wichur 11.03.2020 07:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2020 Witam, Chciałbym prosić Was o pomoc i uwagi do mojego pomysłu na samodzielne wykonanie rekuperacji. A więc po kolei: - dom z poddaszem użytkowym - rekuperator planowany na strychu - system (na razie poza rekuperatorem) planuję oprzeć na elementach PE-FLEX - "zejście" ze strychu do skrzynek rozdzielczych planuję wzdłuż kominka do salonu (na poddaszu ukryję je ładnie w ściance) - doprowadzenie do skrzynek rozprężnych planuję robić w przewodach ⌀75 - planowany przeze mnie rozkład na rysunkach - rozprowadzenie przewodów wentylacyjnych dla poddasza będzie na strychu więc problemu brak - rozprowadzenie przewodów wentylacyjnych dla parteru planuję w obniżonym suficie i tutaj pojawiają się moje rozterki Wg projektu domu wysokość pomieszczeń na parterze będzie 260cm. Planuję obniżyć go na 250cm i tam ukryć całe rozprowadzenie wentylacji. Tylko czy 250cm to nie będzie za mało? Innym wyjściem jest rozprowadzenie przewodów wentylacyjnych w styropianie pod jastrychem na poddaszu ale wtedy musiałbym przejść na przewody ⌀50 i przebijać się przez strop teriva. Jak byście to rozwiązali i czy ewentualnie wybrane przeze mnie miejsca nawiewów i wyciągów są dobre? A może macie jeszcze inne doświadczenia i pomysły na taką sytuację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wichur 22.03.2020 09:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2020 Nikt nie ma jakiegoś pomysłu czy porady? Dla mnie w sumie teraz pozostaje taki dylemat: pe-flex 50 lub 75 w podwieszanym suficie (obniżenie 10 cm) zostanie mi wysokość pokoi 250cm albo pe-flex 50 w styropianie pod jastrychem na piętrze (tylko tutaj mam zakładane tylko 5cm styropianu i 5cm jastrychu, a sama skrzynka rozdzielcza na anemostat ma wysokość 6cm, tyle że na stronie podają że taki system nadaje się do styropianu 5cm....).Ktoś robił może w tak płytkim styropianie? Zastanawiam się np jeszcze nad płaskimi kanałami np Buderus ale one też mają z reguły >5cm wysokości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ymon 24.03.2020 08:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2020 Rura ma 75 mm jak dodasz stelaż na krzyż + płytę gk to masz dodatkowe 6-7 cm, więc ciężko będzie Ci uzyskać 2,5 metra wysokości pomieszczeń. Na krótkim odcinku można pokombinować, ale nie na całej instalacji pod sufitem. System fi 50 jest przystosowany pod izolację stropu 50 mm. Jest trochę więcej zabawy, bo rurek jest wtedy sporo, ale da się to mądrze zrobić. Rozdzielacz daj pod ścianą, rzuć na to jeszcze jakieś zbrojenie jeśli się boisz o wylewkę i też będzie spoko. Myślałeś już o jakimś reku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 24.03.2020 10:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2020 Rura ma 75 mm jak dodasz stelaż na krzyż + płytę gk to masz dodatkowe 6-7 cm, więc ciężko będzie Ci uzyskać 2,5 metra wysokości pomieszczeń. Na krótkim odcinku można pokombinować, ale nie na całej instalacji pod sufitem. System fi 50 jest przystosowany pod izolację stropu 50 mm. Jest trochę więcej zabawy, bo rurek jest wtedy sporo, ale da się to mądrze zrobić. Rozdzielacz daj pod ścianą, rzuć na to jeszcze jakieś zbrojenie jeśli się boisz o wylewkę i też będzie spoko. Myślałeś już o jakimś reku? Myślę że można puścić rurę fi 75 pomiędzy sąsiednimi dwoma profilami górnymi(równolegle do nich) wtedy można odjąć 2,5cm z wysokości ale i tak mimo to pasuje 12cm wysokość sufitu podwieszanego,to już chyba jest takie minimum dla rur fi.75 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wichur 24.03.2020 14:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2020 W sumie macie rację i przy fi.75 te 10 cm obniżenia to w sumie prawie niemożliwe, więc raczej pójdę w fi.50 i wtedy 10cm obniżenia na GK myślę że dam radę zrobić.Co do ręki to jeszcze nie myślałem konkretnie bo zastanawiam się czy sam dobór ilości anemostatów i objętości powietrza dobrze dobrałem, ale jeśli masz jakąś sugestie to będę wdzięczny za podpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ymon 25.03.2020 10:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2020 Myślę że można puścić rurę fi 75 