Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budowniczowie domów PASYWNYCH - łączmy się !!!


Gość Maco

Recommended Posts

Jestem na etapie projektów i mam takie pomysły na dom z poddaszem użytkowym o p.u. około 150m2:

 

1. Dom prostokątny (10m na 12m) w technologii szkieletu drewnianego ocieplony wewnątrz ekofiberem a zewnątrz wełną mineralną U=0,23 okna U=max 1

 

2. Fundament legalett z wubudowanym ogrzewaniem podłogowym (zbrojona płyta fundamentowa z kanałami po których krąży ciepłe powietrze). Taki fundamet działa jak akumulator ciepła więc można go w nocy tanim prądem ładować. U=0,17

 

3. Dach dwuspadowy 45 stopni, ocieplany ekofiberem albo wełną U<0,2

 

4. Kominek zamknięty ze swoją czerpnią powietrza. Komin w geometrycznym środu domu.

 

5. Ogrzewanie elektryczne i kominkowe. Legalett można tak podłązyć, żeby ciepłe powietrze ogrzane kominkiem wchodziło do kanałów w płycie fundamentowej. Zakładam jednak, że głównym żródłem ogrzewanie będzie prąd na drugiej taryfie(bo zdaje sobie sprawę, że nie będzie mi się chciało palić codziennie wkominku)a kominek na silne mrozy i jak rachunki za prąd niebezpiecznie wzrosną :smile:

Moc ogrzewanie prądowego będzie obliczona dla temp.zewn. -10. Jak będzie zimniej to kominek wspomaga.

 

4. Wentylacja mechaniczne z rekuperatorem i gruntownym wymiennikiem powietrza (GWP). Rekuperator o sprawności min.80%. GWP zapewnia temperaturę na wejściu rekuperatora zawsze dodatnią więc nie trzeba czujnika na oszronienie i grzałki dogrzewającej.

 

4a.Przy takiej wentylacji stosuje okap w kuchni NIE podłączony do ciągu wentylacyjnego. Okap jest filtrem który oczyszcza powietrze i pozostaje ono w kuchni !

4b. Żadne wewnętrze powietrze (przynajmniej w sezonie grzewczym) nie ucieka na zewnątrz inną drogą niż przez rekuperator.

 

5. C.W.U na prąd i kolektor słoneczny. Duży zasobnik i dogrzewanie wody nocną taryfą jeśli kolektor nie wyrobi.

 

6. Zaprojektowanie domu tak, żeby miał duże okna od południa i zachodu a od północy obsadzenie krzewami i żywopłotami w celu osłonięcia od zimnych wiatrów

 

7. Ogrzewanie poddasza albo piece akumulacyjne albo promienniki podczerwieni (jeszcze nie wiem), dodatkowo DGP z kominka.

 

8. Myślę o obsadzeniu domu jakimiś bluszczem albo winoroślą. W lecie znakomicie osłania dom przed słońcem a w zimie dopuszcza słońce (musi gubić liście na zimę :smile: ), które "ogrzewa ściany". Jeszcze myślałem o ciemnym kolorze ścian zewnętrznych ale moja druga połowa jeszcze o tym nie wiem i nie wiem jak zareaguje... :smile:.

 

9. Myślę o szarej wodzie. Zbiornik na przefiltrowaną deszczówkę i wodę z wanny, prysznica i umywali łazienkowej. Taką wodę chciałbym użyć do spłukiwania sedesu i może podlewania ogródka ?

 

PROBLEMY:

A. Bezwładność ogrzewanie podłogowego.

 

B. Mądre i sprytne połącznie DGP i wentylacji mechanicznej.

 

C. Przełączanie czerpni powietrza dla wentylacji. Będą takie okresy, że na przykład w domu będzie chłodniej (powiedzmy 18C) niż na zewnątrz (22C). Tak bywa na wiosnę. Wtedy powietrze po przejściu przez GWP się ochłodzi i trzeba bedzie dogrzewać prądem. Gdyby pobrać zewnętrzne powietrze bezpośrednio to nie trzeba dogrzewać. Jakaś mądra automatyka jest tu potrzebna i przełączanie czerpni. I nie wiem, czy jeszcze nie jest tak, że południowa strona budynku ma cieplejsze powietrze niż północna. Jeśli tak, to czy warto robić 2 czerpnie i jeszcze sterować tym ?

