Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Klub użytkowników kominków z płaszczem wodnym


Tommco

Recommended Posts

niestety aby wymienić zawory trzeba je odkręcić czyli poleje się woda, ale to jest chyba w tym momencie jedyny dobry sposób aby wykluczyć zawór RTL.

 

A może...

 

Jeżeli nie ma szafek z rozdzielaczami to teraz do mnie dotarło że przecież nie ma w tej instalacji jak regulować przepływu!!! Popatrzmy na to tak, mamy kilka obiegów, grzejniki ścienne, dwie podłogówki jedna krótka druga dłuższa. Woda płynie tam gdzie są najmniejsze opory, czyli najpierw obsługuje grzejniki, potem jeżeli nastąpi ich dławienie (trzeba zakręcić jak się zrobi ciepło), woda zaczyna płynąć do podłogówki o najmniejszym oporze (krótka pętla) jak się nagrzeje to zawór RTL sam zdławi i w końcu woda może popłynąć do pętli najdłuższej bo już wszędzie została zdławiona.

 

Reasumując. Zakręć wszystkie grzejniki, zostaw podłogówkę i czekaj. Jak się nagrzeje to jest podłogówka i jej zawór jest OK. Trzeba będzie wtedy pomysleć nad dławieniem przepływu wszystkich grzejników. Jak jeden nie zostanie zdławiony to woda może nie wpłynąć do podłogówki.

 

Po to są szafki z rozdzielaczami ale wygląda na to ze ktoś chciał zaoszczędzić (w końcu szafka to około 1000 pln).

 

pozdrawiam,

Krzysztof

 

dzieki za wyjasnienia. Kaloryferów nigdzie nie dławie bo wszystkie mam odkrecone na full no i upału nie ma bo w domu na parterze przy obecnej pogodzie mam 21-22C a na górze tylko 17-18C. Aż 4C róznicy. Nie wiem z czego to moze wynikać. Mam nadzieje, że jest to efekt braku podbitki i wełna sie szybko wychładza. Więc jak widać dławić nie ma co bo wtedy na piętrze to już będzie za zimno.

 

A z tym dławieniem samoczynnym przez RTL to nie wiem...... bo ostatnio jak załączyłam na jakieś 3h piec gazowy to w łazience podłoga była tak gorąca, że bosą nogą nie szło ustać, wiec chyba sie nic nie zdławiło.

 

Gdyby ktoś mi powiedział, że brak rozdzielaczy to bedzie spore utrudnienie to pewnie bym załozyla. A instalatorzy powiedzieli, że róznicy nie bedzie właściwie zadnej no a materiału na co znacznie mniej. Spróbuję zakręcić dziś kaloryfery na parterze i zobaczymy czy podłogówka sie zagrzeje. Bo jesliby tak było to znakiem tego, że co.... instalacja nie jest w stanie wszystkiego zagrazć? :-?

 

A możecie podpowiedzieć jak policzyc czy założone kaloryfery (chodzi mi tu głównie o poddasze) są odpowiednie do pomieszczeń czy moze po części tu jest pies pogrzebany i trzeba bedzie coś dołożyć póki jeszcze mozna.

 

Udało mi sie wstepnie umówic z innym instalatorem (polecanym tu na forum), który obiektywnie rzuci okiem na wykonana instalację. No i zobaczymy co powie. To bedzie moja karta przetagrowa przy wypłacaniu wykonawców instalacji (na szczęście jeszcze nie zapłaceni). :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

A możecie podpowiedzieć jak policzyc czy założone kaloryfery (chodzi mi tu głównie o poddasze) są odpowiednie do pomieszczeń czy moze po części tu jest pies pogrzebany i trzeba bedzie coś dołożyć póki jeszcze mozna.

Do pomieszczenia na poddaszu ~10 m˛ potrzebujesz około 800 W. Oczywiście w zależności od grubości izolacji i ilości okien może się różnić plus minus 200W.

 

Do tego dobierasz grzejnik z danych producenta o mocy powiększonej o około 15% czyli na jakieś 920W,

 

Tylko uwaga, bo w ulotkach wartości mocy podawane są z reguły dla wysokiej temperatury zasilania 75°, a to znaczy że musimy tyle na kotle ustawić. Jak mamy mniejszą wartość na kotle to znów musimy większy grzejnik założyć. (odpowiedni przelicznik mocy). I znów standardem jest 20° w pomieszczeniu, jak chcemy cieplej to znów większy grzejnik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z tym dławieniem samoczynnym przez RTL to nie wiem...... bo ostatnio jak załączyłam na jakieś 3h piec gazowy to w łazience podłoga była tak gorąca, że bosą nogą nie szło ustać, wiec chyba sie nic nie zdławiło.

oj, to zdecydowanie coś nie tak, uważaj bo można zniszczyć podłogówkę, maksymalna temperatura na wlocie do podłogówki to 55°. Zawór RTL założony na powrocie powinien być ustawiony na wartość obniżoną o obliczeniowy spadek temperatury (np. 10°) ale i tak nie znamy wartości temperatury na wlocie. Taki układ (czyli bez mieszacza) jest zatem niebezpieczny dla podłogówek.

