Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

cena utrzymania gruchotów


Gość forum_user

Recommended Posts

a na takiej, ze jak jeden z drugim decyzyjny smutas nie umie wykorzystac każdej okazji do zrobienia czegos dobrego dla kraju, to myślisz, że wybrał najlepszą militarnie opcję... śmiem wątpic...

przypomnij sobie historia... mały Foiat 126 p wygrał z Renaulat 5..

autobus Berliet wygrał z innymi przodującymi wówczas markami... i wiele wiele innych....

a F-16 jak mówiłem czas pokaze, ale nie mam zaufania...do politycznych interesów ludzi, którzy dbaja o własną dupe i szatają nie swoimi pieniędzmi....gdyby inwestował swoje.... to hoho...

bez żadnej odpowiedzialnosci.... takie widzimisię.... przyznasz racje??

na armii i lotnicwie się nie znam.... ale pisze co czuję.

Generalnie to ja ma pretnsje do Ciebie jedynie wobe tych słów " i za kilka lat F-16 będzie przestarzałym modelem.... albo dobrze ktoś wziął w "łapę"

Powinni zainwestowac w samoloty bezzałogowe... ta technologia to by była krok naprzód przed innymi..... a tak to mamy kupę złomu, co nawet do kraju nie mogą przyleciec..... "

...wiesz jak jak stane w sklepie komputerowym obok płyty Asus5B to nic nie czuję dopóki nie poczytam co nieco a Ty wyrażasz opinię na temat ,który nie masz kompletnego pojęcia, zresztą brzoza też nie ma :D

Potrafili spieprzyc gospodarczo i politycznie,.... to jaką mam nadzieje, że militarnie podjęli słuszną decyzję???

Gospodarczo tak , czy poltycznie , westia dyskusyjna. Myślisz ,że Francuzów bardziej niż Amerykanów obchodzą tubylcy ze wschodniej Europy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 111
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

...Co do Gripena to poniekąd się zgadzam - dobry mariaż niskich kosztów i dobrych osiągów ,samolot na miarę Polski, taki VW, może nie super hiper ale porządna maszyna.

owszem

 

nie musielibysmy na dodatek udawac ze sie cieszymy, jak wieszaja Husajna ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a na takiej, ze jak jeden z drugim decyzyjny smutas nie umie wykorzystac każdej okazji do zrobienia czegos dobrego dla kraju, to myślisz, że wybrał najlepszą militarnie opcję... śmiem wątpic...

przypomnij sobie historia... mały Foiat 126 p wygrał z Renaulat 5..

autobus Berliet wygrał z innymi przodującymi wówczas markami... i wiele wiele innych....

a F-16 jak mówiłem czas pokaze, ale nie mam zaufania...do politycznych interesów ludzi, którzy dbaja o własną dupe i szatają nie swoimi pieniędzmi....gdyby inwestował swoje.... to hoho...

bez żadnej odpowiedzialnosci.... takie widzimisię.... przyznasz racje??

na armii i lotnicwie się nie znam.... ale pisze co czuję.

Generalnie to ja ma pretnsje do Ciebie jedynie wobe tych słów " i za kilka lat F-16 będzie przestarzałym modelem.... albo dobrze ktoś wziął w "łapę"

Powinni zainwestowac w samoloty bezzałogowe... ta technologia to by była krok naprzód przed innymi..... a tak to mamy kupę złomu, co nawet do kraju nie mogą przyleciec..... "

...wiesz jak jak stane w sklepie komputerowym obok płyty Asus5B to nic nie czuję dopóki nie poczytam co nieco a Ty wyrażasz opinię na temat ,który nie masz kompletnego pojęcia, zresztą brzoza też nie ma :D

Potrafili spieprzyc gospodarczo i politycznie,.... to jaką mam nadzieje, że militarnie podjęli słuszną decyzję???

Gospodarczo tak , czy poltycznie , westia dyskusyjna. Myślisz ,że Francuzów bardziej niż Amerykanów obchodzą tubylcy ze wschodniej Europy?

