Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam.

Chciałem się poradzić osób bardziej doświadczonych. Planuje na wakacje wymienić żeliwne kaloryfery na nowocześniejsze aluminiowe.

Zmieniam kaloryfery ponieważ po wymianie okien i remoncie takie żeliwne kaloryfery trochę nie pasują. Drugą wadą jest brak zaworów odcinających. Chciałbym zrobić wszystko od razu.

 

Teraz mam zasilanie boczne, najprawdopodobniej instalacja grawitacyjna.

 

Ze względu na to, że teraz parapet jest krótszy niż przed wymianą okien chciałem wybrać kaloryfery typu 11 lub 21. Są węższe i bardziej by mi podpasywały. Ponadto okna mam bardzo szerokie i wnęka jest szeroka i takie cieńsze kaloryfery lepiej by mi zapełniły powierzchnie pod parapetem (bo wtedy będą dłuższe).

Ponadto rury chciałbym schować w ścianie co wiązało by się z zastosowaniem większej ilości "zakrętów"

 

Moje pytanie jest takie:

- czy kaloryfery typu 11/21 o dużej szerokości (1600cm) nadają się do zasilania bocznego?

- czy schowanie rur w ścianie aby wystawały tylko krótkie króćce za kaloryferem nie spowoduje szumu w kaloryferach? Spotkałem się z sytuacją, że po odkręceniu zaworu/ głowicy termostatu kaloryfer strasznie zaczyna szumieć.

 

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/246959-wymiana-kaloryfer%C3%B3w-%C5%BCeliwnych-stare-budownictwo/
Udostępnij na innych stronach

Przy grawitacyjnej instalacji nie będzie szumieć . Jak zrobisz instalacje pompową to będzie działać .A jak chcesz grawitacyjną to po pierwszw zdobądź specjalne zawory grzejnikowe do ogrzewania grawitacyjnego.

Instalacja już jest zrobiona bo to mieszkanie w bloku.

 

Szukając informacji o grzejnikach nie spotkałem się z tematem zawory grzejnikowe do ogrzewania grawitacyjnego. Możesz

W budownictwie mieszkaniowym, tam gdzie są podzielniki ciepła zamontowane na grzejnikach, nie wolno stosować zaworów odcinajacych. Ktoś ze spółdzielni czy administracji może się przyczepić.

Ale wracając do tematu, są grzejniki tak zwane modernizacyjne z podejściami bocznymi. Odnośnie szumu, to raczej powoduje go ustawiona kryza, a nie kształtki.

Witam.

Chciałem się poradzić osób bardziej doświadczonych. Planuje na wakacje wymienić żeliwne kaloryfery na nowocześniejsze aluminiowe.

Zmieniam kaloryfery ponieważ po wymianie okien i remoncie takie żeliwne kaloryfery trochę nie pasują. Drugą wadą jest brak zaworów odcinających. Chciałbym zrobić wszystko od razu.

 

Teraz mam zasilanie boczne, najprawdopodobniej instalacja grawitacyjna.

 

Ze względu na to, że teraz parapet jest krótszy niż przed wymianą okien chciałem wybrać kaloryfery typu 11 lub 21. Są węższe i bardziej by mi podpasywały. Ponadto okna mam bardzo szerokie i wnęka jest szeroka i takie cieńsze kaloryfery lepiej by mi zapełniły powierzchnie pod parapetem (bo wtedy będą dłuższe).

Ponadto rury chciałbym schować w ścianie co wiązało by się z zastosowaniem większej ilości "zakrętów"

 

Moje pytanie jest takie:

- czy kaloryfery typu 11/21 o dużej szerokości (1600cm) nadają się do zasilania bocznego?

- czy schowanie rur w ścianie aby wystawały tylko krótkie króćce za kaloryferem nie spowoduje szumu w kaloryferach? Spotkałem się z sytuacją, że po odkręceniu zaworu/ głowicy termostatu kaloryfer strasznie zaczyna szumieć.

 

Bardzo będę wdzięczny za odpowiedź.

 

wywalasz grzejniki których raczej nowych nie kupisz bo za drogie będą żeberko od 150 do 350zł blaszak tyle kosztuje jeden hihi

U mnie na szczęście nie ma podzielników. Za ciepło płacimy od m2 mieszkania.

 

Kaloryfery oczywiście chce zmienić na nowe typu płytowego a nie znowu na jakieś żeliwne (napisałem to bo nie do końca rozumiem jaką pomoc miał wnieść post użytkownika kaju)

 

Tak, znalazłem grzejniki modernizacyjne. Tylko chodzi mi o to czy jak podłącze długi grzejnik np. 1600 cm szerokości a podłączenie "wpływ" i "wypływ" jest tylko z lewej strony to czy nie będzie sytuacji, że druga połowa grzejnika niestety nie będzie grzała.

Generalnie nie powinno mieć to miejsca. Chyba że grzejnik będzie dużo za duży. Po za tym, zanim dojdzie do powrotu to czynnik przeleje się przez całą szerokość grzejnika i jeśli któraś część grzejnika będzie chłodniejsza to dół.
  • 2 weeks później...

dzięki za odpowiedź.

Mam jeszcze jedno pytanie związane z rurami/ zaworami. W tym momencie mam normalne zawory.

