Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ława fundamentowa monolityczna z betonu wodoszczelnego, bez klasycznego ocieplenia?


jebadeon

Recommended Posts

W domku letniskowym chcę wykonać ławę monolityczną wraz ze ścianą fundamentową laną w całości z betonu C25/30 W8 (wodoszczelny). Beton w wykop 120cm bez szalunku. Grunt to glina, nie sypie się. W wykopie folia jako jedyna pseudohydroizolacja fundamentów (oczywiście, solidna hydroizolacja pozioma pomiędzy fundamentem a ścianą nośną). Ponieważ nie chcę mi się odkopywać później całości, zakładam - jak przy płytach fundamentowych - opaskę przeciwwysadzinową wokół budynku, żeby zmarzlina nie dotykała ław.

 

Domek prostej konstrukcji. Zabudowa od 25 do 35m2, parterówka bez poddasza, dach jednospadowy (blacha trapezowa), Ytong 36,5 cm lub 48cm jako ściana jednowarstwowa.

 

Chodzi o to, żeby wszystko w miarę szybko zrobić samemu bez większego babrania się.

 

Aha, jeszcze jedna kwestia

Czy ława musi być poszerzana na dnie wykopu? Czy można po prostu zrobić odpowiednio szeroki cały fundament (po prostu więcej betonu zamówię - czerwonym "wizualizacja")?

lawax.png

 

Da radę tak zrobić, czy andrzej-to-jebnie-1.jpg

lawax.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej zrobić wg projektu. To wyjdzie z badań geotechnicznych jakie są warstwy 3m w głąb i jakie konkretnie powinny być fundamenty.

 

Nie ma wodoszczelnych betonów "W" - one mają tylko ograniczone podciąganie kapilarne w stosunku do zwykłych betonów. Chcesz wodoszczelny to lej beton napowietrzony tzw. mrozoodporny.

Ale to wszystko na nic jeśli z powodu będów wykonawczych/projektowych beton ławy popęka to i tak woda wniknie do zbrojenia.

Na domek letniskowy nie ma co się spinać.

 

Opaska przeciwwysadzinowa pewnie będzie ok, ale jej szerokość zależy od tego w jakiej strefie się budujesz. Musisz pamiętać, że wówczas wokół domu tam gdzie opaska masz ograniczone możliwości zagospodarowania terenu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej zrobić wg projektu. To wyjdzie z badań geotechnicznych jakie są warstwy 3m w głąb i jakie konkretnie powinny być fundamenty.

 

Nie ma wodoszczelnych betonów "W" - one mają tylko ograniczone podciąganie kapilarne w stosunku do zwykłych betonów. Chcesz wodoszczelny to lej beton napowietrzony tzw. mrozoodporny.

Ale to wszystko na nic jeśli z powodu będów wykonawczych/projektowych beton ławy popęka to i tak woda wniknie do zbrojenia.

Na domek letniskowy nie ma co się spinać.

 

Opaska przeciwwysadzinowa pewnie będzie ok, ale jej szerokość zależy od tego w jakiej strefie się budujesz. Musisz pamiętać, że wówczas wokół domu tam gdzie opaska masz ograniczone możliwości zagospodarowania terenu.

 

Właśnie projektu brak, bo to na zgłoszenie do 35m2, więc wystarczą szkice.

Grunt przebadany geotechnicznie - do 140cm jest glina pylasta żółto-szara. Poniżej piasek i żwir. Woda gdzieś na 130cm-140cm się pojawia.

 

"Na domek letniskowy nie ma co się spinać"

Oprócz resztek stali, które mam, myślałem dodatkowo o zbrojeniu rozproszonym włóknami. Pewnie nie zaszkodzą, a może i pomogą. W okolicy lata temu stawiano domy lejąc beton z betoniarki kiepskiej jakości w grunt, bez żadnych folii, hydroizolacji, ociepleń i zbrojeń. Stoją, pomimo oddziaływania pokopalnianego. Wiadomo, że lepszy byłby projekt architektoniczny, tylko czy jest sens przy tak małej inwestycji?

Edytowane przez jebadeon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7+7+5+5=24*0.38=9,.... Tyle metrów tracisz na ściany.

