Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Program "Mój prąd"


grv

Recommended Posts

Panie i Panowie

Chce odliczyć sobie od dochodu koszt instalacji paneli pomniejszony oczywiście o dotację, ale w tej chwili nie mam dochodów. Będę je miał za dwa lata, jak dożyję do emerytury.

Czy wtedy będę mógł sobie odliczyć koszt instalacji z tego roku?

Pytasz o Mój Prąd, czy o ulgę termomodernizacyjną? W pierwszym przypadku dochody nie mają znaczenia. W drugim - tak, będziesz mógł. Masz na to 6 lat od daty poniesienia pierwszego wydatku (zakładając, że np. będziesz rozbudowywał instalację, albo coś jeszcze termomodernizował).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Pytasz o Mój Prąd, czy o ulgę termomodernizacyjną? W pierwszym przypadku dochody nie mają znaczenia. W drugim - tak, będziesz mógł. Masz na to 6 lat od daty poniesienia pierwszego wydatku (zakładając, że np. będziesz rozbudowywał instalację, albo coś jeszcze termomodernizował).

 

Tak ale wydatki trzeba zgłosić z roku podatkowym ich poniesienia w załączniku O i jeżeli nie znajdą one pokrycia w dochodzie to przejdą na lata następne, można również odliczyć wyd termo od dochodu współmałżonka jeżeli właściciel domu nie ma dochodu i rozlicza się z nim wspólnie.

 

Jest jeden przypadek że faktycznie nie wiem co zrobić, mianowicie jeżeli ktoś jest rolnikiem to nie ma PIT, ale jako emeryt już tak i co w tej sutuacji? :confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadzwoń na infolinię o zmianę okresu rozliczeniowego na maksymalny - 6 miesięcy bo więcej prosument w PGE nie może póki co. Przy 6 miesięcznym oni rozliczają koniec czerwca i koniec grudnia. Pytanie z innej beczki: otrzymałes od PGE zaswiadczenie, które wymagają do dotacji? ja czekam już ponad miesiąc na ten kwit od momentu uruchomienia instalacji :mad:

Zadzwoń to Twojego oddziału PGE, ten miałem podobnie i Pan z obsługi w kilka chwil wysłał mi kopie na meila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIE. Jak nie masz dochodów, to się ogarnij i wymyśl coś, żebyś miał dochody, mędrcze.

 

No właśnie próbuję mędrkować i stąd moje pytanie. W programie Mój Prąd jest "napisane", że jeżeli nie można odpisać całej kwoty w roku w którym poniosło się koszty to można odpisywać przez kolejne chyba 6 lat. Brak dochodu jest według mnie specyficznym przypadkiem kiedy nie mogę odpisać całej kwoty w roku, w którym były poniesione koszty. Stąd moje pytanie. Jak znasz podstawę prawną na jakiej mówisz NIE to podaj.

Mogę się ogarnąć i mieć dochody np 100 PLN, wystarczy taką kwotę wpisać w PIT i jest, no i odpisać sobie te 100 PLNów w tym roku w następnym tak samo i tak w skrócie doczekać emerytury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytasz o Mój Prąd, czy o ulgę termomodernizacyjną? W pierwszym przypadku dochody nie mają znaczenia. W drugim - tak, będziesz mógł. Masz na to 6 lat od daty poniesienia pierwszego wydatku (zakładając, że np. będziesz rozbudowywał instalację, albo coś jeszcze termomodernizował).

 

Pytam o ulgę termomodernizacyjną bo tam mogę odliczyć od dochodu wydatki na fotowoltaikę. Czy muszę w kolejnych latach jeszcze coś termomodernizować czyli np dokładać po jednym panelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ale wydatki trzeba zgłosić z roku podatkowym ich poniesienia w załączniku O i jeżeli nie znajdą one pokrycia w dochodzie to przejdą na lata następne, można również odliczyć wyd termo od dochodu współmałżonka jeżeli właściciel domu nie ma dochodu i rozlicza się z nim wspólnie.

 

Jest jeden przypadek że faktycznie nie wiem co zrobić, mianowicie jeżeli ktoś jest rolnikiem to nie ma PIT, ale jako emeryt już tak i co w tej sutuacji? :confused:

 

Symuluję w PIT, załącznik O i nie da się wpisać większej kwoty niż są dochody. Wychodzi, że trzeba robić sobie rachunek odpisów w kolejnych latach na boku, poza PIT. Jak wpiszę większą kwotę niż dochód to obcina do kwoty dochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ale wydatki trzeba zgłosić z roku podatkowym ich poniesienia w załączniku O i jeżeli nie znajdą one pokrycia w dochodzie to przejdą na lata następne,

Jesteś pewien tego co napisałeś? Ale tak na 100%? :)

No właśnie próbuję mędrkować i stąd moje pytanie. W programie Mój Prąd jest "napisane", że jeżeli nie można odpisać całej kwoty w roku w którym poniosło się koszty to można odpisywać przez kolejne chyba 6 lat. Brak dochodu jest według mnie specyficznym przypadkiem kiedy nie mogę odpisać całej kwoty w roku, w którym były poniesione koszty.

