Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Co to za taras? z czego będzie wykonany, obciążenie - kto i jak go będzie eksploatował ? wielkość ? wysokość nad poziomem gruntu ? ilość stóp? czy będzie na legarach i to dopiero przykryte posadzką właściwą tarasu? czy bezpośrednio płyta? czy lany ? czy konstrukcja lekka? a może konstrukcja stalowa podparta?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8054595
Udostępnij na innych stronach

Co to za taras? z czego będzie wykonany, obciążenie - kto i jak go będzie eksploatował ? wielkość ? wysokość nad poziomem gruntu ? ilość stóp? czy będzie na legarach i to dopiero przykryte posadzką właściwą tarasu? czy bezpośrednio płyta? czy lany ? czy konstrukcja lekka? a może konstrukcja stalowa podparta?

 

już dopisuję:) - legar KVH świerk 10x10cm, legar pod taras 4,4cmx6,8cm modrzew syberyjski, deska tarasowa 26,5x149, rozstaw słupów betonowych o średnicy 20 cm w kratę 1mx1m,

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8054621
Udostępnij na innych stronach

M16 to minimum M22 byłby odpowiedni że względu na wagę konstrukcji, a przecież dojdzie jeszcze obciążenie "dynamiczne" a tym samym zapewnisz stabilność całej konstrukcji.

Mocowanie na głębokość 10-15cm w otwory odpalone i ciasnopasowne. Aby sobie z tym poradzić trzeba się do tego przygotować tzn jedna osoba wtłacza w otwór żywicę kotwę aplikatorem druga wkrętarką wkręca pręty(nakrętka z przeciwnaktętką)

Można oczywiście wbijać ale można uszkodzić gwint i nie zawsze masa już wymieszana wypełni szczeliny.

Czas utwardzania jest dość szybki, można zakupić kotwy o przedłużonym czasie wiązania.

Najważniejszę jest zawsze staranność czyli odpalenie i prostopadłość otworu w betonie.

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8054626
Udostępnij na innych stronach

M16 to minimum M22 byłby odpowiedni że względu na wagę konstrukcji, a przecież dojdzie jeszcze obciążenie "dynamiczne" a tym samym zapewnisz stabilność całej konstrukcji.

Mocowanie na głębokość 10-15cm w otwory odpalone i ciasnopasowne. Aby sobie z tym poradzić trzeba się do tego przygotować tzn jedna osoba wtłacza w otwór żywicę kotwę aplikatorem druga wkrętarką wkręca pręty(nakrętka z przeciwnaktętką)

Można oczywiście wbijać ale można uszkodzić gwint i nie zawsze masa już wymieszana wypełni szczeliny.

Czas utwardzania jest dość szybki, można zakupić kotwy o przedłużonym czasie wiązania.

Najważniejszę jest zawsze staranność czyli odpalenie i prostopadłość otworu w betonie.

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

 

dziękuję, użyję fi 22, a co oznacza "otwory odpalone" ?, zakładam, że po prostu wywiercę wiertłem 22 sds;em otwór tak jak doradzasz na 15 cm w stopie betonowej

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8054629
Udostępnij na innych stronach

Otwory odpylone:D musisz dmuchnąć w otwór aby preparat kotwy nie był zanieczyszczony pyłem z wiercenia.

 

a ha :))), jeszcze raz dzięki

 

a tak jeszcze podpytam, te pręty powinny być ze stali nierdzewnej czy też mogą być zwykłe ocynkowane ?, analogicznie kątowniki ciesielskie i wkręty - wystarczą ocynkowane czy lepiej nierdzewne ?

Edytowane przez MiroMirek
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8054635
Udostępnij na innych stronach

[quote

Poziomowanie takiej konstrukcji tarasu to przyjemność, pamiętaj o niewielkim spadku od budowli.

 

taras będzie miał około 6 metrów odległości od ściany budynku , deski ryflowane - czy 1% spadku będzie OK ?, otwory w legarze pod pręty wiercę prostopadle ? - pytam w kontekście wymaganego spadku legara

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8055656
Udostępnij na innych stronach

Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

Edytowane przez CityMatic
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8055671
Udostępnij na innych stronach

Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

 

dzięki , jeżeli mógłbym to jeszcze ostatnie pytanie :) - trafił się problem przy rozplanowaniu słupów betonowych - mam w gruncie prostopadle do planowanych desek tarasowych drenaż francuski i teraz muszę nad nim mieć "most" z legara. Pierwotnie planowałem rozstaw słupów 1x1 metr . A aby ominąć drenaż to muszę w tym miejscu albo dać słupy co 1,20 albo co 80cm. Czy 1,20 będzie OK ? (legar jest 100x100)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8055711
Udostępnij na innych stronach

