Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Grupa Błonie koło W-wy


Recommended Posts

Ok, dzieki za info. W sumie ta cala papierologia to dopiero za jakis czas, ale dobrze wiedziec co i jak zawczasu.

 

 

Pozdrawiam

Michał

 

Niestety, papierologia długo trwa. Zaczeliśmy załatwiać dokumenty w marcu i robiliśmy wszystko zgodnie z procedurą krok po kroku: wypis, wyrys, prąd, woda, kanalizacja, gaz, zjazdy, odrolnienie, warunki na przyłącza - oj dużo tego; koniec końców dopiero za dwa tygodnie odbierzemy już prawomocne pozwolenie na budowę i ekipa może rozpocząć budowę. Niestety, 9 miesięcy to trwało, a mogło i dłużej, gdyż w niektórych wydziałach wydawano decyzje w dwa a nie cztery tygodnie, więc parę tygodni zaoszczędziliśmy. Niektórzy twierdzą, że już potem sama budowa szybciej poleci niż to załatwianie. Jeśli chcecie niebawem rozpocząć budowę musicie ten czas załatwiania wkalkulować w terminarz.

 

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Niestety, 9 miesięcy to trwało, a mogło i dłużej, gdyż w niektórych wydziałach wydawano decyzje w dwa a nie cztery tygodnie, więc parę tygodni zaoszczędziliśmy. Niektórzy twierdzą, że już potem sama budowa szybciej poleci niż to załatwianie. Jeśli chcecie niebawem rozpocząć budowę musicie ten czas załatwiania wkalkulować w terminarz.

 

Powodzenia

 

O matko, 9 miesięcy :jawdrop: no nieźle... czyli musimy zakasać rękawy i brać się za załatwianie dokumentów...

Dzięki za informacje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UWAGA! UWAGA! UWAGA! JUŻ OD 2 LAT NIEUSTANNIE OSTRZEGAM WSZYSTKICH BUDUJĄCYCH PRZED NIESOLIDNĄ I WRĘCZ GROŹNĄ FIRMĄ BUDUJĄCĄ DOMY O NAZWIE REM-BUD KAZIMIERZ ROBERT LASIK z PODKARPACIA. SĄ WRĘCZ NIEBEZPIECZNI - JEŚLI COŚ IM SIĘ NIE SPODOBA TO TAK JAK W MOIM PRZYPADKU - ZAMURUJĄ CI WENTYLACJĘ!!!! - nie muszę chyba pisać co to oznacza. Dodatkowo: niesolidni, nieuczciwi, nieterminowi i brudasy. MÓWMY IM ....... WON
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie odnośnie podatku od nieruchomości, ignorujcie proszę moją niewiedzę w tym temacie ;).

Trzeba poinformować w gminie, że jesteśmy właścicielami działki i złożyć jakiś wniosek o ustalenie wysokości podatku od nieruchomości? Który wydział się tym zajmuje?

 

Gdy załatwiałem dokumenty do pozwolenia na budowę, potrzebny był papier z wydziału geodezji o odrolnieniu fragmentu działki pod budynkiem - musi być plan zagospodarowania działki, który robi architekt; ( najlepiej ten, który projektował dom )

 

ten architekt wymierza na planie powierzchnię zabudowy działki, podaje to w metrach kwadratowych; nie może przekroczyć określonego udziału powierzchni działki ( w procentach );

 

ten procent określa plan zagospodarowania przestrzennego dla danej miejscowości ;

 

odrolnienie działki - złożyłem stosowny wniosek w geodezji,

 

kilka tygodni później dostałem pismo z wydziału skarbowego gminy i wszystko załatwiłem bezproblemowo

 

Ale najlepiej zadzwońcie do swojej gminy do wydz. skarbowego, przedstawcie sprawę i po "kłopocie"

 

 

pozdrawiam

 

Ps. może to trochę zawiło wytłumaczyłem, więc proszę pytać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy załatwiałem dokumenty do pozwolenia na budowę, potrzebny był papier z wydziału geodezji o odrolnieniu fragmentu działki pod budynkiem - musi być plan zagospodarowania działki, który robi architekt; ( najlepiej ten, który projektował dom )

 

Podepne sie znow - skoro dzialka ma przeznaczenie budowlane i sa wydane dla niej warunki zabudowy to czy ptrzebny jest taki papier w ogole (o odrolnieniu dzialki)?? Myslalem, ze skoro cos jest budowlane to na pewno nie rolne.

 

A plan zagospodarowania dzialki to co to tak do konca jest - czy mowa o 'adaptacji projektu architektonicznego do konkretnej dzialki', ktora moze zrobic tak naprawde kazdy architekt (u nas robilby to ten, ktory bedzie grzebal w projekcie gotowym, ktory kupimy).

 

 

 

Pozdrawiam cieplo (na Powislu swieci slonko)

Michał

 

 

 

PS. Tak w ogole to ja mysle, ze osoby, ktore juz przeszly w Bloniu "sciezke zdrowia" zwiazana z uzyskiwaniem PNB powinny zalozyc oddzielny watek w tej grupie budujacej i napisac 1 duzy wpis/artykul o wszystkich formalnosciach, ktore trzeba zalatwic plus informacje ile to trwalo, gdzie sie co zalatwialo, adresy, przemyslenia i w ogole. Nie powtarzalyby sie te same pytania co i rusz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne sie znow - skoro dzialka ma przeznaczenie budowlane i sa wydane dla niej warunki zabudowy to czy ptrzebny jest taki papier w ogole (o odrolnieniu dzialki)?? Myslalem, ze skoro cos jest budowlane to na pewno nie rolne.

Nie każdy buduje na działce budowlanej.

 

A plan zagospodarowania dzialki to co to tak do konca jest - czy mowa o 'adaptacji projektu architektonicznego do konkretnej dzialki', ktora moze zrobic tak naprawde kazdy architekt (u nas robilby to ten, ktory bedzie grzebal w projekcie gotowym, ktory kupimy).

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?101319-plan-zagospodarowania-dzia%C5%82ki-co-ma-w-nim-by%C4%87

 

 

na Powislu swieci slonko)
Właśnie musiałem żaluzje opuścić tak na tym Powiślu świeci :)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Myslalem, ze skoro cos jest budowlane to na pewno nie rolne."

 

Też tak myślałem.

W planie zagospodarowania przestrzennego, teren na którym leży twoja działka jest przeznaczony pod zabudowę - MN, MNU - mieszkaniówka, mieszkaniówka jednorodzinna, mieszkaniowo-usługowa; ale nadal de facto teren jest rolny, dlatego musisz część działki odrolnić, ( tzn wyłączyć z produkcji rolnej ) tam gdzie będzie stał dom z miejscem parkingowym i dojazdem. W wypisie i wyrysie z planu zagospodarowania przestrzennego masz określone warunki budowy.

 

Musisz odrolnić, wyłączyć z produkcji rolnej - a co chcesz płacić podatek od całej powierzchni działki jako działki zabudowanej.;to cię skarbówka puści z torbami- inny jest podatek od nieruchomości, a inny od gruntu rolnego, dlatego nie odrolniasz całej działki.

