Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zasady prowadzenia przewodów instalacji solarnej w pobliżu innych pionów


Adam Megalozaur

Recommended Posts

Przymierzam się do uruchomienia w domu jednorodzinnym instalacji z kolektorem do ogrzewania c.w.u. Na obecnym etapie chcę poprowadzić rury z dachu do kotłowni w piwnicy (ok. 8 m rur). Kolektory byłyby zamontowane bezpośrednio nad wymiennikiem, nie byłoby zatem odcinków poziomych.

 

Dysponuję kanałem o przekroju prostokątnym i wymiarach ok. 25 x 25 cm. Jest on obudowany cegłami. Myślę, że rysunek pokazuje sytuację, chociaż nie jest dokładnie w skali, ale mniej więcej widać o co chodzi.

 

pion.jpg

 

Kanał nie jest on obecnie w ogóle wykorzystany, ale na wysokości jednej kondygnacji chciałbym tam też puścić rury kanalizacyjne, wodne i gazową.

 

Jak to zrobić, żeby po zamknięciu tej przestrzeni i umieszczeniu tam rur prowadzących glikol temperatura nie wzrosła nadmiernie i nie uszkodziła np. rury PVC?

 

Gdybym zatynkował wszystko to łatwiej byłoby mi ocenić jak ciepło się będzie rozchodzić. Nie wiem jak w praktyce zachowa się taka pusta przestrzeń. Dodam, że kanał znajduje się na styku ścian wewnętrznych pomieszczeń ogrzewanych.

 

Z góry dziękuję za wskazówki jak podejść do tematu.

 

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do podłączenia kolektorów stosuje się specjalne rury, które nie łączy się na trasie od kolektorów do grupy pompowej. Wpina się je do końcówek lub kształtek przy kolektorach a z drugiej strony do grupy pompowej. Są one zaizolowane specjalną pianką.

Proponuję jednak rozważyć zastosowanie nie kolektorów, ale paneli elektrycznych do grzania CWU. Według mnie jest to rozwiązanie lepsze od kolektorów.

Ja wykonywałem sam instalację kolektorową i sam koszt materiałów jeszcze mi się nie zwrócił a minęło już 10 lat. Oczywiście porównuję do grzania CWU gazem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

 

@citymatic: Właśnie czytając o izolacji rur do kolektorów natrafiłem na informacje, że wymagane są specjalne otuliny wytrzymujące wysokie temperatury, że względu na tzw. stagnację.

 

Nie mam rozeznania i doświadczenia jak to wygląda w praktyce, dlatego dziękuję za odpowiedź. Najchętniej zastosował bym instancje, w której czynnik spływa z kolektorów po wyłączeniu pompki, a wtedy to już podobno zupełnie nie groźne.

 

@stermaj: Dziękuje za wskazówki. A propos opłacalności to planuję zakup max dwu paneli, które zapewnią ciepłą wodę w dwóch mieszkaniach. Zakładam, że nawet w lecie prawie 100% wyprodukowanej energii będę zużywał, wtedy zwrot nakładów powinien być dość szybki.

 

Znów mam niewiele praktycznej wiedzy, ale z moich oszacowań wynika, że jednak trochę więcej energii można zebrać przy pomocy kolektorów. Warunkiem jest tu duży zbiornik i stosunkowo niewielka temperatura wody.

 

Ciekawi mnie jakie temperatury uzyskuje się w takiej instalacji? Czy ta instalacja jest tak policzona, że daje wystarczająco dużo ciepłej wody od maja do września? Takie praktycznie informacje bardzo ciężko mi znaleźć, bo w kartach katalogowych to wygląda bardzo ładnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Cześć,

Jakie rury stosuje się do podłączenia zbiornika zewnętrznego wraz z kolektorami ?

Czy to są jakieś specjalne rury elastyczne ?

Kupuje je się na metry ?

Rury są elastyczne, nierdzewne, karbowane i kupuje się je na metry - najczęściej są ocieplone i posiadają dwużyłowy przewód elektryczny w otulinie - do czujnika temperatury w kolektorach zewnętrznych.

https://swatt.pl/pl/przewod-solarny-rura-do-kolektorow-slonecznych-10-m-842?.gclid=Cj0KCQiAjJOQBhCkARIsAEKMtO2PDk7wrEiIgDS vShTlOVDcBiR3J3sQosBLyrnLKOpd3UujP8UWy9YaAnuoEALw_ wcB

np coś takiego tutaj akurat 10m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 - dlaczego? - wszystkie przyłącza czy do zbiornika, pompy, paneli - elementy śrubunków są w średnicy 3/4" więc trudno by było stosować redukcję zwiększając tym samym ilość możliwych wycieków. Dodatkowo i tak rura jest karbowana - budowa taka zwiększa opory przepływu więc lepiej jest zastosować większą średnicę dając zapas mocy pompie.

Oczywiście są jeszcze większe średnice , ale do domowych instalacji to 16 jest wystarczająca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...