Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

NIBE Split


emdej

Recommended Posts

Dom ma piętro, na górze jest antresola, sypialnia, łazienka. Parter 80m2 + 60m2 na górze. Nad salonem sufit wys. 580cm.

Podłogówka na 100% powierzchni.

 

Stopniominuty z temp. zewn.

 

Screenshot_2020-01-05 Historia - Ośnieża - NIBE Uplink™(1).jpg

Screenshot_2020-01-06 Zarządzaj - Ośnieża - NIBE Uplink™stm.png

 

Częstotoliwość

 

Screenshot_2020-01-05 Historia - Ośnieża - NIBE Uplink™(2).jpg

 

I zaznaczam - tak jak w pierwszym poście - dom jest nadal w fazie wykończenia, gołe tynki kładzione w listopadzie, dach zapianowany, ale bez zabudowy GK.

Edytowane przez emdej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 127
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dziękuję za odpowiedzi,

Mam jeszcze takie pytanie, u mnie każdy pokoj ma czujnik temeperatury i siłowniki są na podłogówce.

Czyli tak naprawdę nigdy nie pracuje u mnie grzenie w całym domu, czyli pompa pracować będzie różnie i różną moc potrzebować.

Mój piec na ekogroszek sobie z tym radzi i wiem, że nic mu się w związku z tym nie zepsuje.

Natomiast czy pompa inventorowa, jej spreżarka itd (nie znam się tutaj) nie dostanie w kość i się nie zepsuje wcześniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi,

Mam jeszcze takie pytanie, u mnie każdy pokoj ma czujnik temeperatury i siłowniki są na podłogówce.

Czyli tak naprawdę nigdy nie pracuje u mnie grzenie w całym domu, czyli pompa pracować będzie różnie i różną moc potrzebować.

Mój piec na ekogroszek sobie z tym radzi i wiem, że nic mu się w związku z tym nie zepsuje.

Natomiast czy pompa inventorowa, jej spreżarka itd (nie znam się tutaj) nie dostanie w kość i się nie zepsuje wcześniej?

 

Albo bedziesz musial bufor zalozyc albo zostawic z 2 petle caly czas otwarte bez zaworów.Bo jak Ci silowniki zamkna wszystkie petle to moze wywalic blad przeplywu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel765 - pewnie tak (premium), ale jeżeli chcesz uzyskać dostęp do szczegółowych danych Twojej pompy możesz też ściągnąć je na USB. Fakt, że tylko za czas w którym masz podłączoną pamięć (tj. nie zgrasz sobie jakichś danych historycznych), ale dostajesz wszystkie parametry które udostępniają i możesz przeanalizować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni - żeby nie zostało tak bez odpowiedzi na zapytanie emdeja powyżej. Popisaliśmy trochę poza forum.

W tej chwili system jest skonfigurowany na trzymanie określonej temperatury w pomieszczeniach. To jest podejście od strony komfortu ("pies macha ogonem").

Występują zmiany temperatur zewnętrznych rzędu 12* na dobę - stąd stopniominuty "wypadały" poza zakładany zakres (duża bezwładność instalacji), ale temperatura stoi jak... może bez porównań - utrzymuje się na stałym poziomie ;-)

Od strony ekonomii trzeba by pozwolić, żeby "ogon machał psem" = pompa ma jak najbardziej oszczędny reżim pracy, stabilne parametry, ale pozwalamy na "pływanie" temperatury w jakimś zakresie który jest dla nas mimo wszystko do przyjęcia.

Przy czym ze względu na to, że jest taryfa g11 i prawdopodobnie w umowie na czas określony / nie można jej zmienić bez kary umownej, to zmiana trybu pracy na "akumulacja-oddawanie" nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Co do przerw w pracy sprężarki - sytuacja podobna. Można ustawić harmonogram, można obniżyć próg stopniominut po którym automatyka załączy sprężarkę, można w harmonogramie wyłączyć czasowo sprężarkę, ale... deficyt jaki powstanie w tym czasie trzeba będzie uzupełnić, "nadgonić" wchodząc na wyższe obroty, a to będzie więcej kosztowało...

 

Jeszcze jedna informacja dla użytkowników pomp Nibe - w jaki sposób określić zużycie energii przez źródło pomocnicze = grzałki. Dane można odczytać z menu 3.3

przy czym "współczynnik czasu" oznacza ile czasu grzałka pracowała z pełną mocą. Tj. jeżeli masz grzałkę z dwoma stopniami, i pracuje ona na pierwszym stopniu, to współczynnik będzie się naliczał w tempie +1 na dwie godziny. W przypadku włączenia obu stopni : +1 / godz.