 

Pytaj w urzędzie o kolejność, o dokumenty - wiesz, musisz mieć na wszystko dokument, pozwolenia nie dostaniesz jak nie będziesz miał np. podpisanych umów ( warunki przyłączenia ) z elektrownia, gazownią na dostarczenie mediów. W wydz. architektury powinni udzielić Ci informacji co jest potrzebne. Ja np. musiałem mieć zgodę na zjazd z działki (są nawet podane warunki jak powinien wyglądać, o jakim promieniu musi być łuk krawężnika na zakręcie). Wydawąć by się mogło, że to są pierduły, ale kiedyś zmienisz zdanie, bo to prawo i te dokumenty chronią również ciebie.

 

Pozdrawiam i kto pyta nie błądzi.

 

ale tak naprawdę wszystko załatwisz, spokojnie, głowa do góry. nie jest tego tak dużo. Jak zaczniesz załątwiać to już wtedy samo poleci

 

Ps. u mnie na Powiślu już gwiazdeczki świecą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam do sprzedania działkę budowlaną 600 m2 przy ul. Lesznowskiej w Błoniu. Do trasy E2- ok. 500m, do Rynku jest ok. 800m. Działka jest zgrabna, w kształcie prostokąta, zlokalizowana na nowopowstającym osiedlu domów jednorodzinnych. Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego- teren przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną. Prąd przy działce, pozostałe media do doprowadzenia ok. 60m. Jeden właściciel, sprzedaż bez pośredników. Zainteresowane osoby proszę o kontakt na adres: [email protected]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moi drodzy,

 

Szykujemy się do dopisania do grona budujących w tym temacie, ale zanim to nastąpi, jeszcze trochę pracy nas czeka.

Poniżej wklejam „harmonogram prac do wykonania przed zakupem działki znaleziony na forum z prośbą o potwierdzenie czy te kwestie i w takich lokalizacjach sprawdzaliście. A może coś więcej? Dodam, że działka jest odrolniona, w Błoniu, dostęp do mediów od sąsiada przez ulicę, niezalesiona.

 

- wybór działki – wybrana

- wypis i wyrys z planu zagospodarowania – Urząd Miasta i Gminy Blonie, Rynek 6

- warunki zabudowy – Urząd Miasta i Gminy Blonie, Rynek 6

- projekt budowlany – wybrany, ale nie zakupiony jeszcze

- badanie geotechniczne gruntu – będzie wykonane w następnym tygodniu przez osobę polecaną tu w temacie.

- umowa z gazownią – odwiedzić Gazownię Warszawską

- umowa z energetyką - Zakład Energetyczny Warszawa-Teren S.A. Rejon Energetyczny w Pruszkowie. Posterunek energetyczny, 05-870 Błonie, Grodziska 17

- umowa z MPWiK – odwiedzić MPWiK - Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Błoniu Sp. z o.o.,ul. Towarowa 5, 05-870 Błonie

- sprawdzenie księgi wieczystej – odwiedzić sąd w Grodzisku - Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim, 05-825 Grodzisk Mazowiecki ul. Bartniaka 21/23 tel. (0-prefix-22) 755-20-65

 

We wniosku o wydanie warunków zabudowy czytam, że jednym z koniecznych załączników są „Pisma gestorów mediów potwierdzające możliwości zapewnienia dostaw z miejskich sieci inżynierskich”. Czy na etapie sprawdzania mediów otrzymam takie pisma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

' We wniosku o wydanie warunków zabudowy czytam, że jednym z koniecznych załączników są „Pisma gestorów mediów potwierdzające możliwości zapewnienia dostaw z miejskich sieci inżynierskich”. Czy na etapie sprawdzania mediów otrzymam takie pisma? "

 

Witam !

Co do wypisu i wyrysu:

posiadając wypis i wyrys z planu zagospodarowania jedziesz z tym do gazowni, wodociągów i kanalizacji, elektrowni i składasz wniosek o wydanie warunków przyłącza i tam będzie napisane np:. jaka moc energii elektrycznej, jakie rury wod- kan, słowem wszystko jest potrzebne aby budynek podłączyć do mediów

 

A jeśli posiadasz warunki zabudowy to chyba też jest podobna procedura.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UWAGA UWAGA UWAGA

UWAGA na firmę VICOM Zabezpieczenia ul. Górna 21, 05-870 Błonie jest to firma zakładająca alarmy. Do czasu zapłaty było wszystko ok ale już jak poczuli kaskę to się doprosić nie można od ponad dwóch miesięcy o naprawę i to w okresie "niby gwarancji" i to w dużym cudzysłowiu. Bo co to za gwarancja, jak olewają centralnie klienta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawno mnie nie było (budowa szła) więc post zbiorczy :)

1. Dzialka - duzo tego na necie i zasadniczo staram sie byc na biezaco, ale jesli ktos wie cos o fajnej dzialeczce, ktorej nie trzeba zakladac pieluchy (bo wody gruntowe), robic peelingu (do wyciecia 30 drzew i wywiezienie 30 Kamazow z gruzem i innymi) lub stawiac ekranow dzwiekowych (bo obok linia kolejowa lub autostrada) to bede wdzieczny. Interesuje mnie dzialeczka tak w przedziale 1000-1500 mkw ze wszystkimi mediami jak najblizej. Cena powiedzmy do 170 000
A jest taka obok mnie (okolice Bożej Woli) mogę wysłać kontakt, o ile pytanie się już nie zdezaktualizowało... Są wszystkie (prawie) media (kanalizację i gaz mają robić), są wybudowani już sądziedzi (czyli my, de facto in progress), blisko do pkp (max. 10 min piechotą) i krajowej 2-ki (ok.5 min, ale samochodem).

2. Jak juz kupimy te dzialeczke to chcielibysmy ja ogrodzic. Wiadomo, ze nie stawiac od razu ogrodzenia z siatki i zbrojonego betonu z ogniskami karabinow maszynowych, ale proste drewniane pale z tzw. siatka lesna coby bylo wiadomo, ze to nasze Czy na takowe zabiegi potrzeba jakis specjalnych pozwolen/zgod ?
I tak, i nie. ogrodzenia powyżej pewnej wysokości trzeba zgłaszać, również budowę od strony drogi, jeśli gminna/miejska/powiatowa. "pewna wysokość" to chyba 1,8m, więc starczy zrobić 1,5m :) Też radzę wykonać ogrodzenie z siatki i słupków. Wychodzi dość tanio (mnie jakieś 120mb kosztowało chyba ze 3-4 tys., robocizna własna), a jeśli nie zrobić podmurówki, tylko zabetonować słupki, można je potem wywalić od frontu i zrobić ogrodzenie docelowe - często i tak się od frontu tylko "lepsiejszą" wersję robi. Dodatkowy plus wyboru działki, o której pisałem wyżej - sąsiedzi wykonali już ogrodzenie z 2 stron, trzeba tylko od tyłu i frontu ogrodzić.