 

jaka dyplomacja takie dylematy ludzie z przypadku, kolesie polityczne...

to takie decyzje... Myślisz, że ktoś sie nad tym zastanawiał?? wg mnie kto więcej daje....własna dupa najwazniejsza....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Co do Gripena to poniekąd się zgadzam - dobry mariaż niskich kosztów i dobrych osiągów ,samolot na miarę Polski, taki VW, może nie super hiper ale porządna maszyna.

owszem

 

nie musielibysmy na dodatek udawac ze sie cieszymy, jak wieszaja Husajna ...

 

Gdyby to dobrze rozgrywano można by wpleśść zakup F-16 w program rozwoju JSF , podobnie zrobili Brytyjczycy, rozegrano źle , natomiast powtórze kolejny raz-,wybór F-16 z punktu widzeni militarnego nie był zły - na nic leszego POLSKI NIE STAĆ TERAZ I JESZCZE DŁUGO W PRZYSZŁOŚCI.

 

Rosyjskie produkty odadaja nawet mniejsza o techniczne niedoskonałości(awionika) ale raczej gospodarcze - np. blokowanie dotsaw części zamennych co czyniono wobec MIGów i innego czesto sprzetu z b.ZSRR.

 

Husajnowi zaś zamiast kary śmierci zaoferowałbym pokoik 2x2x2m bez rzadnych przedmiotów - do końca życia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest informacja ze amerykanskie gruchoty f 16

..................

jaki jest przyblizony koszt utrzymywania takiego złomu w Polsce ?

 

nie będe komentował ale to co piszesz, napiszę lekko "przykre"

 

Z tego co wiem to są NOWE samoloty, mamy najnowszą wersję tego samolotu, wśród konkurentów miał największy udzwig i najbogatsze uzbrojenie a druga sprawa jest sprawdzony w boju. W warunkach polskich to najlepsze rozwiązanie, bo JSF to jeszcze przyszłość, a wyższe modele są poza naszym zasięgiem.

 

A tak na marginesie to wolę kupować od USA niż od naszych "sąsiadów", historia to pokazała jak są koleżeńscy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z tego co wiem to są NOWE samoloty,...

 

to przestarzała konstrukcja - przykro mi, ze wierzysz w bajki ... :(

 

nie napisałem, że są najnowsze samoloty, tylko że to najnowsza wersja sprawdzonego i dobrego F16, ta wersja ma dobrą elektronikę, a dzisiaj to elektronika lata, bo nowoczesne konstrukcje samolotów to tkz. nieloty (nie zdolne do swobodnego lotu). F16 to samolot IV generacji

 

Polska potrzebuje sprawdzonych samolotów takich VW Golfów wśród samolotów, może nienajnowocześniejszy, może konserwatywny ale sprawdzony i niezawodny, bedą głównie tylko latać w obrębie granic Polski/UE ewentulanie brać udział w akcjach w krajach "terrorystycznych", które nie posiadają odpowiedniej obrony przed F16, bo w razie ataku na Polskę przez naszych domniemanych wrogów to nawet F-22 nam nie pomoże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z tego co wiem to są NOWE samoloty,...

 

to przestarzała konstrukcja - przykro mi, ze wierzysz w bajki ... :(

Sory Winetou ale bredzisz jak połamany i Twoje teksty z kosmosu dowodzą tylko nieznajomości tematu - generalni w tej chwili płatowce ekspolatuje się wiele lat a rozwiązania w kwestii awioniki i uzbrojenia tak naprawdę decydują o możliwościach bojowych samolotu - co prawda F-16 własciwie jest od 1975 roku ale tak naprawdę pod wzgleme możliwości bojowych to w ogóle nie jest ten sam samolot - polski to F16 C Block 52M+, co prawda to nie jest bodajże najnowsza wersja ale jedna z lepszych, najnowsza to chyba F16E/F Block 60. MIG-29 generalnie to ma małe szanse w starciu, chyba,że walka kołowa z użyciem broni działek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z tego co wiem to są NOWE samoloty,...

