Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Szczegóły wykonania izolacji - izolacja ścian szczytowych oraz szczelina wentylacyjna


Regius

Recommended Posts

Cześć,

 

Mam kilka pytań związanych z wykonaniem izolacji ścian zewnętrznych. W zamierzeniu prace mają być wykonane własnoręcznie stąd prośba o poradę w sprawie następujących szczegółów:

 

1) Izolacja ścian szczytowych

Pomiędzy ścianami szczytowymi a deskowaniem dachu mam około 18-20 cm wolnej przestrzeni (wieńce nie wyszły idealnie). W jaki sposób najlepiej wykonać izolację (A,B, C, a może coś innego)?

1SIWdBN.png

 

2) Wlot szczeliny wentylacyjnej

Zakupiłem siatkę ze stali nierdzewnej, którą chciałem zabezpieczyć wloty szczeliny wentylacyjnej (owady, kuny itp.). Zastanawiam się czy można zamontować siatką tak aby licowała się z zewnętrzną stroną styropianu i zatopić ją w kleju do siatki (połączyć z warstwą zbrojącą elewacji). Czy takie rozwiązanie się sprawdzi? Jak zazwyczaj wykonuje się ten szczegół?

7C09KUA.png

 

3) Klejenie styropianu elewacyjnego przed cokołowym

Styropian na cokół jeszcze nie dotarł, a chciałem w tzw. międzyczasie zacząć rozpocząć prace. Czy jest to rozsądne, żeby zostawić dystans równy wysokości cokołu (np. przy pomocy kawałków drewna, czy styropianu) i zacząć już kleić styropian "elewacyjny"?

T1a38ZR.png

 

4) Gruntowanie ścian

Czy można awansem zagruntować ściany kilka dni lub tygodni przed klejeniem styropianu, czy może nie jest to wskazane i lepiej gruntować np. dzień lub 2 dni przed planowanym klejeniem styropianu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym dołożyć następne pytaniet:

5) Montaż śrub / obejm rur spustowych

Czy montaż śrub / obejm rur spustowych najlepiej wykonać przed, czy po klejeniu styropianu?

 

6) Klejenie płyt PIR/PUR

Czy płyty PIR/PUR można kleić do ściany / ościeży na zwykły klej cementowy (będę ocieplał PIR/PUR ościeża wokół bramy garażowej)? Czy można wykonać warstwę zbrojoną w tradycyjny sposób na płytach PIR/PUR, jeśli płyty nie są pokryte z wierzchu folią?

 

7) Klejenie XPS'a

Czy istnieją godne polecenia cementowe kleje do XPSa, czy też nie da się uciec od pianokleju w tym przypadku (wolałbym klej "z wora" bo nie będzie się rozprężał i wyciskał płyt)?

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nawaliles tych pytan :)

1 - w zasadzie masz poprawne kazde rozwiazanie , zachowujesz ciaglosc izolacji i ma to sens. i zadne nie stwarza jakis wiekszych problemow. A jest najprostsze w wykonaniu - wiec i bedzie Ci najlatwiej zrobic to dokladnie.

2 - zatopienie tej siatki w warstwie kleju tak po prostu to sredni pomysl. natomiast polaczenie tego z listwa typu BP22 robi juz robote. jezeli chcesz ja wtapiac w warstwie kleju - polaczenie najprawdopodobniej Ci sie zarysuje - przy podbitce nie ma to znaczenia , ale przy nadbitce juz tak. zatem BP 22 i montaz za progiem tej listwy do warstwy zbrojnej a ponizej tynk.

3 - mozesz ale lepiej poczekac. utrudniasz sobie zycie troche robiac to w tej chwili

4 - lepiej dzien dwa przed - w szczegolnosci jezeli masz warunki pylisto-kurzowo-pylkowe. gruntujesz tez po to, aby zwiazac pyl. wiec wczesniejsze gruntowanie troszke bez sensu.

5 - po wyklejeniu styropianu. i rozwaz zamiast tych systemowych srub zastapienie tego pretem gwintowanym kotwionym na kotwe chemicza. duzo stabilniejsze i fajniejsze rozwiazanie niz te koleczki od rur ktore po roku juz zaczynaja "chodzic"

6 - systemowosc mowi jedno, zycie mowi drugie. ciezko generalnie o systemy na pir w naszym kraju, sa rozwiazania w niemczech systemowe w sloniu, ale to jest na zasadzie troche patrzenia na statek na horyzoncie. bedzie z tym duzo problemu zeby to ogarnac, bo chcesz tego malo, produkty slabo dostepne. natomiast okazuje sie ze potraktowanie tego trybem jakby to byl zwykly styropian - poki co nie bylo zastrzezen/usterek. przy czym jak zapewne sie domyslasz w naszym przypadku to rozwiazania na klejach z wyzszej polki.

7 - o tyle o ile jestem zwolennikiem klejenia na klejach cementowych lub w ukladzie mieszanym tak kleje cementowe z xpsem radza sobie srednio, nawet te najlepsze. z pianami tez jest roznie. metoda wielu prob i bledow znalezlismy dostawce piany do xps zupelnie nieznanego i raczej kojarzacego sie z "takim sobie" ale wg mnie zamiata topowe marki. warto sie pochylic nad tym pianoklejem, bo jako jeden z niewielu poradzil sobie z klejeniem xps do blachy ocynkowanej

ten:

https://med-bud.pl/kleje-do-termoizolacji-boramax-klej-do-eps-i-xps-750ml,c23,p150,pl.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Fighter!

