Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł zgazowujący drewno - pomoc w wyborze


Recommended Posts

Cześć wszystkim,

 

zwracam się do Was z prośbą o pomoc przy wyborze kotła zgazowującego drewno. W najbliższym czasie (czyt. czerwiec-lipiec) planuję wymianę obecnego pieca na piec zgazowujący drewno. Dom budowany w roku 1986 o pow. ogrzewanej ok. 160m^2, póki co nie docieplony, aczkolwiek planuję skorzystać z programu Czyste Powietrze i z niego też częściowo zrealizować zakup pieca, jak i ocieplenie.

 

Przeglądając różne fora, konsultując się z instalatorami zastanawiam się nad poniższymi piecami:

 

- OGNIWO BIO 18kW - https://ogniwobiecz.com.pl/ogniwo-bio-2/

- SAS VARMO 15kW (lub 20kW) - https://www.sas.busko.pl/pl/kotly-ecodesign/39-kotly-zasypowe/1399-sas-varmo-plus

- MPM WOOD PLUS 18kW - https://mpm-kotly.pl/produkty/kotly-zgazowujace-drewno/wood-plus-18-kw

 

Oczywiście do instalacji planuję zakup bufora 1000l.

 

Pozostaje pytanie - czy ktoś z forumowiczów (najlepiej instalatorzy, użytkownicy) może się wypowiedzieć która z opcji będzie najodpowiedniejsza (oczywiście patrząc na funkcjonalność, wytrzymałość używanych materiałów przez firmy, awaryjność, itd.)? Pierwotnie mój wybór padł na markę OGNIWO, jednak czy ktoś ma wiedzę/informację odnośnie trwałości obecnych piecy tej firmy? Czy nadal jest to firma, która robi piece na lata, czy też lepiej wybrać inny?

 

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

 

Pozdrawiam

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Docieplenie również planuje wykonać w tym roku - jednak zważywszy na wymogi co do klasy piecy w pierwszej kolejności chce zakupić piec z buforem. Zresztą, czy bez ocieplenia te piece nie będą działać? Dużo szybciej bufor odda zakumulowaną energię, jednak jak sądzę sam sposób w jaki będzie działała cała instalacja się nie zmieni (jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że będzie działać.

Jednak weź pod uwagę to, że im mniej puścisz na grzejniki tym więcej zostanie w buforze i zmagazynowana energia wystarczy na dłużej.

Pomyśl o kotle 24-25 kW , który będzie mieć większą komorę załadowczą a co za tym idzie , wycieczek do kotłowni będzie mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do 1000 litrów dodaj instalację, która też jest napełniona i zbiornik CWU.

 

50 litrów na każdy kilowat mocy urządzenia. Weź pod uwagę również to, że w takim układzie nie grzejesz 24/7 . Musisz mieć urządzenie, które szybko rozgrzeje układ.

Edytowane przez lolson28
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł do 20 kw max - Nie wiem jak z innych ale z MPM śmierdzi strasznie smoła przy dokładaniu warto więc wziąć pod uwagę - podobno sa kotły na drewno nie zgazowujące to może jest mniejszy smród. Da się nauczyć oczywiśćie kiedy dokładać i jak oddymiać komorę ale i tak co jakiś czas trzeba się z tym liczyć. Mój kupiłem od kolegi Seler który go sprzedał właśnie z tego powodu że miał go na tym samym poziomie co pomieszczenia mieszkalne. On zamienił na Atmosa . Ja mam w piwnicy i jak idę dokładać to na schodach stawiam wentylator który nie pozwala zasmradzać mieszkania a średnio raz na dwa dni zdarza mi się że nakopcę sporo. Mam MPM 18kw - poza tym co wymieniłem kocioł robi robotę. Bufor polecam maksymalnie duży. On nie musi stać w kotłowni -może stać nad nią np. Właśnie kombinujemy z kolegą coby mu bufor 1500l postawić na poddaszu na ścianie nośnej nad kominkiem. Wtedy grawitacja ogarnie zasilanie bufora a na dom i tak pompy potrzebne coby zaworem termostatycznym rozsyłac ciepełko . Edytowane przez Chris Zielonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W najbliższym czasie (czyt. czerwiec-lipiec) planuję wymianę obecnego pieca

Radzę się pospieszyć i kupić po starych cenach.

