neodor 19.08.2002 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2002 Buduję dom - w zeszłym tygodniu został zamknięty.Intensywnie rozważam możliwość zainstalowania pompy ciepła i co za tym idzie ogrzwania podłogowego.We wszelkich atrykułach na temat ogrzewania podłogowego mówi się o ogrzewaniu łazienek, hallów, kuchni, pokoi dziennych a nigdzie nie mówi się o sypilaniach. Przedstawiciele firm instalujęcych pompy ciepła twierdzą że, instalują podłogówkę w całym domu 8 n 10 instalacji.Czy to rowiązanie jest bezpieczne dla zdrowia? (żylaki, rozszeżanie naczyń krwionośnych itd) Poproszę o pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek 20.08.2002 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2002 Ja mam takie rozwiązanie , tzn. pompa ciepła i ogrzewanie podłogowe , działa świetnie , jednak żeby było ok muszą być spełnione pewne warunki:1. znalezienie odpowiedniego fachowca ( jeszcze takiego nie widziałem )2. żeby praca pompy ciepła była ekonomiczna ogrzewanie musi być obliczone na jak najmniejszą temperaturę czynnika , ja liczyłem na 40/30/20 stC, możesz policzyć nawet na 35/28/20, w praktyce ( większy przepływ ) jest 38/32/19 stC, rurki pod terakotą mam co 25 cm , natomiast pod panelami ( 6mm ) mam co 22 cm , temperatura w mieszkaniu to ok 18-19 przy ogrzewaniu podłogowym to bardzo ciepło , w łazience dałem rurki co 10 cm , dodatkowo w łazience dałem grzejnik ( drabinka ) ale nie zaizolowałem cieplnie rurki zasilającej i grzejnik praktycznie nie grzeje ( dodatkowo w grzejnik włożyłem grzałkę elektryczną ), w dobrze ocieplonym domu nie występuja problemy z za ciepłą podłogą , podłoga nie jest ciepła , jest po prostu niezimna ( latem ma ok 20 stC a zimą 24-25 stC nie jest więc to uciążliwe.3. instalując pompę ciepła zwróć uwagę na układ dolnego źródła , obieg zamknięty ( glikol ) jest mniej sprawny ( niższa temperatura ) ale potrzeba mniej energii na napęd pompy cyrkulacyjnej niż w obiegu otwartym ( woda ) , poza tym obieg otwarty jes bardziej podatny na zapowietrzenia , i trudniej zoptymalizować instalację ( patrz punkt 1 )4. nawet jeśli pompę ciepła dobierzesz na 100 % potrzebnej mocy to daj dodatkowo grzałkę jako dodatkowe źródło ( charakterystyki pompy ciepła są bardzo niekorzystne i może się okazać że nie masz zapasu mocy - pompa ciepła akurat gdy na zewnątrz jest najzimniej grzeje najsłabiej , najlepiej pompę ciepła dać na 80 % potrzebnej mocy , i do tego dołożyć grzałkę na 40 % potrzebnej mocy ( dobra pompa ciepła ma obwód sterowania grzałką dodatkową ) , ta nadwyżka może się przydać ( ogrzewanie podłogowe ma dużą bezwładność ), w okolicach warszawy przyjmuje się obliczeniowo -20 stC , a ostatniej zimy na własne oczy widziałem jak termometr pokazywał -26 stC.5. nie daj się zwieść danym podawanym przez producentów pomp ciepła , wielu z nich podaje sprawności rzedu 600% ale przy temperaturach niemożliwych do uzyskania w praktyce , żeby porównać systemy różnych firm trzeba to robić przy tych samych temperaturach ( na wylocie wymienników ).6. maksymalna temperatura czynnika na wylocie strony grzejącej to 55-60 stC ( zależnie od producenta ) żeby taką temperaturą ogrzać CWU , wężownica w zasobniku musi mieć dużą powierchnię rzędu 2mkw , ja mam ok 1,3 mkw i grzeje mi tylko do 46 stC.7. jak cię to wszystko nie wystraszyło to gratuluję zaparcia , i życzę sukcesów.Piotrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
neodor 20.08.2002 11:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2002 Piort,dzięki za odpowiedźnurtuje mnie również kwestia wyliczeń zapotrzebowania na energię.Dom w technologii Ytong, 210m2, 690m3.W projekcie założenie pieca olejowego 18kWRozmawiam z frimę Ochsner na temat pompy ciepła. I oni wyliczają zapotrzebowanie 12kW.Kto ma rację?Dobrana pompa ma moc 14kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek 20.08.2002 13:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2002 Ja miałem w projekcie ściany k=0.55 i moc 13.5 kW . ok 140 mkw p.u.( bez ogrzewania piwnicy ) ściany zrobiłem k=0.2 i z ogrzewaną piwnicą z moich obliczeń wyszło mi 10 kW , do obliczeń przyjąłem pełną wentylację 1 wymiana na godzinę . pompa ciepła którą zastosowałem daje teoretycznie do 11 kW , ale w warunkach najbardziej niekorzystnych ( -20 stC na zewnątrz daje ok 9 kW ) dodatkowo mam grzałkę 4.2 kW , ogrzewanie podłogowe ma dużą bezwładność i trzeba mieć trochę nadwyżki mocy aby pokonać tę bezwładność .Najlepiej jak sam policzysz zapotrzebowanie na ciepło biorąc pod uwagę wszystkie odstępstwa od projektu jakie zrobiłeś . Uwaga te wszystkie obliczenia to teoria , w pierwszą zimę idzie i tak ok 30% ciepła więcej .Zobacz przy jakich temperaturach podaje moc producent pompy ciepła i czy to są realne warunki.Generalnie sprawność pompy ciepła można określić wzorem theta=wsp.spr.og*tdz/(tgz-tdz)gdzie wsp.spr.og. - współczynnik sprawności ogólnej pompy ciepła ( wacha się w granicach 0.45-0.55 i co ciekawe dla sprężarek tłokowych jest wiekszy )tdz -temperatura czynnika dolnego źródła na wylocie z wymiennika ( to co idzie z powrotem w ziemię )tgz -temperatura czynnika górnego źródła na wylocie z wymiennika ( to co idzie w centralne ogrzewanie )teraz przyjmij sobie wsp.spr.og =0.5i zrób kilka wykresów sprawności w zależności od tgz dla stałej tdz gdzie tgz zmieniaj w granicach 25 do 55 stc a tdz -10 do +10 stCna wykresach będziesz widział w jakich warunkach powinna chodzić pompa ciepłaPiotrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.