Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wymiana komina w domu z 85 roku.

Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim,

Jakiś czas temu wykupiłem od mojej rodziny mój rodzinny dom i go remontuję.

Dom ma trochę problemów i już jestem umówiony z inżynierem w celu wykonania analiz.

Postanowiłem wraz z wujkami murarzami (50 lat+, wyjadacze) wymienić wysłużony komin z cegły.

Planem było zastosowanie nowych systemów kominowych z zachowaniem przekrojów oraz ilości przewodów wentylacyjnych.

Komin palił się kilka razy, cegły w niektórych miejscach kruszą się - najwyższy czas na wymianę.

I tu zaczyna się problem, rozebrałem górną, zewnętrzną część komina i trochę się zdziwiłem - strop jest osadzony na tym kominie.

Rozebrałem komin (2 cegły) od dołu stropu i tu kolejne zaskoczenie, bo od razu zobaczyłem 2 pręty na oko fi20 może fi15 osadzone na właśnie wyjętych cegłach.

Pręty, chyba błędnie, są na samym dole stropu(widać je bez skucia stropu), choć na plus jest fakt że pręty które odkryłem są w perfekcyjnym stanie.

Czytałem już kilka wątków i wychodzi na to że 'kiedyś tak robiono', tylko gdy komin był robiony z pełnej cegły.

Wujkowie stwierdzili że rzadko stosuje się komin jako element nośny i że jest to raczej problematyczne niż na plus.

Dodali też że robiło się tak dawno temu, co ciekawe mój dom został wybudowany około 85 roku i raczej już wtedy powinni robić inaczej - widocznie dziadek wziął jakiś tani, podstawowy projekt który był zrobiony 'po staremu' lub ekipę która robiła po swojemu - magia tamtych czasów.

Kilka szczegółów:

Komin ma szerokość około metra, jeden przewód dymny oraz 4 wentylacyjne (które i tak były używane jako dymne do kuchenek).

Nie wykluczam że komin może być użyty do utrzymania belki nośnej.

Powodem decyzji o wymianie jest zły stan cegieł oraz pęknięcie dolnego stropu razem z kominem.

Strop to 'lany strop na belkach', 15cm. Widziałem że takie stropy robi się z płyt zbrojonych gotowych - tutaj zostało to w pełni wylane.