Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Układanie styropianu pod wylewkę, nierówności


VITs

Recommended Posts

Witam. Szukam odpowiedzi na kilka pytań związanych z izolacją podłogi i wylewką. Chciałem uzyskać pomoc od człowieka, który miał robić wylewkę maszynową, ale usłyszałem "robimy pomiary w tym samym dniu co wylewkę, ma być na tyle równo, żeby miała od 4.5 do 7cm max".

 

Zaczynając od początku - dom jednorodzinny, podłoga na gruncie bez ogrzewania podłogowego. Chudy beton niestety nie wyszedł wszędzie równo. To co gołym okiem wystawało, zostało skute, na to poszła instalacja elektryczna w rurkach rl, pierwsza 4cm warstwa styropianu grafitowego EPS 100, na niego instalacja ciepłej, zimnej wody i rurki do grzejników (wszystkie rurki są w izolacji piankowej). Na to, druga 6cm warstwa tego samego styropianu. Żeby wszystkie rurki schować, rzeźbiłem rowki w styropianie, O ile instalacja elektryczna wyszła ok, to pianka na rurkach z wodą amortyzuje i albo podnosi styropian do góry i wyrównuje się po stanięciu na nim, albo ugina się bardziej niż poziom wkoło.

 

Dodając do siebie nierówności chudziaka i problemy z pianką na rurkach, styropian w wielu miejscach się rusza, tu wystaje, tam jest zagnieciony itd. Starałem się układać wszystko ciasno i wszystkie luki uzupełniałem pianką.

 

Moje pytanie - czy na taką izolację może pójść wylewka 5cm z mixokreta zbrojona włóknami, czy za chwilę będzie pękać na wszystkich nierównościach styro. Czy w takim przypadku zbrojenie siatką pomoże czy po prostu izolacja musi zostać jakoś poprawiona, np z rurek ściągnąć styriopian i zasypać na równo keramzytem.

 

Niestety z osobą odpowiedzialną za przyszłą wylewkę się nie dogadam, dlatego z góry dziękuję za odpowiedzi.

Edytowane przez VITs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie nic nie jest ustalone na 100 procent. W projekcie było 5 cm cementowej dlatego pod to się nastawiałem. Jedynie zastanawiałem się czy zbroić to włóknem czy siatką.

 

Pan od wylewki powiedział że wylewka od 4.5 - 7cm max. Mówił że na takim styropianie 4.5 wystarczy + włókna. Tyle, że raczej nie brał pod uwagę nierówności i uginania się styropianu, bo nie bardzo chciał mnie słuchać.

 

Na dodatek mocno ogranicza mnie wysokość wylewki, bo żeby zmieścić się w odpowiedniej wysokości pokoju mam tylko 6cm na wylewkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasuje min.6 cm wylewki i koniecznie siatka zbrojąca.

5cm od biedy może być ale raczej punktowo gdzie jest jakieś wybrzuszenie.

Licz się z tym, że może pęknąć. To jeszcze nie tragedia, ale co na tym będzie -jak panele -to tez nie problem, ale jak ceramika -to płytki pękną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ściągnął bym styropian, który jest na rurkach z pianką i zasypał to szczelnie np keramzytem albo perlitem, zwiększyłaby się wytrzymałość na pękanie?

 

Nie wiem czy nie zrezygnować z umówionego wykonawcy i poszukać kogoś kto wcześniej przyjedzie na miejsce, oceni to co jest i powie czy jest coś do poprawy.

 

Na razie dowiedziałem się, że "siatkę dają tylko w przejściach". Dochodzę do wniosku że podana przez firmę grubość wylewki i zbrojenie to kwestia cięcia kosztów jak tylko się da bez względu na efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kombinuj z keramzytem itp.

Jak możesz -to podnieś poziom podłogi o 1cm, jak nie -to możesz dać cieńszy styropian.

Siatka wg mnie koniecznie do wylewek -będziesz miał spokój. Ona kosztuje 'grosze', jak bardzo chcesz przyoszczędzić to dać rzadsze oczka 30cm.

W przejściach dylatacje albo umiejętne nacięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam ponownie, jestem po ocenie sytuacji przez człowieka od wylewek. Po pomiarach wychodzi na to, że wylewka będzie miała średnio 6cm. Zdarzają się miejsca od 5-7cm,ale 5cm raczej punktowo np. 10 cm od ściany. Zbrojenie będzie siatką i włóknem, gość gwarantuje że nie pęknie.

 

Mam jeszcze jedno pytanie, ponieważ wykonawca wylewki odradza położenie folii na styropian, twierdząc że beton odbiera i oddaje wilgoć a jak się zamknie styropian w folii "to będzie kisło" bo folia nie puści.