I jeszcze jedno istotne w temacie - podłoga powinna być letnia, nie ciepła jak się niektórym wydaje. Ciepła może być tylko w łazience ale znów nigdy nie gorąca. Wszystko to da się obliczyć :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludziska kochana poradzcie mi jeszcze cos

gdzie pojawil sie watek, ze przy rekuperatorze kominek powinnien byc bardzo szczelny... My mamy instalacje reku w naszym domu i teraz znowu wracam do problemu wyboru kominka - czy możecie z własnego doswiadczenia poradzic jaki wybrac gdy ma sie rekuperator?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z tym dławieniem samoczynnym przez RTL to nie wiem...... bo ostatnio jak załączyłam na jakieś 3h piec gazowy to w łazience podłoga była tak gorąca, że bosą nogą nie szło ustać, wiec chyba sie nic nie zdławiło.

oj, to zdecydowanie coś nie tak, uważaj bo można zniszczyć podłogówkę, maksymalna temperatura na wlocie do podłogówki to 55°. Zawór RTL założony na powrocie powinien być ustawiony na wartość obniżoną o obliczeniowy spadek temperatury (np. 10°) ale i tak nie znamy wartości temperatury na wlocie. Taki układ (czyli bez mieszacza) jest zatem niebezpieczny dla podłogówek.

I jeszcze jedno istotne w temacie - podłoga powinna być letnia, nie ciepła jak się niektórym wydaje. Ciepła może być tylko w łazience ale znów nigdy nie gorąca. Wszystko to da się obliczyć :D

 

rozmawialam z naszym instalatorem i powiedział, że mieszacze sa załozone i ustawione na 50 stopni, wiec nie przeszkadza to, że ja mam na kominku 70 i wygląda, że ta sprawa jest ok.

Generalnie czekam na tego drugiegi speca i zobaczymy co on powie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozmawialam z naszym instalatorem i powiedział, że mieszacze sa załozone i ustawione na 50 stopni, wiec nie przeszkadza to, że ja mam na kominku 70 i wygląda, że ta sprawa jest ok.

mieszacze w liczbie mnogiej - ciekawe co tam masz założone :D

jeżeli faktycznie robi się mieszacz to jeden na całą podłogówkę, więcej nie ma sensu bo i po co? Mieszacz jak sama nazwa wskazuje miesza wodę ciepłą z woda zimną aby uzyskać np. 50°. Funkcję taką może zapewnić zawór trójdrogowy.

 

Druga metoda to zawór RTL, którego działanie polega na przydławieniu dopływu wody po to aby sama się schłodziła w podłodze, ale mieszaczem tego bym nie nazwał :D.

 

Jak będziesz wiedzieć co masz to daj znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!

Mam pytanie, może trochę głupawe... ale kto pyta nie błądzi. Mam Tarnavę 16 kW zwykłą z systemem DGP od 2004 roku - czy taki kominek można przerobić na kominek z płaszczem wodnym, czy też nie ma takiej opcji i trzeba wstawiać od nowa z płaszczem.

 

Pzdr

Jedyne co można zaradzić bez zmiany wkładu to dołożyć na wylot spalin wymiennik wodny (jest to taka "dostawka" która jest ogrzewana spalinami wychodzącymi z kominka) one osiągają moc nawet kilkunastu kW oczywiście jest to uzaleznione od rodzaju wkładu kominkowego :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla wszystkich osób ktore maja problemy z wyborem jak ja:

Qc.o. = qj • V [W]

gdzie:

qj – jednostkowe zapotrzebowanie ciepła [W/m3],

• dla budynków słabo zaizolowanych 35 ÷ 40 W/m3,

• dla budynków dobrze zaizolowanych 20 ÷ 30 W/m3,

V – kubatura ogrzewanych pomieszczen [m3]

Nastepnie nalezy porównac obliczona wartosc z moca cieplna Termokominka i wybrac model urzadzenia, którego parametry cieplne spełnia warunek:

Qtkm = (1.1 ÷ 1.2) • Qc.o.

Pamietac nalezy, ze zbyt dzu7a moc cieplna Termokominka Qtkm moze powodowac w czasie uzytkowania problemy eksploatacyjne, takie jak:

• czeste gotowanie sie wody w płaszczu Termokominka,

• zbyt duze wychładzanie sie spalin powodujace wykraplanie sie wody ze spalin

wewnatrz komory spalania,

• wieksze zuzycie opału

 

żródło to poradnik dla instalatora z CTM polonia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!!!

Ludziska kochana poradzcie mi jeszcze cos

gdzie pojawil sie watek, ze przy rekuperatorze kominek powinnien byc bardzo szczelny... My mamy instalacje reku w naszym domu i teraz znowu wracam do problemu wyboru kominka - czy możecie z własnego doswiadczenia poradzic jaki wybrac gdy ma sie rekuperator?

pozdrawiam

Też tak mamy w planie.

