Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kaisai KHC-06RY1-B czy KHC-08RY3-B


Unlimited_PL

Recommended Posts

Cześć. Mam na uwadze dwie dość tanie pompy ciepła Kaisai KHC-06RY1-B (6kW) oraz KHC-08RY3-B (8kW). Obie można dostać w praktycznie tej samej cenie więc jeśli chodzi o koszt zakupu to nie ma to różnicy.

Mój dom to 155m2 powierzchni użytkowej i ogrzewanej. Dom nowy.
Dom na płycie fundamentowej 10cm XPS pod spodem i 15cm po bokach.
18cm EPS pod wylewką na parterze.
22cm grafitowego styropianu na ścianach.
28cm piany PUR pod dachem.
W całości ogrzewanie podłogowe. W łazienkach co 10cm, w pozostałych pomieszczeniach co 15cm.
Temperatura w pomieszczeniach około 23 stopni celsjusza.
Z wyliczeń ze strony cieplo.app wychodzi, że zapotrzebowanie na CO w -20 stopniach celsjusza to 4.5kW. Na CWU to 0,5kW.

Wiem że pompa nie grzeje obu tych rzeczy na raz więc można przyjąć moc maksymalną 4.5kW w -20 stopniach celsjusza.

I teraz mam pytanie. Czy pompa Kaisai 6kW czy 8kW? Sprawdziłem tabelę (https://kaisai.com/pl/files/page_files/73/instrukcja-instalacyjna-arctic-mono-06-16kw-pl-wytyczne-inst-v14-20240717.pdf strona 138 oraz 140) i jeśli chodzi o tą 6kW to temperatura biwalentna wychodzi przy około -13 stopniach, a jeśli chodzi o tą 8kW to wychodzi przy około -21 stopniach.

Tylko czy podane parametry w tej instrukcji dotyczą pracy samej sprężarki czy sprężarki + grzałki? Ktoś się orientuje? Bo gdyby samej sprężarki to chyba lepszym wyborem będzie ta 6kW (mniej taktowania, a jeśli przez parę dni w roku włączy się grzałka by dogrzać dom to nie będzie to za bardzo istotne?), a jeśli są to parametry z grzałką to zostaje tylko wybrać 8kW. Ktoś ma taką wiedzę i wie czy ta tabela dotyczy samej sprężarki czy sprężarki z grzałką?

A może jest coś lepszego na rynku w bardzo podobnych pieniądzach które byłoby idealne dla tego domu?
Gdy przeglądałem inne pompy ciepła to rzuciły mi się w oczy:

1. LG HM0511MR.U44 5kW
2. Panasonic WH-MDC05J3E5 5 kW
3. Daikin Altherma 3 M EDLA04EV3 4kW

Jednak cena jest też 2-3 krotnie większa i zastanawiam się czy jest sens dopłacać. Pozdrawiam

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też tego kaisaia ale nie podłaczony ot taki zapas , na twoim miejscu nie brałbym większej jak 6 kw bo już ona nie zejdzie z mocą poniżej 3kw a więc nawet ta prawdopodobnie ci będzie taktować a co dopiero mocniejsza ,masz dobrze docieplony dom więc ta 6kw powinna być git.  pamiętaj że każda pompa praktycznie na tej samej zasadzie działa więc cudów nie warto oczekiwać jak wydasz 10 tys więcej ,brać jak sprzedają po 6 tys i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem ten wykres wyżej i trochę on wprowadza w błąd. Bo dla -20 stopni celsjusza wykres pokazuje moc dla temperatury wody +45 stopni. Dla 30-35 stopni wody wykres przy -20 stopniach będzie odpowiednio wyższy o około 0,8kW-0,5kW (dla pompy 6kw) oraz odpowiednio wyższy o około 1,2kW-0,8kW (dla pompy 8kW). I to będą wartości nominalne, więc maksymalne będą jeszcze wyższe. Pytanie czy ta tabelka z ich strony www pokazuje moc samej sprężarki czy sprężarki + grzałki.

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Unlimited_PL napisał:

Pytanie czy ta tabelka z ich strony www pokazuje moc samej sprężarki czy sprężarki + grzałki.

Moc samej sprężarki;

Wg; wykresu - temperatura biwalentna dla ;

 - 6kW - to;  -13 C,

 - 8kW - to;   -17 C

Jakiej mocy grzałki???

Jak grube wylewki???

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Andrzej5101 napisał:

Wg; wykresu - temperatura biwalentna dla ;

 - 6kW - to;  -13 C,

 - 8kW - to;   -17 C

 

9 godzin temu, Unlimited_PL napisał:

(https://kaisai.com/pl/files/page_files/73/instrukcja-instalacyjna-arctic-mono-06-16kw-pl-wytyczne-inst-v14-20240717.pdf strona 138 oraz 140) i jeśli chodzi o tą 6kW to temperatura biwalentna wychodzi przy około -13 stopniach, a jeśli chodzi o tą 8kW to wychodzi przy około -21 stopniach.

 

Wg tabeli ze strony www producenta (wykres jest trochę mylący ze względu na to że ktoś przygotował ten wykres dla wielu temperatur wody jednocześnie - bez sensu) - temperatura biwalentna przy temperaturze wody 35 stopni dla:

 - 6kW - to;  -13 C,

 - 8kW - to;   -21 C

Czyli w przypadku 8kW prawdopodobnie grzałka nigdy się nie uruchomi.

