Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Drenaż z POŚ w glinie piaszczystej


Czyzykel

Recommended Posts

Witam. Chciałbym zamontować u siebie oczyszczalnie. Długo się zastanawiałem nad wyborem konkretnej i chyba jednak zdecydowałem się na biorock monoblok. Swój wybór opiarłem w głównej mierze na bezobsługowość i minimalną awaryjność ze względu na moje częste wyjazdy , i nie chciałbym zostawiać żony z czyszczeniem membran,filtrów itp. wiem że koszt samej oczyszczalni jest większy niż innych ale coś za coś i myślę że mogę sobie pozwolić na taki wydatek patrząc na to jako inwestycję. Obecnie mamy szambo 10 m 3 które trzeba wywozić średnio co 3 tygodnie. Szambo po inwestycji chciałbym zaadoptować jako zbiornik deszczówki do podlewania. Zleciłem wykonanie badania gruntu i wyszło jest tylko jedna warstwa geotechniczna - glina piaszczysta. "W trakcie prowadzonych prac wodę gruntową nawiercone w postaci sączeń w obrębie gruntów spoistych na głębokości 1.3-3.0 m co odpowiada rzędnym 134,3 - 132,5 m n.p.m."

Działka jest ze spadkiem i oczyszczalnia miała by być usadowiona w najniższym punkcie, tuż obok szamba bo tak wychodzi rura kanalizacyjna z budynku. Przepompownia miała by pompować wodę jakieś 30m do studzienki rozdzielczej z której oczyszczone ścieki rozdzielane były by na 3 nitki po 20 m długości w rozstawie około 1,5- 2 m . Czy nitki drenażowe mają być rozdzielone od siebie położone w rowach, czy lepiej ze względu na glinę wykopać jedną prostokątną dziurę o wymiarach około 22x 6 m I zasypać wszystko żwirem płukanym? Czy może jakieś lepsze rozwiązanie przy tych warunkach geotechnicznych widzicie? Dodatkowo chciałbym poprowadzić dwie płytko zakopane nitki lekko przysypane żwirem koło świerków bo mam tego sporo . Nawodnienie było by sterowane zaworem ręcznym lub elektromagnetycznym. Mam zdolności manualne i chciałbym wykonać to w większości własnym zakresie plus koparkowy . Zaraz przy ogrodzeniu mam rów przy drodze , dowiadywałem się czy mogę odprowafzav tam oczyszczony ściek ale urzędnicy nie bardzo wiedział do kogo rów należy i mówili że pewnie się da ale to dluga droga i pewnie też kosztowna. Zasugerowano mi jedynie budowę drenażu na działce i może jakieś podliczanie z drenażu żeby się przesądzało do rowu to wtedy ominie mnie ta machina biurokracji...Macie jakieś sugestię lub rady? W mojej wsi nie planuje się obecnie budowy kanalizacji. Pozdrawiam Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym na Twoim miejscu pomyślał o płytkim nasypie, zlokalizowanym w pobliżu świerków. Oczywiście w glinie piaszczystej też się da zrobić ale poziom wód gruntowych to jedno a jej chłonność to drugie. W teorii zwiększa się warstwę podsypki pod warstwą żwiru płukanego jeśli jest to drenaż w ciągach. Ciągi kopie się osobno, aby układ ogarną jak największą powierzchnię. Przypomnę jeszcze raz, że w Twoim przypadku robiłbym nasyp i tak :).

 

W kwestii przepompowni to w wybranej przez Ciebie oczyszczalni, kluczowe jest aby pompa sprawnie działała. Ja bym pomyślał o przepompowni o średnicy 60cm lub nawet 80cm z pompą EBARA ( OPTIMA lub BEST ONE ) lub GRUNDFOS ( KP ). Jeśli miałbym 80cm to w środku zamontowałbym zawory rozdzielające na nasyp lub na podlewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Zastanawiałem się nad nasypem ale jednak słabo z miejscem na to , dlatego wolałem coś pod trawnikiem. Ta podsypka pod żwirem to w jakiej bezpiecznej ilości powinna być? Wedle tego co wyczytałem nitki drenażu powinny być oddalone od siebie min 1.5 m oraz szerokość rowu powinna wynosić 50cm. Rury pcv fi 110 z oczną perforacją o różnej głębokości. Wszystko poprawnie? A jaka powinna być rura z przepompowni do studzienki rozdzielczej oraz jakie rurki wystarcza do podlewania?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Dzięki za odpowiedź. Zastanawiałem się nad nasypem ale jednak słabo z miejscem na to , dlatego wolałem coś pod trawnikiem. Ta podsypka pod żwirem to w jakiej bezpiecznej ilości powinna być? Wedle tego co wyczytałem nitki drenażu powinny być oddalone od siebie min 1.5 m oraz szerokość rowu powinna wynosić 50cm. Rury pcv fi 110 z oczną perforacją o różnej głębokości. Wszystko poprawnie? A jaka powinna być rura z przepompowni do studzienki rozdzielczej oraz jakie rurki wystarcza do podlewania?

