blachy o wymiarach 12 x 18 lub 12 x 25, jeśli nasze przypuszczenia dotyczące wymiarów się sprawdzą. Długość tego elementu - kilkanaście cm. W zależności od stanu tego co w suficie...

 

2.Do tego prostokąta trzeba dopasować element okrągły dopasowany do rury przyłączeniowej (dospawać / zrobić przejście / zamówić w Panku). Tak by wszedł do (DO!) rury przyłączeniowej, która ma być dla "przejścia" kielichem.

 

3.Przy okazji - wszystkie elementy takiego podłączenia muszą być kielichami do góry. Łącznie z króćcem na wkładzie, piecyku. Króciec ma też być kielichem! Chodzi o to by ewentualne skropliny spływały do środka, a nie na zewnątrz "systemu".

 

4.Kolejny krok to owinięcie elementu prostokątnego sznurem ceramicznym miękkim o średnicy 0,8 - 1 cm. Można dospawać do prostokąta kołnierz, który będzie ogranicznikiem podczas wsuwania elementu do komina z cegieł. Ten kołnierz nie pozwoli zsunąć się sznurowi podczas eksploatacji przyłącza. Z góry można dospawać cienkie blaszki, które po zagięciu będą trzymać sznur z drugiej strony (głównie podczas manipulacji montażowych).

 

5.Wyczyść (solidnie) z sadzy cegły w miejscu montażu dorabianego elementu.

 

6.Przymierz wsuwając "doróbkę" miedzy cegły. Powinna lekko wchodzić.

 

7.Posmaruj odtłuszczoną gliną cegły i sznur w miejscach styku obu.

 

8.Wsuń element do środka. Powinien ciężko wchodzić, ale bez chamstwa ;)

 

9. Włóż łapkę do środka i wygładź krawędź powstała między cegłami a prostokątem stalowym.

 

 

 

Uwagi.

 

Powtórz próbę dokładając gliny, jeśli wchodzi za luźno. Jeśli luzy bardzo duże, nawiń drugi, np cieńszy sznur. Zamiast gliny możesz użyć kleju zduńskiego (Fenixsus, Vitcas...). Zaprawę szamotową zostawmy na sam koniec. "Z braku laku kit też dobry..."

 

Na kominie warto zainstalować daszek, szczególnie przy wykonaniu "doróbki" z czarnej stali, a nie z nierdzewki....Czarna stal narażona na mokre warunki w kominie (zarówno te wynikające z pogody, jak i z procesu spalania), potrafi "zniknąć" po 3 latach.

 

Zrób (jeśli nie masz) na obudowie kominka kratkę w takim miejscu, by kontrolować przyłącze raz w roku. Najlepiej podczas corocznego, obowiązkowego przeglądu kominiarskiego.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za pomoc i wyczerpującą odpowiedź,żałuje, że nie spytałem przed montażem bo czeka mnie rozbieranie zabudowy. Daszek na kominie mam, dość szeroki bo zanim był zamontowany kominek to w ulewy miałem kałuże pod nim. Spytam tylko, czy gdzieś w internecie można zamówić to przyłącze prostokątne? Po prostu nie orientuje się gdzie u mnie w mieście mógłbym coś takiego dorobić. Jeszcze raz dzięki za pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam problem ze swoim kominkiem, który jest użytkowany zaledwie 4 miesiące. Komin mam prowadzony dopiero od stropu, kanał prostokątny, komin murowany. Rura stalowa czarna od kominka fi 150, jest wepchnięta w otwór w stropie na głębokość około 20 cm, obłożona wełną a powstałe dookoła szpary zaklejone szamotem..

