Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mitsubishi SUZ-SWM60VA z Hydroboxem - konfiguracja


mickry

Recommended Posts

Witam. Potrzebuje pomocy kogoś doświadczonego i zaznajomionego z instalacją, konfiguracją i sterowanie PC Mitsubishi SUZ-SWM60VA - EHSD-VM6D.

Sprawa wygląda następująco: ze względu na to że po instalacji która przeprowadził mi znajomy instalator, instaluje głównie pompy Panasonica, Nibe itp z Mitsubishi ma znikome doswiadczenie, nie mam wszystkiego ustawionego raczej do końca poprawnie. Pompkę, zawor 3 drożny itp wszystko podpięte pod hydroboxa. Kwestia jest taka że podczas montażu zbiornika cwu i bufora okazało się że i jeden i drugi jest uszkodzony. Cieknie z nich woda, idą na gwarancje. Decyzja była taka że uruchamiamy beż zbiornika i bufora, podłogówka spięta na krótko mijając bufor do czasu wymiany. W podłogówce mam ok 150l wody. Potrzebuję pomocy na tą chwilę jakie ustawienia zaakceptować pompie żeby mogła pracować prawidlowo. Po montażu zbiornika i bufora, zaproszę na porządne ustawienie wszystkiego na gotowo kogoś kto specjalizuje się w Mitsubishi. Dlaczego nie poczekałem? Bo czekałem na bufor i zbiornik kupę czasu, bo chciałem mieć juz na gotowo zeby wygrzac wkoncu wylewki i iść dalej. A i tak wyszło jak wyszło. Czy ktoś jest w stanie mi pomóc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia jest taka że podczas montażu zbiornika cwu i bufora okazało się że i jeden i drugi jest uszkodzony. Cieknie z nich woda, idą na gwarancje. Decyzja była taka że uruchamiamy beż zbiornika i bufora, podłogówka spięta na krótko mijając bufor do czasu wymiany. W podłogówce mam ok 150l wody. Potrzebuję pomocy na tą chwilę jakie ustawienia zaakceptować pompie żeby mogła pracować prawidlowo.

1/ Przy podłogówce bufor/sprzęgło nie jest konieczne ;

- warto go użyć na powrocie w szeregu - celem poprawy defrostu

 

damik1 ; https://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page864

2/ Na buforze/sprzęgle traciłem ok; 3 stopni ;

- obecnie to co wychodzi z pompy mam na zasilaniu podłogówek,

- i nie ma potrzeby " podbijać " temperatury na PC,

- nie ma mielenia wody pomiędzy PC a buforem,

- brak zużycie energii przez dodatkową pompkę obiegową,

- brak czujnika temperatury za buforem,

- nie tracisz na copie,

 

3/ Czuje się oszukany przez instalatora pompy, który wcisnął mi ten bufor

 

4/ Ustaw krzywą grzewczą na początek ;

+15/28 : -15/ 40

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
1/ Przy podłogówce bufor/sprzęgło nie jest konieczne ;

- warto go użyć na powrocie w szeregu - celem poprawy defrostu

 

damik1 ; https://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page864

2/ Na buforze/sprzęgle traciłem ok; 3 stopni ;

- obecnie to co wychodzi z pompy mam na zasilaniu podłogówek,

- i nie ma potrzeby " podbijać " temperatury na PC,

- nie ma mielenia wody pomiędzy PC a buforem,

- brak zużycie energii przez dodatkową pompkę obiegową,

- brak czujnika temperatury za buforem,

- nie tracisz na copie,

 

3/ Czuje się oszukany przez instalatora pompy, który wcisnął mi ten bufor

 

4/ Ustaw krzywą grzewczą na początek ;

+15/28 : -15/ 40

 

Schemat hydrauliczny dostarczony przez Mitsubishi przewiduje bufor, i im ufam bardziej aniżeli magikom z forum;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nawet tego nie przeczytałeś...

 

A co do ustawień , to skoro im ufasz bardziej , to po co się na forum pytasz , czy ktoś ci pomoże ?