Przykładowo wartość 10 dla grzałki 9 kW oznacza zużycie prądu 10*9 = 90 kWh

 

instr. str. 46

https://www.nibe.pl/nibedocuments/26207/231771-7.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, posiadam pompe nibe ams 10-12 + hks 200s + smo 20 bez zadnego bufora. Ogrzewam dopiero od 5 tygodni i wydaje mi sie ze prawie 900 kwh to chyba zdecydowanie za dużo.

Liczba uruchomień ; 1017

całk czas pracy ; 587

w tyc cwu ; 47

Zasilanie pompy 30 st przy 0 st. Ustawienie krzywej 3, temp w pokojach 22,5 w dzień i 21,5 w nocy.

stopniominuty:

- 150 DM

450 DM

100 DM

Zastanwiam się czy nie zamontować bufora 100 l zeby spowolnił załączanie pompy i spreżarki? pomoże? da to coś? czy zbędny wydatek?? bo poki co to naprawde dużo pochłania kWh czyba ze spowodowane jest to wygrzewaniem budynku. Dom ocieplony: ściany 20 cm styr. podłoga 12 cm, poddasze piana 20 cm, okna 3 szybowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczba uruchomień ; 1017

całk czas pracy ; 587

Średni czas pracy 30 minut - to nie jest dobry wynik - coś jest nie tak - "something is no yes" ;-)

Na pierwszy rzut oka wygląda, że masz pompę za dużej mocy (12 kW) jak na zapotrzebowanie.

Przy wygrzewaniu należy się spodziewać wyższego zużycia prądu. Nie zapomnij o ograniczeniu kosztów przez dobranie odpowiedniej taryfy.

I wracając do problemu - pytanie dlaczego jest tak krótki czas pracy albo inaczej - dlaczego tak często sprężarka się wyłącza.

Jednym z powodów to może być że jest źle dobrana. Nie masz bufora więc grzeje tylko to co masz w podłogówce. Z dużym zapasem mocy robi to na tyle szybko, że po 30 minutach się wyłącza. Pięć tygodni to 3600 godzin, a pompa pracowała tylko przez 580 co wydaje się potwierdzać wcześniejszą diagnozę. Pompa "uwija się" z robotą bardzo szybko.

Bufor / zwiększenie pojemności systemu pomogłoby w optymalizacji, zanim jednak - możesz spróbować zmniejszyć DM przy którym załącza się sprężarka - z -150 np. na -400. Tutaj musisz znaleźć "złoty środek", tj. zmniejszenie tego poziomu może wpłynąć na większe "pływanie" temperatury w pomieszczeniach, jednak przy podłogówce raczej nie będzie to odczuwalne - może nawet niżej zejdziesz z tym poziomem?

Oczekiwany efekt - przerwy pomiędzy załączeniami się wydłużą, ale też cykle pracy sprężarki powinny się wydłużyć.

Jak to się ma do zużycia energii? Każdy rozruch to jest dodatkowy nakład energii, pompa się "rozkręca" itd.

Masz też małe zużycie na CWU - pewnie nie używasz jeszcze ciepłej wody.

Tak to widzę, oczywiście to nie jest jedyna możliwa przyczyna, ale warto zweryfikować.

 

Jeszcze muszę dodać - przy zejściu niżej z poziomem załączenia sprężarki koniecznie zmień też poziom, od którego uruchamia się źródło pomocnicze (grzałka). Teraz masz 450, to przy -400 dla sprężarki proponuję min. "600". Możesz też w harmonogramie blokad w ogóle wyłączyć grzałkę. Takie mam wrażenie, że nie jest potrzebna w Twoim systemie ;-) (pomijając awarie pompy - odpukać)

Edytowane przez endru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie (jednostka 8 kW, zasobnik zewnętrzny 400 ltr) w historii najwyższe wartości jakie występują to 55*C - bez grzałki.

Nie wiem, czy to ma znaczenie co do temp. maks czy tylko szybkości nagrzania - pompie można wymusić wyższą częstotliwość pracy sprężarki dla grzania CWU, bo standardowo "stara się" dogrzewać na niższym "biegu". Oczywiście takie zabiegi kosztują więcej energii.

 

wg. instrukcji str. 17

AMS 10 i HBS 05 mogą pracować z maks. temperaturą

powrotu ok. 55°C oraz temperaturą zasilania z pompy

ciepła ok. 58 °C.