 

Zechcesz zrobić zdjęcie i wkleić do tematu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za pomoc i wyczerpującą odpowiedź,żałuje, że nie spytałem przed montażem bo czeka mnie rozbieranie zabudowy. Daszek na kominie mam, dość szeroki bo zanim był zamontowany kominek to w ulewy miałem kałuże pod nim. Spytam tylko, czy gdzieś w internecie można zamówić to przyłącze prostokątne? Po prostu nie orientuje się gdzie u mnie w mieście mógłbym coś takiego dorobić. Jeszcze raz dzięki za pomoc.
W punkcie drugim masz napisane gdzie można zamówić....przynajmniej spróbować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem o czym piszesz. Ta rura z tego kolanka nastawnego wchodzi od dolu do komina na glebokosc około 20 cm, oblozona jest w srodku welna a od spodu to co widac spekanie to obklejona jest szamotem. Kanal komina prostokatny, komin murowany. Zdjecia nie jestem w stanie wykonac lepszego, to co udalo mi sie zrobic to wsunalem tam twlefon i nagralem filmik z ktorego wykonalem rzuty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest dookoła rury wystarczająco miejsca by założyć na niej rozetę kominową uszczelnioną od spodu stropu ( pomiędzy stropem a kołnierzem rozety) warstwą wełny lub płyty krzemianowej. Jedynym problemem jest zamontowanie rozety na stałe, bo zazwyczaj jest ona tylko nasuwana na rurę. Gdyby była to taka jak tu

https://allegro.pl/oferta/rozeta-rura-do-komina-150-kotla-pieca-kominka-ocyn-5832027592

montaż jest prosty bo jej końcówkę (rura) wystarczy wsunąć do otworu komina i tam zamocować zaprawą szamotową \ lub gliną a jej kołnierz zakryje co trzeba i przytrzyma.

Rozeta jest nasunięta na rurę którą już masz wsuniętą do komina.

Edytowane przez dolby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim napisalem z prosba o pomoc tez myslalem o rozecie ale patrzac na rozwiazanie Piotra to rozeta wydaje sie polsrodkiem a chce juz to zrobic raz a dobrze bo wiaze to sie z demolka części salonu i duzym balaganem. Mam jeszcze pytanie , czy przy stropie monolitycznym komora dekompresyjna jest konieczna bo takowej niestety nie mam i czy rura dymowa nie powinna byc jakos izolowana bo wiem ze u brata tak jest zrobione? Kominek wykonywal majster od wykonczenia domu, wykonczeniowka zrobiona super ale kominek to pasmo nieporozumien i musze to wszystko poprawic poczawszy od podlaczenia do komina a skonczywszy na izolacji scian. Korzystajac z watku spytam od razu, co moze smierdziec spalenizna przy kazdym rozpalaniu? Specyficzny smrod jak przy wypalaniu piekarnika a po godzinie palenia zanika i jest ok a pozniej znowu przy nastepnym paleniu. Kominek byl wygrzewany zanim zostal obudowany.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim napisalem z prosba o pomoc tez myslalem o rozecie ale patrzac na rozwiazanie Piotra to rozeta wydaje sie polsrodkiem a chce juz to zrobic raz a dobrze bo wiaze to sie z demolka części salonu i duzym balaganem. Mam jeszcze pytanie , czy przy stropie monolitycznym komora dekompresyjna jest konieczna bo takowej niestety nie mam i czy rura dymowa nie powinna byc jakos izolowana bo wiem ze u brata tak jest zrobione? Kominek wykonywal majster od wykonczenia domu, wykonczeniowka zrobiona super ale kominek to pasmo nieporozumien i musze to wszystko poprawic poczawszy od podlaczenia do komina a skonczywszy na izolacji scian. Korzystajac z watku spytam od razu, co moze smierdziec spalenizna przy kazdym rozpalaniu? Specyficzny smrod jak przy wypalaniu piekarnika a po godzinie palenia zanika i jest ok a pozniej znowu przy nastepnym paleniu. Kominek byl wygrzewany zanim zostal obudowany.
Jeśli kominek ma być do grzania, izolowanie rury jest bez sensu. Strop trzeba dobrze zaizolować. Można zrobić komorę dekompresyjną, a rurę na tym odcinku zaizolować.