 

Czytałem czytałem, nawet czytałem wątki z innych linków, bardziej chodziło mi o to że zalecają bufor ze względu na żywotność urządzenia. Najgorsze jest to że co użytkownik, instalator, serwisant to inna teoria.. A pytam ponieważ chce poznać Wasze zdanie wynikające z doświadczeń w tym kierunku, Mitsubishi daje schematy które są powielane i one nie koniecznie mogą być dla danego przypadku poprawne... Na początku miałem instalacje bez bufora bo bufor nie zdążył dojechać i było zrobione obejście na "krótko" no i pracowało, ale niestety był to zbyt krótki okres czasu żeby zobaczyć jak to chodzi itp, pozatym temperatury jeszcze nie są za niskie. Pracowało wygrzewanie wylewek, tam temperatura miała zaczynać od 30st na wejściu i kończyć 45st. Wtedy pompa chodziła non stop, nie robiła przerw i to mnie trochę zastanawiało. Jeżeli okaże się że bufor faktycznie jest zbędny i sytuacja bedzie podobna jak tu to go po prostu sprzedam i tyle, tylko muszę to trochę potestować. Z tego co rozmawiałem z projektantem podłogówki to powiedział ze mega ważne są przepływy między Hydroboxem a buforem, i buforem a podłogówką. Że ustawienie tego poprawie powinno minimalizować spadek temperatury między buforem a zasilaniem. Pytania:

1. Z jaką częstotliwością powinna pracować pompa i ile h dziennie, bo u mnie z tego co zauważyłem odpala się np. o którejś godzinie w nocy i chodzi tak kilka godzin po czym gaśnie i tak cały dzień raczej nie pracuje. Jest ustawiona na autoadaptacji. Czytałem że powinna się włączać kilka razy dziennie a nawet w ciągu godziny, znowu przeczy to teori pracy dłuższej bez dużej ilości włączeń ze względu na pobór prądu na rozruchach.

2. Wg Mitsubishi zalecają bufora jako sprzęgło właśnie z tego względu, zeby jednostka często się nie uruchamiała na krótko tylko pracowała dłużej przez dłuższy czas.

3. Wg projektu podłogówki temp. na zasilaniu dla 20st w domu powinna byc 32 stopnie. I teraz pytanie jakie powinny być wartości min - max na zasilaniu, jest tam taka opcja do ustawienia. Czy 32st to powinna byc minimalna temperatura?

4. Od jednostki zewnętrznej do wewnętrznej przewód 1/2 wodny jak sprawdzałem jest mocno gorący, natomiast wyjście z zewnętrznej na instalacje (podłogówkę) w domu jest już w sporo niższej temperaturze, czy tak powinno być?

Edytowane przez mickry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bufor zawsze będzie oznaczał niższą sprawność bo woda zasilająca podmiesza się z zasilaniem. Dodatkowo zawsze będą jakieś straty na samym buforze jako takim.

 

Bufory stosuje się przy grzejnikach bo tam jest mało wody w układzie. W Twoim przypadku buforem jest ogromna ilość betonu w podłodze. A wody w rurkach też masz dostatek.

 

Trzeci przypadek bufora to maskowanie nieudolnego dobrania pompy i krycia dupy instalatorowi. Jak dali za dużą pompę to zamiast taktować będzie walić ciepło w bufor a Ty zapłacisz trochę więcej - i za instalację i za użytkowanie

 

Tak, przepływy między pompą a rozdzielaczami są istotne. Duży przekrój rury w tym przypadku ma znaczenie.

 

Pompa chodzi cały czas bo masz masę wilgoci w domu i chałupa nie jest wygrzana. Nawet może chodzić na grzałkach cały czas jak nie odpalałeś ogrzewania pętli po pętli. Może też być tak, że nie dobije do temperatury zadanej bo nie będzie mogła oddać tyle ciepła w podłogę.

 

Podawanie temperatury zasilania podłogówki przy oczekiwanej temperaturze w domu bez odniesienia się do temperatury zewnętrznej nie ma sensu. Bo ja np krzywą mam ustawioną 26 stopni przy 15 stopniach na zewnątrz a 35 przy -20. Jest cala masa zmiennych mówiąca jak to ma być. Realnie dobiera się doświadczalnie bazując na tym jak zachowa się budynek. Ta pompa nie ma krzywej i musi grzać stałą? Generalnie im niższa temperatura zasilania tym tańsza eksploatacja.

 

Musisz sporo poczytać. szkoda że tego nie zrobiłeś przed wybraniem pompy i instalatora.

 

Wywal bufor i ustaw pompę jak być powinna ustawiona i rób korekty wraz z wygrzewaniem się budynku. Albo to olej i rób korekty sezon po sezonie. I tak dom będzie wysychał ze 2 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bufor zawsze będzie oznaczał niższą sprawność bo woda zasilająca podmiesza się z zasilaniem. Dodatkowo zawsze będą jakieś straty na samym buforze jako takim.

 

Bufory stosuje się przy grzejnikach bo tam jest mało wody w układzie. W Twoim przypadku buforem jest ogromna ilość betonu w podłodze. A wody w rurkach też masz dostatek.

