Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła Rotenso 8,4kW Aquami


sineroko

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 115
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Cześć, też od niedawna użytkuję ten model pompy - mianowicie Aquami 10kW 1 fazową.

Przed zadaniem pytania, opiszę krótko instalację:

a. po stronie zasilania obok samej pompy mam również alternatywne źródło ciepła w postaci kondensacyjnego pieca gazowego. Cała energia trafia do bufora (lub do zasobika CWU)

b. po stronie odbiorów mam dwa obiegi - obieg 1 = 4 grzejniki w sypialniach na piętrze, obieg 2 = 6 pętli podłogówki. Obiego zasilane są dwiema osobnymi pompami. Obieg 2 posiada zawór 3 drogowy ieszający z napędem sterowanym przez elektronikę hydroboxa.

c. w strefie 2 (parter - obok kotłowni) mam termostat zwykły mechaniczny na kablu, W strefie 1 termostat bezprzewodowy Salus

 

Oczywiście jak to na początku trwa zabawa z krzywymi i innymi możliwymi ustawieniami.

 

I teraz pytania.

1. Termostat przewodowy jaki posiadam w strefie 2, gdzie jest podłogówka jest to zwykły mechaniczny termostat z marketu. Niestety jego histereza wynosi około 3*C - efekt jest taki, że pompa grzeje 3 dni, nagrzewając powolutku strefę i termostat ją wyłącza na 24 godziny, aż spadnie temperatura o te 3 stopnie. I zabawa zaczyna się od początku, bo te 3 stopnie to jednak są odczuwalne. Naturalnym jest oczywiście wymiana termostatu na elektroniczny, bardziej cywilizowany, ale pomyślałem że można by wykorzystać ten, który jest na panelu sterowania pompy. Niestety nie znalazłem jak przypisać termostat z panelu do strefy 2. Strefa 1 - oczywiście jak najbardziej OK - da się, ale strefa 2 nie koniecznie. Może ktoś ma pomysł? Myślałem o zamianie miejscami stref, ale niestety podłogówka musi być na strefie 2, bo mieszacz i czujnik temperatury Tw2 działają w oparciu o fakt, że są w strefie 2 i też nie bardzo wiem jak to zmienić.

 

2. Zawór mieszający 3 drogowy z napędem, podłączony do pompy - takie ESBE z napędem. Dziwi mnie to, że zawór ten cały czas jest w ruchu - pompa nie ma możliwości zatrzymania zaworu w położeniu innym niż krańcowe. Macie jakieś rozwiązanie? Myślę o zakupie regulatora pogodowego Afriso BWC 310, który daje chwilowy impuls na zawór i on się doregulowywuje do zadanej temperatury. Tylko to są kolejne koszty. Jednak sam fakt brzęczenia co chwilę doprowadza mnie do szału. We szystkich "mądrych" filmikach o pompach widzę te zawory, tylko jakoś nikt z chwalących je nie pokazał, że to brzęczy cały czas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Enriquez, w instrukcji od pompy ciepła jest właśnie odwrotnie jak napisałeś. Mając dwie strefy nie da się w pierwszej strefie kontrolować za pomoca temperatury, jedynie albo dwie temp. wody albo w pierwszej temp. wody a w drugiej temperatura powietrza. Zerknij w instrukcje na stronie 54 w dział "10.5.5 KONF. KONF. TYPU TEMP.".