 

W sumie to na 5 osób bym liczył, aby nie kombinować.

 

Ilość żwiru płukanego 16-32 z 15 ton lub więcej.

 

Jak najbardziej polecam zachowanie 1,5m między ciągami, a szerokość wykopu i tak jest związana bardziej z tym co ma koparka, czyli około 50 cm. Może też i być 60cm.

 

Rury PCV 110 z nacięciami układanymi do dołu. Jakoś nie byłem nigdy wielkim zwolennikiem różnych nacięć na rurach. Bywało, że tak montowałem ale nie był to mój wymóg.

 

Tłoczny z przepompowni do studzienki rozdzielczej to PE32. Może być też PE 40.

 

W kwestii podlewania, to pompy do ścieków oczyszczonych zazwyczaj nie mają wybitnie dużych mocy, dlatego przekrój węża do podlewania powinien być większy niż typowe ( ogrodowe ) 3/4 cala. Ja bym poszukał wąż 1 calowy. Mile byłaby widziana wersja nie gnące, czyli z takim poprzecznym oplotem spiralnym, ale nie jest to jakiś wymóg.

Edytowane przez WojtekINST
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki jeszcze raz .

Mam już jakiś zarys całości, ale cały czas pojawiają się nowe pytania.

 

Gdzieś wyczytałem że geowłóknina powinna być nie tylko z góry drenażu ale także od strony ścian wykopu oraz od dna, żeby z każdej strony zabezpieczyć kamienie przed zamulaniem , czy to jest poprawne?

 

Czy dodatkowo pod kamienie powinienem dać piach czy nic on tu już nie polepszy jeśli mam glinę?

 

Wykop pod drenaż planuje zrobić na głębokość metra i w to wpakować 50 cm kamienia. Czy rura drenażowa musi być przysypana czy ma być nałożona na kamienie bo też różnie widziałem przeszukując internet.

Tak przeliczając objętość nitek to wyjdzie 60m x 0,5x0,5 czyli w sumie 15 m3 kamienia - około 27 ton .

 

Te rury drenarskie to chodzi o szare sztywne pcv ? Bo widzę że są dostępne jeszcze jakieś żółte w rolkach.

 

Jest jakaś zasada która określa na jakiej głębokości zakopać rure z przepompowni do drenażu? Częściowo będzie szła pod górę nad całą jedną nitką, bo oczyszczalnia będzie usytuowana w najniższym punkcie działki. Czyli rura od pompy do studzienki rozdzielczej będzie miała około 30 metrów. Czyli dosyć sporo wody będzie też wracało do przepompowni jak przestanie pompować.

Czy przepompownie umieścić przy samej oczyszczalni czy musi być jakiś dystans pomiędzy nimi?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki jeszcze raz .

Mam już jakiś zarys całości, ale cały czas pojawiają się nowe pytania.

 

Gdzieś wyczytałem że geowłóknina powinna być nie tylko z góry drenażu ale także od strony ścian wykopu oraz od dna, żeby z każdej strony zabezpieczyć kamienie przed zamulaniem , czy to jest poprawne?

 

Czy dodatkowo pod kamienie powinienem dać piach czy nic on tu już nie polepszy jeśli mam glinę?

 

Wykop pod drenaż planuje zrobić na głębokość metra i w to wpakować 50 cm kamienia. Czy rura drenażowa musi być przysypana czy ma być nałożona na kamienie bo też różnie widziałem przeszukując internet.

Tak przeliczając objętość nitek to wyjdzie 60m x 0,5x0,5 czyli w sumie 15 m3 kamienia - około 27 ton .

 

Te rury drenarskie to chodzi o szare sztywne pcv ? Bo widzę że są dostępne jeszcze jakieś żółte w rolkach.

 

Jest jakaś zasada która określa na jakiej głębokości zakopać rure z przepompowni do drenażu? Częściowo będzie szła pod górę nad całą jedną nitką, bo oczyszczalnia będzie usytuowana w najniższym punkcie działki. Czyli rura od pompy do studzienki rozdzielczej będzie miała około 30 metrów. Czyli dosyć sporo wody będzie też wracało do przepompowni jak przestanie pompować.

