Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Niektórzy to bardo lubią komplikować sobie życie.

Po co Ci bufor, droższa, wysokotemperaturowa pompa, jakieś przekombinowane sterowanie jak wystarczy zwykła wylewka i sterowanie pogodowe.

Jak chcesz mieć backup ogrzewania to zwykle pompy nawet po awarii umożliwiają pracę na grzałkach, a jak nie do dołóż najtańszy piec elektryczny za 2 koła albo opcja minimum - grzałka z termostatem, jak pisze cezary.

 

Dlaczego zamiast iść w kierunku kumulacji ciepła w posadzce wybrałem bufor? Bo wydaje mi się że spełnia taką samą rolę co posadzka a łatwiej tym sterować. Anhydryt ma większą przenikalność cieplną i słabą akumulacje co za tym idzie stosunkowo łatwiej sterować temperaturą pomieszczenia, zmieniając temperaturę wody na wyjściu z bufora. Ale oczywiście mogę się mylić,

W jakim celu chcesz sterować temperaturami pomieszczenia? Jeśli myślisz o tym, że rano będziesz zmniejszał temperaturę a wieczorem podwyższał - to zapomnij przy tak ocieplonym domu i ścianach z silki.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7986971
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

W jakim celu chcesz sterować temperaturami pomieszczenia? Jeśli myślisz o tym, że rano będziesz zmniejszał temperaturę a wieczorem podwyższał - to zapomnij przy tak ocieplonym domu i ścianach z silki.

 

Tutaj nie chodziło mi o sterowanie pomieszczeniami w sensie zabawy temperaturą rano tyle a po południu tyle. Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej. Tylko tak jak napisałem, mogę się mylić nie jestem specjalistą, totalny żółtodziób dlatego może czasami zadam głupie pytanie lub założenie :)

 

Kurde może macie racje, sama PC wystarczy, i co od razu wepchać w podłogówkę czy chociaż jakiś mały buforek 300l?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7986980
Udostępnij na innych stronach

Tutaj nie chodziło mi o sterowanie pomieszczeniami w sensie zabawy temperaturą rano tyle a po południu tyle. Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej. Tylko tak jak napisałem, mogę się mylić nie jestem specjalistą, totalny żółtodziób dlatego może czasami zadam głupie pytanie lub założenie :)

Jeśli chodzi o stałą temperaturę rożną w różnych pomieszczeniach da się (w pewnym zakresie) - to ustalasz ją przy projekcie podłogówki, doregulować zawsze możesz na rotametrach.

 

Kurde może macie racje, sama PC wystarczy, i co od razu wepchać w podłogówkę czy chociaż jakiś mały buforek 300l?

Moim zdaniem bez sensu. Sam mam bez buforów i działa bardzo dobrze.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7986983
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze pytanie, może moglibyście doradzić, lepiej się sprawdza PC monoblok czy split? - ogrzewanie CO sama podłogówka + CWU. Do montażu monobloka chyba nie trzeba jakiegoś specjalisty z uprawnieniami, wystarczy zwykły hydraulik?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987000
Udostępnij na innych stronach

Sprawdza się tak samo, do monobloka faktycznie nie potrzebujesz specjalisty, na upartego sam podłączysz.

Monoblok ma jeden minus, masz tu swieży temat o tym https://forum.muratordom.pl/showthread.php?376033-Czy-monoblok-to-Z%C5%81O

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987014
Udostępnij na innych stronach

Z własnego 9-letniego doświadczenia.

Dom praktycznie identyczny technologicznie czyli z silikatu, płyta 25cm,pod nią 20cm EPS200 ale na płycie już bez izolacji czyli wylewka 10cm z podłogówką bezpośrednio na płycie.

Zasila mi to pompa ciepła 9kW pomimo, że dom potrzebuje 3,5kW.

Efekt tego jest taki, że od tych 9 lat grzeje 99% w tańszej taryfie a temp.w domu jest stabilna bez wahań.

W zeszłym roku na jesień miałem awarię pompy (padła płyta główna) ale w środku pompy jest grzałka i to ona mi w tym czasie grzała dom.

Jedyne co to zastanowiłbym się nad mocniejszą grzałką bo standardowo jest 3kW i nie ma takiego kopnięcia przy tak dużej masie akumulacyjnej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987050
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, myślę właśnie nad taką ale chyba nie aż 9kW bo nie będę miał akumulacji w podłodze. 5cm anhydrytu nie akumuluje tak skutecznie jak 10cm zwykłej wylewki, bo rozumiem że właśnie taką masz?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987058
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, myślę właśnie nad taką ale chyba nie aż 9kW bo nie będę miał akumulacji w podłodze. 5cm anhydrytu nie akumuluje tak skutecznie jak 10cm zwykłej wylewki, bo rozumiem że właśnie taką masz?

Tak,mam wylewkę z miksokreta.