Dom budowany w roku 1986 o pow. ogrzewanej ok. 160m^2, póki co nie docieplony

Na taka powierzchnię spokojnie wystarczy 14 kW z buforem 800 l.

która robi piece na lata

Jeśli kocioł będzie miał prawidłowo wykonaną ochronę powrotu i spalał suche drewno na wysokich temp. 65-85'C, to będzie palił mało i chodził lata.

czy też lepiej wybrać inny?

Cena, palnik wirowy i prostota kotła MPM biją na głowę wymienione przez Ciebie konstrukcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie mam gdzie większego bufora dołożyć nawet w sąsiednich pomieszczeniach - dodam tylko, że mam dodatkowy zbiornik CWU 500l już teraz wsadzony do kotłowni.

I teraz mam jeszcze jedno pytanie - lepiej zostawić zbiornik CWU osobno i osobno bufor 1000l, czy też połączyć ze sobą oba zbiorniki (aby sumarycznie dały bufor 1500l), tylko zakupić bufor 1000l z wężownicą? Tutaj pozostaje też kwestia ekonomii - bufor z wężownicą z tego co się orientowałem, to koszt ok. 8000zł, natomiast bufor bez wężownicy to ok. 4000zł. Którą z opcji byście bardziej polecili?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radzę się pospieszyć i kupić po starych cenach.

 

Na taka powierzchnię spokojnie wystarczy 14 kW z buforem 800 l.

 

Jeśli kocioł będzie miał prawidłowo wykonaną ochronę powrotu i spalał suche drewno na wysokich temp. 65-85'C, to będzie palił mało i chodził lata.

 

Cena, palnik wirowy i prostota kotła MPM biją na głowę wymienione przez Ciebie konstrukcje.

 

Co masz na myśli pisząc "stare ceny"? Chodzi o piece z produkcji z zeszłego roku, czy też posiadasz jakąś informację odnośnie planowanych podwyżek?

Jedynie co mnie obecnie trzyma przed wymianą pieca już teraz, to obecna pora roku - trzeba się liczyć z tym, że jednak przez kilka dni nie będę miał sprawnej kotłowni w domu (przeróbka instalacji i dostosowanie do nowego pieca) oraz to, że czekam na potwierdzenie wniosku z programu Czyste Powietrze - z tego co wiem, to zakup musi być już po zaakceptowaniu wniosku (jeśli się mylę, proszę o korektę).

 

Dzięki za polecenie pieca. Dopytam tylko jeszcze, czy nie miałeś styczności ze wspomnianym przeze mnie wcześniej piecem OGNIWO BIO? Nie mogę znaleźć opinii akurat o tym modelu za dużo na internecie, a w rodzinie/wśród znajomych piece tej firmy z wcześniejszych lat wytrzymywały długie okresy eksploatacji bez problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie mam gdzie większego bufora dołożyć nawet w sąsiednich pomieszczeniach - dodam tylko, że mam dodatkowy zbiornik CWU 500l już teraz wsadzony do kotłowni.

I teraz mam jeszcze jedno pytanie - lepiej zostawić zbiornik CWU osobno i osobno bufor 1000l, czy też połączyć ze sobą oba zbiorniki (aby sumarycznie dały bufor 1500l), tylko zakupić bufor 1000l z wężownicą? Tutaj pozostaje też kwestia ekonomii - bufor z wężownicą z tego co się orientowałem, to koszt ok. 8000zł, natomiast bufor bez wężownicy to ok. 4000zł. Którą z opcji byście bardziej polecili?

 

Zbiornik buforowy grzeje się na maxa , w zbiorniku CWU wystarczy 50 stopnii.

 

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21747-bufor-z-w%C4%99%C5%BCownic%C4%85-czy-bez/

Edytowane przez lolson28
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiornik buforowy grzeje się na maxa , w zbiorniku CWU wystarczy 50 stopnii.

 

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21747-bufor-z-w%C4%99%C5%BCownic%C4%85-czy-bez/

 

Czyli Twoim zdaniem lepiej by było połączyć ze sobą zbiorniki (i uzyskać bufor 1500l) i wykorzystać wężownicę w jednym ze zbiorników do CWU?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lepiej zostawić zbiornik CWU osobno i osobno bufor 1000l

]Którą z opcji byście bardziej polecili?

