Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

inny fundament?


Gość

Recommended Posts

spotkalem sie juz niejednokrotnie z fundamentami np bezposrednio wylewanymi w wykop (bez lawy)

z drugiej strony koszty "standardu" sa spore

 

mam w planie sciane 3 warstwowa

i zastanawiam sie nad powyzszym rozwiazaniem

 

1. wykop gleboki na jakies 80 cm i szeroki na 55 ( 52 ma miec cala sciana 3 warstwowa)

 

2. ukladam w tym zbrojenie 5 cm od dolu i jakies 50 cm od dolu )

 

zalewam betonem do okolo 55 cm od dolu )

 

na tym ukladam izolacje pozioma

powyzej buduje z bloczkow betonowych trojwarstwowa do jakis 20 cm ponad grunt, potem znowu izolacja pozioma i dalej juz wiadomo....

 

chodzi o to ze jest ptostszy wykop, brak izolacji pionowej i idzie mniej betonu ...

 

co wy na to?

wytrzymalosciowo powinno byc ok- oczywiscie trzeba przeliczyc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podnosiłam dom wyżej - wykop na 80 cm (wody gruntowe), i podsypuję piachu i ziemi - robię "górkę" koło domu, ok. 50 cm, więc ława będzie poniżej poziomu przemarzania.

 

leon_z_katowic - najlepiej znajdź dobrego kierownika budowy albo inspektora nadzoru i wszystko z nim przedyskutuj, wszystko ci powie, co można a co nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

leon_z_katowic ja zrobiłem właśnie tak jak piszesz. Miałem w projekcie zróżnicowane szerokości ławy (od 45 cm do 70cm). Majster wynajął koparkę z łyżką 80cm szerokości i wszystkie wykopy zostały zrobione na taką szerokość. Do wykopu poszedł piasek dla wyrównania (ok. 10cm) i chudziak (ok. 10cm). Na to zgodnie z projektem 30cm ławy z gruszki (wszędzie na 80cm szerokości). Jak policzyłem zwiększona ilość betonu, a co za tym idzie koszt zwrócił się poprzez brak szalunków na ławy (koszt desek). A dodatkowo wiem, że dom stoi na solidnej ławie (jak pod blok). Potem już jak zwykle czyli izolacja pozioma, bloczki, izolacja pionowa itd.

 

Uważam, że tak zrobiony fundament to w zasadzie sposób "standardowy" - a nie jakiś eksperyment. Bo w sumie co zmienia fakt zastosowania szalunków przy ławach?

Natomiast rozwiązanie to na pewno jest droższe niż lanie całego fundamentu prosto w wykop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

1. wykop gleboki na jakies 80 cm i szeroki na 55 ( 52 ma miec cala sciana 3 warstwowa)

 

2. ukladam w tym zbrojenie 5 cm od dolu i jakies 50 cm od dolu )

 

zalewam betonem do okolo 55 cm od dolu )

(...)

 

Może po prostu od razu wylej płytę fundamentową. U mnie jest Legalett, więc do tego jeszcze grzeje. A płyta ma jedną zaletę - rok po budowie na ścianach nie ma ani jednego zarysowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta strefa to jest dla terenu niezabudowanego

jesli wybuduje dom i go ogrzewam, to fundament mi i tak nei zamarznie, bo ta strefa sie zmieni i gleba nei zamarznie w poblizu fundamentow juz na ja wiem,,, 30 cm

 

Zamarznie ci bo z zewnątrz w dalszym ciągu przychodzi mróz.

 

Izolacja pionowa - to nie ma nic wspólnego ze ścianami 3 warstwowymi.

Powinna być. Ale czasem wystarczy posmarowanie 2 razy np Dysperbitem. To naprawdę są małe koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. wykop gleboki na jakies 80 cm i szeroki na 55 ( 52 ma miec cala sciana 3 warstwowa)

 

2. ukladam w tym zbrojenie 5 cm od dolu i jakies 50 cm od dolu )

 

zalewam betonem do okolo 55 cm od dolu )

 

chodzi o to ze jest ptostszy wykop, brak izolacji pionowej i idzie mniej betonu ...