Może byś musiał wyłączyć opcję termostatu (pokombinować z różnymi opcjami). Termostat pokojowy w instrukcji na stronie 61, zerknij w pozycję 5.3 i 6.1. tam jest mowa o podwójnej strefie termostatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, muszę się w to zagłębić,. no i jest to rozdział 9.5.5.... :)

Aby być już dokładnym, korzystam z tej instrukcji. Identyczną dostałem z pompą ciepła.

https://www.manualslib.com/manual/2147628/Rotenso-Aquami-Series.html

 

 

Mój schemat podłączenia odbiorników jest zrobiony według ryzunku ze strony 7.2.3 ze strony 19, gdzie wyraźnie jest napisane, że każdą ze stref należy wysterowywać termostatami pokojowymi - bo niby skąd ma pompa wiedzieć, którą strefę uruchomić? Nawiasem mówiąc działa to w ten sposób, że obecnie w okresie przejściowym podłogówka z parteru jest mi w stanie zapewnić dobrą temperaturę na piętrze, gdzie mam sypialnie - i tam termostat się w ogóle nie odpala. Pompa zatem odpala tylko strefę 2 na niskim parametrze.

 

Idąc dalej - pompy obiegowe i cały układ zachowuje się dokładnie tak jak opisano na tej stronie.

Termostaty pokojowe podłączone są według schematu ze strony 39, punkt 5, opcja "C". Przy tej opcji w menu 6.1 musi być wybrane TERMOSTAT POK. = PODW. STREF. Wtedy wszystkie ustawienia w menu 5 stają się nieaktywne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo niby skąd ma pompa wiedzieć, którą strefę uruchomić?

 

No niby chcesz sterowac w drugiej strefie temperatura pomieszczenia ze sterownika od PC... Więc właśnie te opcje może trzeba zmienić aby w drugiej strefie uruchomić sterowanie na podstawie temperatury pomieszczenia.

 

 

 

Przy tej opcji w menu 6.1 musi być wybrane TERMOSTAT POK. = PODW. STREF. Wtedy wszystkie ustawienia w menu 5 stają się nieaktywne.

 

Nie musi. Powtórzę, chcesz sterować temperatura pomieszczenia ze sterownika a nie termostatem.

 

no i jest to rozdział 9.5.5

 

Jest... i nie jest. u mnie jest 10.5.5

in1.jpg

 

 

ps. nie mam dwóch stref w domu. Testowałem sterowanie temperatura pomieszczenia ze sterownika. Teraz testuję krzywą grzewczą. Więc co do dwóch stref to tylko teoretyzuje.

in1.jpg

Edytowane przez paolo_zsd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relax, szukam po prostu rozwiązania. Pobawiłem się trochę ustawieniami i niestety odhaczenie w menu 6 termostatów powoduje że aktywna jest tylko jedna strefa, ta do której przypięty jest sterownik a druga jest nieaktywna. Trzeba ją włączyć ręcznie. A wtedy chodzi non stop pompa obiegowa, a po prostu nie o to w tej zabawie chodzi.

 

Dzięki za sugestie. Kupuję termostat i regulator pogodowy do zaworu. Trochę jestem zawiedziony...

Edytowane przez Enriquez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam grono Rotenso . Jestem świeżak i proszę o wyrozumiałość. Mój układ to Rotenso split 10kw. za nim 200l bufor póżniej pompa obiegowa ze sterownikiem /termostatem podłączonym przez gniazdo wifi . Oczywiście przez zawór 3dr. jest 200l zbiornik cwu. Dom 150 m stary ale ciepły i same grzejniki , na wszystkich termostaty. Taki sobie wymyśliłem - czyli większy bufor. Ten zestaw sobie pyka już drugi miesiąc. Moje uwagi- 1- eksperymentuję ze sposobem grzania i najbardziej myślę o harmonogramie bo mam dwie taryfy prądu, ale mam spore problemy z ustawieniami. Żeby zadziałał to trzeba wyłączyć na ekranie daną funkcję np;cwu tak by nie było ikonki fali , tylko wtedy działa harmonogram - nie wiem czy tak ma być bo w instrukcji nic o tym nie ma. Czasem zapala się po prawej stronie ikona grzałki a ja w bojlerze jej nie posiadam. . Tyle o de mnie . Jak ktoś coś podpowie to miło .pozdrawiam. Edytowane przez rrrrrrr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój układ to Rotenso split 10kw. za nim 200l bufor póżniej pompa obiegowa ze sterownikiem /termostatem podłączonym przez gniazdo wifi . Oczywiście przez zawór 3dr. jest 200l zbiornik cwu.

