Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dodatkowa impregnacja więźby dachowej przed ociepleniem


raf1002

Recommended Posts

Witam, dom nowy ukończony w 2021 roku. Poddasze nieużytkowe. Fotka w załączeniu.

Strop: folia, styropian, wylewka.

Dach: deskowanie, membrana, łaty, kontrłaty, dachówka ceramiczna.

PB080051-small.jpg

Przed ociepleniem wełną mineralną chciałbym wykonać dodatkowe zabezpieczenie więźby i desekowania od wenątrz.

Dlaczego: mieszkam w lesie (zabezpieczenie przed ogniem) oraz zabezpieczenie przed robakami (kolega walczy własnie ze spuszczelem pospolitym).

 

Znalazłem taki preparatat Firestop 4w1 (zabezpieczenie przed ogniem, robakami, pleśnią i grzybami):

https://sklep-ppoz.pl/pl/p/Impregnat-PPOZ-do-drewna%2C-koncentrat-FIRESTOP-20kg/2755

 

Dwa pytania:

1. Impregnacja musi być wykonana poprzez czterokrotne malowanie - czy to nie obniży zbytnio wytrzymałości drewna? Dach jest bardzo ciężki, a to w końcu spore nasączenie materiału. Nie chce poprostu zepsuć więźby.

2. Może ktoś zna i poleci inny lepszy impregnat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Możesz malować, nie obciąży to dachu, od momentu wykonania dachu większy ciężar w postaci parującej wody uciekł niż teraz dostarczysz, impregnat ten nie obniży wytrzymałości drewna. I koniec dobrych informacji, ponieważ taka impregnacja w tym przypadku nie może być dobrze zrobiona ponieważ masz dostęp tylko do widocznej strony drewna, czyli np 3 stron krokwi czy 1 strony desek a impregnat ten działa powierzchniowo w przypadku ognia jak i robactwa, zobacz że np. W miejscu zacięć ciesielskich nie widać by ktoś po przecięciu piła czymś to mazną, i teraz tego już nie poprawisz, robak jak będzie chciał będzie buszować w belce która będzie pomalowana impregnatem bo on działa mocno powierzchniowo.

Dla swojego świętego spokoju maluj.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpoiwedź, tak wiem że to nie będzie pełne zabezpiecznie,a le chce zrobic cokolwiek. Więźba była impregnowana w tartaku, a deski są poszalunkowe i impregnowałem je sam pędzlem dwa razy, więc jakaś tam ochrona już jest.

 

Mam jeszcze jedno pytanie w temacie prawidłowej wentylacji tego dachu - powierzchnia tego strychu to 120m2, są dwa kominki wentylacyjne, ale podłączone do kanalizacji. Teraz wentylacja jest zapewniona przez membrane na deskowaniu oraz kraki wentylacyjne w podbitce, ale docelowo jak położe wełne między krokwie i zakleje folią to wentylacji nie będzie. Czy dobrze sobie myslę, że przed położeniem wełny trzeba by zainstalować chociaż jeden kominek wentylacyjny, albo i dwa (wlot i wylot powietrza)?

Edytowane przez raf1002
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Teraz wentylacja jest zapewniona przez membrane na deskowaniu oraz kraki wentylacyjne w podbitce, ale docelowo jak położe wełne między krokwie i zakleje folią to wentylacji nie będzie. ..?

Po pierwsze po co dodatkowa impregnacja? Ta co jest przed owadami i grzybami zabezpieczy o ile nie była to woda z barwnikiem. Deski poszalunkowe są skutecznie izolowane mleczkiem cementowym.

Po drugie tak jak wspomniał "sadowiak" nie ma dostępu do wszystkich powierzchni.

Po trzecie jak impregnat dostanie się do folii i na niej wykrystalizuje może powodować przecieki.

Po czwarte jakie to zabezpieczenie przed ogniem i skąd ten ogień? Nie życzę nikomu sprawdzać jak to zadziała w razie pożaru. Te zabezpieczenia maja na celu opóźnić rozprzestrzenianie się ognia dając domownikom szansę ucieczki. Takim dobrym zabezpieczeniem jest płyta gipsowa. Reasumując dodatkowa impregnacja nie ma sensu.

Po piąte folia na deskowaniu i kratki w podbitce nie gwarantują poprawnego funkcjonowania wentylacji!