 

D. Czy warto się bawić w inteligente sterowanie pojemnością lub temperaturą zasobnika c.w.u. ? Na przykład jeśli się okazuje, że co noc podgrzewamy 300l ciepłej wody a zużywamy 200 na dobę. Czy warto na przykład coś zmienić, żeby zasobnik nie napełniał się do końca (albo temperatura wody była niższa) ?

 

<font size=-1>[ Ta wiadomość była edytowana przez: Maco dnia 2002-11-21 15:11 ]</font>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podoba mi sie Twoj pomysl ale na tego rodzaju inwestycje to bedziesz wyjatkowo potrzebowal gruby portfel.

Ale moze sproboj polaczyc rekuperator powietrzny z GWC, dodatkowo wyprowadzajac zuzyte powietrze rurami obok rur doprowadzajacych siweze powietrze.

Dodatkowo pomysl o ustawieniu domu korzystnie wzgledem stron swiata i najczesciej wiejacych wiatrow.

Jest jeszcze izolacja transparentna jeszcze do wykorzystania, ale raczej przy murach posiadajach pewna bezwladnosc cieplna i zdolnosc akumulacji (do szkieletu sie raczej nie nadaje).

Z automatyka bylbym ostrozny. Najlepsze sa najprostsze rozwiazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś w tym jest maco. Ja mam zaplanowane ściany dwuwarstwowe z wełną mineralną grubości 24 cm. W firmie rockwool powiedzieli mi, że jeszcze nie spotkali się z przypadkiem zamówienie wełny o takiej grubości ale mają ją w cenniku. U ściany mniej niż 0,15. Podłoga na gruncie od góry: posadzka, wełna mineralna (10 cm), płyta betonowa, keramzyt luzem (20-25 cm). Stop nad parterem (poddasze całkowicie nieużytkowe) wełna mineralna w granulacie ok 30 cm. Okna niestety standardowe z szybami 1,1. Mimo chęci nie kupię lepszych. Do tego wentylacja mechaniczna z dobrym rekuperatorem. Ogrzewanie ścienne jeśli uda się niewielkim nakładem środków to wodne (ciepłowody), a woda z zasobnika ładowanego w nocy grzałką ew. kolektorami słonecznymi, które będą służyły do CWU, ale zasobnik może być jeden. Jeśli będzie to zbyt skomplikowane i drogie to ciepłowody zasilane będą kablami grzejnymi. No ale do domu pasywnego niestety mi daleko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam chciałbym dołączyć również do tego grona z tym że nie szukam projektu bo przecież mój dom stoi

z typu rozwiązań o których piszesz to miektóre już posiadam ale ceny o których mówicie mnie przerażają ja jako konstruktor i majsterkowicz prawie wszystko projektuję sam i też wykonuję, niektóre z rozwiązań są naprawdę pionierskie

a więc

dom z maxa wozówką (bo taniej) + 15 cm ocieplenia U=0,24

sciany kolankowe jeszcze cieplejsze U=0,16

strop 0,14 itd

grzanie kominek z DGP + elektryczne

Cwu z kominka +elektryka + kolektory

okna U 1.1 z południa ok 20mkw

i ściany te naprzeciwko okien cegła pełna (ważne)

miałem te same problemy o których mówi Maco

jeżeli są jakieś pytania walcie śmiało

acha w tej chwili gdy jest mróz w nocy a w dzień 5-8stc ja w domu mam 13stC cały czas nie grzejąc

no to narazie bo bym przedłużał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezier pisze o domu pasywnym o wiele bardziej profesjonalnie !

Założył w tym samym czasie nowy wątek :grin:

http://forum.murator.com.pl/viewtopic.php?topic=5750&forum=34

Jezier, krok po kroczku i dojdziemy do pasywnych. Najważniejsze, żeby już tak myśleć od samego początku bo wtedy można pomysł wcielić później a dom budować z myślą o pewnych rozwiązaniach !

