Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie domu 71r, 200 m2 prąd + fotowoltaika czy cos innego, prośba o porady !


Karizmo

Recommended Posts

Witam serdecznie i mam do was pytanie

 

Remontuje dom z 71r, podpiwniczony, 2 kondygnacje i poddasze. Ściany pustak, cegła coś tam.

W budynku wymieniam wszystkie okna i drzwi, do tego ocieplam całego 15 lub 20 cm styropianem oraz odkopuje fundamenty i je też uszczelniam i zabezpieczam. Do tej pory były założone grzejniki i bojlery w łazienkach.

 

Używana będzie tak naprawdę tylko pierwsza kondygnacja a na drugiej ewentualnie jakieś pokoje gościnne, czyli nie używane to nie muszę grzać.

Piwnica około 80 m2, pierwsza kondygnacja też 80 m2, 2 kondygnacja około 90 m2

Nachylenie dachu 43%

 

Na początku myślałem o ogrzewaniu grzejnikami i piecu gazowym z funkcją grzania wody i nawet złożyłem papiery o podłączenie gazu, ale że tak naprawdę te rury wraz z grzejnikami to wszystkie by należało wymienić, czyli kucie i wstawianie nowych. To sobie uknułem, żeby zrobić ogrzewanie połogowe prądem i założyć fotowoltaikę zamiast wydać na grzejniki, rury, podłączenia gazu, piec i robotę z 40 koła. Nie mam pojęcia jak to ugryźć i jakie zapotrzebowanie na energie bym potrzebował, może ktoś naprowadzi bo przeczytałem z 10 ostatnich stron tego wątku i łeb mi zaraz wybuchnie https://forum.muratordom.pl/showthread.php?222305-Najta%C5%84sze-ogrzewanie-domu/page224

 

20201203_132547.jpg

Edytowane przez Karizmo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W pierwszej kolejności należałoby wyznaczyć zapotrzebowanie na ciepło z uwzględnieniem planowanych do przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych. Zamiast ogrzewania podłogowego elektrycznego lepszym rozwiązaniem wydaje się być ogrzewanie podłogowe wodne.

Nawet z panelami fotowoltaicznymi cena ogrzewania elektrycznego może być bardzo wysoka. Wszystko ze względu na to, że czas w którym będzie Pan korzystał z ogrzewania nie będzie zbieżny z czasem, w którym panele na dachu będą generowały największą ilość energii.

Biorąc pod uwagę, że nie chce Pan wykonywać przyłącza gazowego najlepszym rozwiązaniem będzie powietrzna pompa ciepła typu monoblock pozwalająca na zapewnienie komfortu cieplnego w pomieszczeniach. Zużycie energii przez nowoczesne pompy ciepła mające wysoki wskaźnik COP jest dużo niższe od ogrzewania elektrycznego, co przełoży się na rachunki za ogrzewanie.

Zachęcam do kontaktu z jednym z naszych Autoryzowanych Instalatorów, których wyszukiwarkę można znaleźć na stronie http://www.buderus.pl. Możliwy jest również kontakt telefoniczny z Biurem Obsługi Klienta (BOK) tel. 801 777 801.

Bardziej szczegółowe informacje o naszych pompach ciepła znajdują się na stronie internetowej: https://www.buderus.com/pl/pl/ocs/budynki-mieszkalne/powietrzne-746309-c/

W razie pytań lub wątpliwości, pozostaję do dyspozycji.

Pozdrawiam,

________________________________

Konsultant Buderus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Biorąc pod uwagę, że nie chce Pan wykonywać przyłącza gazowego najlepszym rozwiązaniem będzie powietrzna pompa ciepła typu monoblock pozwalająca na zapewnienie komfortu cieplnego w pomieszczeniach.......

________________________________

Konsultant Buderus

 

W czym jest lepszy monoblock od splita (tej samej mocy) i czy split nie zapewni komfortu cieplnego w pomieszczeniach? Dlaczego to monoblok jest najlepszym rozwiazaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Karizmo

 

Ocieplenie to słuszna decyzja.

Daj 20 do 25 cm styropiany a nie 15. To inwestycja na lata...

Przy takim metrażu to raczej pompa ciepła, a nie grzanie z COP = 1. Przy PC dodatkowo zużyjesz 1/3 prądu na nagrzanie ciepłej wody. Być może wystarczą grzejniki.

Wskazane jest zrobienie OZC.

Jeśli remont ma trwać jakiś czas to by poznać faktyczne zapotrzebowanie na ciepło możesz wstawić ciepłomierz (może być taki z odzysku w granicach 200 zł, byle by miał nominalny przepływ od 1 m3 na godzinę)

i będziesz wiedział "namacalnie" ile dom potrzebuje ciepła teraz i później po dociepleniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie jestem zwolennikiem kładzenia tak grubej izolacji ponieważ wykazywałem to kiedyś, że oszczędności są znikome. 15cm wystarczy.

Ważne aby było dobrze położone dobrym materiałem i uszczelnione pianą.

Wodne ogrzewania podłogowe daje szeroki wachlarz możlliwości grzania prądem, pompą ciepła i gazem kondensacyjnie. Kwestia możliwości instalacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie jestem zwolennikiem kładzenia tak grubej izolacji ponieważ wykazywałem to kiedyś, że oszczędności są znikome. 15cm wystarczy.

