Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pomoc w ustawieniu kotła Stalmark


Robert14-83

Recommended Posts

Witam

Od niedawna posiadam kocioł pelletowy Stalmark 14kw + bufor ciepła 500l. Czy możecie doradzić jak teraz ustawić kocioł oraz bufor? Chodzi o temperaturę na kotle, buforze oraz zaworze mieszającym.

Dom 140mkw, średniocieplony styropianem 10cm, grzejniki nowe panelowe. Ogrzewane dwie kondygnacje(parter oraz piętro), drugie piętro i poddasze nieogrzewane, poddasze nieocieplone.

Instalator zostawił takie ustawienia: kocioł zadana 60*, bufor zadana 50*, zawór 45*.

Moje pytanie czy nie lepiej podnieść temperaturę zadaną na kotle do 70-75* tak aby bufor też mocniej się nagrzał np do tych 70*? Zawór zostawiłbym na 45 tak aby w domu temperatura w dzień oscylowała w granicach 20,5-21* a w nocy 19*.

Co będzie bardziej ekonomiczne?

Dzięki za zainteresowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Co będzie bardziej ekonomiczne?

To co mogło być ekonomiczne zostało celowo olane przez instalatora który do kotła pelletowego dołożył bufor.

Ekonomicznie to by było w Twoim przypadku gdybyś założył do kotła zawór antykondensacyjny z pompą a na grzejniki założył głowice termostatyczne. Panel pokojowy ustawił w wzorcowym dla Ciebie miejscu który dawał by sygnał do kotła kiedy dogrzać dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co mogło być ekonomiczne zostało celowo olane przez instalatora który do kotła pelletowego dołożył bufor. Ekonomicznie to by było w Twoim przypadku gdybyś założył do kotła zawór antykondensacyjny z pompą a na grzejniki założył głowice termostatyczne. Panel pokojowy ustawił w wzorcowym dla Ciebie miejscu który dawał by sygnał do kotła kiedy dogrzać dom.
Ostatnimi czasy dotarły do mnie informacje dziwne acz może mi zostało udowodnione to o czym od dawna wiedziałem i nie mogłem się z tym pogodzić – więc bez owijania w bawełnę – kiedy przeszedłeś na ciemną stronę mocy.

W pierwotnym zamyśle tak do Ciebie napisać chciałem : „Z Ciebie to jednak rabtus jest – jeszcze nie wiesz co i jak a już byś zmiany wprowadzał – spoko – jak się okaże, że tak trza – będziem ważyć i to.” ale jak widzisz zmieniłem zdanie – o przyczynie kiedyś może!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Od niedawna posiadam kocioł pelletowy Stalmark 14kw + bufor ciepła 500l. Czy możecie doradzić jak teraz ustawić kocioł oraz bufor? Chodzi o temperaturę na kotle, buforze oraz zaworze mieszającym.

Dom 140mkw, średniocieplony styropianem 10cm, grzejniki nowe panelowe. Ogrzewane dwie kondygnacje(parter oraz piętro), drugie piętro i poddasze nieogrzewane, poddasze nieocieplone.

Instalator zostawił takie ustawienia: kocioł zadana 60*, bufor zadana 50*, zawór 45*.

Moje pytanie czy nie lepiej podnieść temperaturę zadaną na kotle do 70-75* tak aby bufor też mocniej się nagrzał np do tych 70*? Zawór zostawiłbym na 45 tak aby w domu temperatura w dzień oscylowała w granicach 20,5-21* a w nocy 19*.

Co będzie bardziej ekonomiczne?

Dzięki za zainteresowanie.

 

Na grzejnikach są termostaty. Czytając opinie tutaj na forum byłem przekonany że bufor będzie dobrym pomysłem. Panel pokojowy ustawiony na dzień 21*, noc 19*.

A na tej instalacji która powstała która opcja będzie lepsza?