 

Tak, tak. Jestem świadomy. Wiesz, to będzie tylko salonik + mikro aneks kuchenny (jakiś 1 palnik indukcyjny) + wc. Bez szaleństw. Dla dwóch osób do okazjonalnego wykorzystania. Ogrzewanie grzejnikiem olejowym, rekuperator ścienny. Rozważałem jeszcze ścianę 24cm z betonu komórkowego. Od wewnątrz: folia paroizolacyjna, ruszt z listewek i ocieplenie pianką + boazeria... ale to trzeba przeliczyć. Punkty rosy, bla, bla. Teoretycznie da radę tak zrobić, ale bez fachowca ani rusz.

 

O, tego typu:

domek letniskowy.jpg

Edytowane przez jebadeon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie: czy jest możliwe zastosowanie szerokich ław bez odsadzek?

 

Ławy te zwykle szerokość B = 60-80 cm i wysokość h = 30-40 cm. Ponieważ grubość ściany fundamentowej b nie jest zwykle mniejsza niż 25 cm, więc odsadzki ławy d, po obu jej stronach, są mniejsze niż jej wysokość h. Gdy wymiar d jest mniejszy niż h, to ława nie tylko przenosi bezpiecznie obciążenia na grunt, ale i sama nie ulegnie zniszczeniu w przekroju poprzecznym na skutek zginania lub ścinania.

 

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ławy nie muszą mieć odsadzek,

Punkt rosy ma znaczenie gdy temperatura w domku będzie ciągle utrzymywana na jednej dodatnej temperaturze , czyli termostat nawet jak was tam nie będzie. Podłoga na legarach wymaga otworów wentylacyjnych na zewnątrz jak domek nie jest ogrzewany, w innych przypadkach nie, jest to konieczne. Legary opieraj nie na ytongu tylko bloczkach betoniwych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ławy nie muszą mieć odsadzek,

Punkt rosy ma znaczenie gdy temperatura w domku będzie ciągle utrzymywana na jednej dodatnej temperaturze , czyli termostat nawet jak was tam nie będzie. Podłoga na legarach wymaga otworów wentylacyjnych na zewnątrz jak domek nie jest ogrzewany, w innych przypadkach nie, jest to konieczne. Legary opieraj nie na ytongu tylko bloczkach betoniwych

 

Andrzeju, dziękuję za uwagi - biorę do serca.

 

Jak rozumiem,

wentylować szczeliną powietrzną pod pianką - piankę od ruchu powietrza oddzielić membraną dachową / wiatroizolacją?

 

Coś w ten deseń?

fundament bez chudziaka2.jpg

 

Tak sobie myślę jeszcze, żeby pod folię oddzielającą grunt od domu dać resztki z kostki brukowej, płyt chodnikowych, tarasowych, co by żaden gryzoń nie wyszedł dołem i nie wygryzł.

 

Skoro ławy nie muszą mieć odsadzek, to kapitalna dla mnie wiadomość- jeszcze łatwiej i szybciej. Idealnie byłoby zrobić wykop na 120cm, szeroki na 60cm i lać, ile betoniarnia dała. Tylko nie wiem, czy to wystarczy ;)

Edytowane przez jebadeon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rysunku wygląda ok, ale musisz zaplanować podparcie legarów, przecież legary nie będą leżały po krawędzi domu, muszą też być w środku, a znowu robienie solidnie po obwodzie a podpieranie w środku na bloczkach fundamentowych to takie niespójne troszkę.

Trzeba się starać aby warunki posadowienia były w miarę jednakowe, aby osiadanie było równomierne.

Jak już decydujesz się na lanie solidnych ław, to zrób na nich płytę żelbetową ( zamiast chudziaka) koszt taki sam a lepiej, na tej płycie postawisz ściany i oparcie dla legarów będzie, przestrzeń wentylacyjną zrobisz jak narysowałeś.

Dom mego jakże szczęśliwego wieku dorastania to kostka dwa piętra dwa stropy.... Na ławach lanych w grunt bez zbrojenia ( dwa pręty rzucone w beton na przejściu z gliny w piasek) , szerokość 45-50 cm, nic nie pęka, skrzywia itp.... Z izolacją poziomą bez pionowej i nigdzie w domu nie ma wilgoci, ławy obecnie robione dlatego są szerokie, bo na nich robione są bloczki ia szerokość wychodzi z warunków minimalnych, które są ustalane na wszelki wypadek na niekorzystne warunki. Obecnie też projektuje się wąskie ławy, ale to nie często

 

W twoim wypadku szerokość fundamentu miże być szerokością ściany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rysunku wygląda ok, ale musisz zaplanować podparcie legarów, przecież legary nie będą leżały po krawędzi domu, muszą też być w środku, a znowu robienie solidnie po obwodzie a podpieranie w środku na bloczkach fundamentowych to takie niespójne troszkę.