3. Blaszak sie stawia i koniec, chyba, ze sie myle?
Tak, ale możnna również wykonać podłogę betonową. Jeśli zrobić ją na podkładzie z folii, potem można ją rozbić i użyć jako gruz na podjazd :) Poszło mi na podłogę w garażu 3x5m chyba z kilkanaście worków cementu, robocizna znów własna :)

4. Studnia. Przeczytalem caly watek i w sumie jesli budowa rozpoczac sie ma kilka lat po kupnie dzialki to w sumie byloby dobrze miec dostep do wody przez ten czas bez koniecznosci wpinania sie w jakiekolwiek instalacje. Z tego co znalazlem to woda w okolicy jest na glebokosci 16-18 lub 26m co przy podanych cenach daloby koszt jakis 2,5-3k netto za zrobienie studni. Jak wyglada taka instalacja? Czy konczy sie po prostu najzwyklejszym wystajacym z ziemi kranikiem czy to jakos bardziej skomplikowane? I jak to jest potem z ew. podlaczeniem czegos takiego jako instalacji wodnej do budowanego domu? Zasadniczo posiadanie darmowej wody do podlewania trawnika i uzytku wlasnego jest calkiem kuszaca. Co jednak z kanalizacja? Szambo trzeba budowac, czy mozna sie tez wpiac do sieci? (i rowniez czy ma to sens skoro i tak trzeba by ciagnac rury).

Wodę z sieci jednak lepiej pociągnąć, droga nie jest, a uzdatniona już do picia. Koszt wykonania potwierdzam - mniej wiecej tyle zapłaciłem przed wakacjami, mogę podrzucić kontakt do studniarza z kask (okolice Bożej Woli). Wykonanie studni polega na wkopaniu rury pe fi 40 w ziemię, do wystającego kawałka podłączasz np. abisynkę (pompa ręczna) lub elektryczną. Potem można sobie to do domu podciągnąć, nie trzeba na to zdaje się żadnych zezwoleń (chyba, nie jestem pewien).

Nie polecam Adamexa w Błoniu- ceny wyższe, nie da się zupełnie z nimi dogadac.. płatne tylko gotówką
ej, kartą chyba też płaciłem... jestem prawie pewien. ale fakt, ceny wysokie, nawet na deksach przepłaciłem jakieś 30-40%. za to polecam autopol błonie - prowadzi małżeństwo, można sie dogadać co do ceny i ekhm.. faktury ;) już mnie kilka razy poratowali organizacją transportu "na już", po kilku razach to nawet dowożą, a ja za dzień-dwa dopiero jadę płacić :)

ad. 2

pomyśl nad tym aby dwa razy nie robić tej samej roboty. można w sumie tanim kosztem wbetonować słupki, bez wykonania fundamentu/podmurówki.

jeśli docelowo planujesz z trzech stron mieć siatkę, wybrał bym te opcje. po co wydawać na drewniane słupki, siatkę , które to docelowo i tak będziesz usuwał?? a podmurówkę zrobisz już po postawieniu chaupy.(koszt pewnie większy aniżeli siatka + słupki)

właśnie :)

ad.4

co do studni w okolicy Błonia. Dokładnie badam temat samej Dębówki. znalazłem jedną osobę która niedawno zainwestowała w studnie.

woda na 37 metrze. w smaku - okropna. bez filtrów nie do spożycia.

Trudno orzec na czyimś przypadku, ale ja tuż obok Dębówki mam wodę zdatną do picia prosto z ziemii :) trzeba tylko trochę jej przedem "wypuścić" żeby złoże przepłukać i jest ok, sam piłem i niczego się nie nabawiłem :) być może, ktoś z sąsiadów wypuszcza szambo do ziemii i stąd problem - to popularna metoda w okolicy niestety :-/ jest też na granicy Dębówka/Bronisławów jakiś zakład produkcyjny, który podobno też ma taki zwyczaj niemiły...

Jeśli nadal szukacie elektryka, mogę wam kogoś polecić;
też poproszę :)

W jakim sensie? Wyjaśniam; trzeba sprawdzić czy przez działkę przechodzą tzw "dreny", czy nie przepiebiegają w miejscu gdzie będzie stał dom; wtedy musicie je przebudować tzn. przełożyć lub zlikwidować. Aby otrzymać pozwolenie budowlane musi być dołączone do dokumentacji tzw pozwolenie wodno-prawne, ale aby otrzymać to pozwolenie wodnoprawne musi być dokument z Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń wodnych W Warszawie ( okolice Błonia to chyba inspektorat w Grodzisku ) informujące co pod ziemią się znajduje i gdzie. takie są wymogi prawne, niestety.
zgadza się, te okolice obsługuje inspektorat grodzisk. dokładnej kolejności załatwiania tego nie pamiętam, ale było chyba tak:

1. do WZMiUW insp.grodzisk z mapką (chyba zasadnicza 1:1000 starczy), żeby stwierdzili, czy melioracja jest i ją wrysowali

2.1. jeśli stwierdzą, że nie ma - świetnie, koniec roboty, pewnie trzeba takie stwierdzenie do projektu bud. dołączyć

2.2. jeśli jest - otrzymasz od nich wytyczne (w ramach pkt. 1), co z nią zrobić - można usunąć lub przenieść (to drugie droższe w wykonaniu rzecz jasna)

3. trzeba wykonać projekt usunięcia/przebudowy - jak się dogadasz, to znajdziesz kogoś na miejscu w WZMiUW kto się podejmie (nieoficjalnie oczywiście)

4. z tym projektem do starostwa po pozwolenie wodnoprawne - starostwo uzgadnia ze wszystkimi stronami (m.in. sąsiedzi, WZMiUW etc) czy nikt nie ma zastrzeżeń, jak nie - wydają pozwolenie

5. pozwolenie dołączyć do projektu budowlanego

6. tego jeszcze nie obczaiłem - przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie należy wykazać się (pytanie do forumowiczów - jak??), że się meliorację usunęło/przebudowało.