Mylisz program Mój Prąd z ulgą termomodernizacyjną. W programie Mój Prąd nie ma takiego kryterium jak wymagany dochód.

Pytam o ulgę termomodernizacyjną bo tam mogę odliczyć od dochodu wydatki na fotowoltaikę. Czy muszę w kolejnych latach jeszcze coś termomodernizować czyli np dokładać po jednym panelu?

Możesz jak chcesz, nie musisz.

Symuluję w PIT, załącznik O i nie da się wpisać większej kwoty niż są dochody. Wychodzi, że trzeba robić sobie rachunek odpisów w kolejnych latach na boku, poza PIT. Jak wpiszę większą kwotę niż dochód to obcina do kwoty dochodu.

Zgadza się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunkiem skorzystania z ulgi jest przeprowadzenie przedsięwzięcia termo w ciągu 3 lat od 2019 do 2021 roku. Odliczyć możemy jak poniesiemy wydatek od 2019 do 2024. Ale jest jeden haczyk możemy kontynuować odliczenie 3 lata od 2021 roku nawet jeżeli w nim zaczniemy, ale musimy rozpocząć to odliczenie w 2022 od dochodu 2021 aby móc kontynuować odliczenie. Zgłosić wydatek tzreba najpóźniej w 2022 roku w picie za 2021. Edytowane przez gawel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunkiem skorzystania z ulgi jest przeprowadzenie przedsięwzięcia termo w ciągu 3 lat od 2019 do 2021 roku. Odliczyć możemy jak poniesiemy wydatek od 2019 do 2024. Ale jest jeden haczyk możemy kontynuować odliczenie 3 lata od 2021 roku nawet jeżeli w nim zaczniemy, ale musimy rozpocząć to odliczenie w 2022 od dochodu 2021 aby móc kontynuować odliczenie. Zgłosić wydatek tzreba najpóźniej w 2022 roku w picie za 2021.

O ile dobrze pamiętam, żaden przepis nie stanowi, że musisz koniecznie w 2021 umieścić pozycję w PIT. Przepisy jedynie mówią, że masz 3 lata na zakończenie modernizacji i 6 lat na rozliczenie, licząc od końca roku pierwszego wydatku. Możesz przez 5 lat nic nie odliczać w PIT (z powodu braku dochodu) i dopiero w ostatnim roku rozliczyć wszystko.

EDIT: sprawdziłem: przynajmniej tak mówi art. 26h ust 7 Ustawy o PIT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadzwoń na infolinię o zmianę okresu rozliczeniowego na maksymalny - 6 miesięcy bo więcej prosument w PGE nie może póki co. Przy 6 miesięcznym oni rozliczają koniec czerwca i koniec grudnia. Pytanie z innej beczki: otrzymałes od PGE zaswiadczenie, które wymagają do dotacji? ja czekam już ponad miesiąc na ten kwit od momentu uruchomienia instalacji :mad:

 

Cześć

To zaświadczenie to ja otrzymałem od panów co mi licznik wymieniali, oprócz protokołu wymiany licznika dostałem zaświadczenie o przyłączeniu mikroinstalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Program Mój Prąd chyba coraz bardziej jest w czarnej du.ie.

Na ich stronie już licznik urósł do 80000 złożonych wniosków.

Wniosek jedna strona plus 5 załączników. Żenada.

Trochę nie ogarniam. Mógłbyś wytłumaczyć o co chodzi? Bo chyba nie o to, że masz pretensję, że w zamian za 5 kpln musisz wypełnić aż jeden świstek papieru i oddać aż 5 załączników? No to może chodzi o to, że pracuje tam ograniczona liczba osób, która musi sobie poradzić z powodzią (bo inaczej nie można nazwać takiej masy dokumentów) wniosków, z których każdy musi zostać przejrzany i sprawdzony, zaaprobowany i wreszcie przekazany do płatności. Tak hipotetycznie, sprawdzenie, dekretacja i przekazanie do płatności to jakieś 10 minut na wniosek. Rzecz jasna przy założeniu, że wszystko jest od A do Z w porządku, a dobrze wiemy, że tak nie jest, bo ludzie to kretyni i nie potrafią wypełnić poprawnie jednej strony. No ale na potrzeby dyskusji załóżmy, że ludzie nie są jednak idiotami i każdy wypełnia prawidłowo wniosek. No idziemy dalej, mamy pracownika robota, który zapier...a prze 8 h dziennie jak rasowy niewolnik, bez przerwy na śniadanie/lunch czy herbatę i załatwia się w pampersa. Następnie zaakceptowany wniosek przekazywany jest do księgowości, gdzie obsługa jednego przelewu to jakieś 2-3 minuty (przy naiwnym założeniu, że nikt tego nie weryfikuje). To mamy jakieś 12-13 minut na wniosek, co daje nam 880 do 1056 wniosków na miesiąc na osobę.