 

Trzeci przypadek bufora to maskowanie nieudolnego dobrania pompy i krycia dupy instalatorowi. Jak dali za dużą pompę to zamiast taktować będzie walić ciepło w bufor a Ty zapłacisz trochę więcej - i za instalację i za użytkowanie

 

Tak, przepływy między pompą a rozdzielaczami są istotne. Duży przekrój rury w tym przypadku ma znaczenie.

 

Pompa chodzi cały czas bo masz masę wilgoci w domu i chałupa nie jest wygrzana. Nawet może chodzić na grzałkach cały czas jak nie odpalałeś ogrzewania pętli po pętli. Może też być tak, że nie dobije do temperatury zadanej bo nie będzie mogła oddać tyle ciepła w podłogę.

 

Podawanie temperatury zasilania podłogówki przy oczekiwanej temperaturze w domu bez odniesienia się do temperatury zewnętrznej nie ma sensu. Bo ja np krzywą mam ustawioną 26 stopni przy 15 stopniach na zewnątrz a 35 przy -20. Jest cala masa zmiennych mówiąca jak to ma być. Realnie dobiera się doświadczalnie bazując na tym jak zachowa się budynek. Ta pompa nie ma krzywej i musi grzać stałą? Generalnie im niższa temperatura zasilania tym tańsza eksploatacja.

 

Musisz sporo poczytać. szkoda że tego nie zrobiłeś przed wybraniem pompy i instalatora.

 

Wywal bufor i ustaw pompę jak być powinna ustawiona i rób korekty wraz z wygrzewaniem się budynku. Albo to olej i rób korekty sezon po sezonie. I tak dom będzie wysychał ze 2 lata.

 

Dom mam wysuszony raczej porzadnie, pozatym wygrzewanie wylewek chodziło ok 3tyg i wtedy w domu było blisko 30stopni... Nie mam ustawionej krzywej bo Mitsubishi ma opcje autoadaptacji, krzywa również moze byc włączona jako metoda ale podobno autoadaptacja sprawdza się o wiele lepiej. Bufor wrzuciłem ze względu na to że tak zalecało Mitsubishi, a teraz obawiam się że to nie do końca był dobry wybór;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Z jaką częstotliwością powinna pracować pompa i ile h dziennie, bo u mnie z tego co zauważyłem odpala się np. o którejś godzinie w nocy i chodzi tak kilka godzin po czym gaśnie i tak cały dzień raczej nie pracuje. Jest ustawiona na auto-adaptacji. Czytałem że powinna się włączać kilka razy dziennie a nawet w ciągu godziny, znowu przeczy to teori pracy dłuższej bez dużej ilości włączeń ze względu na pobór prądu na rozruchach.

2.Wg Mitsubishi zalecają bufora jako sprzęgło, zeby jednostka często się nie uruchamiała na krótko tylko pracowała dłużej przez dłuższy czas.

3. Wg projektu podłogówki temp. na zasilaniu dla 20st w domu powinna byc 32 stopnie. I teraz pytanie jakie powinny być wartości min - max na zasilaniu, jest tam taka opcja do ustawienia. Czy 32st to powinna byc minimalna temperatura?

4. Od jednostki zewnętrznej do wewnętrznej przewód 1/2 wodny jak sprawdzałem jest mocno gorący, natomiast wyjście z zewnętrznej na instalacje (podłogówkę) w domu jest już w sporo niższej temperaturze, czy tak powinno być?

Warto w stopce umieścić dane OZC budynku , czyli ;

- moc cieplną w kW, oraz zapotrzebowanie w kWh/rok,

ad1/ PC analogicznie do jazdy autem ;

- powinna włączać się jak najmniej przed dotarciem do celu,

ad2/ instalator PC montując pompę nie zna instalacji grzewczej;

- dlatego woli zamontować bufor/sprzęgło, bo i tak klient zapłaci a on nie będzie miał problemu , że coś nie działa OK,

ad3/ na zasadzie prób w I sezonie dojdziesz do optymalnego ustawienia,

ad4/ tu coś kręcisz, zobacz;

https://www.mitsubishi-les.com/media/download/me_katalog_atw_2021-2022.pdf

a/Najkorzystniej dla portfela ;

- jak w instalacje idzie czynnik o możliwie jak najniższej temperaturze,

- wówczas tzw; cop jest największy,

b/ mocno gorący, o sporo niższej temperaturze ;

