Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe w jednym pomieszczeniu z CO bez pompy i rozdzielacza


ajzyn

Recommended Posts

Cześć,

 

Jestem aktualnie w trakcie remontu kuchni i okazuje się, że nowe meble będą zasłaniały większość grzejnika co skłoniło mnie do zastanowienia się czy go nie zmienić. Przeszukując internety w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania, natknąłem się artykuł mówiący o tym, że można zamienić grzejnik na ogrzewanie podłogowe bez pompy i rozdzielacza w pomieszczeniu do 20m2 co wydaje mi się fajnym pomysłem, jednak nasuwa mi się kilka pytań na które nie mogę znaleźć odpowiedzi :

1. Przede wszystkim czy praktykujecie takie rozwiązania ( oczywiście nie podczas kładzenia nowej instalacji w budynku, a podczas remontu) ?

2. Czy takie rozwiązanie będzie wystarczające pomieszczenia do 17,5m2 ( nie licząc powierzchni pod szafkami kuchennym, pod którymi nie planuję dawać ogrzewania wychodzi niecałe 16m2 ) biorąc pod uwagę duże starty ciepła ( patrz poniżej tekst na fioletowo ) ? Zestaw o jakim myślałem to rura pex 16x2 umieszczona co 15cm

3. Jak odpowietrzyć taki układ ?

4. Jaki polecanie zawór RTL ?

 

 

Informajce o ogrzewaniu:

- aktualnie ( w pomieszczeniu którego dotyczy wątek ) mam grzejnik stalowy o mocy ok 2000W ( 120cm x 60cm ) i przed rozpoczęciem remontu na niego nie narzekałem, jednak aktualnie po ściągnięciu paneli i mat spod paneli, grzejnik nie dogrzewa pomieszczenia ( cały czas niecałe 20 C )

- piec DeDietrich Home 20/26 MI

- brak rozdzielacza i pompy ciepła

- aktualnie są zamontowane 4 grzejniki ( kuchnia, pokój1, pokój2, łazienka )

- myślę o ogrzewanie podłogowe suche

- temperatura na sterowniku - w dzień 20,6 C, w nocy 19,6 C

 

Informacje o mieszkaniu:

- mieszkanie w starym bloku 8 rodzinnym, jednopiętrowym ( po 4 mieszkania na piętro ), z czerownej cegły

- blok nieocieplony

- mieszkanie 54m2

- 2 pokoje

- okna tylko od strony południowo-zachodniej ( bardziej zachodniej )

- mieszkanie na parterze

- brak piwnic

- pomieszczenie którego dotyczy wątek ma 17,5m2, a okno ma 3m2. 2 ściany tego pomieszczenia oddzielają od klatki schodowej, jedna oddziela od zewnątrz, a czwarta ściana oddziela od drugiego pokoju

 

Z góry dzięki za odpowiedzi i wesołych :)

Edytowane przez ajzyn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można to rozdzielić trójnikami na 2 równe pętle, wystarczy jeden zawór RTL na obie pętle. Czyli na zasilaniu trójnik, na powrocie trójnik i zawór RTL. Przy RTL i tak przepływy na pętlach są stosunkowo niskie, więc nawet jak średnica rurki zasilającej grzejnik nie jest duża nie powinno być problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za odpowiedzi. Pomysł z trójnikiem brzmi świetnie :) Zastanawia mnie jeszcze tylko moc tego ogrzewania, ponieważ z tego co się dowiadywałem przy ogrzewaniu podłogowym suchym jest ok 60W/m2, czyli w moim pokoju wyjdzie łącznie ok 1000W( co moim zdaniem jest mega mało), jednak aktualnie mam grzejnik 2000W. Czy to wystarczy ? Słyszałem, że inaczej rozchodzi się ciepło ze zwykłego kaloryfera i z ogrzewania podłogowego, tylko pytanie czy ta różnica jest aż tak duża, że wystarczy mi połowe słabsze ogarzewanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za odpowiedzi. Pomysł z trójnikiem brzmi świetnie :) Zastanawia mnie jeszcze tylko moc tego ogrzewania, ponieważ z tego co się dowiadywałem przy ogrzewaniu podłogowym suchym jest ok 60W/m2, czyli w moim pokoju wyjdzie łącznie ok 1000W( co moim zdaniem jest mega mało), jednak aktualnie mam grzejnik 2000W. Czy to wystarczy ? Słyszałem, że inaczej rozchodzi się ciepło ze zwykłego kaloryfera i z ogrzewania podłogowego, tylko pytanie czy ta różnica jest aż tak duża, że wystarczy mi połowe słabsze ogarzewanie