 

to przestarzała konstrukcja - przykro mi, ze wierzysz w bajki ... :(

Sory Winetou ale bredzisz jak połamany i Twoje teksty z kosmosu dowodzą tylko nieznajomości tematu - generalni w tej chwili płatowce ekspolatuje się wiele lat a rozwiązania w kwestii awioniki i uzbrojenia tak naprawdę decydują o możliwościach bojowych samolotu - co prawda F-16 własciwie jest od 1975 roku ale tak naprawdę pod wzgleme możliwości bojowych to w ogóle nie jest ten sam samolot - polski to F16 C Block 52M+, co prawda to nie jest bodajże najnowsza wersja ale jedna z lepszych, najnowsza to chyba F16E/F Block 60. MIG-29 generalnie to ma małe szanse w starciu, chyba,że walka kołowa z użyciem broni działek.

Rosjanie biją F-16 na głowę w jednej kwestii:pomysłowość i racjonalizatorskie pomysły ich mechaników i obsługi naziemnej nie zna granic. (rozsądku też).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

polski to F16 C Block 52M+, co prawda to nie jest bodajże najnowsza wersja ale jedna z lepszych, najnowsza to chyba F16E/F Block 60. MIG-29 generalnie to ma małe szanse w starciu, chyba,że walka kołowa z użyciem broni działek.

 

polskie maja LANTIRN ?

 

 

w dzisiejszym lotnictwie to konstrukcja samolotu jest praktycznie nieistotna, skończyły się czasy latania samolotu za samolotem, i zabawy w podchody liczy się elektronika i inteligencja uzbrojenia. Nikt się nie bawi w podchody z TOP GUNS, liczy się szybkość wykrycia, jeden strzał i po ptakach, nie ma znaczenia jakie miał skrzydła samolot.

 

Słyszałem, że nawet do F16 ma się montować awionetkę z F-22

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...nie napisałem, że są najnowsze samoloty, tylko że to najnowsza wersja sprawdzonego i dobrego F16, ta wersja ma dobrą elektronikę, a dzisiaj to elektronika lata ...

Schmeisser Warrant Officer

napisał - forum "W przestworzach" na temat tej "elektroniki" ...

Ale jak pokazał Clean Hunter 2005 , jak dwa nasze MiGi dojechały duńczyków to pięciu żmijkom ukręcili łebki zanim zdążyły syknąc jedna o ile dobrze pamiętam zdążyła nawiać. A żmijkimiały awacsy i takie tam , na szczęście nie miały radaru tylnej półsfery i właśnie ten szczególik okazał się czynnikiem 'letalnym'

http://www.przestworzadws.netlook.pl/viewtopic.php?p=8709
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...nie napisałem, że są najnowsze samoloty, tylko że to najnowsza wersja sprawdzonego i dobrego F16, ta wersja ma dobrą elektronikę, a dzisiaj to elektronika lata ...

Schmeisser Warrant Officer

napisał - forum "W przestworzach" na temat tej "elektroniki" ...

Ale jak pokazał Clean Hunter 2005 , jak dwa nasze MiGi dojechały duńczyków to pięciu żmijkom ukręcili łebki zanim zdążyły syknąc jedna o ile dobrze pamiętam zdążyła nawiać. A żmijkimiały awacsy i takie tam , na szczęście nie miały radaru tylnej półsfery i właśnie ten szczególik okazał się czynnikiem 'letalnym'

http://www.przestworzadws.netlook.pl/viewtopic.php?p=8709

Pewnie dlatego w 1991 Irakijczycy na swoich 29 mieli tyle sukcesów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie dlatego w 1991 Irakijczycy na swoich 29 mieli tyle sukcesów :)

... Z tymi porównaniami samolotów wyszedł nam misz masz. Codzi mi o MiG 29 a F16.

MiG 29 był optymalizowany do działań myśliwskich. A F-16 to był samolot Myśl - Bomb.