pomiędzy sąsiednimi dwoma profilami górnymi(równolegle do nich) wtedy można odjąć 2,5cm z wysokości ale i tak mimo to pasuje 12cm wysokość sufitu podwieszanego,to już chyba jest takie minimum dla rur fi.75 Tak, można, ale tylko w niektórych przypadkach, gdy nie ma konieczności prowadzenia rur w poprzek stelaży lub na ukos. Gdy trzeba rozprowadzić całą instalację pod sufitem, to raczej to nie możliwe. #wichur Jaką masz powierzchnię użytkową domu (wentylowaną), bo zdjęcia tabelki są zbyt małe żeby to odczytać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wichur 25.03.2020 17:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2020 Tak, można, ale tylko w niektórych przypadkach, gdy nie ma konieczności prowadzenia rur w poprzek stelaży lub na ukos. Gdy trzeba rozprowadzić całą instalację pod sufitem, to raczej to nie możliwe. #wichur Jaką masz powierzchnię użytkową domu (wentylowaną), bo zdjęcia tabelki są zbyt małe żeby to odczytać? Sam nie zauważyłem że tak słabej jakości są te załączniki. Już poprawiam (tylko na parterze za każdą fi.75 bedzie 2x fi.50) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kuusamo 25.03.2020 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2020 taka mała rada: nie rób anemostatu nawiewnego bezpośrednio nad miejscem gdzie planujesz łóżko - będzie ci wiało w nocy z niego. O ile to możliwe to po przeciwnej stronie gdzie będzie łóżko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel93 26.03.2020 09:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2020 W salonie najlepiej zawsze jest mieć dwa punkty nawiewne ( min, 2 lub 3 przewody fi 75). pokój na parterze też dwie rury fi 75 ( ponieważ jest to bardzo długa odległość od skrzynki rozdzielczej a co za m idzie duże opory- przy 1-ej rurce fi 75 nie osiągniesz takiej ilości jaka będziesz chciał- z względu na opory) Uważaj na lokalizacje anemostatów nad prysznicem, wanną, łóżkiem, kuchnią - zawsze czym dalej od tego to lepiej, a zarazem lokalizacja anemostatów jak najbardziej w rogach pomieszczeń- aby całą kubaturę pomieszczeń ruszyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wichur 26.03.2020 10:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2020 (edytowane) Ok, tylko teraz przekładając to na zmianę na fi.50 na parterze to tak:+ Salon:2x(4xfi.50); pokoj:1x(4xfi.50)- kuchnia:1x(4xfi.50); łazienka:1x(4xfi.50)To w sumie daje dużą przewagę nawiewu w stosunku do wyciągów, a nie mam za bardzo gdzie dołożyć wyciągów. Więc może w salonie dwa anemostaty 3xfi.50, w pokoju jeden anemostat 3xfi.50 i wyciągi: kuchnia i łazienka 4xfi.50. Wtedy będzie lekkie nadciśnienie . Tylko czy w tak małej łazience taki wyciąg nie będzie za duży.Pytanie jeszcze o rury doprowadzające do skrzynek rozdzielczych: czy mogę zrobić tak aby przewód wychodzący z rekuperatora wpadał na skrzynkę rozdzielcza z poddasza, tam jeden duży przewód poleci na dół do skrzynki rozdzielczej z parteru a dodatkowo z tej samej skrzynki będą wychodzić przewody doprowadzające do anemostatów na poddasze? Czy lepiej zastosować trójnik przed pierwszą skrzynka rozdzielcza? Dodatkowo jakiej średnicy powinny być te przewody doprowadzające do skrzynek rozdzielczych? Edytowane 26 Marca 2020 przez wichur Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel93 26.03.2020 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2020 Proponuje, salon 2 sztuki 4x50, pokój 4x50, kuchnia 5x50, łazienka 5x50 i wiatrołap można wykonać 2x50 ( z wiatrołapu wilgoć oraz, zapachy usuniemy).Jest to według mnie najlepsze z możliwych rozwiązań dla parteru pod względem iloci kanałów- zapewniające optymalne prędkości, cichość instalacji i komfort użytkowania."czy mogę zrobić tak aby przewód wychodzący z rekuperatora wpadał na skrzynkę rozdzielcza z poddasza, tam jeden duży przewód poleci na dół do skrzynki rozdzielczej z parteru a dodatkowo z tej samej skrzynki będą wychodzić przewody doprowadzające do anemostatów na poddasze?" tak to jest najlepsze rozwiązanie np. taka przelotowa skrzynka do której od góry dajemy kanał fi 200 ( przyjmując że z reku wychodzi fi 200) i na dół tez dajmy fi 200 na pion do parteru, w ten sposób redukujemy opory i zapewniamy optymalna