Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wymiana kaloryferów żeliwnych. Stare budownictwo.


rafaellowroclaw

Recommended Posts

Witam.

Chciałem się poradzić osób bardziej doświadczonych. Planuje na wakacje wymienić żeliwne kaloryfery na nowocześniejsze aluminiowe.

Zmieniam kaloryfery ponieważ po wymianie okien i remoncie takie żeliwne kaloryfery trochę nie pasują. Drugą wadą jest brak zaworów odcinających. Chciałbym zrobić wszystko od razu.

 

Teraz mam zasilanie boczne, najprawdopodobniej instalacja grawitacyjna.

 

Ze względu na to, że teraz parapet jest krótszy niż przed wymianą okien chciałem wybrać kaloryfery typu 11 lub 21. Są węższe i bardziej by mi podpasywały. Ponadto okna mam bardzo szerokie i wnęka jest szeroka i takie cieńsze kaloryfery lepiej by mi zapełniły powierzchnie pod parapetem (bo wtedy będą dłuższe).

Ponadto rury chciałbym schować w ścianie co wiązało by się z zastosowaniem większej ilości "zakrętów"

 

Moje pytanie jest takie:

- czy kaloryfery typu 11/21 o dużej szerokości (1600cm) nadają się do zasilania bocznego?

- czy schowanie rur w ścianie aby wystawały tylko krótkie króćce za kaloryferem nie spowoduje szumu w kaloryferach? Spotkałem się z sytuacją, że po odkręceniu zaworu/ głowicy termostatu kaloryfer strasznie zaczyna szumieć.

 

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W budownictwie mieszkaniowym, tam gdzie są podzielniki ciepła zamontowane na grzejnikach, nie wolno stosować zaworów odcinajacych. Ktoś ze spółdzielni czy administracji może się przyczepić.

Ale wracając do tematu, są grzejniki tak zwane modernizacyjne z podejściami bocznymi. Odnośnie szumu, to raczej powoduje go ustawiona kryza, a nie kształtki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chciałem się poradzić osób bardziej doświadczonych. Planuje na wakacje wymienić żeliwne kaloryfery na nowocześniejsze aluminiowe.

Zmieniam kaloryfery ponieważ po wymianie okien i remoncie takie żeliwne kaloryfery trochę nie pasują. Drugą wadą jest brak zaworów odcinających. Chciałbym zrobić wszystko od razu.

 

Teraz mam zasilanie boczne, najprawdopodobniej instalacja grawitacyjna.

 

Ze względu na to, że teraz parapet jest krótszy niż przed wymianą okien chciałem wybrać kaloryfery typu 11 lub 21. Są węższe i bardziej by mi podpasywały. Ponadto okna mam bardzo szerokie i wnęka jest szeroka i takie cieńsze kaloryfery lepiej by mi zapełniły powierzchnie pod parapetem (bo wtedy będą dłuższe).

Ponadto rury chciałbym schować w ścianie co wiązało by się z zastosowaniem większej ilości "zakrętów"

 

Moje pytanie jest takie:

- czy kaloryfery typu 11/21 o dużej szerokości (1600cm) nadają się do zasilania bocznego?

- czy schowanie rur w ścianie aby wystawały tylko krótkie króćce za kaloryferem nie spowoduje szumu w kaloryferach? Spotkałem się z sytuacją, że po odkręceniu zaworu/ głowicy termostatu kaloryfer strasznie zaczyna szumieć.

 

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.

 

wywalasz grzejniki których raczej nowych nie kupisz bo za drogie będą żeberko od 150 do 350zł blaszak tyle kosztuje jeden hihi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na szczęście nie ma podzielników. Za ciepło płacimy od m2 mieszkania.

 

Kaloryfery oczywiście chce zmienić na nowe typu płytowego a nie znowu na jakieś żeliwne (napisałem to bo nie do końca rozumiem jaką pomoc miał wnieść post użytkownika kaju)

 

Tak, znalazłem grzejniki modernizacyjne. Tylko chodzi mi o to czy jak podłącze długi grzejnik np. 1600 cm szerokości a podłączenie "wpływ" i "wypływ" jest tylko z lewej strony to czy nie będzie sytuacji, że druga połowa grzejnika niestety nie będzie grzała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

dzięki za odpowiedź.