To zależy od wielu czynników - w szczególności od preferencji sponsora instalacji.

Bufor z wężownicą a oddzielny zbiornik C.W.U - w wielkim skrócie:

1. Bufor z Wężownicą

 

Zalety:

  • Uniwersalność dla systemów grzewczych i podgrzewania wody użytkowej.
  • Efektywność energetyczna poprzez magazynowanie ciepła.
  • Mniejsza strata ciepła, lepsze utrzymanie temperatury.

 

Wady:

  • Wyższe koszty w porównaniu do oddzielnego zbiornika.
  • Skomplikowane instalacje związane z systemem grzewczym.

 

2. Oddzielny Zbiornik C.W.U.

 

Zalety:

  • Skoncentrowane rozwiązanie dla ciepłej wody użytkowej.
  • Prostsza instalacja, bardziej dostosowana do różnych konfiguracji

 

Wady:

  • Potencjalna strata ciepła, mniej efektywny niż bufor.
  • Brak uniwersalności dla systemów grzewczych.

 

Wybór zależy od preferencji, budżetu i konkretnych wymagań instalacji. Bufor z wężownicą może być lepszym rozwiązaniem dla tych, którzy cenią uniwersalność, podczas gdy oddzielny zbiornik C.W.U. może być bardziej efektywny w prostszych instalacjach.

Edytowane przez DUNIA.MD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co masz na myśli pisząc "stare ceny"? Chodzi o piece z produkcji z zeszłego roku, czy też posiadasz jakąś informację odnośnie planowanych podwyżek?

Wszędzie trąbią o podwyżkach, więc w tej materii również czekają nas podwyżki.

czekam na potwierdzenie wniosku z programu Czyste Powietrze - z tego co wiem, to zakup musi być już po zaakceptowaniu wniosku (jeśli się mylę, proszę o korektę)

Jak to w Polsce - każdy może interpretować dany przepis na swój sposób. Trzeba zadzwonić do swojego funduszu i dopytać.

Kiedy mogę rozpocząć realizację przedsięwzięcia?

 

Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) związanego z realizacją przedsięwzięcia i może nastąpić od dnia złożenia wniosku (z wyłączeniem dokumentacji projektowej, audytu energetycznego, oraz ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, które mogą być wykonane wcześniej przed dniem złożenia wniosku).

Nie mogę znaleźć opinii akurat o tym modelu za dużo na internecie, a w rodzinie/wśród znajomych piece tej firmy z wcześniejszych lat wytrzymywały długie okresy eksploatacji bez problemów.

Opinie na temat kotła są zawsze subiektywne, gdyż każdy użytkownik ocenia go z własnej, osobistej perspektywy i doświadczeń. Tak jak pisałem wcześniej - prosty kocioł z własną ochroną powrotu + prawidłowo wykonana i sterowana instalacją + suche drewno = spokój i oszczędność na lata.

Edytowane przez DUNIA.MD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Twoim zdaniem lepiej by było połączyć ze sobą zbiorniki (i uzyskać bufor 1500l) i wykorzystać wężownicę w jednym ze zbiorników do CWU?

 

Nie, ja nie nagrzewałbym CWU do 80 stopni.

 

Budując swoją instalację pomyśl również o CWU w okresie późnej wiosny i wczesnej jesieni. Przy takich pojemnościach jak u Ciebie będziesz mógł przygotować wodę na kilka dni. Okres letni , kiedy może trzeba będzie podłączyć boiler CWU do gniazdka i odłączyć od bufora.

 

Ogólnie to z tym buforowaniem jest tak, że najlepiej sprawdza się to przy ogrzewaniu podłogowym (ocieplony dom) . Przy grzejnikach w nieocieplonym domu kiedy musisz podać wysoką temperaturę będzie lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, ja nie nagrzewałbym CWU do 80 stopni.

 

Budując swoją instalację pomyśl również o CWU w okresie późnej wiosny i wczesnej jesieni. Przy takich pojemnościach jak u Ciebie będziesz mógł przygotować wodę na kilka dni. Okres letni , kiedy może trzeba będzie podłączyć boiler CWU do gniazdka i odłączyć od bufora.