 

Kominek powinien mieć bezpośredni dolot powietrza z zewnątrz i gdy przy wykonywaniu „reku” był uwzględniony (w pomieszczeniu … wentylacja zrównoważona lub nadciśnieniowa) nie będzie problemów z odbiorem i z dymem.

Pozdrawiam!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludziska kochana poradzcie mi jeszcze cos

gdzie pojawil sie watek, ze przy rekuperatorze kominek powinnien byc bardzo szczelny... My mamy instalacje reku w naszym domu i teraz znowu wracam do problemu wyboru kominka - czy możecie z własnego doswiadczenia poradzic jaki wybrac gdy ma sie rekuperator?

pozdrawiam

 

Mogę się podzielić doświadczeniami z następującą konfiguracją: Makroterm Turbokominek NEO 18 kw, piec gazowy Vaillant Eco-coś jednofunkcyjny z zasobnikiem, dwa obiegi grzewcze - podłogówka z mieszaczem oraz kaloryfery wyposazone w termoregulatory, sprzęgło hydrauliczne, zrównoważona wentylacja z rekuperatorem. Zasilanie awaryjne dla kotłowni i kominka (reku nie).

 

Dom ma około 160m2, kominek zainstalowany jest w salonie. Kotłownia oddalona jest od kominka o około 10 m (po rurach - miedzianych).

 

W salonie wentylacja jest nawiewno - wywiewna, kotłownia posiada wentyalcję grawitacyjną. W salonie wyprowadzono pod posadzką dodatkowe zasilanie paleniska kominka w świeże powietrze z zewnątrz (nie połączone w żaden sposób z reku czy innymi kanałami wentylacyjnymi w domu).

 

Wkład Makrotermu jest szczelny, może nie jakoś super hiper, ale nie ma żadnego otworu zasilania w powietrze do paleniska poza wlotem wentylatora turbiny pod paleniskiem - do którego z kolei przymocowałem "na własną rękę" koniec tego dodatkowego kanału wentylacyjnego.

 

Kominek spisuje się ok. W większości wypadków i przy odrobinie wprawy można opanowac nawet dorzucanie drewna bez zadymiania salonu i to bez konieczności wytwarzania nadciśnienia za pomoca rekuperatora.

Gdy na zewnątrz ostatnio temperatura spadła poniżej -15 oC i zaczął zamarzać wymiennik rekuperator ogrniczał nawiew aby go rozmrozić i tylko w takiej sytuacji przed otworzeniem paleniska trzeba było wyłączać wywiew rekuperatora. Jeżeli masz rekuperator z grzałką (nagrzewnicą wstępną) nie będziesz miał tego problemu.

 

Kominek ma podpięty tylko obieg CO (nie stosuję kominka do CWU) za pomocą zestawu pompowego dostarczonego z kominkiem do zamkniętej instalacji CO. Aby piec gazowy załączał się po wygaszeniu kominka a wyłączał gdy kominek osiągnął temperaturę zadaną (48oC i nie da się mniej na tym modelu Makroterma) sam dodałem dodatkowy przekaźnik, który gdy startuje pompa CO rozłącza jakąś zworkę w Vaillancie. Piec przestaje grzać CO (CWU dalej grzeje gdy trzeba), ale regulator pogodowy działa nadal! W efekcie podłogówka ma zawsze taką temperaturę jak trzeba (temperatura zasilania z kominka zawsze jest wyższa niż potrzebna na zasilanie podłogówki) a temepratura wody do kaloryferów jest zawsze taka jaka się nagrzeje na kominku. Dzięki temu, że regulator pogodowy Vaillanta pokazuje jaka jest temperatura zadana dla każdego obiegu (na podstawie temp zewn., krzywej grzewczej i temp w pomieszczeniu) i jaka jest obecnie mogę od czasu do czasu korygować temperaturę na regulatorze Makrotermu (podnosić gdy kominek nie osiąga temperatury zadanej lub obniżać gdy jest za wysoka).

 

Szkoda, że nie Makroterm nie robi regulatora z interface E-BUS - może dało by się to jakoś ożenić...

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mi wychodzi cos koło 15 KW maks - i weź taki znajdź ja mi duże się podobają
Duży+bufor(jak jest miejsce) i same ++++ i 1-

 

ten 1 - to cena jak się domyślam

 

chodzi za mną bufor oj chodzi ale

1 - znaleźć dobrego wykonawcę

2 - zapłacić za to niezawałową cenę ;)

 

jak 1 jeszcze do wykonania to 2 już nas powala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

manieq82:

"chodzi za mną bufor oj chodzi ale

1 - znaleźć dobrego wykonawcę

2 - zapłacić za to niezawałową cenę

 

jak 1 jeszcze do wykonania to 2 już nas powala"

 

--mam podobnie dla tego co raz częściej nachodzi mnie myśl: „zrób to sam”.

 

Ty z myśleniem(jak widać np.tu: „ten 1 - ...”) nie masz problemów (masz czym co widać na obrazku :wink: :D ) więc może „…”

 

Bufor Ci „pomoże”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...