Do roku 1993 żaden F-16 od A do E(był taki) nie miał możliwości zwalczania Miga na średnich odległościach(za wyjątkiem F 16 ADV z Gwardii Narodowej) . Formacje Migów mogły masakrować pozbawione osłony formacje F 16 jak by chciały . A teraz daty

rok 1976:

wprowadzenie do produkcji F 16A

rok 1977:

oblot Miga 29

rok 1978

wprowadzenie do służby F 16A i eksport do Izraela

główny przeciwnik na wschodzie Mig 23 M i pierwsze MF

F 16 nie ma szans na średnich odległościach

rok 1980

rozpoczęcie wprowadzania f 16 wyprodukowanych w Europie

oblot dwumiejscowego miga 29

rok 1983

na zachodzie lata już około 1000 F 16 ale tylko zdolnych do walki na krótkich dystansach

Mig 29 przyjęty do uzbrojenia bez zakończenia prób

rozpoczęcie tematu Miga29M - lekki samolot wielozadaniowy. (nowa koncepcja WWS)

rok 1984

ostani rok produkcji F 16A/B w USA

pierwsze Migi w Kubince centrum szkoleniowym

rok 1986

nowy F16 C/D25 pierwsze 209/35 samolotów

trwa produkcja Miga

rok 1987

produkcja F 16C/D blk 30

oblot Miga 29M

rok 1988

zakonczenie produkcji blk 30 360 C30 i 48 D30 co daje łaczmie z C/D25 633 samoloty

rozpoczęcie produkcji C/D40 i C/D42

migów 29 około 700

problemy migiem 29m

rok 1990

zakończenie produkcji C/D40/42 liczbie 235/41/149/47 razem 472 z poprzednimi 1105

lata już 1200 Migów 29 w ZSRR jak i w demoludach i 3 świecie

rok 1991

USA: rozpoczęcie produkcji C/D50/52

EUROPA: KONIEC PRODUKCJI A/B

ZSRR/ROSJA wstrzymanie prac na Mig29M śladowe zamówienia na Mig 29

rok 1992

AIM-120 POD SKRZYDŁAMI F 16

 

Z tego wynika, że F-16 C/D mógł razić migi ze średnich odległości dopiero od 1992 roku. To daje Rosjanom 7/8 lat przewagi nad F-16. Niestety ich analog F 16 C/D Mig 29M miał trochę poślizgu czasowego. Miał być produkowany od 1991, ale rozpad ZSRR....

Jeśli chodzi o F 16A/B to nie ma oczym mówić. To taki zachodni Su 22M4 z radarem. produkowany przez zachód do 1991 roku ...

 

forum "W przestworzach" - przyda Ci sie odrobina wiedzy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brzoza ale to co wklejłeś to potwierdza teze że elektronika się liczy nie samolot, ludzie często mają pojęcie o samolotach jakby to były lata 70-te albo II wojna światowa i piloci się ganiali za sobą z karabinkami

 

Dzisiaj się kupuje elektronikę w opakowaniu nowszym lub starszym, potwierdzeniem może tego być to iż na najnowszych F-16 będzie się montowało awionetkę z F-22.

 

Czyli będzie samolot o podobnych parametrach do wyboru w blachach F-16 lub F-22

 

i mig 29 mogłbyby być na dzisiejsze czasy dobrym samolotem gdyby miał to wszystko to najnowsze F-16 E/F

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brzoza a co mnie obchodzą stare wersje? Pisałem o wersji "polskiej" F16C Block 52M+ a nie o F16A, w tej wersji w boju z 29 na stanie polskiej armii 29 pada w walce na dystansie - druga rzecz o której zapominają wszyscy demagodzy,łacznie z Tobą to jets to,że Polskę nie stać na to aby kupować odzielnie myśliwce i odzielnie samoloty myśliwsko-szturmowe.MIG 29 kompletnie nie nadaje się w zwalczaniu celów naziemnych.

 

Też wkleje tekst :wink:

 