Najdroższe (po kilkaset zł) były pkt. 3 i 4. Najdłużej trwały pkt. 1 oraz 4. W ogóle był to chyba najdłużej trwający (w sumie ze 2 mies.) u mnie proces przy pozyskiwaniu różnych pozwoleń do projektu bud. Więc proponuję go uruchomić jak najwcześniej tym bardziej, że nawet projektu architektonicznego domu nie trzeba do tego mieć. Zastrzegam, że przechodziłem to w zeszłym roku, więc mogłem lekko pokręcić. Jeśli coś się nie zgadza, proszę mnie poprawić, żeby kolegi w maliny nie wpuszczać :)

Niestety, papierologia długo trwa. Zaczeliśmy załatwiać dokumenty w marcu i robiliśmy wszystko zgodnie z procedurą krok po kroku: wypis, wyrys, prąd, woda, kanalizacja, gaz, zjazdy, odrolnienie, warunki na przyłącza - oj dużo tego; koniec końców dopiero za dwa tygodnie odbierzemy już prawomocne pozwolenie na budowę i ekipa może rozpocząć budowę. Niestety, 9 miesięcy to trwało, a mogło i dłużej, gdyż w niektórych wydziałach wydawano decyzje w dwa a nie cztery tygodnie, więc parę tygodni zaoszczędziliśmy. Niektórzy twierdzą, że już potem sama budowa szybciej poleci niż to załatwianie. Jeśli chcecie niebawem rozpocząć budowę musicie ten czas załatwiania wkalkulować w terminarz.
Potwierdzam, ja miałem już działkę zakupioną wcześniej, prace nad domem zacząłem od kupna projektu (a co :) ) w sierpniu jednego roku, a otrzymałem prawomocne pozwolenie w maju kolejnego :) czyli 8 mc. Ale - najpierw nie śpieszyło mi się (bo nie wiedziałem, że to i tak samo tyle trwa...), a potem miałem jeden problem z nieprawomocną decyzją dot. dojazdu do mojej działki (jakiś problem w papierach w gminie), co opóźniło znów o 3 mc. Wiec raczej da się załatwić samo PnB w jakieś 5 mc pewnie.

"Myslalem, ze skoro cos jest budowlane to na pewno nie rolne."

Też tak myślałem.

W planie zagospodarowania przestrzennego, teren na którym leży twoja działka jest przeznaczony pod zabudowę - MN, MNU - mieszkaniówka, mieszkaniówka jednorodzinna, mieszkaniowo-usługowa; ale nadal de facto teren jest rolny, dlatego musisz część działki odrolnić, ( tzn wyłączyć z produkcji rolnej ) tam gdzie będzie stał dom z miejscem parkingowym i dojazdem. W wypisie i wyrysie z planu zagospodarowania przestrzennego masz określone warunki budowy.

Musisz odrolnić, wyłączyć z produkcji rolnej - a co chcesz płacić podatek od całej powierzchni działki jako działki zabudowanej.;to cię skarbówka puści z torbami- inny jest podatek od nieruchomości, a inny od gruntu rolnego, dlatego nie odrolniasz całej działki.

Trzeba odrolnić, ale tylko kawałek działki, który zostanie zajęty przez zabudowę (dom, garaż, butla z gazem, basen :) ), a do tego ma klasę ziemii bodajże IV lub wyższą (klasy ziemii masz na wypisie i wyrysie z ewidencji gruntów). Więc - najpierw trzeba mieć projekt arch. domu, który się chce pobudować, potem wykonać projekt zagospodarowania działki (nie mylić z planem zagosp.który wykonuje gmina), na którym - jeśli są klasy III oraz IV równocześnie na działce - trzeba wydzielić obszar zabudowy na kl. III i mniejszej - w % działki oraz metrach kw. - i napisać podanie/wniosek/cośtaminnego w wydziale środowiska starostwa o zezwolenie na odrolnienie (przy okazji pisząc oświadczenie, że warstwę ziemii grubości 30-40 cm zdejmiesz i rozplantujesz na działce, co i tak zrobisz pewnie). Pożyteczna rzecz - jeśli odrolnienie jest na cel mieszkaniowy (czyli np. dom lub urządzenia potrzebne do korzystania z niego, basen pewnie nie podpada pod tę kategorię ;) ) to za teren wyłączony z produkcji rolnej nie płaci się podatku. fajnie :) - dlatego prośbę o wyłączenie trzeba wykonać posiadając już plan zagosp. działki. Powyższe opisuje metodę postępowania w starostwie grodziskim, czy w Błoniu jest tak samo... who knows :)

- projekt budowlany – wybrany, ale nie zakupiony jeszcze
Masz na myśli projekt architektoniczny, budowlany to raczej ten, który się składa przy wniosku o PnB - zawiera m.in. proj.arch. + wszystkie dokumenty o których piszesz niżej (i nawet więcej)

- umowa z energetyką - Zakład Energetyczny Warszawa-Teren S.A. Rejon Energetyczny w Pruszkowie. Posterunek energetyczny, 05-870 Błonie, Grodziska 17
ja też w Pruszkowie, zadzwoń do Błonia i się upewnij, czy załatwiają takie rzeczy

- sprawdzenie księgi wieczystej – odwiedzić sąd w Grodzisku - Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim, 05-825 Grodzisk Mazowiecki ul. Bartniaka 21/23 tel. (0-prefix-22) 755-20-65
możesz sprawdzić w Internecie, jeśli księga jest 'nowa' i jest w systemie (a jeśli była zakładana ostatnio, np. przy wydzieleniu twojej działki, to jest - prosta metoda, jak jest na tej stronie, to jest nowa). Inna rzecz, że potrzebny ci wypis z KW, ale to również jeśli masz nową księgę, możesz właściwie do dowolnego wydziału KW po nią pojechać.

Mater dei, jakieś duże mi te posty wychodzą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ pojawił się nowy współużytkownik naszego 'Kółka budowlanego" z zapytaniem o papiery do budowy, umieszczam to co udało mi się znaleźć na ten temat

 

 

 

CEL PORADNIKA:

Zamiarem jego autorów jest przybliżenie czytelnikowi wszystkich spraw związanych z budową domu. Pragniemy, aby stał się przejrzystą instrukcją dla przyszłego inwestora. Przedstawione zostały w nim wszystkie czynności, wymagania oraz zalecenia, jakie spełnić on musi przed, w trakcie i po zakończeniu budowy. Pragniemy także utwierdzić potencjalnego inwestora w przekonaniu, że podejmuje wyjątkowe wyzwanie, warte swojej wysokiej ceny i wszelkiego zaangażowania.

Budowa domu to wspaniała przygoda, która prowadzi do jednego wymarzonego celu. Owy efekt wysiłków inwestora i wielu innych osób daje poczucie satysfakcji i radości. Na tym kończą się jej zalety. Cała reszta to ciężka praca, polegająca przede wszystkim na znajomości zagadnień oraz dobrej organizacji.

W związku z tym, przed zakupem projektu, każdy Inwestor powinien zaznajomić się z wieloma zagadnieniami natury prawnej, technicznej i organizacyjnej. Jest to warunek konieczny, jeżeli chce się uniknąć nieoczekiwanych problemów i rozczarowań w trakcie realizacji domu. Sprawa jest o tyle trudna, że jakikolwiek błąd czy przeoczenie w fazie przedinwestycyjnej oraz inwestycyjnej może okazać się finansową porażką, a także - co najgorsze - może zupełnie niekorzystnie zweryfikować nasze zamierzenia.

 

ZAWARTOŚĆ PORADNIKA:

1. Fazy typowej budowy domu jednorodzinnego.

2. Podstawowe pojęcia.

3. Wymagania konieczne ze względów prawno-administracyjnych (czynności

i dokumenty).

4. Porady, sugestie i wskazówki.

 

I. FAZY PROCESU INWESTYCYJNEGO DLA DOMU JEDNORODZINNEGO:

1. Faza przedinwestycyjna obejmuje:

• Określenie przez inwestora potrzeb i wymagań oraz rozpoznanie różnych możliwości inwestycyjnych,

• Wariantowe opracowanie pomysłów inwestycyjnych,

• Pełne określenie decyzji inwestycyjnych.