Czy jest sens wymieniać je na termostatyczne?

Drugie pytanie mam o średnicę rur/ zaworów. Widziałem, że są zawory o średnicach 1/2" lub 3/4" jak określić jakiej średnicy ja mam rurę do CO?

 

Podejrzewam, że najlepiej jak by zawór wymienić na tą samą średnicę co rura?

A normalne zawory to co masz na myśli? Zwykłe kulowe, a grzejnik jest bez głowicy?

Najlepiej zmierzyć rurę suwmiarką. Jeśli zawór 1/2" to DN15, czyli rura powinna mieć po zewnątrz coś koło 2,1cm, jeśli 3/4" to DN20, a po zewnątrz ok. 2,7cm.

Zawory termostatyczne kojarzą mi się z taką dużą głowicą przy kaloryferze z numerami od np 1 do 5.

Ja mam coś takiego jak na zdjęciu. Dlatego napisałem - zwykły. Ja nie jestem w stanie rozpoznać.

 

kuchnia_zawor_regulacyjny.jpg

To też jest termostatyczny, tylko bez głowicy. Przewaga głowicy polega na tym, że jest skala odpowiadająca konkretnym temperaturom. Dwójka to 16*C, a piątka to 28*C. Jak nastawisz na dwójkę (odpowiednik 16*C), to jeśli temperatura w pomieszczeniu przekroczy 16*C to głowica zamknie dopływ do grzejnika.

Możesz zamontować taki sam, Valvex wciąż takie produkuje.

Edytowane przez grzesio1712

Czyli jak mam takie zawory to chyba wiem jaka jest średnica rur? Nie widać przejściówek. Nie zwróciłem uwagi czy na nim nie ma jakiegoś napisu ze średnicą.

 

Czyli jak dobrze rozumiem to mogę zostawić te zawory i do nich tylko dobrać głowicę termostatyczną?

W tym przypadku zawór ma taką samą średnicę co rura. Do tego zaworu nie zamontujesz głowicy. Głowice mają przyłącze M30x1,5, DA lub RA Click (zatrzaskowe). Jeśli chcesz mieć tradycyjną głowicę to zmień zawór na np. taki:

https://ekobud-sklep.pl/media/products/c6963395d4798ca8b4b49faf43202b94/images/thumbnail/big_zawor-termostatyczny-013l3701-danfoss.jpg?lm=1554127097

Zawory termostatyczne kojarzą mi się z taką dużą głowicą przy kaloryferze z numerami od np 1 do 5.

Ja mam coś takiego jak na zdjęciu. Dlatego napisałem - zwykły. Ja nie jestem w stanie rozpoznać.

 

[ATTACH=CONFIG]430165[/ATTACH]

 

To jest zawór zwykły z regulacją ręczną Zakładano je kilkadziesiąt lat temu. Nie da się założyć na niego głowicy termostatycznej.

Bardzo dziękuje za pomoc.

Mam jeszcze pytanie odnośnie firmy zaworu termostatycznego. Lepiej wybrać np. Danfossa za 100 zł czy taki Ferro za 50 zł wystarczy? Czy np. firmy SCHLOSSER?

 

Rozumiem, że jak wybiorę zawór termostatyczny jednej firmy to później głowica również tylko tej firmy mogę użyć? Głowice termostatyczne nie są wymienne pomiędzy firmami?

Edytowane przez rafaellowroclaw
dodano dodatkowe pytanie

Firma zaworu nie ma znaczenia. Ja najczęściej miałem do czynienia z Danfossem, Oventropem i Honeywell. Bez różnicy.

Firma głowicy nie musi zgadzać się z firmą zaworu. Patrz na rodzaj mocowania głowicy.

 

https://www.tanie-ogrzewanie.pl/poradniki-abc/jaki-zawor-i-glowica-do-grzejnika.html

  • 2 months później...

A mam jeszcze pytanie odnośnie grzejnika w łazience.

(Wiem, że jest to możliwe w teorii.)

 

Czy mogę poprowadzić nowe rurki od zaworów. Nowe rurki wkuć w ścianę i wyprowadzić od dołu? W tym celu będę mógł podłączyć ładniejszy kaloryfer.

Jednak czy taka plątanina nie spowoduje, że kaloryfer będzie się zapowietrzał? lub będzie słychać przepływ wody podczas okresu grzejnego (szum ze względu na dużą liczbą zastosowanych kolanek).

 

 

DSC_0379.jpg

@rafaellowroclaw

 

Z Twoich wypowiedzi wynika, że chyba sam się przymierzasz do wymiany grzejników.

Sprawa jest o tyle ciekawa, bo piony są spawane. Wydaje mi się, że będzie potrzebny fachowiec, no i zgłoszenie wymiany do administratora budynku, bo prawie pewne że z instalacji (pionu) trzeba będzie spuścić wodę.

Tak jak napisałem. Chodzi mi tylko o kaloryfer w łazience.

Kaloryfer ma zawory zakręcające więc kaloryfer mogę sobie ściągnąć.

Tak jak pisałem chodzi mi o założenie kolanka za zaworami i "wpuszczenie" przewodów w ścianę.

 

A po za tym okazało się, że piony są zakręcane więc wydaje mi się, że angażowanie spółdzielni jest zbędne.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...