 

 

https://www.nibe.pl/nibedocuments/25391/331912-2.pdf

Edytowane przez endru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ust. tryb. auto (menu 4.9.2 w SMO40) gdzie jest między innymi wyłączenie podgrzewacza pomocniczego odnosi się tylko do CO czy do CWU również??

Pytam bo miałem taką sytuację, że włączyła się grzałka mimo iż temperatura zadana w tym miejscu nie powinna na to pozwolić. Teraz nie wiem co jest przyczyną. Czy jak wcześniej wspomniałem nie odnosi się to do CWU ogólnie czy nie działa to ograniczenie podczas włączonego trybu komfortowego luksusowego który miałem wtedy akurat włączony.

Ewentualnie czy można to załatwić harmonogramem blokowania?? Czy może wystąpić jakiś przypadek, że w harmonogramie grzałka jest zablokowana a jednak się włączy??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4.9.2 odnosi się tylko do CO (konkretnie są tam dwa parametry - poniżej ilu stopni rozpocząć grzanie i poniżej ilu stopni umożliwiać użycie podgrzewacza pomocniczego - tj. zwykle grzałek, standardowe wartości to 17/5). Ponadto podajemy za jaki czas liczona jest średnia temperatura.

 

To menu nie odnosi się do użycia grzałki dla celów CWU. Jeżeli masz zadaną wysoką temperaturę to system może użyć grzałkę i tak.

Blokowanie grzałki jest w harmonogramie blokowania 4.9.5 ale nie mam pewności, czy odnosi się to do CWU - moim zdaniem tak.

 

I kolejna sprawa - jest coś takiego jak przegrzewanie okresowe (menu 2.9.1). Jeżeli jest ustawione, to uważam, że nawet pomimo blokady grzałki system może ją załączać. Sensem tej opcji jest uniknięcie problemów z bakteriami, a wygrzanie do 55/58*C to jest za mało do tego celu.

Szczególnie, że chodzi o wygrzanie całej zawartości zbiornika, a nie tylko górnej części.

 

https://legionella.pl/

aktualne przepisy przewidują temperaturę ciepłej wody użytkowej 55-60°C. W temperaturze 55°C bakterie Legionella żyją około 20 min, w temperaturze 60°C – około 2 minut, a giną w temperaturze ok. 70°C.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Harmonogram blokowania faktycznie odnosi się również do CWU ale niestety pompa wówczas kończy grzanie na 50 stopniach (sprężarka się wyłącza) zamiast dojść do zadanych 53. Czy istnieje możliwość zmiany tego parametru i wymuszenia grzania sprężarką do wyższej temperatury niż 50 stopni??

 

Przegrzew póki co mam wyłączony bo kilka razy w miesiącu palę w piecyku kominkowym i tą temperaturę zdecydowanie przekraczam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel765 - wiesz, tak patrząc na te 3*C których Ci brakuje... nie przesadzasz? Pewnie chodzi Ci o coś innego, jakiś inny masz problem - za szybko temperatura ciepłej wody się obniża? Np. przez to że masz za duży wydatek co do możliwości (200 ltr) ? Te 3 stopnie niewiele zmienią.

Na temat można sporo napisać, tylko że czuję się trochę jakbyś "wkręcał"...

No nic, może będzie zabawnie ;-)

1. Gdzie masz czujnik temperatury w zasobniku. PC oczywiście polega na automatyce, a ta musi polegać na czujnikach. Jeżeli masz czujnik w górnej części zbiornika, to PC dogrzeje do tych 50 zadanych właśnie na górze, gdzie jest najwyższa temperatura. Jeżeli masz dwa czujniki, to automat bazuje na wskazaniu dolnego. Stąd np. jak ja mam teraz konkretnie ustawienie dolnego ("ładowanie CWU") na 47*C, to na górnym mam około 51-52*C.

2. Nibe udostępnia dwa tryby grzania CWU: "temp. delta" i "temp. docel.". Dla zasobników z wężownicą zasilającą wskazany jest ten pierwszy. Jeżeli masz zbiornik dwupłaszczowy - "temp. docel.". Różnica jaką zauważyłem - prędkość pompy obiegowej dla "temp. docel." jest znacząco wyższa. Tu możesz poeksperymentować z ustawieniami.

3. Ustawienie temperatury początkowej i końcowej CWU. Im mniejsza różnica tym woda będzie częściej dogrzewana - temperatura będzie się utrzymywała w okolicy górnego wskazania (tj. "temp. końc.").