Koszty grzania sezonowego będą niższe;

- gdy temperatura wody w instalacji CO będzie niższa,

Bufor równoległy podbija temperaturę o 1 do 3 *C;

- korzystnie jest zastosować bufor w szeregu – na powrocie ,

- dodatkową energie pochłania pompa obiegowa

 

Dom 150 m stary ale ciepły i same grzejniki , na wszystkich termostaty.

- W początkowej fazie zapoznawania się z PC -Termostaty powinny być maksymalnie otwarte

Im bardziej moc grzewcza grzejników dla temperatury zasilania 45/35/22 C będzie > od mocy cieplnej pomieszczeń;

- tym zejdziesz niżej z temperaturą zasilania grzejników,

Czasem zapala się po prawej stronie ikona grzałki a ja w bojlerze jej nie posiadam.

Rotenso.jpg

https://www.fotosik.pl/zdjecie/7f12a78141047820

Raczej chodzi o grzałkę w PC

Jeżeli jej nie ma to będziesz zmuszony zainstalować grzałkę;

-ponieważ moc PC znacznie spada < 0*C

2/ W sterowniku mam zużycie prądu np 190kwh a na liczniku przed PC jest 145 kwh i myślę czy instalator coś nie pokombinował z podłączeniem prądu .

Nic nie pokombinował;

-PC podaje orientacyjne dane,

- trzymaj się podlicznika

 

Na buforze traciłem ok 3 stopni damik1 https://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page864

-obecnie to co wychodzi z pompy mam na zasilaniu podłogówek i nie ma potrzeby "podbijać" temperatury na PC,

- Nie ma mielenia wody pomiedzy PC a buforem,

- W dniu dzisiejszym pompa uruchamiała się 3 krotnie ,wiec nie ma chyba problemu z taktowaniem,

- Wskazania zużycia energii na pompie tez wydają sie zmniejszać,

- Brak czujnika temperatury za buforem,

- Nie tracisz na cop-ie,

NIestety czuje sie tylko oszukany przez instalatora pompy który wcisnął mi ten bufor .. zycie ..

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasem zapala się po prawej stronie ikona grzałki a ja w bojlerze jej nie posiadam. -2- w sterowniku mam zużycie prądu np 190kwh a na liczniku przed PC jest 145 kwh i myślę czy instalator coś nie pokombinował z podłączeniem prądu .

 

Tez miałem info, że grzałka TBH w zbiorniku CWU się załącza. PC nie zlicza realnych kilowatów a liczy czas i moc. Grzałki nie ma a PC ją włącza i zlicza kilowaty. Nie dawało mi to spokoju. W sterowniku grzałka wyłączona a ona dalej ją włącza.

 

Zerknij w instrukcję na przełączniki DIP na płycie (ja mam monoblock). Poniżej info z mojej instrukcji, wyłączyłem PC z prądu, przestawiłem przełącznik DIPSWITCH i włączyłem PC z powrotem - grzałka już się nie odpala. Może u ciebie jest podobnie.

 

