Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wklejanie prętów gwintowanych


MiroMirek

Recommended Posts

Co to za taras? z czego będzie wykonany, obciążenie - kto i jak go będzie eksploatował ? wielkość ? wysokość nad poziomem gruntu ? ilość stóp? czy będzie na legarach i to dopiero przykryte posadzką właściwą tarasu? czy bezpośrednio płyta? czy lany ? czy konstrukcja lekka? a może konstrukcja stalowa podparta?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za taras? z czego będzie wykonany, obciążenie - kto i jak go będzie eksploatował ? wielkość ? wysokość nad poziomem gruntu ? ilość stóp? czy będzie na legarach i to dopiero przykryte posadzką właściwą tarasu? czy bezpośrednio płyta? czy lany ? czy konstrukcja lekka? a może konstrukcja stalowa podparta?

 

już dopisuję:) - legar KVH świerk 10x10cm, legar pod taras 4,4cmx6,8cm modrzew syberyjski, deska tarasowa 26,5x149, rozstaw słupów betonowych o średnicy 20 cm w kratę 1mx1m,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M16 to minimum M22 byłby odpowiedni że względu na wagę konstrukcji, a przecież dojdzie jeszcze obciążenie "dynamiczne" a tym samym zapewnisz stabilność całej konstrukcji.

Mocowanie na głębokość 10-15cm w otwory odpalone i ciasnopasowne. Aby sobie z tym poradzić trzeba się do tego przygotować tzn jedna osoba wtłacza w otwór żywicę kotwę aplikatorem druga wkrętarką wkręca pręty(nakrętka z przeciwnaktętką)

Można oczywiście wbijać ale można uszkodzić gwint i nie zawsze masa już wymieszana wypełni szczeliny.

Czas utwardzania jest dość szybki, można zakupić kotwy o przedłużonym czasie wiązania.

Najważniejszę jest zawsze staranność czyli odpalenie i prostopadłość otworu w betonie.

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M16 to minimum M22 byłby odpowiedni że względu na wagę konstrukcji, a przecież dojdzie jeszcze obciążenie "dynamiczne" a tym samym zapewnisz stabilność całej konstrukcji.

Mocowanie na głębokość 10-15cm w otwory odpalone i ciasnopasowne. Aby sobie z tym poradzić trzeba się do tego przygotować tzn jedna osoba wtłacza w otwór żywicę kotwę aplikatorem druga wkrętarką wkręca pręty(nakrętka z przeciwnaktętką)

Można oczywiście wbijać ale można uszkodzić gwint i nie zawsze masa już wymieszana wypełni szczeliny.

Czas utwardzania jest dość szybki, można zakupić kotwy o przedłużonym czasie wiązania.

Najważniejszę jest zawsze staranność czyli odpalenie i prostopadłość otworu w betonie.

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

 

dziękuję, użyję fi 22, a co oznacza "otwory odpalone" ?, zakładam, że po prostu wywiercę wiertłem 22 sds;em otwór tak jak doradzasz na 15 cm w stopie betonowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory odpylone:D musisz dmuchnąć w otwór aby preparat kotwy nie był zanieczyszczony pyłem z wiercenia.

 

a ha :))), jeszcze raz dzięki

 

a tak jeszcze podpytam, te pręty powinny być ze stali nierdzewnej czy też mogą być zwykłe ocynkowane ?, analogicznie kątowniki ciesielskie i wkręty - wystarczą ocynkowane czy lepiej nierdzewne ?

Edytowane przez MiroMirek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

 

taras będzie miał około 6 metrów odległości od ściany budynku , deski ryflowane - czy 1% spadku będzie OK ?, otwory w legarze pod pręty wiercę prostopadle ? - pytam w kontekście wymaganego spadku legara

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

Edytowane przez CityMatic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

 

dzięki , jeżeli mógłbym to jeszcze ostatnie pytanie :) - trafił się problem przy rozplanowaniu słupów betonowych - mam w gruncie prostopadle do planowanych desek tarasowych drenaż francuski i teraz muszę nad nim mieć "most" z legara. Pierwotnie planowałem rozstaw słupów 1x1 metr . A aby ominąć drenaż to muszę w tym miejscu albo dać słupy co 1,20 albo co 80cm. Czy 1,20 będzie OK ? (legar jest 100x100)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

 

słupy zalane, beton dojrzewa :), mam taką jeszcze prośbę o poradę, teren nie był łatwy stąd słupy nie są idealnie w linii - jak teraz najlepiej zaplanować wiercenie ?, czy :

 

1. zaznaczyć otwory w jednej lini na słupach ( na jednym wyjdą na środku na innym z boku ...etc) i tak też wklejać pręty a potem przystawić legar i dopiero w nim wiercić

2. czy może lepiej na słupach położyć legar i najpierw w nim wiercić i dalej poprzez otwór w legarze zaznaczyć miejsce pod otwór w słupie ?

3. pręt będzie M20, czy otwór w legarze też ma być M20 czy może nieco więcej, jeżeli tak to ile ?

 

może jeszcze inna lepsza propozycja, będę wdzięczny za porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie pręty montować na środku słupów. Ale otwory w legarach wywiercić po położeniu na słupy. To proste wystarczy włożyć do otworu kawałek ostrego drutu i się napuinktuje legar. Jeśli słup będzi znacznie przesunięty to wierć pod kątem aby śruby wyszły jak najbliżej środka legara. Nie zwiększaj zbytnio średnicy otworu o 1-2mm tak, aby weszły wręcz ciasno. Oczywiście najpierw śruby na kotwę po wyschnięciu legary. Zawsze początek śruby można lekko dogiąć np i tylko rurką do wody nie uderzać w śrubę młotkiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie pręty montować na środku słupów. Ale otwory w legarach wywiercić po położeniu na słupy. To proste wystarczy włożyć do otworu kawałek ostrego drutu i się napuinktuje legar. Jeśli słup będzi znacznie przesunięty to wierć pod kątem aby śruby wyszły jak najbliżej środka legara. Nie zwiększaj zbytnio średnicy otworu o 1-2mm tak, aby weszły wręcz ciasno. Oczywiście najpierw śruby na kotwę po wyschnięciu legary. Zawsze początek śruby można lekko dogiąć np i tylko rurką do wody nie uderzać w śrubę młotkiem.

 

dzięki, tak właśnie myślałem, że pręt powinien być jak najbliżej środka słupa (przenoszenie siły nacisku) a otwór w legarze trzeba dopasować do pręta. Propozycja aby pręty były w jednej linii (pomimo przesunięć słupów) proponuje wykonawca... ale to mi jakoś nie pasowało, widać słusznie, dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...