Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rozliczenie prosumenta z tauronem


meczesiu

Recommended Posts

Jak to mówią - "Pierwsze koty za płoty" . Od nadwyżki głowa nie boli - a w bieżącym okresie rozliczeniowym przypilnuję i nie zgubię już ani jednej kWh :)

 

Pozostaje jeszcze sprawa bilansowania międzyfazowego. Niby jest projekt rozporządzenia https://www.gramwzielone.pl/trendy/103036/nowe-przepisy-dla-prosumentow-tak-ma-wygladac-bilansowanie-miedzyfazowe, ale kiedy w końcu wejdzie w życie to nie wiadomo..

 

No a jeszcze lepiej bo widać, że są też pomysły rozliczania 1:1 https://wysokienapiecie.pl/36299-co-sie-moze-zmienic-w-rozliczeniu-prosumentow/ ale wtedy trzeba by płacić opłatę dystrybucyjną - czyli znowu nic prosto nie będzie :(

Edytowane przez czp01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 190
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 2 weeks później...

Witam.

W lipcu 2020r założylśmy fotowoltaikę.W marcu otrzymaliśmy fakturę za okres od lipca do 31 grudnia na kwotę 900zł i prognozy na 2021r od stycznia do listopada.,płatne co dwa miesiace po 440zł.Czy to jest normalne że takie wysokie rachunki praktycznie takie same jak bez fotowoltaiki!? Czy to jeszcze jest za krótki okres posiadania instalacji żeby rachunki były mniejsze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

W lipcu 2020r założylśmy fotowoltaikę.W marcu otrzymaliśmy fakturę za okres od lipca do 31 grudnia na kwotę 900zł i prognozy na 2021r od stycznia do listopada.,płatne co dwa miesiace po 440zł.Czy to jest normalne że takie wysokie rachunki praktycznie takie same jak bez fotowoltaiki!? Czy to jeszcze jest za krótki okres posiadania instalacji żeby rachunki były mniejsze?

 

Każda prognoza ma termin płatności. Ważne żeby zgłosić zmianę (chęć korekty) przed upływem płatności. Po upływie terminu płatności faktury reklamacja nie jest uwzględniana i trzeba ją zapłacić. Pozostaje jedynie możliwość korekty kolejnych.

 

W Tauronie nie ma problemu - uwzględniają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Hej,

 

W kwestii najkorzystniejszego sposobu rozliczania - jest to zawsze okres 12m-czny.

Na całość okresu rozliczeniowego, Tauron wtedy wystawia prognozy tylko za opłaty stałe, czyli kilkadziesiat zł, natomiast wszystkie pozostałe opłaty są już rozliczane wg bilansu energii oddanej vs energii pobranej. W okresie wiosna-jesień zazwyczaj tworzy się nadwyżkę po to, żeby nią pokryć okres zimowy i w ten sposób optymalizuje się ostateczną fakturę, którą Tauron wystawia na początku roku za rok poprzedni. Najlepiej też zrezygnować z jakichkolwiek "ofert", które obnizają koszt energii ale wprowadzają opłatę handlową - celem jest "wyzerowanie" w rozliczeniu rocznym, więc cena prądu nas teoretycznie nie powinna interesować :)

Wiem, że ameryki tutaj nie odkryłem, ale to takie moje 3 grosze do dyskusji. ;)

 

Chciałem dodatkowo poruszyć wątek oferty, którą dzisiaj (dopiero) zauważyłem na stronach taurona - https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/prad-z-usluga/prad-prosument-plus?utm_source=mtofdc&utm_medium=box&utm_campaign=prosplus - czytam ją i wydaje się być "too good to be true", ale nawet zaglądając do regulaminu, wszystko wygląda ok... Wciąż nie rozumiem dlaczego tauron chcialbym nam dobrowolnie zwracac kasę za 20% energii - przeglądnijcie proszę i dajcie znać czy tu jest jakis haczyk. Jeśli nie, to chyba trzeba brać!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko z dodatkiem "plus" w tym kraju żle mi się kojarzy. W cenniku masz taką rubrykę opłata handlowa wynosząca 59 zł brutto za każdy miesiąc trwania umowy "prosument plus" . Reszta pewnie dopisana drobnym druczkiem z którego nic nie zrozumiesz ale coś tam zapłacić będzie trzeba ,choć mogę się mylić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Siema,

czy ktoś jest w stanie mi wyjaśnić jak oni wyliczyli udziały kWh w strefie dziennej/nocnej w tabeli niżej: "Rozliczenie Sprzedaży Energii Elektrycznej za okres od 01/01/2021 do 31/12/2021"?

 

Wg zestawienia tabeli wyżej "Rozliczenie energii elektrycznej wprowadzonej wobec ilości energii pobranej za okres 01/01/2021 – 31/12/2021 z uwzględnieniem współczynnika ilościowego, wynikającego z Ustawy o OZE" powinno być:

 

Strefa dzienna: 10310 - 1167 - 3116 = 6027 kWh

Strefa nocna: 9028 - 437 -1326 = 7265 kWh

 

Suma się zgadza, ale udział w poszczególnych strefach wg wskazań licznika już nie

 

N1DLzGo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Wszystkie ZE stosują tą zasadę proporcji?

 

Nie. Jedynie nasz Sprzedawca.

Wg wypowiedzi anonimowego pracownika firmy jest to zasada kreatywnej księgowości.