Czy przepompownie umieścić przy samej oczyszczalni czy musi być jakiś dystans pomiędzy nimi?

Pozdrawiam

 

Oj kombinujesz, że aż strach :) :)

 

1) Geowłóknina powinna być układana zawsze nad rurą drenażową ( na płasko, żadne boki ), a tym samym ma ochraniać od góry drenaż

 

2) Piach po żwir płukany stosuje się, gdy chce się polepszyć ( zwiększyć ) warstwę podsyki o ile żwiru płukanego dało się tyle ile powinno być ( nie jest to jego zamiennik )

 

3) Góra rury drenażowej nie musi być przysypana ( może być na równi z warstwą żwiru płukanego ), czyli jest ogólnie " włożona" w żwir - o ile dobre do tego słowo użyłem :)

 

4) Na drenaż rozsączajacy sprzedawane są zazwyczaj rury szary ( sztywne ), wyjątek stanowią bardziej wytrzymałe pomarańczowe ( oczywiście nacinane ), a te żółte w rolka to zupełnie inna sprawa i nie nadają się do tego typu drenaży ( jak ktoś ich jednak zamierza użyć, to będzie miał problem ),

 

5) Przepompownie należy zamontować za oczyszczalnią i nie ma sensu jej oddalać

 

6) Tłoczny od przepompowni może być układany ze spadkiem ujemnym ( tj. od studzienki rozdzielczej w stronę przepompowni ) i w takim przypadku będzie następował powrót z rury. Można ułożyć go bez spadku, ale za to głębiej ( pójść w górę tuż przed samą studzienką ) lub zastosować specjalne ocieplenie do tego typu rur ( choć sam już nie wiem, czy u nas będą jeszcze zimy, czy jakieś solidne przymrozki - może trzeba winnice zakładać :) ),

 

7) Ilość żwiru płukanego według mnie dobrze przeliczyłeś i będzie to wersja w stylu McDonalda: Największy zestaw i w dodatku ze wszystkimi dodatkami :)

Edytowane przez WojtekINST
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinuję bo nie chce gafy popełnić więc czytam i obmyślam plan. Nie chciał bym później przez błędy odkopywać instalacji i wszystko poprawiać:bash:

Jeszcze będę miał zapewne pytania na temat posadowienia oczyszczalni. Muszę poczytać dokumentację którą dostałem na temat montażu i wtedy w razie wątpliwości będę pytał.:)

Edytowane przez Czyzykel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

W połowie lipca montuje oczyszczalnie, ale mam jeszcze parę pytań.

 

1. Czy każdy ciąg drenażu musi mieć oddzielny kominek czy mogą być połączone w jeden zbiorczy? Jeśli tak to musi być to większy kominek czy taki na 110mm też wystarczy? Czy musi być w tym przypadku studzienka zbiorcza czy może to być zamontowane za pomocą czwórnika ? Czy lepiej zostawić trzy oddzielne kominki żeby był wgląd do końca ciągu? Jeden kominek wychodził by na środku przejścia i się zastanawiam co z nim zrobić... A może po prostu przedłużyć rurę poprzez dołożenie do końca ciągu pełną pcv i dzięki temu przesune jeden kominek powiedzmy o dwa metry?

Jeśli kąt nachylenia drenażu ma wynosić około 1 stopnia czy większość wody nie wycieknie z rur na początku ? Czy przez to część drenażu nie będzie wykorzystana czy może z czasem część mocniej eksploatowana się przytyka i tak całość z czasem się przesuwa do końca drenażu? Czy wybór geowłokniny ma jakieś większe znaczenie czy wystarczy zwykła 100g/m2, czy są jakieś trwalsze? Dlaczego zaleca się nie przedłużać drenaży powyżej 20 metrów?

 

2. Przepompownia- wyjście ścieku podczyszczonego jest w tej oczyszczalni na około 180 cm pod powierzchnią gruntu i tu jest problem bo większość przepompowni jest niższa. Jak na razie w normalnej cenie znalazłem jedną do które muszę dociąć i dołożyć dodatkową nadstawkę z tym że nadstawka ma średnicę 40 cm. Pisałeś żeby zastosować przepompownie 60 lub 80 cm . Gdzieś na filmiku widziałem że ktoś tam zastosował rurę przepustową 80 cm i może lepiej pójść w tym kierunku? Tylko czym uszczelnić dno? Zrobić jakąś wylewkę i zaizolować jakimś szkłem wodnym lub czymś podobnym? Jeśli bym wycinał wejście na rurę oraz wyjście to są jakieś specjalnie dławice do tego czy wystarczy zwykły silikon?Czy są jakieś inne metody?