- to mogą operować takimi określeniami orły z PiS,

- w dziale technicznym należy posługiwać się danymi liczbowymi,

- zobacz przykład kolegi damik1

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto w stopce umieścić dane OZC budynku , czyli ;

- moc cieplną w kW, oraz zapotrzebowanie w kWh/rok,

ad1/ PC analogicznie do jazdy autem ;

- powinna włączać się jak najmniej przed dotarciem do celu,

ad2/ instalator PC montując pompę nie zna instalacji grzewczej;

- dlatego woli zamontować bufor/sprzęgło, bo i tak klient zapłaci a on nie będzie miał problemu , że coś nie działa OK,

ad3/ na zasadzie prób w I sezonie dojdziesz do optymalnego ustawienia,

ad4/ tu coś kręcisz, zobacz;

https://www.mitsubishi-les.com/media/download/me_katalog_atw_2021-2022.pdf

a/Najkorzystniej dla portfela ;

- jak w instalacje idzie czynnik o możliwie jak najniższej temperaturze,

- wówczas tzw; cop jest największy,

b/ mocno gorący, o sporo niższej temperaturze ;

- to mogą operować takimi określeniami orły z PiS,

- w dziale technicznym należy posługiwać się danymi liczbowymi,

- zobacz przykład kolegi damik1

 

ad.1

- tak jest, włącza się np o 4 rano i pracuje stale np. do 10 po czym gasi się i tak do wieczora nie pracuje a temperatura w budynku utrzymuje się na określonym poziomie

 

ad.2

- instalator PC nie był równocześnie instalatorem hydrauliki, robiły to 2 niezależne osoby. Instalacja hydrauliczna powstała w oparciu o schemat z Mitsubishi, natomiast układ freonowy został ogarnięty przez inną osobę (która dokładnie jak Pan mówi, nie zna się na hydraulice aż tak na tyle na ile potrzeba)

 

ad.3

- tak chyba trzeba będzie zrobić, ale lepiej się dopytać/ douczyć zeby wiedzieć więcej gdzie co jak zmieniać, a wy zawsze cos podpowiecie mądrego/nowego;)

 

ad.4

- co kręcę? Chodzi mi o to ze podczas pracy przewód z jednostki zewnętrznej połączony z przewodem do jednostki wewnętrznej ma określoną temperaturę, nie wiem jaką sprawdzę przy najbliższej okazji, ale jest to na pewno ok 20st różnicy aniżeli wyjście z jednostki zewnętrznej na bufor, czyli gdzies w hydroboxie jest mieszanie?

 

P.S. dodam w stopkę jak odkryje jak to się robi:D Moc cieplna 5.2kw, zapotrzebowanie: EP kWh/(m2*rok) - 54,28

Edytowane przez mickry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad.4

- co kręcę?

Chodzi mi o to ze podczas pracy przewód z jednostki zewnętrznej połączony z przewodem do jednostki wewnętrznej ma określoną temperaturę, nie wiem jaką sprawdzę przy najbliższej okazji, ale jest to na pewno ok 20st różnicy aniżeli wyjście z jednostki zewnętrznej na bufor, czyli gdzies w hydroboxie jest mieszanie

Chodzi o schemat instalacji;

Schemat.jpg

Kto dobierał pompę??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- co kręcę? Chodzi mi o to ze podczas pracy przewód z jednostki zewnętrznej połączony z przewodem do jednostki wewnętrznej ma określoną temperaturę, nie wiem jaką sprawdzę przy najbliższej okazji, ale jest to na pewno ok 20st różnicy aniżeli wyjście z jednostki zewnętrznej na bufor, czyli gdzies w hydroboxie jest mieszanie?

 

Przewód ,czyli miedziana rurka z gazem ? ( pisałeś ,że wodna...)

 

Musi być cieplejsza ,żeby wymiennik ciepła w hydoboxie zadziałał... Ale to jest różnica z 5 do 8 stopni , pomiędzy gazem a wodą , więc mocno cieplejszy nie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód ,czyli miedziana rurka z gazem ? ( pisałeś ,że wodna...)

 

Musi być cieplejsza ,żeby wymiennik ciepła w hydoboxie zadziałał... Ale to jest różnica z 5 do 8 stopni , pomiędzy gazem a wodą , więc mocno cieplejszy nie...

 

no tak do hydroboxa dochodzą dwie miedziuchy z jedn. zewnętrznej 1/4 i 1/2 oraz wychodzą dwie miedziuchy pod obiec zasilanie/powrót. Mi chodzi o 1/2 z jednostki zew, ale pewnie tak jak mowisz idzie do wymiennika i dalej płynie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...