Ważne aby było dobrze położone dobrym materiałem i uszczelnione pianą.

Wodne ogrzewania podłogowe daje szeroki wachlarz możlliwości grzania prądem, pompą ciepła i gazem kondensacyjnie. Kwestia możliwości instalacji?

 

To Twoje zdanie. Kiedyś dawało się "piątkę" i podobno wystarczyło. Teraz 15 cm dobrego styropianu to trochę za mało.

 

Może i znikome jak twierdzisz, ale trzeba je pomnożyć przez kilkadziesiąt lat mieszkania w budynku...

A to już są całkiem wymierne oszczędności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czym jest lepszy monoblock od splita (tej samej mocy) i czy split nie zapewni komfortu cieplnego w pomieszczeniach? Dlaczego to monoblok jest najlepszym rozwiazaniem?

 

Pompy ciepła typu monoblock są dedykowane branży grzewczej i bardziej do niej przystosowane. Oczywiście komfort cieplny także zapewni pompa ciepła typu split, jednak jednostki monoblock charakteryzują się nieco wyższą efektywnością. Poza samym komfortem cieplnym jednostki monoblock są zdecydowanie lepiej zaizolowane akustycznie (co zmniejsza hałas urządzenia) oraz termicznie.

 

________________________________

Konsultant Buderus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Poza samym komfortem cieplnym jednostki monoblock są zdecydowanie lepiej zaizolowane akustycznie (co zmniejsza hałas urządzenia) oraz termicznie.

 

________________________________

Konsultant Buderus

 

Termicznie ???, a koniecznosc stosowania zabezpieczen w przypadku dlugotrwałego zaniku zasilania to tez plus?

Czy szum wentylatorów jest mniejszy dla monobloka niz dla splita i dlaczego?, mozna prosic wyniki pomiarów?

Czy ta zwiekszona efektywnsc nie jest niwelowana konicznoscią doprowadzenia instalacji grzewczej do monobloku i strat na tym połaczeniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie jestem zwolennikiem kładzenia tak grubej izolacji ponieważ wykazywałem to kiedyś, że oszczędności są znikome. 15cm wystarczy.

Ważne aby było dobrze położone dobrym materiałem i uszczelnione pianą.

Wodne ogrzewania podłogowe daje szeroki wachlarz możlliwości grzania prądem, pompą ciepła i gazem kondensacyjnie. Kwestia możliwości instalacji?

 

Też nie jestem zwolennikiem przesadnego "styropianowania" ze względu na to, z czym się nie dyskutuje, czyli estetykę budynku - szczególnie tych docieplanych, gdzie praktycznie nikt nie zmienia położenia okien i nagle robi się z domu bunkier z otworami strzelniczymi.

 

Z aspektu technicznego - można powiedzieć, że "im więcej styro, tym mniej korzyści", bo grubość ocieplenia wzrasta liniowo, a korzyść "tylko" wykładniczo. Pozostaje pytanie, komu w którym miejscu wykres się "wypłaszcza". Mi, podobnie chyba jak koledze Tolo74 "wypłaszczył się" przy 15cm i dalsze "pogrubianie" izolacji mijało się z celem, szczególnie że ocieplone ściany to nie jedyne miejsce, gdzie ciepło ucieka.

 

Poniżej zrobiłem na szybko wykres "ucieczki" ciepła przez przegrodę. Na "x" jest grubość styro, na "y" unormowana "ucieczka" energii. 100% jest dla 25cm ściany z BK o lambda 0.16. Styropian lambda 0.031

 

ge_ocieplenia.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt 1 m3 styropianu EPS 0,032 na przełomie stycznia i lutego to około 170 złotych. Cena robocizny docieplenia praktycznie taka sama dla styropianu 15 cm i 20 cm.

Niech każdy daje ile chce.

 

Taką samą krzywą posługiwali się ci którzy twierdzili, że wystarczy "piątka" a za kilka lat "dziesiątka".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt 1 m3 styropianu EPS 0,032 na przełomie stycznia i lutego to około 170 złotych. Cena robocizny docieplenia praktycznie taka sama dla styropianu 15 cm i 20 cm.

Niech każdy daje ile chce.

 

Taką samą krzywą posługiwali się ci którzy twierdzili, że wystarczy "piątka" a za kilka lat "dziesiątka".

Piątka czy dziesiątka były kilkadziesiąt lat temu ;) w dodatku o gorszej lambdzie niż obecnie.

Współczynnik U powinien zatrzymac się na poziomie 0.25W/m2K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką samą krzywą posługiwali się ci którzy twierdzili, że wystarczy "piątka" a za kilka lat "dziesiątka".

 

Jestem ostatnim, który będzie odradzał lepszą izolację. chodzi mi bardziej o to, by podchodzić do ograniczenia ucieczki energii kompleksowo i ze świadomością, które działanie przynosi jakie korzyści. Obliczeniowo, to nawet 10cm dobrego styro na ścianie 25cm BK z zapasem spełnia WT2017 i ociera się o spełnienie WT2021, co pokazuje, że tzw. "konfitur" trzeba szukać gdzie indziej, niż w samej grubości styropianu.

 

Ale co do zasady również uważam, że niech każdy daje ile chce ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...