 

Moc grzejnika jest podawana przy założeniu określonej temperatury zasilania (często 75*C) i powrotu, trzeba przeliczyć to na rzeczywistą temperaturę zasilania i powrotu, żeby dowiedzieć się z jaką mocą on pracował. Możesz to zmierzyć choćby teraz jak są mrozy. Podaj dokładnie co to za grzejnik i jaką masz temperaturę zasilania i powrotu na tym grzejniku, jaka temperatura pomieszczenia i jaka na zewnątrz. Będzie można oszacować wymagana moc w pomieszczeniu. Oczywiście chodzi o stabilną pracę grzejnika najlepiej z głowicą termostatyczną przy stabilnej temperaturze pomieszczenia.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc grzejnika jest podawana przy założeniu określonej temperatury zasilania (często 75*C) i powrotu, trzeba przeliczyć to na rzeczywistą temperaturę zasilania i powrotu, żeby dowiedzieć się z jaką mocą on pracował. Możesz to zmierzyć choćby teraz jak są mrozy. Podaj dokładnie co to za grzejnik i jaką masz temperaturę zasilania i powrotu na tym grzejniku, jaka temperatura pomieszczenia i jaka na zewnątrz. Będzie można oszacować wymagana moc w pomieszczeniu. Oczywiście chodzi o stabilną pracę grzejnika najlepiej z głowicą termostatyczną przy stabilnej temperaturze pomieszczenia.

 

W środę podeślę wszystkie temperatury, bo niestety dopiero wtedy będę miał odpowiedni termometr. Mógłbyś rozwinąć co oznacza "stabilna praca grzejnika"/"stabilna temperatura pomieszczenia" ? Aktualnie w tym pomieszczeniu mam zamknięte drzwi, grzejnik włączony na max, a temperatura z 14/15 C no oko :jawdrop: Budynek nie ma ocieplenia też od dołu i po ściągnięciu paneli z matami pod panele ( 5mm ) jest tam mega zimno(dodatkowo aktualnie -10 za oknem), I nasuwa mi się przez to też pytanie - czy ciepło z ogrzewania podłogowego nie będzie u mnie szło w grunt ? Jeżeli tak, to czy np. umieszczenie stryodur, pod takie ogrzewanie podłogowe suche, bez żadnych wylewek nigdzie(ew. klej) się praktykuje? Zależy mi, żeby jak najmniej podnieść pokój. Dzięki za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stabilna praca jest wtedy kiedy ogrzewanie działa od dłuższego czasu (kilka godzin), temperatura w pomieszczeniu jest stabilna, temperatura zasilania stała od dłuższego czasu, ustabilizowany przepływ przez grzejnik głowicą termostatyczną, stała temperatura powrotu. Już widzę, że tego nie osiągniesz bo grzejnik nie dogrzewa a kocioł pewnie co jakiś czas się wyłącza i parametry pracy zmienia, stabilną pracę łatwiej osiągnąć na sterowaniu pogodowym, a nie termostatem on/off.

Jeżeli nie masz ocieplenia podłogi i ścian to raczej zapomnij o podłogówce. Sądząc z opisu dom pewnie potrzebuje ze 100W/m2 albo i więcej, podłogówką takich pomieszczeń się nie ogrzeje. Jaka temperatura zasilania w ten grzejnik idzie, ile ma płyt, ile radiatorów pomiędzy nimi. Wejdź na katalog Purmo https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/11334/b44cf15101958497e00626a3d50e9d2a/pl-pl-files-purmo-katalog-techniczny-grzejniki-plytowe-06-2021.pdf , na stronie 4 masz przegląd typów grzejników i zobacz jaka jest różnica między grzejnikiem C11, C21s, C22, C33, bo wymiar 600x1200 to za mało, żeby wiedzieć co to za grzejnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...