4...... trochę z innej beczki - zmniejszyć wydatek ciepłej wody. Na przykład możesz spróbować zastosować słuchawki prysznicowe oszczędzające wodę (poszukaj "dysza Venturiego itp.). Nie testowałem, ale.... przetestuję. U mnie 400 ltr ciepłej wody dziennie schodzi, ogrzanie tego kosztuje.... zobacz, jak domownicy używają prysznica - ja zrobiłem szkolenie :-) bo moje panienki robiły sobie saunę zamiast prysznica ;-)

 

+ pozdrowienia

Edytowane przez endru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dość specyficzną instalację. Drabinki i podłogówki w łazienkach mam połączone z cyrkulacją CWU - dzięki temu w prosty sposób mogę w nich osiągnąć dużo wyższą temperaturę niż w pozostałych pomieszczeniach bez czujników w pokojach, na samej pogodówce i krzywej grzewczej (trochę większe koszty ale za komfort trzeba płacić). W tej chwili przechodzę na taryfę g12r (tanie godziny 22-7 i 13-16) i żebym nie musiał wchodzić w drogie godziny musiałbym grzać CWU do około 55 stopni. Muszę to przeliczyć ale możliwe, że grzałka w taniej wyjdzie lepiej niż sprężarka w drogiej. Jestem trochę zawiedziony bo w prospektach było o 58 stopniach z samej sprężarki (na stronach jest informacja o c.o. ale skoro tak to czemu nie CWU).

 

Z tego co wiem czujnik mam jeden - nie wiem na jakiej wysokości.

 

Bufor mam bez wężownic - galmet sg(k) kumulo 70-608000

 

Wcześniej po prysznicach aż z szafek krople leciały ale po kilku interwencjach jest trochę lepiej. Prysznice całość Grohe, niby miały być oszczędne.

Edytowane przez Daniel765
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawie :-)

Zdziebko mnie to przerasta = jeszcze więcej zmiennych.

Z jednej strony fajny ten pomysł na gorącą wodę, z drugiej - wydaje się mocno komplikować. I jeszcze tak się zastanawiam czy w drabinki i podłogówkę łazienkową puszczasz wodę użytkową - to chyba nie jest zdrowe (?). Tak zrozumiałem, bo napisałeś o cyrkulacji CWU którą do tego celu używasz. W zimie to jeszcze "jak cię nie mogę" - ale w lecie???

;-) Pewnie ręcznie możesz odłączyć podłogę / drabinki, ale pozostaje też kwestia podawania tak wysokiej (50+) temperatury na podłogę - to też raczej nie jest wskazane (nie mam podłogówki = nie wiem).

 

Definicja problemu - zrozumiałem, że chciałbyś ograniczyć koszty - wejść w taryfy strefowe, ale w tym celu musiałbyś zakumulować więcej energii, co chcesz osiągnąć przez podniesienie temperatury w zbiorniku CWU (razem 600 ltr).

 

To nie jest tak, że podgrzewacz nie osiąga tej temperatury 58*C

Tak to wygląda u mnie - temperatura podgrzewacza maks za ostatnią dobę to 57,5*C

ale to nie oznacza, że woda dogrzeje się aż tak wysoko.

Trochę dziwne jest, że przy 50*C odłącza grzanie CWU - masz to na jakimś wykresie?

 

Nibe_split_temp_podgrzew_vs_gorny.jpg

 

Wykres powyżej to efekt harmonogramu z użyciem dwóch trybów:

- oszczędny 32-36

- normalny 43-47

 

To znaczy, że przy ustawieniu temp. maks 47 - na górze zbiornika CWU jest 53*C (to co leci w kran). W dolnej części jest oczywiście te 47*C

Automatyka - przynajmniej jak są dwa termometry - opiera się na tym dolnym tj. "ładowanie c.w.u." BT6. I działa to tak:

1. Ogrzewa CWU do górnej granicy w trybie.

2. Po osiągnięciu tej temperatury wyłącza się.

3. Gdy temperatura CWU spadnie do dolnej granicy - przeskocz do punktu 1.

Powtórzę: pomiar zawsze w oparciu o BT6. BT7 - nie wiem czy jest w ogóle używany przez automatykę.

Na schemacie tego zbiornika osłona czujnika schodzi dosyć nisko, także temperatura nie jest mierzona w najwyższej warstwie (moim zdaniem OK).

https://galmet.com.pl/media/cache/tablet_h_no_processor/uploads/productimg/b3d7186b1f0bc196ba6ac5b45a60679d2cc5c5b0.jpeg

 

 

Jedna rzecz od razu do spróbowania - zgodnie z instrukcją, ponieważ masz zbiornik płaszczowy - powinieneś ustawić "temp. docel."

Edytowane przez endru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...