2. Faza inwestycyjna to:

• Zakup działki,

• Opracowanie mapy do celów projektowych (sytuacyjno-wysokościowa

i mapa ewidencyjna wraz z wypisem z rejestru gruntów),

• Uzyskanie Decyzji o Warunkach Zabudowy (DZ) – jedynie w przypadku, gdy dla terenu inwestycji nie został opracowany miejscowy plan zagospodarowania terenu,

o Uzyskanie prawa do terenu pod przyszłą inwestycję,

o Opracowanie dokumentacji projektowej, zgodnej z treścią zapisów

w planie lub spełniającej wymogi decyzji WZ,

o Uzyskanie Pozwolenia na Budowę,

o Umowy na dostawę mediów (energii elektrycznej, wody, gazu, energii cieplnej, odbiór nieczystości płynnych),

o Pozyskanie wykonawcy i ustanowienie kierownika budowy,

o Zgłoszenie w Urzędzie przystąpienia do robót budowlanych,

o Budowa, wykonanie przyłączy do budynku,

o Przygotowanie do eksploatacji,

o Zgłoszenie do użytkowania.

Powyższe etapy spełnić musi każdy kto zamierza wybudować dom. W dalszej części poradnika zostaną one szczegółowo omówione. Dla pełnego ich zrozumienia będziemy równolegle wyjaśniać wszystkie pojęcia, które zostaną użyte

w omówieniach.

 

 

KROK I

 

ZAKUP DZIAŁKI

Przed zakupem działki musimy zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

1. Należy sprawdzić w urzędzie gminy czy dla danego terenu opracowany jest plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego, który określa:

 kategorie, parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy,

 linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu (tereny budowlane, rolne, ochronne),

 przebieg infrastruktury technicznej i komunikacji,

 ograniczenia w zabudowie,

 ustalenia dot. ochrony środowiska.

2. Jeżeli dla danego terenu jest sporządzony plan, wówczas wystarczy złożyć wniosek o wydanie wypisu z planu (urząd ma na to 7 dni) i następnie wystąpić o pozwolenie na budowę do starostwa. Urząd ma obowiązek wydać pozwolenie w ciągu 65 dni pod warunkiem posiadania prawa do dysponowania terenem (własność, dzierżawa).

3. W tzw. ewidencji gruntów i budynków, dostępnej w Wydziale Geodezji

i Gospodarki Gruntami należy sprawdzić:

 podstawowe dane techniczne działki,

 ukształtowanie terenu,

 rodzaj podłoża gruntowego, szczególnie zwracając uwagę na to czy

w przeszłości teren nie był skażony, nie było kiedyś wysypiska śmieci oraz na to, gdzie w pobliżu działki są tereny podmokłe.

4. We właściwym Sądzie Rejonowym należy sprawdzić stan prawny działki. Informacje takie znajdują się w księdze wieczystej lub zbiorze dokumentów. Odpisy z ksiąg wieczystych podlegają opłacie sądowej, natomiast ich przeglądanie – nie.

5. Formalności związane z zakupem działki. Należy sporządzić Akt Notarialny oraz umowę sprzedaży. W przypadku zamiaru zakupu działki od Skarbu Państwa istnieje konieczność wzięcia udziału w przetargu.

 

KROK II

 

OPRACOWANIE MAPY DO CELÓW PROJEKTOWYCH

Mapa do celów projektowych – jest to opracowanie, niezbędne do uzyskania decyzji o WZ. Wykonanie jej należy zlecić uprawnionemu geodecie. Zakres mapy winien obejmować obszar, który niezbędny jest dla dokonania analizy otaczającego zagospodarowania, istotnego dla określenia przez Urząd wpływu planowanej inwestycji na środowisko i otoczenie (przy ustalaniu warunków zabudowy – obszar analizowany stanowi trzykrotną szerokość działki od strony drogi publicznej).

Owa mapa służyć będzie docelowo do opracowania projektu zagospodarowania terenu. Ważną sprawą jest aktualność mapy. Przepisy wymagają aby, z chwilą składania na niej projektu i ubiegania się o decyzję o WZ była ona aktualna. Orientacyjny koszt sporządzenia mapy 550 – 600 zł.

 

KROK III

 

UZYSKANIE DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY (WZ):

 

Decyzja o Warunkach Zabudowy (WZ) – jest to dokument, niezbędny

do opracowania projektu domu i późniejszego uzyskania pozwolenia na budowę, wydawany w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Należy wystąpić do urzędu gminy z wnioskiem o wydanie decyzji

o warunkach zabudowy (WZ). Decyzja ta może być wydana w przypadku łącznego spełnienia poniższych warunków:

 przynajmniej jedna działka sąsiadująca dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana (w sposób mogący jednoznacznie określić wielkość, intensywność

i charakter zabudowy),

 działka posiada dostęp do drogi publicznej,

 istniejące lub projektowane uzbrojenie jest wystarczające do realizacji inwestycji,

 działka stanowi grunt wyłączony z produkcji rolnej(nie dotyczy zabudowy siedliskowej, w przypadku gdy działka stanowi powierzchnię równą min. 1,5 wielkości średniego gospodarstwa w danej gminie).

Decyzja WZ zawiera szczegółowe warunki dotyczące m.in. sposobu użytkowania działki, wielkości i wyglądu domu, przyłączenia do zewnętrznych sieci itp. Decyzję WZ wydaje właściwy Urząd Miasta lub Gminy na wniosek inwestora.

 

Wniosek o uzyskanie decyzji o WZ powinien zawierać:

1. Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawione na kopii aktualnej mapy zasadniczej wraz z obszarem, na który inwestycja będzie oddziaływać. Mapa powinna zawierać również wypisy z rejestru gruntów dotyczące działek sąsiednich, które uzyskujemy w Wydziale Geodezji

2. Charakterystykę inwestycji obejmującą:

1. przewidywany sposób zagospodarowania terenu,

2. określenie charakterystycznych parametrów technicznych budynku (rodzaj budynku, jego wygląd, powierzchnia itp.),

3. określenie zapotrzebowania na media – należy uzyskać pisemne warunki

i zapewnienia o dostawie podstawowych mediów z następujących zakładów:

- Rejonu Energetycznego - wydaje oświadczenie o zapewnieniu energii elektrycznej (także w okresie budowy),

- Zakładu Gazowniczego - określi warunki przyłączenia i dostawy gazu,

- Zakład Wodociągów i Kanalizacji wyda warunki przyłączenia wody i podłączenia do kanalizacji.

3. Oprócz powyższych dokumentów Urząd może żądać jeszcze wielu innych, w celu

uzupełnienia wniosku, są to m.in.:

1. wstępny plan inwestycji,

2. decyzja Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej (dla obiektów

o dużej kubaturze i obiektów komercyjnych lub zlokalizowanych w miejscach eksponowanych),

3. wstępna decyzja Konserwatora Zabytków (dla obszarów objętych ochroną konserwatorską),

4. operatu wpływu na środowisko (dla obiektów mogących powodować emisję gazów, płynów, spalin lub hałasu w stopniu przekraczającym dopuszczalne normy).