Jak raz mam coś w tym temacie dla Ciebie : Piec na paliwo stałe + ogrzewanie podlogowe - duże straty ciepła? https://forum.muratordom.pl/showthread.php?375606-Piec-na-paliwo-sta%C5%82e-ogrzewanie-podlogowe-du%C5%BCe-straty-ciep%C5%82a oraz przejście z tematu tego do tego : Nowy kocioł 30kw na 15kw zmiana https://forum.muratordom.pl/showthread.php?375567-Nowy-kocio%C5%82-30kw-na-15kw-zmiana – poczytaj i uwagami na ten temat się podziel, bo jakoś nie tak mi z tym co napisałeś o tym – kocioł 14 kW (załaduj info o nim i jakieś foty do tego – ja latać za tym nie będę) – pow. 140 m2 – ocieplenie trudne do oceny (podaj zapotrzebowanie na ciepło – od 2015 r. na FM-ie jesteś więc powinieneś wiedzieć czym się posłużyć i w jaki sposób to przekazać – dość się na wklejałem ciepła właściwego z Czyste Ogrzewanie a jeszcze w necie są dostępne kalkulatory za pomocą których można to precyzyjniej określić tylko w tym przypadku : na cholerę/ pc co?)

 

Masz bufor i tu w słowie wstępnym bez znaczenia jest ocieplenie budynku i takie tam ale jak dojdziemy do zużycia paliwa, to będzie to potrzebne!

 

Coś o instalacji więcej napisz, bo bufor i panel pokojowy – o głowicach termostatycznych piszesz na grzejnikach, to jak ten panel u Ciebie temperaturą na grzejniki steruje, że masz tryb dzienny i nocny? Jeszcze coś o kominie by się przydało jeśli ten temat się rozwinie.

 

Z buforem i kotłem pelletowym, to tak być miało i między innymi i na FM-ie jak nadmieniłeś tak się stało – najpierw takie mądre miały być z tą i tak rozległą modulacją mocy miały mieć - gdzie na każdym zakresie miały mieć modulację prawie jak kotły gazowe ale w przypadku tak jednych i drugich czegoś takiego nie ma i pelletowcon nie pomogły w tym zapalarki nawet – w obecny czas dlatego jedynym ratunkiem dla nich są bufory – zwłaszcza w sytuacji takie jak zostały przewymiarowane.

 

Bufor masz i szkoda gadać już o tym więcej – jedna kwestia z jaką tu do czynienia w chwili obecnej mamy, to to jak z paliwa wyorać tyle ile się da.

Owsem jarałeś lub jarasz – ten pellet na którym on teraz idzie z czego jest – nie spieka się, palnika nie szlakuje – to jest naszych rozważań temat drugi – DTR-ę tego kotła znasz – patrzysz do niej co – bo tu iść na nią będzie trza ale bez przesady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co mogło być ekonomiczne zostało celowo olane przez instalatora który do kotła pelletowego dołożył bufor.

Ekonomicznie to by było w Twoim przypadku gdybyś założył do kotła zawór antykondensacyjny z pompą a na grzejniki założył głowice termostatyczne. Panel pokojowy ustawił w wzorcowym dla Ciebie miejscu który dawał by sygnał do kotła kiedy dogrzać dom.

Rozwiń to w punktach patrząc na to co napisał bacząc przy tym co mu odpisałem!!!

1.) To co mogło być ekonomiczne zostało celowo olane przez instalatora który do kotła pelletowego dołożył bufor. - Bo …?

2.) Ekonomicznie to by było w Twoim przypadku gdybyś założył do kotła zawór antykondensacyjny z pompą a na grzejniki założył głowice termostatyczne. - Bo …?

3.) Panel pokojowy ustawił w wzorcowym dla Ciebie miejscu który dawał by sygnał do kotła kiedy dogrzać dom. - Bo …?

 

Na głowicach tremostatycznych już się przejechałeś – pokaż jak pójdzie Ci z resztą dalej!!!

 

Masz uwagi jakieś do tego co mu napisałem – nie peniaj ładuj – co najwyżej pogadamy se oba!!!

 

Pelletowcy jak widzisz zioma oleli – to kto ma mu pomóc jak nie my – co!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na grzejnikach są termostaty #3.