 

pitbull,

Z tego co czytam to jest już rynek "domów pasywnych" i są firmy, które takie domy stawiają więc nie wiem czy to o czym tutaj mówimy jest pionierstwem...

Ja raczej chciałbym wymienić sie pomysłami jak taki dom zrobić jeszcze bardziej pasywny... ale nie płacić za rozwiązanie jak za na przykłąd pompę ciepła. Proste i genialne są pomysły oczywiste i tanie albo i nawet darmowe. Tak jak ten, że warto od południa obsadzić dom drzewami liściastymi bo w lecie dają cień a w zimie jak zrzucą liście to dopuszczają słońce ! Proste, genialne kosztuje tyle co parę sadzonek...

A możesz coś więcej o tych meblach ?

 

 

Tak jak januszek, wiele rzeczy można zrobić samemu (jak się ma chętkę majsterkowicza :smile: )

Czy ważne jest żeby sciany na przeciwko południowych okien były z cegły czy raczej chodzi o to, żeby pochłaniały jaknajwięcej ciepła. I nawet nie muszą to być ściany, tylko ciemne absorbujące ciepło wykończenie ?

Januszek, a kiedy się wprowadzacie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi ścianami chodzi o to aby jak najwięcej zakumulowały (cholera chyba seplenię) ciepła, ważna jest ich masa

ważne są również inne szczegóły typu:

komin nie może być na ścianie zewnętrznej

najlepiej aby dom miał najmniej naroży żadne wykusze zadne łamańce

mam zamiar wprowadzić się w przyszłym roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największy problem mam z oknami. Wiem, że mnie nie stać na lepsze a ciepła ucieka przez nie bardzo dużo. Współczynnik U ścian, podłogi i stropu mam zaprojektowane na 0,13-0,14. Ale przez te okna ma uciekać więcej ciepła niż przez wszystkie inne przegrody razem. O ile mógłbym zaprojektować lepszą izolacyjność podłogi i stropu to nie mam pomysłu na ściany. Mimo wszystko nie wychodzi najgorzej. Roczne koszty ogrzewania takiego domu to 2800 bez uwzględniania ewentualnej automatyki i obniżania temp. pomieszczeń poniżej 20 stopni. Podstawą do obliczeń jest prąd dwutaryfowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrym rozwiązaniem na poprawienie izolacyjnośćci okien są rolety lub okiennice (sterowene automatycznie)

ostatno czytałem o oknach króre mają szyby U= 0,3 tylko cena naprawdę odstrasza

ale nie ma sensu wydawać wiecej pieniedzy niż zyski które możemy osiągnąc mysle że wspl okien 1,1 jest na przyzwoitym poziomie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

januszek,

dobrze, że zwróciłeś uwagę na komin.

Dopisałem w mojej pierwszej wypowiedzi, że komin mniej więcej na geometrycznym środku domu. I jeszcze zapomniałem dodać, że dach dwuspadowy pod kątem 45 stopni.

 

Myślę o GWP pod płytą fundamentową i doprowadzeniem powietrza do niego przez kanał równoległy do komina (wentylacyjny). Zyskuję trochę ocieplenia powietrza od ciepła komina... ALe pewnie siła wentylatora musi być większa ? Jak myślicie, gra warta świeczki ?

 

Jezier,

Z oknami kalkulacja ekonmiczna chyba nie jest dobra na korzyść tych lepszych. Pracuję nad arkuszem kalkulacyjnym, w którym będę mógł łatwo zmienić dowolny parametr (np U dla okien z północy) i zobaczyć jakie są roczne zyski na ogrzewaniu. To mi pozwoli podjąć decyzję, czy warto inwestować czy nie.

A ile płacisz za prąd II taryfa. Ja obliczyłem, że przy zużyciu 2,5kWh wychodzi 0,2268zł za kWh (G12, nocna 3fazy).