 

Decyzję o WZ może uzyskać każdy, kto złoży wniosek i wymienione powyżej dokumenty. Nie trzeba być właścicielem działki. Zaleca się, aby taką decyzję uzyskać już w fazie przedinwestycyjnej. Dzięki niej inwestor może zorientować w jakim zakresie i kierunku będzie zmierzała jego inwestycja, a także jakie mogą powstać ewentualne ograniczenia, wpływające negatywnie na jego zamierzenia, np. planowana wokół budowa autostrady, wysypisko śmieci itp.

Teoretycznie ową decyzję powinniśmy uzyskać w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku w Urzędzie, a w szczególnych przypadkach w ciągu 2 miesięcy.

 

KROK IV

 

UZYSKANIE PRAWA DO TERENU POD PRZYSZŁĄ INWESTYCJĘ

 

Wymagane jest jedynie oświadczenie o prawie do dysponowania terenem dla celów inwestycyjnych (własność, najem, dzierżawa z uwzględnieniem możliwości zabudowy).

 

KROK V

 

OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ

 

Projekt budowlany:

Jest to opracowanie niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę oraz do jej realizacji. Zgodnie z Prawem Budowlanym (Art. 34 z późn. zm.) „Projekt budowlany powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Projekt budowlany powinien zawierać:

1. projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący:

 określenie granic działki lub terenu,

 usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych,

 sieci uzbrojenia terenu (istniejącego i planowanego)

 sposób odprowadzania wód opadowych

 sposób włączenia działki do układu dróg lądowych, układ zieleni ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych

i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej

i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich.

2. projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe,

3. stosownie do potrzeb, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych,

4. w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych.

 

Skompletowanie wszystkich części projektu budowlanego może okazać się dość czasochłonne i skomplikowane dla początkującego inwestora. Najpraktyczniej jest, zlecić powyższe czynności jednej firmie projektowej lub osobie posiadającej odpowiednie uprawnienia oraz zaświadczenie o przynależności do Izby Zawodowej. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

Średnia cena opracowania i skompletowania projektu budowlanego to ok. 3000 zł. Koszty rozkładają się następująco:

 mapa do celów projektowych (geodeta): 500 – 600 zł,

 gotowy projekt katalogowy: 1200 – 1800 zł / projekt indywidualny:

w zależności od wartości inwestycji od 4000 zł). Należy pamiętać, że projekt indywidualny to nie tylko projekt architektoniczny (który niektórzy architekci oferują już za 1500 zł), ale także projekt konstrukcyjny oraz projekty instalacji wewnętrznych, których wykonanie jest konieczne i wiąże się z dodatkowymi kosztami.

 adaptacja projektu (projekt zagospodarowania działki, opinia geotechniczna

+ wszelkie załatwienia): 1200 zł,

Uwaga: Do kwoty 3000 zł wliczono koszt projektu katalogowego. Projekt indywidualny zwiększy jeszcze tą wartość o ok. 3000 zł.

 

Projekt indywidualny

Jest to opracowanie niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę oraz do jej realizacji. Na jego opracowanie należy zdecydować się w przypadku, gdy nie uda nam się znaleźć gotowego projektu katalogowego, który spełniałby warunki zabudowy dla naszej działki. Jeżeli mamy działkę tzw. trudną - o nietypowym kształcie, ze spadkami, mocno zadrzewioną – to zamówienie indywidualnego projektu może okazać się koniecznością.

Wykonanie projektu zlecamy architektowi, z którym współpracujemy na wszystkich etapach jego pracy – tylko wtedy dom będzie naprawdę nasz. Zawartość projektu indywidualnego musi być identyczna jak projektu budowlanego.

 

Etapy pracy nad projektem indywidualnym:

1) Program

Architekt ustala z nami (przyszłymi użytkownikami domu) jakie będą nam potrzebne pomieszczenia, ich liczbę, orientacyjną powierzchnię, a także relacje między nimi (np. pokój dzienny połączony z jadalnią i kuchnią itp.). Warto się do tego dobrze przygotować – w gronie rodzinnym powinniśmy uzgodnić swoje potrzeby).

2) Koncepcja

Architekt przygotowuje koncepcję domu, zgodnie z naszymi oczekiwaniami oraz warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu. Prezentuje ją w formie planów, elewacji i szkiców perspektywicznych, niekiedy makiet roboczych. Na tym etapie projektowania warto w wyniku dyskusji i wspólnych ustaleń wprowadzić ostatnie korekty do programu.

Zrozumienie rysunków ułatwiają nam wizualizacje komputerowe, dzięki którym jak na zdjęciach możemy obejrzeć dom ze wszystkich stron, a także jego wnętrze. Należy jednak pamiętać, że sporządzenie wizualizacji jest czasochłonne i wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Dwie powyższe fazy mogą potrwać od jednego do kilku miesięcy.

3) Projekt budowlany

Po zaakceptowaniu przez nas koncepcji projektant sporządza projekt budowlany. Praca trwa około dwóch miesięcy.

Projekt indywidualny ma jedną niezaprzeczalną zaletę – pozwala inwestorowi w pełni uczestniczyć w fazie projektowania, czego efektem jest dokładnie taki dom, jaki sobie wymarzył. Jednak ma dwie duże wady: po pierwsze - jego duży koszt, który jest zdecydowanie wyższy od ceny gotowego projektu z katalogu. Po drugie - długi czas oczekiwania na wykonanie projektu.

 

Dzisiaj około 90 % inwestorów decyduje się na zakup gotowego projektu z katalogu, w celu zaoszczędzenia czasu i pieniędzy. Na rynku jest bardzo dużo firm, posiadających w ofercie imponujący zbiór różnych projektów domów jednorodzinnych. Wśród nich firma KB Projekt, posiadająca w swojej ofercie szeroki wybór gotowych projektów domów jednorodzinnych. Zdaniem klientów naszego biura posiadamy największy wybór prostych i funkcjonalnych domów. Bez większego problemu można znaleźć w nich swój ideał.

 

Projekt gotowy – jest to projekt architektoniczno-budowlany, którego dokumentacja jest powielana i rozpowszechniana. Może stanowić jedną z 4 części projektu budowlanego (zamiast projektu indywidualnego). Konieczna jest jego tzw. adaptacja do istniejących warunków.

