Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Panele na podczerwień IR do garażu


rk_1980

Recommended Posts

Witam!

Jeżeli ktoś posiada jakieś doświadczenia w tej materii, proszę o kilka informacji.

Kończę budowę domu w klasie energooszczędnej. Garaż w bryle budynku z założeniem ocieplenia równomiernie do budynku.

Pow. garażu - ok. 50mkw. Dwie oddzielne bramy - UniTherm. Dwa niewielkie okna (3-szyby, ciepłe ramki itp).

Wymyśliłem sobie ogrzewanie elektryczne. Chciałbym w garażu zamontować panele IR.

Mam natomiast jak to w przypadku nowej dla mnie technologii trochę pytań.

 

Załóżmy że w garażu nie będę utrzymywał temperatury jak w pomieszczeniach mieszkalnych - może coś w okolicach kilkunastu stopni zimą.

Na ok. 50mkw (wys. ok 2,7) przyjmuję np. moc paneli w okolicach 2400W.

Aby bardziej równomiernie ogrzać taką przestrzeń, montuję 2x1200W na przeciw siebie.

No i tutaj pierwsze pytania:

1. Panel IR rozgrzewa się mocno - jaka odległość jest bezpieczna dla lakieru auta/samego auta?

2. Czy panele IR montować dla bezpieczeństwa pod oknami (30cm od podłogi i pod parapet)? Czy lepiej obok okien - na np. wysokości 80cm od podłogi do 180cm?

3. Jak panele będą pracować kiedy aut nie będzie garażu? Czy fala IR będzie potrafiła grzać ściany obok/naprzeciw? Po wyjeździe aut - garaż raczej będzie pusty.

4. Przewody zasilające, mam poprowadzone pod puszkę w środku garażu - czy sprawdzi się wspólny termostat dla obydwu? Czy panele będą w stanie grzać w taki sposób aby termostat reagował na zmiany temperatury? W sensie, zimową wyjeżdżam samochodami, wychładzam powietrze wewnątrz garażu - termostat wyłapuje, włącza panele. Czy panele bez obecności pojazdów, będą miały na tyle "elementów" wokół siebie żeby dogrzać sprawnie wymienione powietrze? Czy nie będę próbowały promieniować bezskutecznie i wyłącznie pobierać energię elektryczną?

 

Niestety nie znam w praktyce jeszcze tej technologii i próbuję tylko z opisów coś wywnioskować. Wiem że podstawą efektywności IR jest właśnie fala promieniowania. Jeżeli taka fala nie napotyka tzw. "ciała stałego" na swej drodze to czy jest ona tracona? Czy jest w stanie wtedy grzać także cząsteczki powietrza w otoczeniu i zastępczo ogrzewać np. konwekcyjnie? Trudno mi to sobie wyobrazić w warunkach fizycznych. Garaż to dość specyficzne pomieszczenie. Panele byłyby od siebie oddalone pow. 6 metrów. A do tego bez obecności aut, garaż jest prawie pusty. No i najbardziej nurtująca kwestia - czy panele nie uszkodzą z czasem aut? Czy promieniowanie (a bardziej ta wysoka dosyć temperatura przy panelu) nie spowoduje przebarwień lakieru? Grzania instalacji el? Panel montowany pod oknem, będzie stosunkowo blisko auta - na tyle ile można podjechać do ściany i wygodnie wysiąść - czyli np 50cm. Stąd pytanie czy lepiej nie powiesić go obok okna? Będzie wtedy nieco ponad autem. Tylko czy wtedy zmieni się jego efektywność?

 

Proszę o ew. wnioski - szkoda trochę testować na samochodach nieco więcej wartych niż panele IR.

Niestety większość firm sprzedających panele chyba średnio zna się na tej technologii - wysłałem kilka maili ale dostaję raczej informacje z ulotek niż dane empiryczne.

 

Dziękuję i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...