Przepraszam za ilość pytań. Próbuję przemyśleć detale i ustawić sobie kolejność prac w domu, żeby nie kombinować za dużo na budowie.

 

Jeszcze jedna kwestia mnie dręczy:

8) Profile dylatacyjne

Czy w przypadku narożnika pomiędzy garażem a domem (dom na płycie fundamentowej, garaż na osobnych fundamentach - pomiędzy ścianą garażu a ścianą domu jest 10 cm dylatacja w postaci styropianu) należy zastosować listwę dylatacyjną kątową, np. BP16?

bQ8swwk.png

 

bp-16-id-16.jpg

 

W rzeczywistości wygląda to mniej więcej tak (zdjęcie jeszcze przed dachem i przed oknami):

 

4TrM2yA.jpg

 

jkRtq6q.jpg

 

Ten wystający styropian (10 cm, ułożony pomiędzy ścianę domu i ścianę garażu - nie przyklejony) mam zamiar obciąć przed klejeniem styropianu na elewacji. Tylko mam zagwozdkę z dylatacją.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nawaliles tych pytan :)

2 - zatopienie tej siatki w warstwie kleju tak po prostu to sredni pomysl. natomiast polaczenie tego z listwa typu BP22 robi juz robote. jezeli chcesz ja wtapiac w warstwie kleju - polaczenie najprawdopodobniej Ci sie zarysuje - przy podbitce nie ma to znaczenia , ale przy nadbitce juz tak. zatem BP 22 i montaz za progiem tej listwy do warstwy zbrojnej a ponizej tynk.

 

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem z listwą zakończeniową BP22. Czy chodziło o coś takiego?

j6pPACx.png

Czy ta warstwa bez tynku pod podbitką będzie widoczna?

Jak zazwyczaj rozwiązujesz kwestię zabezpieczenia szczeliny wentylacyjnej w przypadku zleceń, które Ty wykonujesz?

 

EDIT:

Znalazłem takie rozwiązanie tego detalu:

http://elewacje-alles.pl/images/detale_projektowe/Selection_094.png

3. MURŁATA

4. PROFIL NAROŻNIKOWY Z SIATKĄ

5. SZCZELINA WENTYLACYJNA Z LISTWĄ MASKUJĄCĄ

6. ZAMKNIĘCIE SYSTEMU ETICS

Ale nie znalazłem nigdzie takich "listew maskujących", oprócz rozwiązania Protektor'a z ocynku, które nie jest mocowane do nadbitki i wydaje się, że kuna sobie go sobie wygiąć i zrobić sobie wygodne gniazdko na zimę w warstwie izolacji poddasza.

Edytowane przez Regius
Przez przypadek zamiast edytować stary post dodałem nowe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9) Glify okienne

Czy listwy przyokienne należy kleić przed przyklejeniem styropianu, czy po? Pytam ponieważ dla niektórych okien już przykleiłem listwy przed ułożeniem styropianu (chciałem, żeby zakryć jak najmniejszą część ramy okiennej i zrobić to prosto - jak nie ma styropianu to widzę zewnętrzną krawędź ramy okna i staram się kleić listwę dokładnie do krawędzi), ale widzę, że w niektórych poradnikach pokazują klejenie listew dopiero po przyklejeniu styropianu.

Czy w górnej krawędzi glifu należy zastosować listwę okapnikową, czy wystarczy "zwykły" narożnik?

Czy podczas wykonywania warstwy zbrojonej korytko na tynk (6 mm) w listwie przyokiennej powinno zostać puste (widziałem na niektórych filmikach, że rynienka na tynk jest również zaciągana masą szpachlową)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
10) Nakładanie masy szpachlowej przy wykonywaniu warstwy zbrojonej

Używać pacy z zębami 6, 8, czy 10 mm (celuję w 8 mm ale chciałem się upewnić)?

 

No to ja się wtrące, ksiązkowo tak się robi, ale w praktyce to zwykłe nałożenie pacą kleju też daje radę , po prostu pacą przeszpachlowuje całą powierzchnię, tak grubiej, potem po szpachlowaniu na siatce siatka i tak idzie głebiej. Najważaniejsze jest aby był klej przed nałożeniem siatki, a nie jak niektórzy robią siatka na styropian i klej na to ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Jacentyy!

Niestety gwiazdka nie działa:

Musisz podziękować innym użytkownikom zanim podziękujesz jacentyy ponownie.

Chciałem poprosić o pomoc rodzinę w wykonywaniu warstwy zbrojonej (żeby całymi pasami pionowo siatkę zatapiać) i dlatego myślałem o grzebieniu, żeby na całej długości siatki wychodziła podobna grubość kleju.

Jaką grubość byś polecił? Spotkałem się, z tym, że producenci rekomendują różne wielkości zębów (np. 6 mm, 8-10 mm) a niektórzy żadnej (jak np. Caparol). Czy może to bez znaczenia? Na większości filmików ekip, które sprawiały wrażanie profesjonalnych widziałem, że masę szpachlową nakładają pacą płaską (ale pewnie mają wprawę, że im równo wychodzi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...