Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

witam,

 

planuje budowe domu na dzialce ze spadkiem ok 1,2m na 10 metrach dlugosci domu, wejscie do domu od strony "wysokiej" dzialki. Maly domek (6,5x10m) z poddaszem uzytkowym, tradycyjne fundamenty + ytong. Z powodu tej skarpy dom i tak bedzie mocno wystawal ponad grunt, wiec nie chce go jeszcze dodatkowo wynosic ponad grunt od strony wejscia.

 

Dlatego poprosilem architekt o stan zero od stony wejscia na wysokosci 10cm od gruntu. Zostalem uswiadomiony, ze oznacza to koniecznosc obnizenia chudziaka i wywiniecia izolacji poziomej na chudziaku pionowo po wnetrzu scian fundamentowych i na wierzch bloczka fundamentowego, czyli jak rozumiem tak jak na rysunku:

 

mostek1.jpg

 

Teraz czytam ten watek tutaj gdzie kolega Kaizen ostrzega przed takim rozwiazaniem jako mostkiem termicznym:

 

https://forum.muratordom.pl/archive/index.php/t-342723.html

 

Pytanie:

1. czy dobrze rozumiem, ze przy chudziaku "po bozemu" na poziomie sciany fundamentowej musialbym miec stan zero na wys. 10+20+6+1=37 nad gruntem (dla mnie to funkcjonalnie nieakceptowalne), a wszelkie obnizenie stanu zero oznacza obnizenie chudziaka i wtedy tez "zygzak" hydroizolacji poziomej?

2. jakie widzicie mozliwosci zniwelowania tego mostka cieplnego? czy dodatkowy styropian jak na rysunku nizej bylby mozliwy i zalatwilby sprawe? jakies inne pomysly?

3. a wlasciwie czy taki mostek jest "policzalny" w sensie traconych kwh (zeby zobaczyc czy w ogole jest czym sie martwic)?

 

dzieki!!

 

mostek2.jpg

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/247381-niski-stan-zero-gt-obnizenie-chudziaka-gt-mostek-cieplny-gt-pomysly/
Udostępnij na innych stronach

Chcesz budować po swojemu to buduj, ciekaw jestem tego styku ściany z posadzką kto jak i czym wykończy. Posadzka 30 cm nad gruntem to absolutne minimum .

 

I bardzo jestem ciekawy co to za posadzki planujesz grubości 1 cm ?

 

Edit: zapomniałem dopisać 6cm na 20cm styro bardzo cienko, za cienko

Edytowane przez jajmar
Ja taki dodatkowy styropian o gr. 5 cm. dawałem pomimo wysokiego poziomu zero. Myślę że w tym przypadku można by było dać nawet więcej i mostek cieplny by byl mniejszy.,

 

I na tym styro co dalej jak to wykończyć?

dzieki jajmar za zwrocenie uwagi:

- przepisalem 1cm ze wstepnego info od architekt. Faktycznie chce w salonie deske barlinecka i na reszcie parteru gres, wiec posadzka raczej 2cm.

- rzeczywiscie tak jak narysowalem, to zagiecie papy trzeba by maskowac listwa przypodlogowa/cokolem, wiec moze faktycznie posadzke/stan zero podciagnac jakies 2cm do gory, zeby to zakryla. Albo z fundamentem zjechac te 2cm w dol przy stanie zero zachowanym na 10cm.. Tylko czy wtedy to nie za nisko z tym ytongiem, ktory ponoc zasysa wode jak gabka..

 

de facto bede mial posadzke 30cm i wiecej nad gruntem na 85% obrysu domu (dzieki skarpie), a przed sciana od wysokiej strony dzialki, na ktorej chce tylko 10cm bedzie zadaszony taras, wiec raczej sie tam nic do domu nie wleje. Grunt to piasek..

 

co do poziomu zero - czytalem, ze sa tez tutaj forumowicze, ktorzy maja niski stan zero (np. kolezanka Elfir), dlatego mnie interesuje, jak to sie robi.