 

I to cały czas przy założeniu, że tam pracują niewolnicy nie mający prawa do przerwy na toaletę, herbatę czy jedzenie, a ludzie nie są kretynami i zawsze składają prawidłowe papiery. A realia są zapewne jeszcze inne i obsługa jednego wniosku zapewne trwa sporo dłużej, a jak tylko trafią na źle wypełniony wniosek lub załączniki są złe to zamiast obsłużyć 3 wnioski, ktoś musi się w tym grzebać, czasem napisać maila, etc. No ale spoko, to program jest w czarnej dupie. Myśl chłopie, myśl. To nie boli. Żenada to są właśnie takie bezmyślne komentarze ludzi, którzy nigdy nie widzieli w jaki sposób w korporacji czy budżetówce ogląda się każdą wydaną złotówkę. Bo takie są procedury, żeby później ktoś inny nie pociągnął ich do odpowiedzialności za niefrasobliwe wydawanie kasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduję właśnie dom i chciałbym od razu założyć instalację fotowoltaiczną gdyż będę miał ogrzewania kablami grzewczymi i chciałbym żeby instalacja już produkowała mi prąd na zimę ;). Z tym że doczytałem że z programu Mój prąd oraz ulgi podatkowej można skorzystać tylko dla budynków istniejących. Czy jeśli teraz założę PV a o dotację i ulgę wystąpię dopiero po odbiorze budynku to to przejdzie? Czy jednak instalacja też musi być już wykonana po odbiorze?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduję właśnie dom i chciałbym od razu założyć instalację fotowoltaiczną gdyż będę miał ogrzewania kablami grzewczymi i chciałbym żeby instalacja już produkowała mi prąd na zimę ;). Z tym że doczytałem że z programu Mój prąd oraz ulgi podatkowej można skorzystać tylko dla budynków istniejących. Czy jeśli teraz założę PV a o dotację i ulgę wystąpię dopiero po odbiorze budynku to to przejdzie? Czy jednak instalacja też musi być już wykonana po odbiorze?

Wystarczy, jeśli data faktury oraz zaświadczenie z ZE będzie po dacie odbioru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy, jeśli data faktury oraz zaświadczenie z ZE będzie po dacie odbioru.

 

A nie potrzebują potwierdzenia płatności faktury? Pewnie jakąś proformę musiałbym wcześniej opłacić bo wykonawca na pewno nie pójdzie na rękę żeby płatność była dopiero po wystawieniu faktury :)

 

Swoją drogą w ogóle tego nie rozumiem dlaczego te dotacje dotyczą tylko istniejących budynków. Nie zależy im na tym żeby ludzie którzy budują od razu inwestowali w takie ekologiczne działania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przy okazji zapytam czysto teoretycznie.

Mam dom w którym mieszkam i będę mieszkał, jest on moją własnością. Posiadam inną własną działkę, na której chcę zamontować zestaw fotowoltaiczny. Mogę doprowadzić do niej "prąd" bo jest taka możliwość.

Czy mogę być rozliczany przez ZE na podstawie dwóch liczników. Czyli produkuję w jednym miejscu a odbieram (80%) w innym.

Przy okazji czy można by było skorzystać z programu Mój Prąd w takim przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie potrzebują potwierdzenia płatności faktury? Pewnie jakąś proformę musiałbym wcześniej opłacić bo wykonawca na pewno nie pójdzie na rękę żeby płatność była dopiero po wystawieniu faktury :)

Masz dostarczyć m.in. fakturę. Jeśli faktura będzie z tego miesiąca, a odbiór za miesiąc, to jesteś w kropce.

 

Swoją drogą w ogóle tego nie rozumiem dlaczego te dotacje dotyczą tylko istniejących budynków. Nie zależy im na tym żeby ludzie którzy budują od razu inwestowali w takie ekologiczne działania?

To wynika z tego, że ulga termomodernizacyjna służy jak sama nazwa wskazuje, modernizacji (w domyśle - już istniejącego budynku). Trochę ciężko modernizować coś, co jest budowane.

 

Tak przy okazji zapytam czysto teoretycznie.

Mam dom w którym mieszkam i będę mieszkał, jest on moją własnością. Posiadam inną własną działkę, na której chcę zamontować zestaw fotowoltaiczny. Mogę doprowadzić do niej "prąd" bo jest taka możliwość.

Czy mogę być rozliczany przez ZE na podstawie dwóch liczników. Czyli produkuję w jednym miejscu a odbieram (80%) w innym.

W obecnym stanie prawnym nie. Coś jest robione w tym kierunku, jednak nie znam szczegółowych zapisów, więc nie wiem, czy objęło by także Twój przypadek.

Przy okazji czy można by było skorzystać z programu Mój Prąd w takim przypadku.

Możesz występować dowolną ilość razy o dotację pod warunkiem nie przekroczenia warunków brzegowych (53 kpln, własność, etc.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...