dip.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Andrzeju . Przed PC miałem piec na ekogr. i chodził całą każdą zimę na 47 stopni . Termostaty mam ponieważ utrzymuję w sypialniach 19 st w pok. dziennym 21 st a w łazienkach 23st . ogólnie mam 10 grzejników . W bardzo słoneczne dni jak teraz potrafi mi się prawie pół domu odciąć na grzejnikach tak się nagrzewa od słońca .dlatego mam ten bufor czy raczej bym nazwał sprzęgło. Często w te przejściowe miesiące mam tak że w nocy na tańszej taryfie nagrzeję bufor a dopiero popołudniu bez odpalania pompy go wykorzystam jak siadam do TV. Teraz właśnie tak mam że pompa w nocy ładuje bufor oraz cwu i od 13 -15 same cwu a poza tym śpi.Nie wiem czy popełniam jakiś duży błąd ale zima dopiero przede mną a teraz jak większość dnia chata pusta to nie widzę sensu tłuc PC na okrągło . PC ma grzałki 9kw a w bojlerze nie ma wcale a ta ikona to chyba tak jak kol.paolo napisał że trzeba kliknąć na płycie gł i dotyczy grzałki cwu . A co wiecie na temat ustawiania harmonogramu że trzeba wyłączyć na ekranie funkcje grzania i cwu by działał harmonogram - bo chciałbym docelowo zimą jechać na takim planie noc 40 st przerwana na cwu 45st- dzień 45 st i od 13 do 15 cwu na 48 st. i tak w koło. Dzięki za odzew . HEJ Edytowane przez rrrrrrr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale nie ogarniam tego forum i nie wiem jak założyć temat . Mam pytanie dotyczące ocieplenia. Większość instalatorów zostawia rurki gazowe we fabrycznej białej otulinie izolując dodatkowo tylko na zewnątrz. Sprawdziłem w piwnicy i na tych kilku metrach one tracą ciepło . Czy tych rurek nie trzeba dodatkowo zaizolować , mam dość chłodną piwnicę a niby walczymy o każdy stopień: rolleyes:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak założyć temat .

Nad napisem Forum; Pompy ciepła masz + Napisz nowy temat

Mam pytanie dotyczące ocieplenia. Większość instalatorów zostawia rurki gazowe we fabrycznej białej otulinie izolując dodatkowo tylko na zewnątrz. Sprawdziłem w piwnicy i na tych kilku metrach one tracą ciepło . Czy tych rurek nie trzeba dodatkowo zaizolować , mam dość chłodną piwnicę a niby walczymy o każdy stopień: rolleyes:

Rurki gazowe na zewnątrz jak i wewnątrz należy docieplić;

- im więcej ocieplenia tym korzystniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Andrzej a ja teraz jestem zdołowany , był parominutowy zanik prądu i po restarcie pompa się włączyła , pojawił się symbol pompki obiegowej ala nie było jej słychać a po chwili wyskoczył błąd E8 czyli błąd przepływu. Dzwoniłem do majstra , przyjechał , sprawdził filtry i nic , mówi że obiegówka wilo ma czerwoną kontrolke =awarię i dupa . Jestem bez ogrzewania po miesiącu . Chiński badziew.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto Ci tę pompę montował bo wygląda to na: Gwarancja do bramy - później się nie znamy!

Co za majster zostawia człowieka bez ogrzewania? Wymiana pompy obiegowej to jest max 1h roboty, u mnie taka sama pompa leży teraz jakieś 7m ode mnie po demontażu kociołka na ekogroszek.

Pompa to jest gówienko do zrobienia nawet samemu, za sprężarką ok możesz czekać i tu dochodzi gaz, lutowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby była jasność , w sobotę wieczorem mój instalator przyjechał po moim telefonie ale nic nie wskórał . wyczyścił filtry ,pomierzył prądy i kicha . Może ma za mało wiedzy. Pompa jest na gwarancji i nie wiem czy on może wszystko robić sam. Mam pytanie bo widzę że ogarniasz , czy ta pompka wilo ma wyświetlacz i przycisk resetu bo gdy majster próbował działać to widziałem że nic nie wyświetla tylko najpierw pulsowała zielona dioda która po dłuższej chwili zmieniła się na czerwono i wtedy wywaliło błąd E8. Po trzykrotnym E8 wywaliło E0. Dziś czekam z nadzieją że mój instalator z kimś sprawę obgada i coś wymyśli ale tak na serio to czarno to widżę ze względu na gwarancję i jego możliwości. Jeśli możesz odnieś się do sprawy tej pompki . Myślałem jeszcze o tym przełączniku przepływu ale ja się nie znam na tyle co tam powinno zadziałać po kolei. HEJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...