Czytałem i odpisałem. Dla wielu ludzi głowice na grzejnikach to coś z cyferkami.

Tym bardziej nie rozumiem intencji instalatora i ten wpis:

Instalator zostawił takie ustawienia: kocioł zadana 60*, bufor zadana 50*, zawór 45*.

Jeśli jest bufor i głowice to po co ograniczać temp. i dopływ.

Edytowane przez DUNIA.MD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kocioł 14 kW (załaduj info o nim i jakieś foty do tego – ja latać za tym nie będę) – pow. 140 m2

https://stalmark.pl/wp-content/uploads/2022/05/DTR_EKO_SILVER_II_ver05.pdf

 

ocieplenie trudne do oceny (podaj zapotrzebowanie na ciepło

https://cieplo.app/wynik/19rly

 

jak ten panel u Ciebie temperaturą na grzejniki steruje, że masz tryb dzienny i nocny?

tryb dzienny w godz 8.00-21.00 - 21*

tryb nocny 21.00 - 8.00 19*

 

Jeszcze coś o kominie by się przydało jeśli ten temat się rozwinie.

komin został wyfrezowany oraz włożony wkład stali kwaso-żaroodpornej (stal 1.4404 gr 1 mm)IMG_2898.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz Twoim żródłem ogrzewania jest bufor współpracujący z zaworem 4-D i siłownikiem, który powinien być ustawiany automatycznie wedłóg wskazań panelu pokojowego.

 

tak się dzieje - zawór puszcza na grzejniki i dogrzewa pokoje do zadanej temperatury 21* a potem grzejniki się wychładzają(teściowie tego nie rozumieją dlaczego grzejniki nie są non stop gorące) tylko jak ustawić kocioł i bufor aby ekonomicznie zużywało peletu... ale to chyba indywidualna sprawa każdego domu, metodą prób i błędów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teściowie tego nie rozumieją dlaczego grzejniki nie są non stop gorące

Znam ten temat, przechodziłem to samo kilka lat temu.

Instalator zostawił takie ustawienia: kocioł zadana 60*, bufor zadana 50*, zawór 45*.

Na pewno musisz podnieść temp. na kotle i buforze do min. 65'C. Największy wpływ na ekonomię spalania ma ochrona powrotu kotła więc pokaż lub napisz coś o tym.

Edytowane przez DUNIA.MD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oojjj coś widzę, że nie zajrzałeś dobrze do tego #5 a już na pewno nie znalazłeś w tym idei która tam forsowana była, bo tam jak i tu @Dunia dobrze w pewnym momencie zaczął ale czemu się z tego wycofał ? - czyżby ciemna strona mocy się obudziła ?

 

Masz bufor, który jest Twoim źródłem ciepła i dzięki niemu możesz dowolnie tym ciepłem rozporządzać a u Ciebie przy głowicach termostatycznych na grzejnikach (w każdym pomieszczeniu grzejnik z głowicą) i panelem pokojowym jest tak, że fabryka jedź – fabryka stój oraz w nocy tak samo z różnicą, że 21.00 – 8.00 / 19*C – dlatego Cię pytałem o to – nie że w godzinach tylko jak to u Ciebie działa.

 

To powinno chodzić jak ogrzewanie elektryczne, precyzyjnie z drobnymi wahnięciami w temperaturze zadanej – wahnięciami, bo bezwładność układu grzewczego, bezwładność głowic termostatycznych, bezwładność panelu pokojowego, zyski ciepła słoneczne i zyski ciepła bytowe (każda osoba ciepło emituje jak i każde urządzenie np. żelazko w czasie prasowania) a tu wychodzi, że mamy z czymś w rodzaju tłustej nieruchawej krowy dokładnie tak jak jest w przypadku ogrzewania podłogowego – różnice w stabilności temperatury zadanej muszą być znaczne.

 

DTR-ę przejrzałem – temperatury spalin w niej nie znalazłem jak i nic na temat parametrów pracy palnika.