Mam jeszcze jedno pytanie związane z rurami/ zaworami. W tym momencie mam normalne zawory.

Czy jest sens wymieniać je na termostatyczne?

Drugie pytanie mam o średnicę rur/ zaworów. Widziałem, że są zawory o średnicach 1/2" lub 3/4" jak określić jakiej średnicy ja mam rurę do CO?

 

Podejrzewam, że najlepiej jak by zawór wymienić na tą samą średnicę co rura?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też jest termostatyczny, tylko bez głowicy. Przewaga głowicy polega na tym, że jest skala odpowiadająca konkretnym temperaturom. Dwójka to 16*C, a piątka to 28*C. Jak nastawisz na dwójkę (odpowiednik 16*C), to jeśli temperatura w pomieszczeniu przekroczy 16*C to głowica zamknie dopływ do grzejnika.

Możesz zamontować taki sam, Valvex wciąż takie produkuje.

Edytowane przez grzesio1712
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym przypadku zawór ma taką samą średnicę co rura. Do tego zaworu nie zamontujesz głowicy. Głowice mają przyłącze M30x1,5, DA lub RA Click (zatrzaskowe). Jeśli chcesz mieć tradycyjną głowicę to zmień zawór na np. taki:

https://ekobud-sklep.pl/media/products/c6963395d4798ca8b4b49faf43202b94/images/thumbnail/big_zawor-termostatyczny-013l3701-danfoss.jpg?lm=1554127097

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawory termostatyczne kojarzą mi się z taką dużą głowicą przy kaloryferze z numerami od np 1 do 5.

Ja mam coś takiego jak na zdjęciu. Dlatego napisałem - zwykły. Ja nie jestem w stanie rozpoznać.

 

[ATTACH=CONFIG]430165[/ATTACH]

 

To jest zawór zwykły z regulacją ręczną Zakładano je kilkadziesiąt lat temu. Nie da się założyć na niego głowicy termostatycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje za pomoc.

Mam jeszcze pytanie odnośnie firmy zaworu termostatycznego. Lepiej wybrać np. Danfossa za 100 zł czy taki Ferro za 50 zł wystarczy? Czy np. firmy SCHLOSSER?

 

Rozumiem, że jak wybiorę zawór termostatyczny jednej firmy to później głowica również tylko tej firmy mogę użyć? Głowice termostatyczne nie są wymienne pomiędzy firmami?

Edytowane przez rafaellowroclaw
dodano dodatkowe pytanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

A mam jeszcze pytanie odnośnie grzejnika w łazience.

(Wiem, że jest to możliwe w teorii.)

 

Czy mogę poprowadzić nowe rurki od zaworów. Nowe rurki wkuć w ścianę i wyprowadzić od dołu? W tym celu będę mógł podłączyć ładniejszy kaloryfer.

Jednak czy taka plątanina nie spowoduje, że kaloryfer będzie się zapowietrzał? lub będzie słychać przepływ wody podczas okresu grzejnego (szum ze względu na dużą liczbą zastosowanych kolanek).

 

 

DSC_0379.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rafaellowroclaw

 

Z Twoich wypowiedzi wynika, że chyba sam się przymierzasz do wymiany grzejników.

Sprawa jest o tyle ciekawa, bo piony są spawane. Wydaje mi się, że będzie potrzebny fachowiec, no i zgłoszenie wymiany do administratora budynku, bo prawie pewne że z instalacji (pionu) trzeba będzie spuścić wodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem. Chodzi mi tylko o kaloryfer w łazience.

Kaloryfer ma zawory zakręcające więc kaloryfer mogę sobie ściągnąć.

Tak jak pisałem chodzi mi o założenie kolanka za zaworami i "wpuszczenie" przewodów w ścianę.

 

A po za tym okazało się, że piony są zakręcane więc wydaje mi się, że angażowanie spółdzielni jest zbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...