 

Smród....Kominek z wełny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, z wełny. Czym zaizolować odcinek rury w komorze dekompresyjnej? Widziałem, że są takie maty ceramiczne ze sreberkiem. Nada się to?
Zanim zaczniesz dalej inwestować, trzeba sprawdzić dlaczego śmierdzi, bo to mogą być toksyny. Jakie masz kratki wlotowe w dolnej części obudowy, a jakie wylotowe u góry. Podaj wymiary i może fotki wklej....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolna kratka 55x3, górne 2x 35x3, Kominek w środku wyłożony wełną PAROC, sklejone srebrnymi taśmami, zabudowa z różowej płyty regipsowej, rury czarne Darco, kominek Kratki Zuzia 12 eco. Podstawa kominka wymurowana z cegły pełnej ale jest przepływ powietrza od dołu. Zabudowa jest izolowana od strony regipsów a od strony ściany nie ( mój wymysł, chciałem, żeby ta ściana się nagrzewała i oddawała dłużej ciepło do pomieszczeń z drugiej strony ale nie przewidziałem rysowania się tynków po nagrzaniu, chociaż oddaje ciepło bardzo długo). Przy poprawie kominka chce wyizolować całość (tylne sciany murowane),

 

Ten dziwny smród pojawia się tylko podczas nagrzewania, zaraz po rozpaleniu. Później moge palić długimi godzinami i już nic nie czuć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Piotrze, mam prośbę o wskazówki jak poprawnie wykonać zabudowę z płyt GK + wełna. Jeśli będzie zbyt dużo "trudności" to zdecyduję się na zabudowę płytami Varmsen, jednak nie ukrywam, że ze względu na koszty oraz zakres prac wolałbym zabudowę GK bo przy varmsenie musiałbym wszystko burzyc, półkę na drewno i resztę zabudowy, a przy GK wszystko zostaje, zmieniam jedynie izolacje i naprawiam front.

 

Co do smrodku przy rozpalaniu czy uważa Pan, że coś nie tak z zabudową i izolacją kominka-post wcześniej opisane co i jak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam zdjęcia przed i po zabudowie, kiepsko widać no ale zawsze cos. Kratki wylotowe są 2 ale nie widać bo zdjęcie obcięte. Mam pytanie, gdybym decydował się na zabudowę z płyt krzemianowo wapiennych to jak wykonać ten uskok między dolną szarą zabudową a górną jasną? Na jakmiś stelażu? No bo te górne płyty chyba nie utrzymaja się w powietrzu i na czym musza sie opierac. 20181208_141344_resized.jpgIMG-93142e6926cb3858a36e86eef44ef89d-V_resized.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Piotrze, mam prośbę o wskazówki jak poprawnie wykonać zabudowę z płyt GK + wełna. Jeśli będzie zbyt dużo "trudności" to zdecyduję się na zabudowę płytami Varmsen, jednak nie ukrywam, że ze względu na koszty oraz zakres prac wolałbym zabudowę GK bo przy varmsenie musiałbym wszystko burzyc, półkę na drewno i resztę zabudowy, a przy GK wszystko zostaje, zmieniam jedynie izolacje i naprawiam front.

 

Co do smrodku przy rozpalaniu czy uważa Pan, że coś nie tak z zabudową i izolacją kominka-post wcześniej opisane co i jak?

Smrodek mógł mieć przyczynę w niewłaściwej wentylacji obudowy. Jak się wełnę raz przypali, może być potem długo problem. W zeszłym roku wykonałem badania dla firmy Rockwool. Wyszedłem z założenia, że wiele ludzi będzie budować kominki z wełny ze względów ekonomicznych, więc niech to zrobią najlepiej jak można. Przebadałem wełnę kominkową w realnych warunkach na trzech stanowiskach badawczych, poddając ją obróbce termicznej trzech różnych wkładów kominkowych. Testy wykazały, że można wykonać obudowę tak, by nie generować większości problemów, które były powodem narzekań na tą technologię. Zwykle budowano nieumiejętnie, albo robili to ludzie którzy nie powinni. Owocem badan między innymi było napisanie nowej instrukcji budowy kominka z wełny i film instruktażowy. Może znajdziesz instrukcję na stronach Rockwoola, to wklej tutaj. Podyskutujemy...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...