MiG-29 podobnie jak Su-27 to doskonały przykład tego, jak skuteczna była bariera nałożona przez COCOM na transfer nowoczesnych technologii do ZSRS. MiG-29, jak każdy sowiecki produkt techniczny oparty bardziej na produkcyjnych normach ilościowych, a nie jakościowych, nie różni się niczym od innych wyrobów technicznych sowieckiego przemysłu. Podstawowy parametr produkcyjny, jakim jest powtarzalność procesu technologicznego, jest w MiG-29 taki sam jak np. w sowieckich zegarkach, telewizorach czy aparatach fotograficznych: wszystko zależy od szczęścia przy zakupie i natrafienia na starannie wykonany egzemplarz. Awionika MiG-29 i Su-27, która jest w dużej części wspólna, jest opóźniona w stosunku do urządzeń zachodnich o dwie generacje. Sowiecki proces technologiczny, zarówno mechaniczny jak i elektroniczny, jest na poziomie rząd niższym od takich samych procesów w byłych państwach socjalistycznych. To tłumaczy tym samym dlaczego nawet jakość wykonania płatowca jest zróżnicowana - można trafić na egzemplarz, gdzie krzywo zamykają się sloty. Co z tego, że jest to płatowiec o doskonałych parametrach pilotażowych. Na dzisiejszym polu walki powietrznej, która od kilkunastu lat przestała być walką manewrową (Dolina Bekaa, Wybrzeże Libii, Falklandy, Zatoka Perska) jest to cecha trzeciorzędna. Większość dotychczasowych ocen i porównań MiG-29 była pełna emocji i uwielbienia.

 

Zachodnia ocena tego płatowca przez zachodnich pilotów (szczególnie Luftwaffe, którzy latali na MiG-29 przejętymi od byłej NRD) jest mało pozytywna. MiG-29 jako samolot myśliwski podczas symulowanych walk powietrznych na początku lat 90-tych, przegrywał nawet ze szturmowo- rozpoznawczymi Tornado GR Mk I, mimo że MiG-29 pilotowali najlepsi oblatywacze Luftwaffe. Dodatkowo ocenę tę potwierdzają klęski MiG-ów-29 w walkach nad Irakiem, gdzie pilotowali je najlepsi iraccy piloci, perfekcyjnie wyszkoleni przez instruktorów sowieckich. Jedyna przewagą MiG-29 nad samolotami NATO o podobnym przeznaczeniu jest jego prędkość. MiG-29 nie spełnia jednak żadnych zachodnich wymagań technicznych w żadnej dziedzinie. Według ocen zachodnich samolot ten, choć szybki i zwrotny, jest łatwym, jeśli nie do zniszczenia, to do zneutralizowania poprzez emisję zakłóceń elektromagnetycznych, które dziś odgrywają w powietrzu rolę decydująca

 

MiG-29 to najnowocześniejszy samolot bojowy naszego lotnictwa, a także jedyny rosyjski samolot bojowy, który przez ostatnie kilka lat był na uzbrojeniu NATO (19 sztuk MiG-29 użytkowało Luftwaffe). Do jego konstruowania przystąpił zespół Atioma Mikojana na przełomie lat 60-tych i 70-tych, pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze w 1977 roku. W maju 1982 roku rozpoczęto produkcję seryjną w fabryce w Moskwie, w kodzie NATO samolotowi nadano nazwę Fulcrum A ("fulcrum"-ang.:"punkt podparcia", nazwa lubiana przez sowieckich pilotów). W kwietniu 1981 roku wystartował po raz pierwszy dwumiejscowy MiG-29 UB (szkolno-bojowy) Fulcrum B, który ma uproszczony system uzbrojenia. MiG-29 jest samolotem o oryginalnej koncepcji aerodynamicznej, a przy tym z wieloma klasycznymi rozwiązaniami szczegółowymi, jak na przykład mechaniczny układ sterowania. MiG-29 to także unikatowy system kierowania uzbrojeniem, składający się z radaru S-29 (N-29), lokatora optycznego KOLS-29 sprzężonego z dalmierzem laserowym oraz nahełmowego układu wskazywania celów Szczel-3UM. Wszystkie te układy współdziałają ze sobą i są sterowane przez 2 komputery pokładowe C-100. Radar może wykryć samolot myśliwski przeciwnika z odległości 70 km (zasięg wykrycia samolotu bombowego jest o połowę większy), a następnie naprowadzić nań rakiety kierowane. Do dziś zbudowano ok. 1500 samolotów MiG-29 ( w tym 200 szkolnych), z czego prawie 400 sprzedano do kilkunastu krajów, Polska zakupiła pierwszych siedem MiG-29 latem 1989 roku, a w październiku 1990 roku przybyło kolejnych 5 samolotów. W styczniu 1996 roku zakupiliśmy 10 MiG-29 z Czech (za śmigłowce Sokół) i w ten sposób ukształtował się obecny stan: 22 samoloty, które należą do 1. PLM "WARSZAWA" w Mińsku Mazowieckim. Dwudziestego drugiego lutego 1999 roku, kilkanaście dni przed przystąpieniem Polski do NATO, do służby weszło 8 samolotów MiG-29 z 1. PLM przeznaczonych do włączenia w przypadku zaistnienia potrzeby w skład sił natychmiastowego reagowania NATO. Samoloty te otrzymały SC-10 systemu IFF (standard NATO Mk XII), stroboskopowe światła antykolizyjne, pulpity płynnego strojenia dla radiolokacji R-862 oraz systemy GPS Trimble 2101 Plus ( nie zintegrowane z systemem nawigacyjnym samolotu). Samoloty w tej chwili nie są jeszcze wyposażone w systemy bliskiej nawigacji TACAN i systemy ILS. Ósmego lutego br. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy podpisały porozumienie z firmą Daimler Chrysler Aerospace dotyczące pomocy w zabudowie i integracji urządzeń zachodnich z sowiecką awioniką, pomocy przy remontach i ewentualnej dalszej modernizacji MiG-29.