 

Ogólnie to z tym buforowaniem jest tak, że najlepiej sprawdza się to przy ogrzewaniu podłogowym (ocieplony dom) . Przy grzejnikach w nieocieplonym domu kiedy musisz podać wysoką temperaturę będzie lipa.

 

 

Ogólnie mam w domu już w tym momencie podłączone kolektory słoneczne - przez cały poprzedni sezon ani razu nie musialem dogrzewać wody przy użyciu kotła.

 

Hmm, ale w przypadku gdy np. dom będzie nieocieplony, ogrzewanie tylko grzejnikami, to co wówczas? Czy mimo wszystko da się wykorzystać piec i bufor do nagrzania, czy będzie ciężko uzyskać odpowiednią temperaturę w domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to z tym buforowaniem jest tak, że najlepiej sprawdza się to przy ogrzewaniu podłogowym (ocieplony dom) . Przy grzejnikach w nieocieplonym domu kiedy musisz podać wysoką temperaturę będzie lipa.

Proszę nie pisać takich głupot i nie wprowadzać ludzi w błąd. Kocioł zgazowujący z buforem ciepła może a nawet powinien pracować z instalacjami grzejnikowymi, które są w większości nieocieplonych domów. Warunkiem koniecznym jest posiadanie skutecznego sterowania takim systemem oraz zapobieganie wychłodzeniu mieszkania przez właściwe zarządzanie układem grzewczym. A jeśli zajdzie taka potrzeba (silne mrozy), że bufor nie starczy nam na 1 dzień, zawsze można dołożyć do kotła celem uzupełnienia zapasu energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie mam w domu już w tym momencie podłączone kolektory słoneczne - przez cały poprzedni sezon ani razu nie musialem dogrzewać wody przy użyciu kotła.

 

Piszesz o panelach elektrycznych czy solarnych ?

 

 

Hmm, ale w przypadku gdy np. dom będzie nieocieplony, ogrzewanie tylko grzejnikami, to co wówczas? Czy mimo wszystko da się wykorzystać piec i bufor do nagrzania, czy będzie ciężko uzyskać odpowiednią temperaturę w domu?

 

Nigdzie nie napisałem, że to nie będzie działać.

Próbuję Ci wytłumaczyć to, że termomodernizowany dom będzie miał mniejsze straty a przez to nie będzie wymagał dostarczenia tyle energii z układu grzewczego.

Jeśli będziesz mniej energii dostarczał to będziesz ją akumulował. Wtedy naładowany energią bufor wystarczy na dłużej. Ilość cykli dokładania do kotła będzie mniejsza.

 

 

 

Proszę nie pisać takich głupot i nie wprowadzać ludzi w błąd. Kocioł zgazowujący z buforem ciepła może a nawet powinien pracować z instalacjami grzejnikowymi, które są w większości nieocieplonych domów. Warunkiem koniecznym jest posiadanie skutecznego sterowania takim systemem oraz zapobieganie wychłodzeniu mieszkania przez właściwe zarządzanie układem grzewczym. A jeśli zajdzie taka potrzeba (silne mrozy), że bufor nie starczy nam na 1 dzień, zawsze można dołożyć do kotła celem uzupełnienia zapasu energii.

 

Który układ rozładuje bufor szybciej , podłogówka zasilana 35 stopniami czy grzejniki 60 stopniami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Który układ rozładuje bufor szybciej , podłogówka zasilana 35 stopniami czy grzejniki 60 stopniami ?

 

Aby określić, który układ szybciej rozładuje bufor cieplny, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak moc grzewcza, powierzchnia wymiennika ciepła, izolacja pomieszczenia itp. Temperatura zasilająca grzejniki czy podłogówkę to tylko jeden z tych czynników. W praktyce warto również wziąć pod uwagę efektywność energetyczną poszczególnych systemów, izolację pomieszczeń oraz sposób, w jaki ciepło jest rozprowadzane. W niektórych przypadkach, mimo niższej temperatury zasilającej, system podłogówki może efektywnie wykorzystać energię cieplną i równie szybko rozładować bufor cieplny co instalacja grzejnikowa.

 

PS.

Przede wszystkim mówimy tutaj o konkretnym przykładzie kotła zgazowującego, który dla efektywnej pracy musi pracować na wysokich temperaturach. Natomiast to, na ile dany czynnik grzewczy wystarczy w danej jednostce czasu, to już inny temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...