W skład architektoniczno-budowlanego projektu gotowego wchodzą następujące części:

• architektoniczna zawierająca opis rozwiązań funkcjonalnych i technicznych

oraz rysunki:

• rzuty poszczególnych kondygnacji prezentujące sposób rozplanowania

i powierzchnie pomieszczeń, wymiary, rozmieszczenie ścian oraz otworów okiennych i drzwiowych,

• rzut więźby dachowej przedstawiający konstrukcję dachu, (przeważnie drewnianą),

• rzut dachu określający kształt i rozmiar dachu, kąt jego nachylenia, rozmieszczenie lukarn i okien połaciowych, rynien i rur spustowych,

• przekrój podający wysokość budynku, umieszczenie otworów okiennych

i drzwiowych oraz rozwiązania techniczne stropów, ścian i dachu,

• 4 elewacje przedstawiające wygląd budynku,

• zestawienie stolarki pokazujące wymiary i proponowany wygląd okien

i drzwi zastosowanych w projekcie.

2. konstrukcyjna zawiera opis rozwiązań technicznych, obliczenia statyczne

oraz niezbędne rysunki, jak:

 rzut fundamentów,

 plan rozmieszczenia pozycji konstrukcyjnych.

3. dokumentacja instalacji elektrycznych podaje parametry techniczne zapotrzebowania na energię elektryczną oraz opis i rysunki instalacji oświetlenia

i gniazd wtykowych, instalacji odgromowych i ochrony przed pożarem.

4. dokumentacja centralnego ogrzewania, instalacji wodno-kanalizacyjnej i gazowej zawiera opisy i rysunki pokazujące rozwiązania techniczne w/w instalacji.

 

Projekt wykonawczy – stanowi on uszczegółowienie dla potrzeb wykonawstwa rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym. Rozwiązania w nim zawarte nie mogą naruszać istoty rozwiązań zawartych w zatwierdzonym projekcie budowlanym.

Projekt wykonawczy sporządza się przeważnie w przypadku dużych i nietypowych inwestycji. Nie ma potrzeby jego opracowania dla typowej budowy domu jednorodzinnego. Nie jest wymagany do uzyskania pozwolenia na budowę, więc śmiało można pominąć jego opracowanie.

 

Prawo autorskie – w opisie każdego projektu architekt zastrzega sobie, że inwestor i wykonawca nie mogą bez jego zgody wprowadzać zmian zniekształcających zamysł architektoniczny. Projekt architektoniczny jest dziełem twórczym, a zatem przedmiotem prawa autorskiego. Autor zbywa jedynie prawo do jednorazowej realizacji dzieła – nie można więc wykorzystać projektu po raz drugi, w innym miejscu. Nie można również, bez zgody autora, go kopiować ani rozpowszechniać w innym celu niż jego realizacja.

 

 

Po zapoznaniu się z rodzajami projektów, pragniemy w tym miejscu objaśnić przyszłemu inwestorowi podstawowe pojęcia, które powinien znać i brać pod uwagę przy wyborze projektu.

 

Powierzchnia zabudowy: (wg. ISO 9836) jest to powierzchnia terenu zajęta przez budynek w stanie wykończonym. Wyznaczona jest przez rzut pionowy zewnętrznych krawędzi na powierzchnię terenu.

 

Powierzchnia użytkowa: (wg. ISO 9836) jest to część powierzchni kondygnacji netto, która odpowiada celom i przeznaczeniu budynku. Określana jest oddzielnie dla każdej kondygnacji.

Podawana w katalogach KB Projekt oraz w Internecie powierzchnia użytkowa jest sumą powierzchni wszystkich pomieszczeń (powierzchnia na poddaszu liczona jest dla wysokości 140 cm do 220 cm - w 50 %, dla wysokości powyżej 220 cm - w 100 % powierzchni.

 

Powierzchnia całkowita: (wg. ISO 9836) jest to suma powierzchni całkowitych wszystkich kondygnacji budynku. Powierzchnia całkowita każdej kondygnacji mierzona jest na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku. Składa się z powierzchni kondygnacji netto i powierzchni zajętej przez konstrukcję.

 

Powierzchnia netto: (wg. ISO 9836) jest to powierzchnia ograniczona przez elementy zamykające. Jest określana oddzielnie dla każdej kondygnacji i obliczana dla wymiarów budynku w stanie wykończonym, na poziomie podłogi.

 

Kubatura: jest to objętość budynku (powierzchnia całkowita x wysokość kondygnacji) liczona w obrysie zewnętrznym wszystkich kondygnacji pod i nadziemnych.

 

Minimalna szerokość działki:

Ważnym kryterium decydującym o wyborze projektu, oprócz wymagań zawartych w decyzji o WZiZT jest minimalna szerokość działki. Przepisy określają minimalne odległości budynku od granicy innej działki budowlane:

 4 m - w przypadku ściany z otworami okiennymi i drzwiowymi,

 3 m - w przypadku ściany bez otworów okiennych i drzwiowych,

 1,5 m lub w granicy działki jeżeli wynika to z zapisów w planie lub decyzji WZ.

 

KROK VI

 

PODPISANIE UMÓW NA DOSTAWĘ MEDIÓW

 

Uzyskane na etapie WZiZT oświadczenia należy zamienić na umowy z wymienionymi wcześniej dostawcami:

 energii elektrycznej,

 gazu,

 energii cieplnej,

 wody,

oraz odbiorcami:

- wod.–kan.

 

KROK VII

 

UZYSKANIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ

 

Pozwolenie na budowę – jest to dokument, który inwestor otrzymuje w drodze decyzji administracyjnej z właściwego dla lokalizacji działki Wydziału Architektury w Starostwie Powiatowym. Umożliwia ono zgodne z prawem rozpoczęcie robót.

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć (wg. Ustawy Prawo Budowlane Art. 33 pkt. 2, z późn. zm.):

1. 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi. Dodatkowo wymagane jest zaświadczenie, potwierdzające wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego projektanta adoptującego projekt do działki inwestora. W rozumieniu Prawa Budowlanego „projektantem” jest osoba, która opracowuje pełny projekt budowlany* (składający się z: projektu zagospodarowania działki, projektu architektoniczno-budowlanego, oświadczeń o zapewnieniu dostaw mediów oraz geotechnicznych warunków posadowienia). KB Projekt sprzedaje tylko część architektoniczno-budowlaną projektu budowlanego. Od autorów tej części projektu budowlanego nie wymaga się w/w zaświadczenia.

2. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

3. decyzję o warunkach zabudowy (WZ) lub wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Druk wniosku o pozwolenie na budowę wydaje właściwy Urząd Miejski lub Gminy -Wydział Architektury.

Pozwolenie na budowę powinniśmy teoretycznie otrzymać w terminie 65 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Decyzja staje się prawomocna po 14 dniach,

o ile nie wpłyną odwołania stron – uwaga: właściciele działek sąsiednich nie są stronami postępowania (dla budynku jednorodzinnego jest to linia w odległości max. 4,0 m od administracyjnego, jedynie właściciele działek w których może nastąpić ograniczenie w zabudowie projektowanego budynku).

 

KROK VIII

 

POZYSKANIE WYKONAWCY I USTANOWIENIE KIEROWNIKA BUDOWY

 

Budując dom należy wziąć pod uwagę stan naszych środków finansowych oraz ile wolnego czasu możemy poświęcić, by zająć się budową.

