Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ILE kW MOCY NA DOM 2-RODZINNY ???


THORIN

Recommended Posts

Witam wszystkich !

Mam pytanie do wszystkich, którzy już mają przyłącze energetyczne. O jaką moc występowaliście do zakładu energetycznego tzn ile kW ?:roll: Pytam bo mam zasadnicze rozbieżności w opisniach - wg projektanta na dom 2-rodzinny z 2 kuchniami el., i zasilaniem wielu innych urządzeń (np sauny) wystarczy 18 kW. Wg opinii wykonawcy - definitywnie 30 kW gdyż przy 18-tce może nie wystarczyć mocy kiedy właczy się równolegle kilka urządzeń. :evil: I tak to jest - fachowcy debatują a biedny inwestor posrodku ogłupiały :o :)

Urządzeń el. faktycznie w nowoczesnym domu dużo i przybywa (także tych co potrzebują trochę mocy) - może jakaś szlifierka np w garażu ? :) :) :) :o :roll:

 

Gdyby ktoś miał info (Rydzu - może Ty coć wiesz - ostatnio pisałeś o obwodach zatem tematy elektryczne na czasie :lol: ) bardzo prosze o poradę :D [/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każde mieszkanie w bloku, gdzie ludzie mają też mnóstwo urządzeń elektrycznych zasilane jest tylko moca 4kW. Obecnie w nowym dużym domu (jeszcze nie zamieszkałym) mamy podłączony trójfazowy prąd o mocy 4 kW(w porywach może mieć 6). Używamy wszelkich narzędzi łącznie ze spawarką ,pilarką, małą betoniarkę itp, świeci się co najmniej kilka żarówek zwykłych o mocy 100W i 200W, czajnik elektr.,radio, piec ,elektrozawory itd. W ciągu roku może ze 2 razy wywaliło bezpieczniki. Przy mocy 18kW będziesz płacić miesięcznie ok. 60,- zł stałych opłat a nigdy wszystkie urządzenia nie są podłączone jednocześnie. Kilkuminutowe przeciązenie nie jest niebezpieczne. Taka moc jest potrzebna, gdy używa się kuchenki elektrycznej i bojlerów do podgrzewania wody, elektr. ogrzewanie itp. Zapotrzebowanie mocy powinno liczyć się nie tylko według ilości zainstalowanych urządzeń, ale także z uwzględnieniem liczby ludzi. Jedna osoba z reguly używa jednego urządzenia, poza pracowitymi paniami domu, które wstawiają niemal jednocześnie przlkę, zmywarkę, żelazko, czajnik na herbatę i piekarnik z plackiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. rozumiem, że Twoim zdaniem 18 kW to aż nadto :) nadmienię, że u mnie bedzie 6 osób, w tym 4 dorosłe (jak mówilem dom 2-rodzinny). A jak to jest z tymi opłatami ? Wiem, że poczatkowa (przylączeniowa ?) zależy od zamówionej mocy - czy potem stała (przesyłowa ?) także ? Ktoś mi opowiadał, że nie ma żadnej róznicy w opłatach stałych później czy się ma 18 czy 30 kW ..... :o :wink:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 18kW to minimum (bez podgrzewaczy przepływowych), nie musisz się spieszyć z zamawianiem większej mocy, bo teoretycznie możesz zwiększyć zapotrzebowanie jeśli zajdzie taka potrzeba. Ale będzie to związane z dodatkowymi kosztami (wymiana zabezpieczeń), być może przekrosowanie obwodów.

 

Nie wiem jak Pyrce może wystarczyć 4kW, przy takiej mocy powinnaś mieć zabezpieczenie 6A :cry: i wszystkie urządzenia oprócz światła powinny Ci wywalać to zabezpieczenie. Co innego w bloku, tam cała moc przypada na 1 fazę i zabezpieczenie przedlicznikowe jest zwykle 20A, a na wrażliwych obwodach 16A. Chyba, że też masz tylko 1 fazę.

 

Oprócz opłaty instalacyjnej na czas budowy dostajesz inną taryfę, a po oddaniu budynku do użytkowania inną. Taryfa budowlana jest niekorzystna, bo zawiera wysoki udział opłaty stałej zależnej od zamówionej mocy, natomiast w taryfie zwykłej ten składnik jest już minimalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wczesniejszych dyskusji (a byla juz chyba nawet ankieta na ten temat) wynikalo ze moc 15 KW jest w zupelnosci wystarczajaca dla "normalnego" domu czyli nie ogrzewanego pradem i nie majaecego duzych (18-21 KW)przeplywowych ogrzewaczy itp rzeczy. A 30 KW to juz chyba jednak lekka przesada chyba ze planujesz w domu warszatat z 5 spawarkami lub mały tartak.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze - dla uzytkownika nieistotna jest moc zamówiona ale wielkość zabezpieczeń przedlicznikowych. Zabezpieczenia przedlicznikowe produkowane są jedynie o określonych wielkościach ( 20A, 25 A, 32 A, 40 A, 63A itd). Zabezpieczenie 25A wystąpi przy mocy zapotrzebowanej 14,5 kW jak i 17,2 kW. A opłata przyłączeniowa i później opłaty za moc podczas budowy będą się różniły. Warto więc dobierać moc mimimalną do danych zabezpieczeń.

