Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydroizolacja płyty fundamentowej


Krukosz

Recommended Posts

Temat znany i wałkowany przez wiele osób, ale pytanie nie jest aż tak banalne.

 

Pod płytą chudziak, ubity piasek, XPS i folia (czyli standardowo). Niestety, folia wywinięta na burty z biegiem czasu się uszkodziła w wielu miejscach. Nie trudno jest, że coś spadnie z góry i uszkodzi.

 

Po styczniowych wichurach i intensywnym deszczu zauważyłem, że od zachodu są miejsca (szczególnie w narożnikach), które zaciągnęły wodę. Nie chodzi o ścianę, tylko o samą powierzchnię płyty. Płyta na swojej powierzchni wyglada na szczelną. Latem woda potrafiła bardzo długo stać - nie wsiąkała w podłogę.

 

Na wiosnę będę robil drenaż wokół płyty - wcześniej to nie było zrobione (drenaż planowałem od początku). Po zasypaniu drenażu chciałbym porządnie zabezpieczyć wilgociowo płytę, na tyle na ile można. Jak to najlepiej zrobić? Czy tą folię mam wyciąć z burt i nałożyć na to jakąś inną hydroizolacje? Mój kierbud powiedział, że najlepiej tą folię załatać, ale co dalej? Nic nie wspominał, że będzie potrzeba zabezpieczenia tego jakąś chemią budowlaną.

Czym to najlepiej zrobić, tak abym miał spokój? Buduję na glinie - w badaniu geotechnicznym nazwane to zostało piaskami gliniastymi. Opaski przeciwwysadzinowej nie mam, nie było w projekcie, więc mam cały czas dostęp do burt, są tylko obsypane piaskiem z zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałbym, żeby hydroizolację wykonać tak jak w projekcie, bo folia nie jest hydroizolacją a jedynie warstwą separacyjną między np. XPS a betonem.

Ale projekt powinien zawierać opaskę przeciwwysadzinową przy płycie obowiązkowo, a skoro nie ma to ja bym chyba poszedł z tym projektem do dodatkowego sprawdzenia, czy nie ma więcej błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby dużo nie pisać - nie jestem zadowolony z projektu, bo dopiero na etapie budowy się okazało, że posiada on błędy, np. w wymiarowaniu (na przekroju pomieszczenia się sumują do 3 różnych wysokości).

 

W każdym razie - burty mam wykonane z EPS aqua, a pod samą płytą jest XPS. Z tego co widziałem filmy na YT z najróżniejszych blogów to te burty są bezpośrednio w ziemi, bo często ta folia z burt jest ucinana. Jak to powinno zostać wykonane poprawnie? Teraz burty mi wystają częściowo z ziemi, ale jak podniosę poziom to będą już przykryte a chciałbym mieć to zrobione raz a porządnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zwróciłem uwagi na opis projektu, bo na przekroju mam pokazane co innego:

 

 

izolacja przeciwwodna ścian fundamentowych w poziomie gruntu: - izolacja średnia(np. membrana kubełkowa) oraz 3x Dysperbit , a na to papa termozgrzewalna z izolacjątermiczną.Wszystkie izolacje należy robić na zakład oraz połączyć ze sobą (pionowa z poziomą)tak aby była ciągłość izolacji.

 

 

Papa na folię kubełkową?

 

Na przekroju wygląda to tak. Wychodzi na to, że teraz trzeba rozebrać burty, zgrzać papę i na nowo te burty ułożyć.

 

https://imgur.com/Mee3Z51

Edytowane przez Krukosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zwróciłem uwagi na opis projektu, bo na przekroju mam pokazane co innego:

 

izolacja przeciwwodna ścian fundamentowych w poziomie gruntu: - izolacja średnia
(np. membrana kubełkowa) oraz 3x Dysperbit , a na to papa termozgrzewalna z izolacją
termiczną.
Wszystkie izolacje należy robić na zakład oraz połączyć ze sobą (pionowa z poziomą)
tak aby była ciągłość izolacji.

 

Papa na folię kubełkową?