 

Właściwie pod skrótem myślowym legary miałem belki stropowe, których kilka mam na placu ;) Tak sobie myślę, że nie powinny się uginać bez podparcia na 5 metrach załóżmy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będzie szczelina wentylacyjna pod podłogą nad gruntem to można przyjąć że wszelkie folie i membrany zostaną szybko skonsumowane przez lokalną faunę.

Od 1998 roku nowo budowane ściany zewnętrzne musiały mieć U<0,3 i to już są całkiem ciepłe domy. Gazobeton 30cm spełnia ten wymóg. A to wymagania dla domu całorocznego.

W domu letniskowym ściana jednowarstwowa 24cm będzie niezła, a 30cm to już domek całoroczny. Tylko koniecznie tynk zewnętrzny paroprzepuszczalny żeby ściany suche były.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będzie szczelina wentylacyjna pod podłogą nad gruntem to można przyjąć że wszelkie folie i membrany zostaną szybko skonsumowane przez lokalną faunę.

 

Otwory wentylacyjne z solidną kratką/siatką, a grunt w budynku wyłożony płytami chodnikowymi, tarasowymi, kostką brukową i innymi resztkami z placu. I tak zeżrą?

 

Swoją drogą, jaka średnica takich otworów wentylacyjnych?

Edytowane przez jebadeon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ława będzie zbrojona tradycyjnie stalą. Beton będzie dodatkowo wzmocniony zbrojeniem rozproszonym. Co więcej, dostałem za free pręty kompozytowe. Zastanawiam się nad użyciem ich w miejscu ściany fundamentowej. Czy ktoś z Was bawił się takimi rzeczami? Producenci deklarują, że mogą być wykorzystywane do zbrojenia stropów. Ciekawe czy takie cudo miałoby zastosowanie w słupach i na wieńcu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako zbrojenie słupa betonowego mogą być, one nie przenoszą ściskania to tylko konstrukcyjne użycie. Na inne możesz, na jakieś długie belki jako rozciągane. Wadą jest niemożliwość ich kształtowania, czyli wszystkie haki, pętle odpafają

 

Zapytam inaczej - będzie wiedza dla potomnych. A do czego takie zbrojenie kompozytowe się nie nada na budowie patrząc przez pryzmat tych zastosowań, w których tradycyjnie używamy stal?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Np do zachowania ciagłości uziemienia, , No i wszystkie elementy gdzie potrzeba jest kształtowania figóry np. wsporniki, , gdy zmieniany jest przekrój słupa i pręty są wyginane. Same słupy są problematyczne (w klasycznym słupie są obciążenia pionowe i gdy słup ma przenosić duże obciążenia to przenosi je stal nie beton, w wypadku kompozytowych miejsca by zabrakło aby je wsadzić) bo na siłe mozna to zrobić, ale to wymaga nieomylnosci projektu, wykonawcy...a to nie jest raczej mozliwe, a jeżeli mozliwe to podnoszące cene i to znacznie.

Takie zbrojenie jest błogosławieństwem do płyt wszelkiego rodzaju, gdzie są kładzione proste pręty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Czy stosował ktoś z Was pręty zbrojeniowe kompozytowe w ławach? Otrzymałem informację z jednej z firm, że po przeliczeniu jak najbardziej kompozyt może zastąpić stal jako zbrojenie ławy fundamentowej. I teraz tak kombinuje. Bo zostały mi włókna polimerowe, mam pręty kompozytowe, trochę stali (nie starczy na całość). Żeby nie dopłacać, wykorzystałbym całość, o ile się da oczywiście tak zrobić...

 

Myślicie, że pręty kompozytowe na zbrojenie ławy + zbrojenie rozproszone polimerowe przy tego typu przedsięwzięciu będą ok? No tak, brak projektu. A praktyka zbrojenia kompozytem? Bo samo rozproszone w ławach wydaję mi się niebardzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...