 

.....jesli wybuduje dom i go ogrzewam, to fundament mi i tak nei zamarznie

 

:lol: :lol: :lol: Ty masz głupie pomysły, ale niedługo osiągniesz apogeum

 

1) jeśli strefa przemarzania to jeden metr, to ma być na głebokość w ziemi minimum 1m, co Ty chcesz fundamenty ogrzewać :o , daj szerokość ławy minimum 60cm, ława to taka stopa domu, minimum 60cm

2) dajesz dwa razy zbrojenie ?, stal to kupa kasy

3) skąd wiesz iż wylejesz beton bezpośrednio w ziemię , zrobiłeś już próbny wykop ?, może ziemia Ci na to nie pozwoli

 

Ty chyba strasznie chcesz bubel pobudować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a w ogoe to o co chodzi z tym przemarzaniem gruntu?

nie kapuje?

ze niby nasza lawa nei moze przemarznac?

a fundamant juz moze?

bez sensu....

a druga rzecz to jaka jest temperatura zamarzania wody w betonie klasy b20?

moze ktos przypadkiem wie?

a moze ktos " przypadkiem" co ma zamarzanie wody w lawie do jej wytrzymalosci?

jezeli nasiakliwosc takiego betonu b20 to moze ja wiem pare %

czyli porowatosc pare doslownie procent

moze znowu kogos uraze ale smiem przypuszczac, ze nawet jak taki przemoczony blok z betonu b20 zamrozimy do minus paredzeisiat stopni to nic sie nie stanie

jedyny problem to moze byc obnizenie wytrzymalosci na rozciaganie naszej stali konstrukcyjnej

ale to moznaby jakos inaczej uwzglednic

 

czy ktos wylewal lawe na grunt?

to byloby chyba duzo prostsze i tansze....

robi ktos tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czy ktos wylewal lawe na grunt?

to byloby chyba duzo prostsze i tansze....

robi ktos tak?

 

Ja lałem ławy w grunt.

Ale głebokość jest 100 - 110 cm. Właśnie żeby zapobiec "wysadzeniu" ławy i pękaniu murów. Tu nie chodzi o zamarzanie betonu a o zamarzanie ziemi pod nim. Gdy będzie po opadach i taki grunt zamarznie to powstają tam naprawdę duże siły które mogą w ekstremalnym przypadku unieść fragment ławy fundamentowej o kilka mm. CO się wtedy stanie - dopowiedz sobie sam. Faktem jest, że ławy zbroi się teraz solidniej niż kiedyś, ale co na tym zaoszczędzisz? 2 warstwy bloczków betonowych?

Warto dla kilkuset plnów ryzykować trwałością domu? - chyba nie...

 

Pozdrawiam

 

PS. Może pokombinuj lepiej skąd tu większą kasę wyrwać na dom bo pomysły oszczędnościowe masz coraz gorsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam fundament kopany na 50 cm głeboki i 40 szeroki budynek jest dookoła obsypany ziemią na conajmniej 60 taka skarpka, a więc strefa przemarzania zachowana dużo mniejsze koszty i dom się ładnie prezentuje. Uwaga na wjazd do garażu tam nie można obsypać, u mnie wszyscy o tym zapomnieli łącznie z kierownikiem budowy i inspektorem nadzoru, trzeba było przed garażem wykopać na metr i podlać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardziej chodziło mi o podniesienie budynku niż o koszty, często ludzi robią błąd i stawiają dom zbyt blisko gruntu, potem nawożą ziemię ogrodową, gmina robi nową nawierzchnię drogi i okazuje się że dom jest wciśnięty w ziemię wiem to z własnego doświadczenia bo kilkanaście lat temu budowaliśmy z ojcem nasz dom rodzinny fundamenty były kopane fadromą na grubo ponad metr, b.duże koszty teraz właśnie wybudowali drogę i dom jest za nisko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...