Warunkiem poprawnie działającej wentylacji są: otwór wlotowy (minimum 200 cm2 na 1 mb okapu), drożna szczelina wentylacyjna o takim samym przekroju i otwór wylotowy (minimum 50 cm2 na 1 mb kalenicy). W przypadku zawilgocenia desek nastąpi ich szczelne zaciśnięcie i przepływ pary wodnej będzie znacząco ograniczony co będzie skutkować pogłębianiem się problemu czyli coraz większym zawilgoceniem. Czy zatem została wykonana szczelina wentylacyjna w kalenicy? Nie masz wykonanych wylotów w polach dochodzących do naroża. Nie masz wykonanych wlotów w polach wychodzących z kosza. W takim stanie dach nie nadaje się do montażu izolacji cieplnej. Montaż folii paroizolacyjnej nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie wentylacji dachu. Ta folia jak sama nazwa wskazuje ma w znacznym stopniu ograniczyć dostęp pary wodnej do warstwy izolacji cieplnej. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za obszerną odpowiedź, widze że dobrze trafiłem.

Tak jak pisałem deski poszalunkowe malowałem sam i wiem czym, natomiast nie wiem czym była impregnowana więźba i czy w ogóle, dlatego postanowiłem zrobic "cokolwiek" przed założeniem wełny, zakładając że to nie zaszkodzi a może dodatkowo jakoś tam zabezpieczy. Ale rozumiem, że to nie ma sensu.

Natomiast jeśli chodzi o wentylacje dachu to tak - mam otwory w kalenicy (wylot) i kratki wentylacyjne w podbitce (wlot), więc wentylacja w połaci jest.

Natomiast mi chodzi o wentylacje samego poddasza, która teraz z uwagi na brak zabudowy jest, natomiast jeśli "odetnę" poddasze poprzez jego ocieplenie i zabudowę, to wentylacji już nie będzie, dlatego pomyślałem o zrobieniu najpierw dodatkowych kominków wentylacyjnych.

"Folia na deskowaniu" - to oczywiście membrana paroprzepuszczalna?

 

Mam jeszcze prośbe o wyjaśnienie tego: "Nie masz wykonanych wylotów w polach dochodzących do naroża. Nie masz wykonanych wlotów w polach wychodzących z kosza." - co są za wloty? Czy to oznacza, że same kominki wentylacyjne nie wystarczą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro cały dach ma być izolowany cieplnie to poddasze powinno być ogrzewane. Poprawna wentylacja grawitacyjna takich pomieszczeń wymaga odpowiedniej długości kanałów wentylacyjnych. Tu takiej długości nie będzie. Typowe kominki wentylacyjne nie są izolowane cieplnie. Zastosowanie ich do wentylacji pomieszczeń ogrzewanych może skutkować kondensacją pary wodnej na ściankach kominka i spływanie kondensatu do kratki wlotowej w pomieszczeniu wentylowanym.

Przechodząc do drugiej kwestii to aby powierzchnia pola pomiędzy krokwiami była skutecznie wentylowana musi mieć zapewniony wlot powietrza, drożną szczelinę wentylacyjną i wylot powietrza. W narożach pola pomiędzy krokwiami nie mają wylotów natomiast w polach wychodzących z kosza nie ma wlotów. W obu tych przypadkach przed zamontowanie izolacji cieplnej należy takie otwory wykonać. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poddasze nie będzie ogrzewane, to będzie troche lepiej wykończony strych na graty. Ale po prostu w zimie zamiast -10 chciałbym tam mieć +5.

Dach mam pokryty taką membraną jak na fotce. Na niej łaty, kontrłaty i dachówka ceramiczna. Pod nią deskowanie i tutaj teraz zrobię szczeline wentylacyjną 2-3cm, pod nią wełna jedna warstwa między krokwie, folia paroizolacyjna i zabudowa. U góry w kalenicy mam nacięcia, a na dole w podbitce kratki wentylacyjne co 3 metry, powietrze z tych kratek bedzie szło przez tę szczeline wentylacyjną do kalenicy, czyli ta szczelina wentylacyja między wełną a deskowaniem załatwi sprawe wentylacji samej połaci dachu i wełny,tak?

 

A mnie chodzi bardziej o wentylacje wnętrza samego poddasza, jak juz ułoże wełne i zabuduje, czyli jakby poddasze zrobi się szczelne. Czy w tym wypadku wystarczą zwykłe kominki?

membrana.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy zadbać aby izolacja cieplna ścian zewnętrznych nie stykała się z deskami. Jak chcesz uzyskać na tym strychu dodatnią temperaturę zimą? Jaka będzie grubość izolacji cieplnej stropu? Jak wysokie są krokwie i jak gruba będzie izolacja cieplna pomiędzy krokwiami? Zastosowanie kominków wentylacyjnych jest dobrym pomysłem ale żeby ta wentylacja grawitacyjna działała to żeby coś wyleciało to coś musi wlecieć. A skoro tak to będzie wlatywać zimne powietrze wypychając to cieplejsze. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy zadbać aby izolacja cieplna ścian zewnętrznych nie stykała się z deskami.

Nie styka się, jest to też wełna mineralna.

 

 

Jak chcesz uzyskać na tym strychu dodatnią temperaturę zimą?