Po drugie - na czas budowy wystarczy w zupełności zabezpieczenie 25 A (a wtedy płacąc za prad płacimy także za moc zamówioną).

Po trzecie - zawsze można podwyższyć moc zamówioną. Należy jedynie dopłacić opłatę dla Zakładu Energetycznego ( główny składnik kosztów) i wymienić bezpieczniki za ok 30 zł. Instalacja nie powinna wymagać zmian.

Po czwarte - uważam że 18 kW powinno wystarczyć. Policz główne odbiory które w krańcowym przypadku mogą pracować jednocześnie przez okres dłuższy niż 1 godzinę. - kuchnia elektryczna po 3 fajerki + piekarnki ( 8 kW), 2 lodówki (2x 0, 2 kW), oświetlenie (20 x 0, 1 kW), odkurzacz 1 kW, żelazko 1 kW. Daje to razem 12,4 kW. Jeśli jeszcze w międzyczasie włączy się na 10 minut czajnik elektryczny, grzejnik zmywarki itp to zabezpieczenia to spokojnie zniosą. Bezpieczniki i całą instalację można przez pewien czas przeciążać bez szkody. A moim zdaniem takie duże obciążenie wystąpi jedynie gdy zacznie przygotowywać się jakieś większe przyjecie w domu. Inaczej byłoby, gdyby zainstalować jeszcze przepływowe podgrzewacze wody o dużej mocy. Chociaż z praktyki wiem, że przy zabezpieczeniach 32 A da się nalać wannę wody z podgrzewacza 21 kW przy normalnie działającym dużym domu i oborze na wsi ( w oborze pracuje jednocześnie silnik elektryczny 10 kW). Daje to obciążenie chwilowe (15 min) przekraczające 30 kW przy zabezpieczeniach dobranych dla mocy 18 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze - dla uzytkownika nieistotna jest moc zamówiona ale wielkość zabezpieczeń przedlicznikowych. Zabezpieczenia przedlicznikowe produkowane są jedynie o określonych wielkościach ( 20A, 25 A, 32 A, 40 A, 63A itd). Zabezpieczenie 25A wystąpi przy mocy zapotrzebowanej 14,5 kW jak i 17,2 kW. A opłata przyłączeniowa i później opłaty za moc podczas budowy będą się różniły. Warto więc dobierać moc mimimalną do danych zabezpieczeń.

Po drugie - na czas budowy wystarczy w zupełności zabezpieczenie 25 A (a wtedy płacąc za prad płacimy także za moc zamówioną).

Po trzecie - zawsze można podwyższyć moc zamówioną. Należy jedynie dopłacić opłatę dla Zakładu Energetycznego ( główny składnik kosztów) i wymienić bezpieczniki za ok 30 zł. Instalacja nie powinna wymagać zmian.

Po czwarte - uważam że 18 kW powinno wystarczyć. Policz główne odbiory które w krańcowym przypadku mogą pracować jednocześnie przez okres dłuższy niż 1 godzinę. - kuchnia elektryczna po 3 fajerki + piekarnki ( 8 kW), 2 lodówki (2x 0, 2 kW), oświetlenie (20 x 0, 1 kW), odkurzacz 1 kW, żelazko 1 kW. Daje to razem 12,4 kW. Jeśli jeszcze w międzyczasie włączy się na 10 minut czajnik elektryczny, grzejnik zmywarki itp to zabezpieczenia to spokojnie zniosą. Bezpieczniki i całą instalację można przez pewien czas przeciążać bez szkody. A moim zdaniem takie duże obciążenie wystąpi jedynie gdy zacznie przygotowywać się jakieś większe przyjecie w domu. Inaczej byłoby, gdyby zainstalować jeszcze przepływowe podgrzewacze wody o dużej mocy. Chociaż z praktyki wiem, że przy zabezpieczeniach 32 A da się nalać wannę wody z podgrzewacza 21 kW przy normalnie działającym dużym domu i oborze na wsi ( w oborze pracuje jednocześnie silnik elektryczny 10 kW). Daje to obciążenie chwilowe (15 min) przekraczające 30 kW przy zabezpieczeniach dobranych dla mocy 18 kW.

 

W miom ZE nie można sobie dowolnie dobrać mocy, płaci się za moc maksymalną przy danym, zabezpieczeniu. Wymiana bezpieczników przy przejściu na inną taryfę kosztuje 80zł.

 

Twoje doświadczenia z krótkotrwałym przeciążeniem sieci są obiecujące, ale trudno mi je potwierdzić. Zagotowanie wody w czajniku 2kW na kempingu przy zabezpieczeniu 6A (6A*230V = 1.38kW czyli przekroczenie tylko o 50% w czasie do 2 minut) udawało mi się tylko czasami i to na raty. Zmieniłem czajnik na 900W. Włączenie spawarki pobierającej prąd 18A przy zabezpieczeniu 10A, też mi się nie udało, wywalało natychmiast zabezpieczenia B10 w mojej skrzynce i i C10 przed licznikiem.

 

Myślę, że stare zabezpieczenia miały inną łagodniejszą charakterystykę niż te, które są produkowane teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...