Pamiętaj jeszcze, że jak już b\dom będize zamieszkany to rekuperator naprawdę dużo energii zaoszczędzi. I to nie tylko tej, która pochodzi od ogrzewania. Także tej od suszarki do włosów, telewizora,wzmacniacza, zapalonej świeczki, gotowania,...(można chyba założyć, że 70% zużycia energii elektrycznej jest zamieniana w ciepło). Ja w każdym razie liczę tutaj na bardzo miłe niespodzianki (in plus !) ! :smile:

 

<font size=-1>[ Ta wiadomość była edytowana przez: Maco dnia 2002-11-21 15:25 ]</font>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie sezonowe zapotrzebowanie na ogrzewanie (bez cwu) wyszło 22kWh/m3/rok. Ale na razie w tych obliczeniach jest bardzo mało okien na południowej (11m2) i zachodniej (9m2) elewacji. Niedługo będę te obliczenia uaktualniał.

 

Całkowite zapotrzebowanie energii wyszło 37kWh/m3. Coś za dobrze... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

endriu,

w pewnym sensie masz rację.

Dla mnie legalett ma zalety ogrzewania podłogowego ale bez wody i prądu w podłodze (może to jest bardziej indywidualna sprawa związana z obawą przed prądem i wodą...). Ta bezwładność jest wadą, o czym pisałem zresztą. Ogrzewanie powietrzne lub promiennikowe nie ma takich wad. Ale, przy moim założeniu grzania prądem, płyta akumulują tanią nocną energię (w dzień też jest 2 godziny), żeby ją oddać w dzień.

Masz jeszcze jakieś inne wrażenia z tego osiedla ? Inne pomysły ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maco, obsadzic dom zielenia bez projektu jest bez sensu, poniewaz naprawde dobra ochrone tworza pasy zieleni o roznej wysokosci. Do tego istotna jest wysokosc, porowatosc przegrody, odleglosc itp. A to wszystko powinno sie odbywac w kontekscie konkretnej lokalizacji. Zle rozmieszczenie zieleni ochronnej moze spowodowac zwiekszone straty ciepla spowodowane wiekszymi turbulencjami za przeszkoda a przy scianie budynku. Przy scianie budynku takie turbulencje zawsze powstaja, zwlaszcza od strony nawietrznej.

Meble ustawione na scianach od strony najwiekszych strat ciepla ze wzgledu na konwekcje wymuszona stanowia takze przegrode przy wymianie ciepla (ktorej sie zazwyczaj nie uwzglednia przy obliczeniach strat ciepla).

Izolacja transparentna - wydaje sie byc przydauna do Waszych zamierzen. Jest to forma sklejonych ze soba rureczek plastikowych na podkladzie z siatki zbrojonej. Od strony zewnetrznej rureczki poryte sa plaszczyzna z wystajacymi kuleczkami. Dzialanie: poniewaz kat odbicia jest rowny kataowu padania, promieniowanie cieplne ktore chcemy zakumulowac w scianie odbija sie w duzej mierze od plaszczyzny sciany. Po zastosowaniu ww. izoalcji promieniowanie jest ukierunkowywane przez rureczki prostopadle do plaszczyzny sciany, zatem zwieksza sie zysk cieplny, ktory moze byc przyjety przez sciane (pod warunkiem ze posiada dobra bezwladnosci cieplna izdolnosc akumulacji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2002-11-21 15:37, Maco wrote:

A jak wstawisz do swojego arkusza okna 0,3 to jakie masz oszczędności ?

 

Do obliczeń przyjąłem okna o współczynniku U=1,4 (szyby 1,1). Straty roczne przez 31 m2 oknien to 4325 kWh. Jeśli zastosowałbym okna o współczynniku U=0,3 to zaoszczędziłbym dzięki temu 3400 kWh. Świetny wynik niestety takich okien nie ma. Można kupić tylko szyby o zbliżonym współczynniku ale są okropnie drogie a montując je w zwykłe ramy okno ma współczynnik trochę tylko mniejszy niż 1. Moje okna będą drewniane w plastikowych 5-6 komorowych miałbym lepsze rezultaty.

Sezonowe zapotrzebowanie na ciepło mojego domu to 17,75 kWh/m3. Nie jest najgorzej i nie uwzględnia sterowania całym systemem CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...