Jeszcze bym musiał wykombinować jakąś pokrywę do tego... Czy przepompownie wystarczy obsypać piachem lub mieszanką piachu i cementu żeby stała stabilnie?

 

3. Czy przed samym wejściem do oczyszczalni mogę użyć kolanka 90 stopni czy będzie to tworzyło problemy?

Dodatkowo wyczytałem że rura doprowadzająca ścieki musi być nachylona pod kątem od 2 do 4 stopni. Podejrzewam że przy mniejszym nachyleniu mogą się tworzyć zatory ale co jak będzie większy kąt?

 

4.Posadowienie oczyszczalni zgodnie z instrukcją w warunkach gliniastych zalecają wylać podstawę betonową 30 cm wysokości. Dosyć sporo, w dodatku polecają boki zalać chudym betonem. Można to jakoś wykonać mniejszym kosztem?

5.Czym poprowadzić odpowietrzenie oczyszczalni po elewacji? Rury szare słabo wyglądają ale nie znalazłem też nic ładniejszego no chyba że zwykłe rynny.

 

Znowu się rozpisałem ale to już chyba wszystko mi rozjaśni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Czyzykel

 

Ad1. Kominek na każdym końcu nitki drenażowej zapewni lepsze napowietrzenie drenażu i ponadto pozwoli w kontroli, które nitki przestają odbierać ścieki (widać lustro wody przez kominek).

 

Kąt nachylenia drenażu nie 1 stopień a 1 procent (1 cm spadku na metrze długości). Stopień spadku nie jest tożsamy dla %.

 

Geowłóknina 100 gr/m2 wystarczy. Ona ma celu tylko separacyjny, aby grunt rodzimy nie zamulał drenażu.

 

Drenaż o długości ponad 20 m gorzej się napowietrza i ścieki już niekonieczne dopływają do końca dłuższego odcinka (przynajmniej w tych poprawnie działających).

 

Ad2. Jeżeli to jest oczyszczalnia ze zraszanym złożem biologicznym to pomyśl nad wersją ze zintegrowaną pompą lub taką pompę sam zamontuj - poszukaj pompy z pływakiem magnetycznym.

 

Uszczelnianie silikonem i wylewanym dnem są mocno ryzykowne. Nie wiem, jaki masz poziom wód gruntowych ale w okresach mokrych mogą się z tego zrobić tylko kłopoty.

 

Lepszym rozwiązaniem będzie oryginalny korpus DN600 lub DN800 z dospawaną nadbudową tak, aby uzyskać te max 2,5 m. Im bliżej posadowisz przepompownię to będzie płycej.

 

Ad 3. Najlepsza będzie studzienka rewizyjna. Ale jeżeli juz koniecznie chcesz kolana to lepiej zastosować np. 3 x 30 st - mniejsze ryzyko że coś się zatrzyma i zrobi zator.

 

Znowu nie stopnie a procenty. Minimalny spadek rury DN160 to 1,5% (1,5 cm na metrze). Zalecany max to 15%. Im będziesz miał większy spadek to z tym układem kolan przy oczyszczlni będzie mniejszy kłopot, jednak mogą być potrzebne dodatkowe nadbudowy do włazów oczyszczalni, bo będzie sie zagłebiał wlot oczyszczalni oraz ta przepompownia za oczyszczalnią.

 

Ad4. Jeżeli tego nie wykonasz i zgniecie Tobie oczyszczalnię, to producent na tej podstawie zabierze gwarancję.

 

Ad5. Możesz nabyć DN110 pomarańczową lecz ona też za pięknie nie wygląda, szczególnie jak odstanie słońca. Systemy rynnowe zdecydowanie sa najbardziej estetyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W połowie lipca montuje oczyszczalnie, ale mam jeszcze parę pytań.

 

1. Czy każdy ciąg drenażu musi mieć oddzielny kominek czy mogą być połączone w jeden zbiorczy? Jeśli tak to musi być to większy kominek czy taki na 110mm też wystarczy? Czy musi być w tym przypadku studzienka zbiorcza czy może to być zamontowane za pomocą czwórnika ? Czy lepiej zostawić trzy oddzielne kominki żeby był wgląd do końca ciągu? Jeden kominek wychodził by na środku przejścia i się zastanawiam co z nim zrobić... [...]

 

Kiedyś jakiś wykonawca w ramach własnych oszczędności wymyślił jeden kominek zbiorczy i się przyjęło. To jest głupia oszczędność skutkująca niedotlenieniem złoża i przyspieszająca jego kolmatację, pomijając pomoc w diagnozie czy drenaż się "kończy" i od której strony, o której wspomniał inżH2O.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...