 

Tu ma nie być, że będziemy szukać metodą prób i błędów do usranej śmierci, bo warunki za oknem są zmienne i z godziny na godzinę zmienić się mogą a do tego zyski ciepła – schema jest prosta – bufor jest źródłem ciepła - @Robert14-83 jak sobie tym ciepłem rozporządzać będziesz – nie monia bronia.

W DTR-ce na schemat instalacji patrzyłem jak i dokładnie na wklejone zdjęcie – do tego opis Twój działania tego – wszystko razem czarna magia dla mnie.

 

Jak zacząłem i skupmy się na tym – kocioł/paliwo/ładowanie bufora – dla mnie se pisać w DTR-ce mogą, że w granicach 30% i mocy nominalnej kocioł zasadniczo ma taką samą sprawność – tylko, że Ty ani ich paliwa nie masz ani wiesz jak to faktycznie z tym było dlatego odkryć to musisz – tak dla paliwa jak i pracy kotła w układzie z buforem a nie że na pałę będziesz to tu to tam se coś zmieniał.

 

Miałeś napisać co sądzisz na temat tego co wyczytałeś w linkach #5 a może się z tym nie zgadzasz, że sprawności kotła w pierwszej kolejności zależy od tego jak to paliwo zostało spalone – tak dla przykładu podaję – kaloryczność paliwa znasz i wiesz ile go na godzinę schodzi – kWh z tego policzyć łatwo – znasz zapotrzebowanie budynku na ciepło (w necie są i inne bardziej precyzyjne kalkulatory do liczenia OZC) – wiesz ile kWh budynek potrzebuje by pokryć straty przy temperaturze zadanej powiedzmy w czasie doby – jeśli prawa strona nie przystaję do lewej gdzie obie strony powinny być zgodne, to świadczy o tym, że nie spalone paliwo jest wywalane przez komin i z popiołem.

 

Tak że tak – poczytaj najpierw i swoją opinię wyraź, bo ja zaś o tym samym tu nie będę pisał – dość tam się o tym napisałem - też do tego i o tym coś napisz - bym wiedział co z tego dotarło do Ciebie.

Edit.

Jeszcze coś o CWU napisz co z tym i skąd to jest brane, bo to też żre paliwo a w obecny czas i w zależności od preferencji może więcej paliwa żreć niż ogrzewanie!

Edytowane przez samsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo tam jak i tu @Dunia dobrze w pewnym momencie zaczął ale czemu się z tego wycofał ? - czyżby ciemna strona mocy się obudziła ?

Co Ty z tą ciemną stroną - o który moment Ci chodzi?.

Masz bufor, który jest Twoim źródłem ciepła i dzięki niemu możesz dowolnie tym ciepłem rozporządzać a u Ciebie przy głowicach termostatycznych na grzejnikach (w każdym pomieszczeniu grzejnik z głowicą) i panelem pokojowym jest tak, że fabryka jedź – fabryka stój

Właśnie o tym pisałem na początku. Brakuje tam tylko promiennika ciepła sterowanego mechanicznym miarkownikiem ciągu. Taki układ ma sens tylko z elektronicznymi głowicami termostatycznymi współpracującymi z kompatybilnym panelem pokojowym (https://archiwum.allegro.pl/oferta/tech-glowica-elektroniczna-stt-868-panel-st-8s-i7628717468.html). Jedyne wyjście to ustawić panel w najchłodniejszym miejscu i ustalić temperatury dogrzewania.

Edytowane przez DUNIA.MD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panel ustawiony jest w najchłodniejszym miejscu na piętrze. CWU - powietrzna pompa ciepła, w letnie dni pracuje samodzielnie, w zimowe dni wodę ogrzewa kocioł bo zbiornik pompy jest z nim spięty. Pellet z certyfikatem zakupiłem od lokalnego producenta. Pellet spala się poprawnie, żadnych spieków, niedopaleń - tylko pyłek. Przy obecnych temperaturach kocioł odpala się dwa razy na dobę - około godz 8.00(na około 1h) kiedy zmienia się temperatura zadana na panelu z 19* na 21* oraz po południu kiedy temperatura na kotle/buforze spadnie poniżej zadanej...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...