 

 

Dziś "29" ma ograniczone możliwości bojowe. Jest przede wszystkim myśliwcem przeznaczonym do prowadzenia walk z wrogimi samolotami w obronie przestrzeni powietrznej bądź ochrony maszyn uderzeniowych wykonujących ataki na cele naziemne. Do tego typu misji został wyposażony w radar pokładowy i kilka typów podwieszanych rakiet kierowanych klasy "powietrze-powietrze". W arsenale tym wyróżnia się pocisk średniego zasięgu R-27R. Niestety, niewielka zakupiona ich partia (najpierw w ZSRR, później z drugiej ręki od Czechów) sprawia, że nawet pilotom znane są one praktycznie tylko z oficjalnych prezentacji. Brzmi to może kuriozalnie, ale poza okresem szkolenia w trakcie przejmowania samolotów (pod koniec lat 80.), R-27 nigdy nie odpalano na polskim poligonie. Podobnie jest z pociskami krótkiego zasięgu R-73. Piloci latający na MiG-ach do ćwiczeń co roku otrzymują tylko kilka pocisków krótkiego zasięgu R-60, starszej generacji.

W ograniczonym zakresie MiG-i można też wykorzystywać do misji uderzeniowych na cele naziemne lub nawodne. Niestety, w tym przypadku pilot ma do dyspozycji tylko niekierowane pociski rakietowe dwóch typów (S-5 i S-8) oraz klasyczne bomby (o masie 100, 250 i 500 kg). Chociażby z tego względu nie opłaca się używać drogich przecież maszyn do atakowania obiektów naziemnych.

Bez wątpienia do wad "29" zaliczają się duże koszty eksploatacji (mało ekonomiczne silniki, co w przeliczeniu daje bardzo duże koszty godziny lotu) i niewielki promień działania. Ten ostatni uniemożliwia prowadzenie długotrwałych lotów patrolowych w wysuniętej strefie obrony powietrznej, co dla państwa granicznego NATO jest poważnym mankamentem.

Ale MiG-29 ma też zalety. Należy do nich stosunkowo duży (jak na maszyny produkcji radzieckiej) stopień bezpieczeństwa lotu. Dzięki jednemu z najlepszych foteli katapultowych na świecie typu K-36 pilot może bezpiecznie opuścić maszynę nawet na płycie postojowej lotniska (tzw. klasa "zero-zero", czyli 0 metrów wysokości i prędkość 0 km/godz.). Ponadto dwa silniki o stosunkowo dużej sile ciągu gwarantują, że przy zdławieniu jednego z nich maszynę i tak można bezpiecznie posadzić na ziemi. Konstrukcja płatowca jest bardzo mocna. Podczas 15-letniej eksploatacji MiG-ów w Mińsku Mazowieckim było wiele groźnie wyglądających wypadków, ale nawet duże uszkodzenia udawało się usunąć i wszystkie maszyny cały czas pozostają w służbie.