 

Folie mam już kupioną tylko kwestia czy kłaść czy nie. Według mnie w styropianie wilgoci nie ma - zalany nie był, jedynie tyle ile było przyniesione zimą na butach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folie mam już kupioną tylko kwestia czy kłaść czy nie. Według mnie w styropianie wilgoci nie ma - zalany nie był, jedynie tyle ile było przyniesione zimą na butach.

 

Dobrze spec mówi. Jedyny sens folii, to ochrona przed dostaniem się wylewki miedzy płyty EPS co byloby mostkiem. Jak masz dobrze ułożony styropian i/lub zapianowane szczeliny, to lepiej folii nie dawać - z czasem wyschnie na maksa.

 

Jest w styropianie wilgoć. Kładłem niby suchy:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=404722

 

A widać to tylko dzięki tandetności najtańszej folii, która prześwituje. Tam, gdzie dałem lepszą (trzy rolki taniej zabrakło) nie było widać problemu. Nie widać go też z pewnością gdy ktoś da folię alu bo wierzy, że w betonie rozchodzi się promieniowanie cieplne i trzeba je odbić.

 

Ja folię dałem - i żałuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siatka i włókna pełnią tą samą rolę - zabezpieczają przed powstawaniem rys skurczowych.

Im mniej tych rys powstanie w trakcie wiązania betonu tym wylewka będzie mniej podatna na pękanie. Przed powstawaniem rys zabezpiecza również szczelne przykrycie folią świeżej wylewki na okres 7-14 dni (w tym czasie wylewka musi być stale wilgotna).

Generalnie ja zostawiłbym same włókna. Siatka aby spełniła swoje zadanie musi być zatopiona na odpowiedniej wysokości, a wielu wykonawcom po prostu nie chce się tego pilnować. Włókna wystarczy, by w mieszance nie było ich za dużo ani za mało (zgodnie z KT) i aby dobrze się wymieszały, a potem już tylko rozkładanie betonu.

 

Na styropianie ja bym układał folię, bo to warstwa poślizgowa pomiędzy betonem a styropianem. Oba elementy inaczej pracują, więc pod względem fizyki budowli bardziej poprawnie jest zastosować taką warstwę. Jak się układa w ciepłym wilgotnym otoczeniu (latem) to pod każdą folią może skondensować trochę pary wodnej zawartej w powietrzu. Ale tam nie ma co kisnąć. A taką samą sytuację masz pod styropianem czegokolwiek byś nie robił - beton pod styropianem jest chłodniejszy i to też punkt, gdzie może się skraplać.

 

Ale to są moje uwagi i to jak ja będę u siebie robić.

Pytałeś już swojego KB o opinię? Powienien nie tylko podpisywać papierki, ale też coś doradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten pierwszy Pan od wylewek ,zadnej łaski ze ma przyjechac na budowe .dla niego jest ona obojetna jak widac.9/10 chodziakow,czy stropow 100metrowych leci w poziomie miedzy 2 a 5cm.poza tym posadzarz powinien posprawdzac dr,wi tarasowe wzgledem progu drzwi wejsciowych ,jesli jak wychodza schody,drzwi balkonowe czy na tych samych wysokosciach.brama garazowa wzgledem drzwi od kotlowni jak sa itp.ogolnie grubosc wylewki zalezy glownie od grubosci styropianu.pekniecia i rysy to naturalna praca betonu,ktoryvjak kazdy material pracuje i ciezko przewidziec jak on sie zachowa.pozniej to od Was inwestorow zalezy czy bedziecie odpowiednio pielegnowac wylewki.tak jak kolega wczesniej napisal,folia cienka malarska jak jest cieplo,zabezpieczacie beton przed przeciagami i sloncem.uszczelniacie poddasza zeby nie wialo,czy drzwi tarasowe gdzie pr,ez szyby nagrzewa sie jakas powierzchnia wylewki np obklejacie gazetami
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan od wylewek zaczął pomiary od drzwi balkonowych , potem sprawdził czy się zgrywa wysokość z wejściowymi. Wszystko ok. Grubość wylewki 6-7.5cm bo tam gdzie wychodziło mniej, przytarłem styropian. Tam gdzie styropian się uginał, podsypałem perlitem i położyłem na niego styropian. W miejscu gdzie był główny ciąg rurek do CO już się nie bawiłem tylko zasypałem perlitem na równo z resztą styropianu. Wylewka finalnie będzie zbrojona włóknem i siatką metalową. Z tego co pytałem to najpierw robią podsypkę, potem siatka i na to reszta, czyli chyba ok.

 

Kierownik budowy stwierdził, że ostatecznie szukając jakichś oszczędności to by się zgodził bez folii na styropian. Ale jeśli jest ona już kupiona to on zaleca dać żeby warstwy pracowały oddzielnie od siebie. Dlatego też została położona folia 0.3 na całość klejona na zakład w miejscach łączeń.

 

Wylewka ma być robiona we wtorek, czy macie jeszcze jakieś spostrzeżenia na co zwrócić uwagę jak będą ją robić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...