Najpraktyczniej zlecić wszelkie prace generalnemu wykonawcy, który zajmie się całością prac. Wówczas po stronie inwestora pozostaje poza terminowym regulowaniem należności jedynie podjęcie decyzji akceptującej jakość wykonania, dobór marki, czy kolorystyki wybranych materiałów. Niezbędna jest jednak dobra kondycja finansowa inwestora.

Jeśli decydujemy się na realizację budowy systemem gospodarczym musimy pamiętać, iż każdy jej etap będzie wymagać od nas większego zaangażowania niezbędnego przy wyborze i nadzorze poszczególnych ekip wykonawczych, czy też organizowaniu dostaw materiałów budowlanych we własnym zakresie.

Na naszej stronie http://www.kbprojekt.pl/katalog.php znajdziecie Państwo listę polecanych przez nasze biuro rzetelnych wykonawców robót budowlanych, których profesjonalizm został zweryfikowany i poświadczony tytułem Autoryzowanego Budowniczego KB Projekt. Potwierdzenie tego faktu certyfikatem gwarantuje, iż wybrana przez Państwa firma zapewni wysoką jakość świadczonych usług oraz terminowość ich wykonania. Jednocześnie, nasi klienci zostają objęci gwarancją bezpłatnego nadzoru przez KB Projekt nad jakością wykonywanych prac budowlanych realizowanych przez rekomendowane firmy współpracujące.

 

KROK IX

 

ZGŁOSZENIE W URZĘDZIE PRZYSTĄPIENIA DO ROBÓT BUDOWLANYCH

 

Inwestor zobowiązany jest do zawiadomienia właściwego urzędu o terminie rozpoczęcia robót, na które otrzymał pozwolenie. Do zgłoszenia należy dołączyć:

 dowód stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

 pozwolenie na budowę,

 na piśmie oświadczenie kierownika budowy oraz inspektora nadzoru

(w przypadku jego ustanowienia) o podjętych czynnościach.

Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do rozpoczęcia wykonywania robót można przystąpić, jeżeli w terminie do 7 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu.

Na tym etapie należy zwrócić się do organu wydającego pozwolenie na budowę o wydanie dziennika budowy.

Należy także zakupić obowiązkową tablicę informacyjną na budowę.

 

KROK X

 

BUDOWA

 

Przy budowie typowego domu jednorodzinnego podpiwniczonego, z poddaszem użytkowym w technologii tradycyjnej, będziemy musieli przejść przez następujące etapy:

1. Przygotowanie placu budowy:

 ogrodzenie terenu budowy (zalecane),

 ustawienie tablicy informacyjnej,

 wytyczenie geodezyjne obiektu (osi fundamentów),

 wykonanie niwelacji terenu,

 zagospodarowanie placu budowy (obiekty tymczasowe, składnice materiałów, drogi wewnętrzne, itp.),

 wykonanie przyłączy do sieci (energia, woda).

2. Roboty ziemne:

 zdjęcie warstwy ziemi (humusu),

 wykopy pod ławy fundamentowe.

3. Fundamenty:

 wykonanie szalunku ław,

 ułożenie zbrojenia ław fundamentowych,

 wylanie betonu,

 wykonanie ścian fundamentowych,

 zdjęcie szalunków,

 izolacje pionowe i poziome fundamentów, docieplenie ścian fundamentowych

 drenaż opaskowy,

 obsypanie fundamentów - przywóz mas ziemnych w przypadku ich braku lub odwiezienie urobku w przypadku nadmiaru ziemi, pozostałej z wcześniej wykonanych wykopów).

4. Ściany piwnic:

 wykonanie ścian piwnic.

5. Strop piwnic:

 wykonanie deskowania stropu z wykonaniem otworów na kominy i kanały dla przeprowadzenia instalacji,

 ułożenie zbrojenia,

 betonowanie stropu i schodów.

6. Ściany parteru:

 wykonanie ścian parteru

7. Strop nad parterem

 wykonanie deskowania stropu,

 ułożenie zbrojenia,

 betonowanie stropu.

8. Ściany poddasza

 wykonanie ścian poddasza,

 murowanie kominów i tynkowanie elementów ponad powierzchnią dachu.

9. Dach

 wykonanie konstrukcji dachu,

 łacenie i/lub ułożenie deskowania,

 wykonanie izolacji z folii paroprzepuszczalnej,

 montaż okien połaciowych,

 wykonanie pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem i montażem rur spustowych.

10. Stolarka okienna i drzwiowa

 montaż okien i drzwi zewnętrznych,

11. Elewacje

 wykonanie ocieplenia w przypadku ściany dwuwarstwowej,

 wykonanie tynków.

12. Strop nad poddaszem

 ułożenie izolacji cieplnej,

 ułożenie paroizolacji,

 zabudowa sufitu i skosów.

13. Instalacje wewnętrzne

 wykonanie instalacji elektrycznych, wodociągowej, kanalizacyjnej, c.o., wentylacyjnej,

14. Wykonanie przyłączy do sieci zewnętrznej

 wykonanie przyłączy do sieci zewnętrznych,

 w przypadku braku zbiorczej kanalizacji miejskiej należy wykonać szczelny zbiornik na nieczystości płynne lub przydomową oczyszczalnię (KB Projekt bezpłatnie dołącza do każdego sprzedawanego projektu domu

- projekt szamba).

15. Podłogi

16.1. Podłoga na gruncie:

 wykonanie podkładu pod podłogi na gruncie,

 ułożenie izolacji przeciwwilgociowej,

 ułożenie izolacji cieplnej,

 wykonanie podkładu pod posadzki,

 wykonanie posadzek.

16.2. Podłoga na stropie:

 wykonanie warstwy wyrównawczej na płycie stropowej,

 ułożenie izolacji przeciwwilgociowej,

 ułożenie izolacji akustycznej,

 wykonanie podkładu pod posadzki,

 wykonanie posadzek.

16. Stolarka wewnętrzna

 montaż drzwi i okienek wewnętrznych.

17. Wykończenie ścian i sufitów

 wykonanie tynków wewnętrznych,

 malowanie lub tapetowanie,

18. Wyposażenie wnętrz.

 

KROK XI

 

ZAKOŃCZENIE BUDOWY:

 

Po zakończeniu prac budowlanych należy zawiadomić urząd, który wydał pozwolenie na budowę o zakończeniu budowy.

 

Do zawiadomienia lub wniosku należy dołączyć:

 oryginał dziennika budowy,

 oświadczenie kierownika budowy:

1. o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym

i warunkami pozwolenia na budowę, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami,

2. o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także –

w razie korzystania – ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,

 oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych,

 protokoły badań i sprawdzeń,

 inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.

 

Do użytkowania obiektu można przystąpić jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji w terminie 21 dni od daty doręczenia zgłoszenia.

 

KROK XII

 

UŻYTKOWANIE OBIEKTU

 

Przed zamieszkaniem należy jeszcze zameldować w ewidencji ludności mieszkańców nowego domu.

Ostatnią czynnością jest wyposażenie domu w meble, sprzęt i inne niezbędne rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...