 

Na przekroju wygląda to tak. Wychodzi na to, że teraz trzeba rozebrać burty, zgrzać papę i na nowo te burty ułożyć.

 

 

Opis z projektu faktycznie mało opisowy. Do tego membrana kubełkowa nie jest izolacją, pełni rolę wyłącznie osłonową i/lub maty drenażowej.

Z przekroju tak to właśnie wychodzi, od strony wewnętrznej na płycie ma być izolacja (ale niesprecyzowana, podejrzewam, że architekt miał na myśli pewnie jakąś emulsję albo masę bitumiczną) a od zewnątrz papa.

Aczkolwiek grzanie papy na powierzchniach pionowych to średnio wygodne zajęcie i tym bardziej łatwo tam o błędy. Wbrew pozorom poprawne zgrzanie papy nie jest aż tak trywialne - trzeba uważać aby za bardzo nie przegrzać ani też niedogrzać papy. Łatwiej byłoby nanieść masę typu KMB - fakt, trochę dłużej zejdzie niż papę, ale odejdzie 3x dysperbit. Zamiast papy robiłbym tak: 1x grunt bitumiczny + 2x masa KMB (wg technologii producenta, m.in. nie czekać zbyt długo między obiema warstwami, zazwyczaj nie dłużej niż 24h). Styropian można przykleić tą samą masą KMB. Folią kubełkową przykryć styropian aby ochronić przed uszkodzeniem podczas zasypywania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem jeszcze z architektem (no czyli w moim przypadku osobą od której mam projekt, w papierach kto inny jest odpowiedzialny za konstrukcje).

Powiedział, że w ogóle jest zdziwiony o jakie burty mi chodzi w zapytaniu. Po prostu w zamyśle była to jakaś hybryda ław i płyty a mam wykonane tak jak płyta.

 

W każdym razie polecił, aby zrobić to papą termozgrzewalną, ale jest problem, bo trzeba uważać pokrywając styropian. Ponadto, na te burty musiałbym jeszcze dokleić dodatkowy styropian, bo inaczej cokół wyjdzie dziwnie. Burty mam 10cm, a ocieplenie domu będzie styropianem 20cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie polecił, aby zrobić to papą termozgrzewalną, ale jest problem, bo trzeba uważać pokrywając styropian. Ponadto, na te burty musiałbym jeszcze dokleić dodatkowy styropian, bo inaczej cokół wyjdzie dziwnie. Burty mam 10cm, a ocieplenie domu będzie styropianem 20cm.

 

Dlatego ze względu na bliskość styropianu lepiej wykonać hydroziloację masą typu KMB - bezpieczniej i pewniej bo izolacja bezspoinowa. Jeśli masz zamiar robić we własnym zakresie to masę można poprawnie nałożyć nawet w pojedynkę. Do papy przyda się pomocnik, najlepiej ktoś z doświadczeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Pod płytą chudziak, ubity piasek, XPS i folia (czyli standardowo). Niestety, folia wywinięta na burty z biegiem czasu się uszkodziła w wielu miejscach. Nie trudno jest, że coś spadnie z góry i uszkodzi."

Kolejność warstw bardzo niestandardowa.

Ta folia jest do obcięcia. Ona służyła tylko do zabezpieczenia styropianu podczas zacierania płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, jak sie zrobi cieplej to naloze mase kmb.

Do burt od plyty fundamentowej musialbym dokleić XPS zeby cokół wyglądał estatycznie - jakbym tego nie zrobil to pomiedzy nim a elewacja wyjdzie 10cm roznicy.

 

Czy zrobic tak, ze uciac ta folie i pomalować masą a dopiero przyklejać na to xps a nastepnie polozyc folie kubełkową? Xps w ziemi chyba moze byc bezposrednio i nic sie z nim nie stanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Zdecydowanie masa bitumiczna 2składnikowa (KMB) zamiast papy !

Utnij folię, nałóż masę, następnie przyklej XPS - możesz nawet kleić na masie KMB jeśli Ci zostanie.

Ewentualnie pianka niskoprężna, nigdy kleje cementowe jak do styropianu.