Tak może być 120, pomimo iż jest to 20% nie stanowi to problemu przy takim przekroju i rozstawie. Tak jak pisałem wcześniej obciążenie rozłoży się na całą powierzchnię tarasu z chwilą montażu desek.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8055713
Udostępnij na innych stronach

Tak może być 120, pomimo iż jest to 20% nie stanowi to problemu przy takim przekroju i rozstawie. Tak jak pisałem wcześniej obciążenie rozłoży się na całą powierzchnię tarasu z chwilą montażu desek.

 

dzięki, sporo mi pomogłeś :)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8055715
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Pręty jak najbardziej ocynkowane - nierdzewne były by ok ale wydaje się to przerostem formy - warto natomiast po wypoziomowaniu pomazać je jakimś bitumem - nawet w spray-u do konserwacji aut.

Wszystkie otwory wierć w sposób jak najbardziej prostopadły do konstrukcji - całość i tak w trakcie skręcania/składania jest elastyczna - zresztą sam zobaczysz - usztywnienie całej konstrukcji następuje po skręceniu, a całkowicie po przymocowaniu desek tarasu. Stosuj jak najszersze podkładki pod śruby zapewnia to większą powierzchnię przenoszonej siły na konstrukcję oraz łatwiejszą regulację spadków i poziomów.

Nie zapomnij również o pozostawieniu stałej , niezmiennej szczeliny pomiędzy deskami tarasu - są specjalne dystans ale można wykorzystać różne identycznej grubości elementy. Tworzy to pewnego rodzaju charakter powierzchni i zapewnia przewiew, dylatację oraz ułatwia sprzątanie z piasku i pyłu.

 

słupy zalane, beton dojrzewa :), mam taką jeszcze prośbę o poradę, teren nie był łatwy stąd słupy nie są idealnie w linii - jak teraz najlepiej zaplanować wiercenie ?, czy :

 

1. zaznaczyć otwory w jednej lini na słupach ( na jednym wyjdą na środku na innym z boku ...etc) i tak też wklejać pręty a potem przystawić legar i dopiero w nim wiercić

2. czy może lepiej na słupach położyć legar i najpierw w nim wiercić i dalej poprzez otwór w legarze zaznaczyć miejsce pod otwór w słupie ?

3. pręt będzie M20, czy otwór w legarze też ma być M20 czy może nieco więcej, jeżeli tak to ile ?

 

może jeszcze inna lepsza propozycja, będę wdzięczny za porady

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8059648
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie pręty montować na środku słupów. Ale otwory w legarach wywiercić po położeniu na słupy. To proste wystarczy włożyć do otworu kawałek ostrego drutu i się napuinktuje legar. Jeśli słup będzi znacznie przesunięty to wierć pod kątem aby śruby wyszły jak najbliżej środka legara. Nie zwiększaj zbytnio średnicy otworu o 1-2mm tak, aby weszły wręcz ciasno. Oczywiście najpierw śruby na kotwę po wyschnięciu legary. Zawsze początek śruby można lekko dogiąć np i tylko rurką do wody nie uderzać w śrubę młotkiem.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8059657
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie pręty montować na środku słupów. Ale otwory w legarach wywiercić po położeniu na słupy. To proste wystarczy włożyć do otworu kawałek ostrego drutu i się napuinktuje legar. Jeśli słup będzi znacznie przesunięty to wierć pod kątem aby śruby wyszły jak najbliżej środka legara. Nie zwiększaj zbytnio średnicy otworu o 1-2mm tak, aby weszły wręcz ciasno. Oczywiście najpierw śruby na kotwę po wyschnięciu legary. Zawsze początek śruby można lekko dogiąć np i tylko rurką do wody nie uderzać w śrubę młotkiem.

 

dzięki, tak właśnie myślałem, że pręt powinien być jak najbliżej środka słupa (przenoszenie siły nacisku) a otwór w legarze trzeba dopasować do pręta. Propozycja aby pręty były w jednej linii (pomimo przesunięć słupów) proponuje wykonawca... ale to mi jakoś nie pasowało, widać słusznie, dzięki.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/272778-wklejanie-pr%C4%99t%C3%B3w-gwintowanych/#findComment-8059658
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...