Anhydryt przy pompie ciepła uważam za błąd i proszenie się o problemy typu taktowanie, przegrzewanie czy trudną regulację pompy,tym bardziej, że będziesz miał izolację między płyta a wylewką.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987062
Udostępnij na innych stronach

heh no i to znowu chyba się koło zamyka, mając anhydryt dostaje w gratisie problemy z PC, żeby je w jakiś sposób rozwiązać i otrzymać akumulacje instaluję bufor z tym że nie opłaca mi się wtedy grzanie w drugiej taryfie bo COP mi zleciał na łeb i zbliżył się z COP grzałki. Więc albo pozostanę przy buforze i grzałkach + anhydryt albo zmienię wylewkę na miksokreta i podłączę PC ehh dylematy :/ Za króla świeczka życie było prostsze :D
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987068
Udostępnij na innych stronach

Osobiscie nie spotkałem sie z przypadkiem ani tez nie widziałem opisu pekniecia pexa.

 

A ja się spotkałem i z rozczelnieniem PP i złączki PEX. To drugie tak perfidnie, że puściło w kuchni, ale deweloper zrobił rurę w peszlu i na ścianę wyszło w łazience. A pomiędzy był jeszcze salon. Naszukali się chyba z rok.

A czemu tylko 1,5 bara ma być? Myślisz, że tylko rurka od podłogówki może strzelić? Ba, może równie dobrze strzelić wężyk elastyczny i po ścianie woda może pójść w podłogę.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987254
Udostępnij na innych stronach

Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej.

 

Anhydryt 1.4-1.6 (W/mK)

Wylewka betonowa 1,4 W/mK

 

Ciężar właściwy praktycznie taki sam, lambda taka sama to co może robić różnicę? Grubość wylewki.

 

Z powyższych kart technicznych:

Anhydryt - podkład grzewczy, grubość ≥ 35 mm ponad elementem grzewczym;

Beton - podkłady w systemach ogrzewania: 60 - 80 mm

(w tym co najmniej 45 mm nad rurami grzewczymi)

 

Czyli różnica minimalnej grubości 1cm czyli 18% przy wylewce grzewczej. I proporcjonalna zmiana co do pojemności cieplnej i szybkości zmiany temperatury powierzchni.

Więc anhydryt wcale nie robi tak wielkiej różnicy (a przy tej samej grubości żadnej).

 

I tak czy inaczej bezwładność będzie tak duża, że nie da się wystarczająco szybko reagować na zmianę temperatury w pomieszczeniui.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987258
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyliczenia, faktycznie jeżeli tak na to spojrzeć to różnicy większej niema. A powiedzcie mi Panowie, czy w dobie nieustannych wzrostów cen energii opłaca się zrobić grubszą wylewkę miksokreta 8cm (niestety więcej nie dam rady urwać) i liczyć na jakąś akumulacyjność grzejąc PC głownie w taniej taryfie + kilka h w drogiej w razie jak by się nie udało zakumulować wystarczającej energii czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987393
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyliczenia, faktycznie jeżeli tak na to spojrzeć to różnicy większej niema. A powiedzcie mi Panowie, czy w dobie nieustannych wzrostów cen energii opłaca się zrobić grubszą wylewkę miksokreta 8cm (niestety więcej nie dam rady urwać) i liczyć na jakąś akumulacyjność grzejąc PC głownie w taniej taryfie + kilka h w drogiej w razie jak by się nie udało zakumulować wystarczającej energii czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?

 

Pompa ciepła w dobrze ocieplonym domu jest na tyle tanim źródłem, że jak byś nie zrobił - nie zrujnuje cię. Ja mam akurat wylewkę z miksokreta 10cm, ale nie mam taniej taryfy i pompa chodzi samopas. Lubimy ciepło więc w domu jest 24 stopnie i za sezon grzewczy prąd CO+CWU wychodzi mnie ok 2 tyś zł, co daje jakieś 300 zł na miesiąc. Jakby mi się chciało bawić taryfami to płaciłbym połowę tego.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987410
Udostępnij na innych stronach

czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?

 

Tu masz pompę puszczoną samopas (tylko CWU w dziennym okienku) w najzimniejszy dzień.

https://pvmonitor.pl//i_user.php?idinst=10883&od=2021-01-17&do=2021-01-18#/pc0

 

Możesz sobie pozmieniać dane. Nawet pompa puszczona samopas w dzień, gdy są większe zyski bytowe i słoneczne i wyższa temperatura (więc i straty mniejsze) w dzień praktycznie nie chodzi.

 

Droga strefa w G12 w PGE jest droższa o niespełna 14,5% od G11, za to tania jest prawie 47% tańsza. A to powoduje, że trzeba zużyć aż 77% w drogiej strefie, żeby G11 wyszła taniej. A przy grzaniu prądem wykręcenie 20% nie jest żadnym wyczynem. Więc G11 nie ma sensu nawet, jak puszczasz pompę samopas.

 

A w sygnaturce masz o bezwładności - wiec czy centymetr mniej, czy więcej - i tak możesz grzać tylko w taniej strefie. Tylko trzeba pamiętać, żeby wymusić skutecznie odpalenie grzania w dziennym okienku.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265451-ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne/page/2/#findComment-7987571
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...