 

Najogólniej mówiąc wyniki przeliczenia zużycia energii z proporcji zużycia z kolejnych faktur liczone osobno oraz za cały wspomniany okres są z reguły różne.

Powinny być takie same.

Ten proceder trwa od początku wprowadzenia rozliczenia prosumentów z grupy taryfowej G12 oraz pochodnych. Co poniektórzy pracownicy z działu rozliczeń klientów mieli obawy, że za wspomniane nieprawidłowości poniosą konsekwencje karne.

 

Ale to nie jest firma prywatna. Więc jest jak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli do tego dołożyć dymanie na bilansowaniu międzyfazowym to najmniej przyjazny prosumentom ZE.

 

Nie wszyscy to potencjalni ************. W większości pracują tam ludzie uczciwi. Uzyskałem "tajne" informacje od pracownika który ryzykował tym, że za ujawnienie mechanizmów działań na niekorzyść klientów wyrzucą go z pracy.

 

Mnie się zdarzyło otrzymać tylko 2 pierwsze faktury ze stratą. Darowałem sobie "kopanie się z Koniem".

Nawet w UOKiK, gdzie składałem z tego powodu reklamację nabrali "wody w usta", to znaczy zasugerowali, że mogę pozwać ich do Sądu, ale dali również dobrą radę, że nie warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Złożyłem pv, zgłosiłem, wymienili licznik (jakieś 2 tygodnie temu)- instalacja jeszcze nie ruszyła.

W eBok pojawiłą się informacja o nowej fakturze korygującej do dnia wymiany licznika, którą zapłaciłem.

Pojawiła się też nowa umowa kompleksowa z nowym nr płatnika itp. (dane poniżej)- nic więcej, żadnej umowy, żadnej informacji o okresach rozliczeniowych prognozowanych fakturach itp.

 

Czy to normalne? Mam czekać? Czy Tauron z Dobroci serca zaproponuje mi najlepszą dla mnie umowę? Najlepszy okres rozliczeniowy?

 

Drugie pytanie, czy prąd który teraz wykorzystam z sieci będę później mógł oddać gdy pv zacznie działać, czy teraz normlanie płacę za prąd dopiero jak zaczne produkować to będę miał rok na wykorzystanie tego co wyprodukowałem?

 

 

 

Umowa: Kompleksowa

Taryfa OSD: G11

Produkt: Grupowy

Pakiet: Prosument Komfort Plus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Złożyłem pv, zgłosiłem, wymienili licznik (jakieś 2 tygodnie temu)- instalacja jeszcze nie ruszyła.

W eBok pojawiłą się informacja o nowej fakturze korygującej do dnia wymiany licznika, którą zapłaciłem.

Pojawiła się też nowa umowa kompleksowa z nowym nr płatnika itp. (dane poniżej)- nic więcej, żadnej umowy, żadnej informacji o okresach rozliczeniowych prognozowanych fakturach itp.

 

Czy to normalne? Mam czekać? Czy Tauron z Dobroci serca zaproponuje mi najlepszą dla mnie umowę? Najlepszy okres rozliczeniowy?

 

Drugie pytanie, czy prąd który teraz wykorzystam z sieci będę później mógł oddać gdy pv zacznie działać, czy teraz normlanie płacę za prąd dopiero jak zaczne produkować to będę miał rok na wykorzystanie tego co wyprodukowałem?

 

 

 

Umowa: Kompleksowa

Taryfa OSD: G11

Produkt: Grupowy

Pakiet: Prosument Komfort Plus

 

W PGE na eBok nie miałbyś nic. Kompletnie NIC. Żadnego śladu nowej umowy, licznika czy zmiany. Dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury jest możliwość założenia konta dla nowej umowy na podstawie nr-u kontrahenta, faktury i kwoty. Taka sytuacja.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Złożyłem pv, zgłosiłem, wymienili licznik (jakieś 2 tygodnie temu)- instalacja jeszcze nie ruszyła.

W eBok pojawiłą się informacja o nowej fakturze korygującej do dnia wymiany licznika, którą zapłaciłem.

Pojawiła się też nowa umowa kompleksowa z nowym nr płatnika itp. (dane poniżej)- nic więcej, żadnej umowy, żadnej informacji o okresach rozliczeniowych prognozowanych fakturach itp.

 

Czy to normalne? Mam czekać? Czy Tauron z Dobroci serca zaproponuje mi najlepszą dla mnie umowę? Najlepszy okres rozliczeniowy?

 

Drugie pytanie, czy prąd który teraz wykorzystam z sieci będę później mógł oddać gdy pv zacznie działać, czy teraz normlanie płacę za prąd dopiero jak zaczne produkować to będę miał rok na wykorzystanie tego co wyprodukowałem?

 

 

 

Umowa: Kompleksowa

Taryfa OSD: G11

Produkt: Grupowy

Pakiet: Prosument Komfort Plus

 

Nie przejmuj się, ja jestem w takiej samej sytuacji (Tauron Gliwice). Złożyłem wniosek na początku stycznia, a po 3 dniach wymienili licznik. Później czekałem 2 tygodnie na list potwierdzający przyłączenie mikroinstalacji i od tego czasu cisza. Dzwoniłem wczoraj na infolinię i powiedzieli że żadnej nowej umowy nie trzeba podpisywać. Dostaniesz po prostu aneks do obecnej, trzeba czekać. Jak coś to prąd możesz już produkować jeśli masz możliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...