W trakcie eksploatacji większość egzemplarzy przeszła w wojskowych zakładach w Bydgoszczy remont połączony z niewielkim doposażeniem. Zamontowano m.in. system identyfikacji "swój-obcy" i odbiorniki GPS, światła antykolizyjne, a radiostacje przystosowano do płynnego przestrajania częstotliwości. Prace te nie zakończyły jednak dyskusji, czy warto przeprowadzić prawdziwą modernizację maszyn.

 

Przeciwnicy ulepszania pozostają nieprzejednani. Twierdzą, że MiG-29 w wersji używanej przez polskie lotnictwo (tzw. model 9-12) nie spełnia wszystkich wymogów stawianych przed współczesnym lotnictwem i nie opłaca się uruchamiać kosztownej modernizacji. Ich zdaniem jedynym walorem samolotu jest tylko duża manewrowość przydatna w walce powietrznej prowadzonej w zwarciu. Ale tego typu starć jest coraz mniej, bo dziś z reguły liczy się precyzja wykrywania wroga radarem na dużych odległościach i możliwość rażenia go rakietami kierowanymi dalekiego zasięgu. W obu tych konkurencjach nasze najnowocześniejsze samoloty odstają dość wyraźnie od światowej czołówki.

Udział maszyn w międzynarodowych ćwiczeniach potwierdza zarówno zalety, jak i wady. Nasi piloci w starciach na dużych odległościach są z reguły bezradni, gdy zaś dochodzi do walk manewrowych, są bezkonkurencyjni.

 

 

Można tak w nieskończoność - może też np. zachwycić się różnymi wersjami doskonałego SU-27 ale co z tego jeśli na podobnej zasadzie co gaz rosjanie swoim iestabilnym postępowaniem moga nas odciąć od źródeł....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... druga rzecz o której zapominają wszyscy demagodzy,łacznie z Tobą to jets to,że Polskę nie stać na to aby kupować odzielnie myśliwce i odzielnie samoloty myśliwsko-szturmowe ...

 

... amerykanie nie tylko, że nie wywiązują się ze zobowiązań, ale sami otrzymują dotację z polskiego budżetu. Przejęta przez nich WSK PZL Rzeszów otrzymała w 2003 z ministerstwa gospodarki wsparcie inwestycji w wysokości 5,268 mln zł (?!). Dochodowa wcześniej wytwórnia, po sprzedaży amerykańskiej United Technologies Holding przynosi co roku ogromne straty. W 2003 ponad 40 mln zł (rok wcześniej - 100 mln zł). Do końca br. zaplanowano zwolnienie z niej co najmniej 500 osób. Szefowie rzeszowskiej wytwórni powołują teraz coraz to nowe stowarzyszenia z udziałem polskich przedsiębiorstw, by dzięki nim sięgać po środki Unii Europejskiej (przedsiębiorstwo amerykańskie samodzielnie nie miałoby na nie szans).

Również w rozliczeniu offsetu - co przewidywaliśmy na łamach RAPORT-wto - rzeszowska wytwórnia odgrywa kluczową rolę. Zaliczono do niego inwestycje w WSK PZL Rzeszów (które faktycznie pokrywają jedynie straty związane ze zmianą właściciela). Ich wartość przemnożono początkowo przez 3, a później - gdy okazało się, że to nie wystarcza do uzyskania satysfakcjonującej wielkości - nawet przez 3,8!...

http://www.altair.com.pl/

do tego astronomiczne oprocentowanie kredytu udzielonego nam przez USA

 

i 700 mln cła do Unii ...

 

i co ... nie stac nas ?

 

dzis w radio poprawili wczorajsza informacje

to nie przez snieg nie wyladowały

tylko jakas awaria - na szczescie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ale za to jak potrafimy sie kłócić :lol:

wiadomo ... tam gdzie dwu polaków - trzy zdania ...

 

:wink:

brzoza myślisz,że Rosjanie, Francuzi byliby milsi, lepsi? Rosjanie pewnego pięknego dnia powiedzieliby,że akurat nie chce im się wysłać części do samolotów więc się bujajcie....

 

Co do związku Szwedzko Brytyjskiego, trudno ocenić. Fakt poziom negocjacyjny z Amerykanami był marny co i tak nie zmienia faktu,że żaden MIG się nie nadaje....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...