 

co do grubosci wylewki 6cm - masz na mysli, ze malo z powodu niskiej akumulcyjnosci czy wytrzymalosci? Wytrzymalosciowo z 20cm EPS 100 pod spodem 6 cm wylewki to za malo? w rzucie mam dokladnie tak: (ale to jest dopiero faza koncepcji, wiec zakladam ze konstruktor cos moze zmienic)

 

mostek3.jpg

 

jezeli chodzi o akumulacjynosc, to jeszcze sie zastanawiam czy napewno podlogowka akumulacyjna, czy nie maty nad wylewka.. domek bedzie najpierw przez lata uzywany jako letniskowy i fajnie byloby moc go szybko podgrzac. Tu jeszcze musze pare rzeczy (dac) przeliczyc, np czy nieakumulacjyna podlogowka ograniczana max. temperatura 27st pod deske barlinecka w ogole szybko (jak szybko) dom moze ogrzac, albo czy jak bede mial panele PV i bede grzal non stop to mi sie to PV w ogole zwroci, czy lepiej jednak akumulacjnie w nocy na nocnej taryfie itp itd, temat rzeka..

6 cm to mało ze względu na wytrzymałość dla 20cm, co inna gdyby było mniej styro.

 

Co do papy w narożu, normalnie ściany się tynkuje i posadzka dochodzi do tynku, ale na papie czy foli nie bardzo sie tynk utrzyma.

Ja taki dodatkowy styropian o gr. 5 cm. dawałem pomimo wysokiego poziomu zero. Myślę że w tym przypadku można by było dać nawet więcej i mostek cieplny by byl mniejszy.,

 

dzieki sacha, wezme to w takim razie pod uwage. Z wykonczeniem moze tez poprostu ten dodatkowy "styropian obwodowy" minimalnie w wylewce zatopic, wtedy dla wykonczenia tak jakby nie bedzie istnial?

6 cm to mało ze względu na wytrzymałość dla 20cm, co inna gdyby było mniej styro.

 

Co do papy w narożu, normalnie ściany się tynkuje i posadzka dochodzi do tynku, ale na papie czy foli nie bardzo sie tynk utrzyma.

 

ok dzieki jajmar, w takim razie bede celowal tak z wymiarami, zeby jednak minimalnie zalac ten naroznik papy wylewka. czyli powiedzmy stan zero na 15cm..

 

to ile tej wylewki z punktu widzenia wytrzymalosci na 20cm EPS 100 polecasz?

to ile tej wylewki z punktu widzenia wytrzymalosci na 20cm EPS 100 polecasz?

 

Mniej niż 8cm bym nie dawał, a pewnie 9-10 by bylo optymalnie.

 

Chudy beton możesz odchudzić, 10 cm spokojnie wystarczy.

@gryziciel

 

Dodatkowy styropian przy ścianie to dobry pomysł. Polecam XPSa zamiast EPSa. Część osób stosuje XPSa zamiast wylewki np. we wnęce przy drzwiach tarasawych, czy fixach. Na taką małą powierzchnię XPSa zrównanego z wylewką spokojnie położysz panel, czy przykleisz płytkę.

 

Co do grubości wylewki, to bym nie przesadzał. Mam 22cm EPS100, 7cm wylewki i nic się złego nie dzieje. Jak chcesz szybko grzać wylewkę, to rozważ też anhydryt.

@gryziciel

 

Dodatkowy styropian przy ścianie to dobry pomysł. Polecam XPSa zamiast EPSa. Część osób stosuje XPSa zamiast wylewki np. we wnęce przy drzwiach tarasawych, czy fixach. Na taką małą powierzchnię XPSa zrównanego z wylewką spokojnie położysz panel, czy przykleisz płytkę.

 

Co do grubości wylewki, to bym nie przesadzał. Mam 22cm EPS100, 7cm wylewki i nic się złego nie dzieje. Jak chcesz szybko grzać wylewkę, to rozważ też anhydryt.

 

\\\laśnie tak mam zrobione z tym styropianem po obwodzie ścian jak i we wnęce przy drzwiach balkonowych. A styropian układa się się tak aby nie klawiszował , wylewka nie przenosi żadnych obciążeń zginających i jej grubość nie wiem dlaczego ma rosnąć z grubością styropianu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...