prace na całym budynku i brak problemów przy regulowaniu instalacji. np. taki BM dla poddasza: https://cennik.peflex.pl/rekuperacja/skrzynka-rozdzielcza-wg-indywidualnego-zamowienia-dlem-83672/box Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wichur 30.03.2020 20:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2020 Ogólnie podoba mi się to rozplanowanie, z jednym ale... niestety ze względów konstrukcyjnych poniżej schodów do wejścia nie mogę dać anemostatów... W związku z tym myślę że do pokoju dam 3x50 i w ten sposób będzie lekkie nadciśnienie (o jeden przewód fi.50). Myślisz że będzie znośnie, czy dołożyć jednak jeden anemostat w korytarzu lub spiżarni? Jeśli chodzi o rekuperator to czy coś w rozmiarze dla takiej instalacji możecie polecić żeby nie zrujnować budżetu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzychu1970 30.03.2020 21:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2020 Wydaje się, że rekuperator 400 spokojnie wystarczy.Niedawno robiłem rekuperacje u mnie w domu gdzie architektonicznie dom nie był przystosowany do przprowadzenia kanałów.U mnie jest 180m2 powierzchni (kubatura około 400m3) i dałem rekuperator 500 ale 400 też byłby wystarczający.Do przeprowadzenia rur flex wykorzystałem kanały wentylacji grawitacyjnej oraz 2 nieużywane kanały spalinowe komina.Na parterze anemostaty mam tylko tam gdzie była wentylacja grawitacyjna oraz dodatkowo w salonie tam gdzie wcześniej miał być kominek.Dla wywiewów nie wprowadzałem rur do kanałów wentylacji grawitacyjnej co pozowoliło uzyskac mniejsze opory. Parter:Salon 50m2 - nawiew : rura spiro średnica 16cm w kanale spalinowym 20cm.Kuchnia+jadalnia 25m2 - wywiew:bez rury z wykorzystaniem ceramicznego kanału komina spalinowego o średnicy 20cm.Suszarnia: nawiew 4 x flex 60 wewn.Łazienka: wywiew - bez rury z wykorzystaniem dwóch kanałów wentylacji grawitacyjnej (16 x 11cm) Poddasze:Pokój1 20m2 - nawiew 3 x flex 60Pokój2 20m2 - nawiew 3 x flex 60 Pokój3 14m2 - nawiew 2 x flex 60Hol: 7.5m2 - wywiew 2 x flex 60Łazienka 13m2 - wywiew 1 x spiro 160Anemostaty w suficie. We wszystkich pomieszczeniach po jednym anemostacie.Rekuperator na strychu, rury flex częściowo udało się ukryć pod podłogą strychu. Dom ma dość zwartą architekturę co ułatwiło zadanieNie brałem wogóle pod uwagę wariantu z obniżonym sufitem.Wentylacja działa dobrze i cicho.Pisałeś że wyszło Ci z obliczeń lekkie nadciśnienie. Jeśli zastosujesz rekuperator z CF to zawsze będzisz miał zbilansowaną sume nawiewów i wywiewów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_John 31.03.2020 22:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2020 W związku z tym myślę że do pokoju dam 3x50 i w ten sposób będzie lekkie nadciśnienie (o jeden przewód fi.50). Myślisz że będzie znośnie, czy dołożyć jednak jeden anemostat w korytarzu lub spiżarni? Nawet jak dołożysz 2 lub nawet 3 przewody, to nie zrobisz "lekkiego nadciśnienia" To nie przewody wprawiają w ruch powietrze, a wentylator. "Nadciśnienie:" wytwarzane masz centralnie. To jak to powietrze poleci, zależy od tego jak wyregulujesz to na zaworach (anemostatach) Instalacje w domach są małe i najważniejsze jest zwracać uwagę na opory liniowe (zależność strumienia m3/h i prędkości m/s) Regulacja takiej instalacji to robota aptekarska, ciężko to nawet pomierzyć. I nigdy nie jest to układ stały, te wydajności na poszczególnych punktach zmieniają się w zależności od tego czy np. drzwi mamy otwarte lub nie. Tak niskie opory na instalacji sprawiają, że powietrze leci gdzie mu łatwiej. Instalacje projektować trzeba optymalnie. Warto by odcinki wychodzące ze skrzynek rozprężnych miały możliwe zbliżone do siebie opory. Taka sama ilość rur po stronie nawiewu i wywiewu nie oznacza z automatu zbilansowanej instalacji. Ponieważ różne są strumienie powietrza i długości odcinków. Nie warto oszczędzać na rurze PE, gdyż ta jest tania. Większa ilość rur, zwłaszcza na tych najbardziej niekorzystnych (najdłuższych) odcinkach to mniejszy opór maksymalny. Mniejszy opór maksymalny to prostsza regulacja, mniejsze obroty wentylatora (ciszej) no i mniejsze zużycie prądu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.