I to jest właśnie główny problem do rozważenia:
1. Czy wziąć pompę 8kW która nie załączy prawdopodobnie nigdy grzałki (nie będzie grzania z COP 1), a będzie taktować więcej (czyli zużyje więcej prądu na rozruchy?)
2. Czy wziąć pompę 6kW która prawdopodobnie załączy czasami grzałkę (będzie grzanie z COP 1), a będzie taktować mniej (czyli zużyje mniej prądu na rozruchy?)

Które zło jest bardziej złe? Większe zużycie prądu na grzałkę, czy większe zużycie prądu na taktowanie?
Cena pomp identyczna.

Grzałka w pompie 6kW to 3kW.
Grzałka w pompie 8kw to 3/6/9kW cokolwiek to znaczy? Tak jest w danych technicznych.

Wylewki cementowe: na parterze 6cm, na poddaszu 5cm.

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Andrzej5101 napisał:

Moce tych pomp lecą na pysk w miarę spadku temperatury zewnętrznejkaisai

Tkie same tabelki mi pokazywali w przypadku haiera sęk w tym że ja przez sezon miałem haiera i on z tych tabelek najnormalniej drwił i grzał jak by go te tabelki nie interesowały ,wtedy grzałem tylko 120m2 i przy mnius 19 stopni żero grzałek a w domu ciepło więc do dupy te tabelki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, prokurator napisał:

Tkie same tabelki mi pokazywali w przypadku haiera sęk w tym że ja przez sezon miałem haiera i on z tych tabelek najnormalniej drwił i grzał jak by go te tabelki nie interesowały ,wtedy grzałem tylko 120m2 i przy mnius 19 stopni żero grzałek a w domu ciepło więc do dupy te tabelki .

Bo tę tabelkę ktoś spreparował tak, żeby na pierwszy rzut oka wyglądało (jak to wyraził @Andrzej5101) że moce tych pomp lecą na pysk w miarę spadku temperatury zewnętrznej. Sam tak na początku myślałem, ale gdyby ten wykres był zrobiony tylko dla temperatury wody 35 stopni to byłby dużo łagodniejszy

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile wody w układzie masz?

Aby nie było taktowania to powinno być minimum;

  - dla 8 kW * 20 l/kW  = 160 l

  - dla 6 kW * 20 l/kW  = 120 l

Wg; tych  załączonych  tabelek ;

     - różnica mocy minimalnej dla 0 C/30 C -zasilanie ;

    - dla  PC  8 kW  vs  6 kW  -  to  jakieś   0,3 kW  do 0,5 kW różnicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Andrzej5101 napisał:

Ile wody w układzie masz?

Aby nie było taktowania to powinno być minimum;

  - dla 8 kW * 20 l/kW  = 160 l

  - dla 6 kW * 20 l/kW  = 120 l

Podłogówka około 1250m rurki fi16 ze ścianką 2mm czyli średnica wewnętrzna około 12mm.
Daje to około 140 litrów.
Do tego inne rurki fi25/fi32 20m to dodatkowe 10 litrów. Łącznie około 150 litrów.
Do tego boiler na CWU 150 litrów.

Nie było taktowania w jakiejś konkretnej temperaturze?

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Andrzej5101 napisał:

Wg; tych  załączonych  tabelek ;

     - różnica mocy minimalnej dla 0 C/30 C -zasilanie ;

    - dla  PC  8 kW  vs  6 kW  -  to  jakieś   0,3 kW  do 0,5 kW różnicy

Z tego co patrzę to:

- dla temperatury 0 C/30 C dokładnie 0,62kW różnicy
- dla temperatury 0 C/35 C dokładnie 0,6kW różnicy

 

 

Godzinę temu, Unlimited_PL napisał:

Wg tabeli ze strony www producenta (wykres jest trochę mylący ze względu na to że ktoś przygotował ten wykres dla wielu temperatur wody jednocześnie - bez sensu) - temperatura biwalentna przy temperaturze wody 35 stopni dla:

 - 6kW - to;  -13 C,

 - 8kW - to;   -21 C

Czyli w przypadku 8kW prawdopodobnie grzałka nigdy się nie uruchomi.

I to jest właśnie główny problem do rozważenia:
1. Czy wziąć pompę 8kW która nie załączy prawdopodobnie nigdy grzałki (nie będzie grzania z COP 1), a będzie taktować więcej (czyli zużyje więcej prądu na rozruchy?)
2. Czy wziąć pompę 6kW która prawdopodobnie załączy czasami grzałkę (będzie grzanie z COP 1), a będzie taktować mniej (czyli zużyje mniej prądu na rozruchy?)

Które zło jest bardziej złe? Większe zużycie prądu na grzałkę, czy większe zużycie prądu na taktowanie?
Cena pomp identyczna.

Nadal nie wiem która zużyje mniej energii. Czy to jest już nieistotne i którą bym nie wziął to będzie porównywalne zużycie kwh i porównywalne zużycie się sprężarki?

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Energia cieplna: ~17 048kWh = 62GJ (C.O. + CWU)

EU ≈ 111kWh/m2/rok wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową (C.O + CWU)

Ogrzewanie budynku

9 348kWh = 34GJ projektowe roczne zużycie energii cieplnej na ogrzewanie

Po inżyniersku: energia użytkowa. To przeciętna ilość energii cieplnej, jaką budynek zużyje na ogrzewanie zimą – na podstawie danych pogodowych z lat 1991-2020. Ostatnie zimy są raczej cieplejsze, więc ta wartość nie jest osiągana.

6 656kWh = 24GJ zużycie energii cieplnej na ogrzewanie w sezonie 2022/2023

Prąd w taryfie G11

Edytowane przez Unlimited_PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...