XPS może pozostać w ziemi, możesz go też osłonić folią kubełkową tylko układaj ją luźno i na bieżąco obsypuj. Nie przybijaj jej czasem gwoździami itp do xps bo już i takie pomysły widziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat znany i wałkowany przez wiele osób, ale pytanie nie jest aż tak banalne.

 

Pod płytą chudziak, ubity piasek, XPS i folia (czyli standardowo).

 

 

Chwilka - najpierw chudziak a potem na chudziak dałeś piach? Wydawało mi się, ze odwrotnie się robi (ale u mnie w projekcie nie ma chudziaka). To jak to ostatecznie powinno być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwilka - najpierw chudziak a potem na chudziak dałeś piach? Wydawało mi się, ze odwrotnie się robi (ale u mnie w projekcie nie ma chudziaka). To jak to ostatecznie powinno być?

 

To raczej pomyłka. Krukosz zapewne miał na myśli piach,chudziak, folia,xps.

 

Nie, napisałem dobrze. Beton mam 2 razy, bo wody gruntowe wysoko. Do wykopu prosto chudziak. Pod ławy fundamentowe też się czasem leje chudziaka, żeby beton konstrukcyjny nie mieszał się z piachem z dna wykopu.

 

Chudziak to jest nazwa chudego betonu, ale jednocześnie to też oznacza pierwszą warstwę podłogi, stąd możliwe zdziwienie.

 

Styropian aqua też wodę ciągnie, więc chciałbym to pomalować masą KMB, czyli odkopię całe burty i pomaluje masą, na to będzie doklejony XPS aby wyrównać cokół. Czy tą masą mam malować, żeby utworzyć równą powierzchnię a później na tą samą masę kleić XPS? Wydaje mi się, że to będzie najszczelniejsze.

 

Gdybym rok temu miał tą wiedzę zamiast ufać wykonawcom to od razu na burty poszedłby XPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, napisałem dobrze. Beton mam 2 razy, bo wody gruntowe wysoko. Do wykopu prosto chudziak. Pod ławy fundamentowe też się czasem leje chudziaka, żeby beton konstrukcyjny nie mieszał się z piachem z dna wykopu.

 

Chudziak to jest nazwa chudego betonu, ale jednocześnie to też oznacza pierwszą warstwę podłogi, stąd możliwe zdziwienie.

 

Styropian aqua też wodę ciągnie, więc chciałbym to pomalować masą KMB, czyli odkopię całe burty i pomaluje masą, na to będzie doklejony XPS aby wyrównać cokół. Czy tą masą mam malować, żeby utworzyć równą powierzchnię a później na tą samą masę kleić XPS? Wydaje mi się, że to będzie najszczelniejsze.

 

Gdybym rok temu miał tą wiedzę zamiast ufać wykonawcom to od razu na burty poszedłby XPS.

 

Wiem, że daje się chudziaka ale z tego c czytałem i widziałem zazwyczaj dają piach, chudziak, xps i na niego płytę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, napisałem dobrze. Beton mam 2 razy, bo wody gruntowe wysoko. Do wykopu prosto chudziak. Pod ławy fundamentowe też się czasem leje chudziaka, żeby beton konstrukcyjny nie mieszał się z piachem z dna wykopu.

 

Chudziak to jest nazwa chudego betonu, ale jednocześnie to też oznacza pierwszą warstwę podłogi, stąd możliwe zdziwienie.

 

Styropian aqua też wodę ciągnie, więc chciałbym to pomalować masą KMB, czyli odkopię całe burty i pomaluje masą, na to będzie doklejony XPS aby wyrównać cokół. Czy tą masą mam malować, żeby utworzyć równą powierzchnię a później na tą samą masę kleić XPS? Wydaje mi się, że to będzie najszczelniejsze.

 

Gdybym rok temu miał tą wiedzę zamiast ufać wykonawcom to od razu na burty poszedłby XPS.

 

Masą KMB nie da się pomalować ze względu na jej konsystencję. Musisz nakładać z pacy, może być grzebień jak do płytek np 6 mm i wygładzenie na równo. Masą kmb możesz również kleić xps

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...