Faktycznie może przesadziłem, ale chodzi o to aby było cieplej niż na zewnątrz.

 

 

Jaka będzie grubość izolacji cieplnej stropu?

Jest już ocieplony styropianem (18cm) + dodakowo ocieplone wieńce styropianem 10cm w pionie (widać na fotce).

 

 

Jak wysokie są krokwie i jak gruba będzie izolacja cieplna pomiędzy krokwiami?

Krokwie 20-22cm, więc planuje szczeline wentylacyjną 2-3cm i wełnę 18cm jedna warstwa miedzy krokwie.

 

 

Wiem, ze niektórzy uważają że jeśli strop jest już ocieplony, to nie warto ocieplać dachu na poddaszu nieużytkowym, ale ja często jednak tam wchodzę i w zimie po prostu chciałbym to robić bez czapki :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowa grubość wełny to 15cm. Ta wełna pomiędzy krokwiami da komfort latem. Zimą niewiele pomoże szczególnie jak będą kominki wentylacyjne. Aktualnie ściany zewnętrzne ociepla się styropianem grubości 20 cm. Radzę dołożyć na stropie jeszcze 8 cm. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie może być "na początek", bo jak później ocieple i zabuduje poddasze to kolejnych kominków już nie da rady wstawić.

 

Mam jeszcze taki pomysł, aby podczas układania wełny między krokwiami wstawić tam w tę wełne w 2-3 miejscach zwykłą rure pcv o długości 20cm zakończoną siatką/kratką z dwóch stron, czyli jakby "podłączyć się" do szczeliny wentylacyjnej między wełną a deskowaniem. Wtedy byłby to jakby wlot powietrza na poddasze a wylot w kominkach wentylacyjnych. Czy to dobry pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostało mi z budowy dużo styropianu 5cm, więc pomyślałem o takiej strukturze idąc od góry:

- dachówka ceramiczna

- łaty, kontrłaty

- membrana Delta-Bituxx Plus

- deskowanie

- wełna 18cm 0.33 między krokwie

- styropian 5cm 0.36 pod korkwie (kołkowanie do krokwi, uszczelnianie pianką)

- klej + siatka + klej

- farba

 

Wiem, nie ma folii paroizolacyjnej, ale pomyślałem że na poddaszu nieużytkowym i nieogrzewanym wystarczy szczelnie ułożony styropian i zaciąggnięcie go jakimś klejem, który nie przepuszcza powietrza i pary wodnej. Więc po takiej zabudowie raczej już nic tam nie zainstaluje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiędzy wełną a deskami poszycia musi być szczelina wentylacyjna. Styropian stanowi barierę dla pary wodnej ale pianka uszczelniająca połączenia już nie. Klej też nie jest barierą dla pary wodnej. Sam pomysł takiego wykonania jest OK. Natomiast styropian będzie łączony i mocowany tylko na krokwiach. Nie będzie możliwy montaż z przesunięciem na tzw. mijankę. Więźba pracuje więc z pewnością powstaną pęknięcia na łączeniach. Radziłbym do spodu krokwi przymocować płyty OSB lub deski ażurowo i dopiero do nich mocować styropian. Płyty OSB byłyby dodatkową barierą dla pary wodnej. Przed malowaniem warstwę kleju radziłbym zagruntować. Pozdrawiam.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za porady!

 

Pomiędzy wełną a deskami poszycia musi być szczelina wentylacyjna.

I będzie, pisałem wcześniej że krokwie mają wysokość 20-22cm, więc wełna 18cm będzie kładziona między krokwie. Szczeline mam zamiar zrobic za pomocą listewek z pociętych desek albo wyciętych ze styropianu.

 

 

Klej też nie jest barierą dla pary wodnej.

Czyli nie ma na rynku żadnego kleju, który nie przepuszczałby pary wodnej?

 

 

Więźba pracuje więc z pewnością powstaną pęknięcia na łączeniach. Radziłbym do spodu krokwi przymocować płyty OSB lub deski ażurowo i dopiero do nich mocować styropian. Płyty OSB byłyby dodatkową barierą dla pary wodnej.

Racja, nie pomyślałem o tych możliwych pęknięciach. Jednak ma to być strych nieużytkowy bez luksusów, więc przy takiej powierzchni do zabudowy (około 150m2) koszty płyty OSB będa kosmiczne przy dzisiejszych cenach, dlatego chciałem wykorzystać ten pozostały z budowy styropian. Na tym strychu nie będzie łazienek, wody, nic nie będę suszył, tylko graciarnia, ...więc może nie bedzie aż tak dużego problemu z przenikaniem pary wodnej do wełny, jesli zastosuje sam styropian?

 

 

Przed malowaniem warstwę kleju radziłbym zagruntować. Pozdrawiam.

Tak zrobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...