Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Podczepiłem się wczesniej do watku o paroizolacji Rockwoola ale tam dyskusja raczej w innym kierunku zmierza więc jeszcze raz pozwolę sobie przytoczyć kilka moich pytań.

 

Docieplam poddasze wełną w tej chwili, przy aktualnych temp. zewn. w okolicach zera st., przy nieogrzewanym poddaszu.

Zamierzam dac 20 cm welny między jętki (na których mocowana jest na listwach 6 cm. płyta OSB) oraz skosy do wysokości jętek + dodatkowe 5 cm miedzy profile plyt g-k. Patrzac w pionie miedzy profilami a plyta g-k wlasnie miala byc paroizolacja.

 

1. Dawac w tej chwili przy obecnej pogodzie paroizolację czy na razie sama welne zamocowac i poczekac do wiosny z paroizolacja? W tym sezonie poddasze raczej nie bedzie jeszcze ogrzewane - ogrzewac je planuje dopiero od nastepnego sezonu grzewczego. Czy położenie paroizolacji w takim pomieszczeniu nie spowoduje szybkiego zawilgocenia wełny?

 

2. Jeśli dawać paroizolację, to zwykła (b. szczelna) czy jednak droższą ale pewniejszą aktywna paroizolację (np. Corotop lub Marma regulator antykondensacyjny MPF)? O własciwościach obydwu rodzaji paroizolacji sporo czytałem ale mam dylemat praktyczny- który rodzaj będzie lepszy w moich warunkach (nieogrzewane jeszcze poddasze, membrana wysokoparop. Dachova pod blachodachówką, warstwy wełny jak wyżej) żeby uniknąć wilgoci w wełnie, grzybków itd. Oczywiście dogrzewanie jest kwestią kilku m-cy i docelowo temp. wewnątrz bedzie pokojowa, ale nie chciałbym, żeby do tego czasu coś się popsuło z wełna.

 

3. (pytanie bardziej konstrukcyjne) Pod krokwie o wys. 18 cm podbijam listwy o przekroju 3 x 4 cm w celu zachowania szczeliny wentylacyjnej pod membrana dachowa (wiem, ze niby nie trzeba ale strzezonego...). I teraz - czy podłużać krokwie o 3 czy 4 cm? Z punktu widzenia wielkości szczeliny lepiej byłoby o 4 cm, ale wtedy zostaje tylko 3 cm szerokosci listwy podłużnej pod krokwią, do których to listew będzie mocowany ruszt metalowy do sufitów g-k. Czy wystarczą te 3 cm? Czy konstrukcja będzie miała wystarczająca sztywność? Listwy mocuje do krokwii gwoździami samowkrętnymi.

 

4. (dot. pyt. 3) Czy listwy 3 x 4 nabijac mniej więcej po środku szerokości krokwii (szer. 7 cm) czy tez dosuwac do jednego z jej boków? Wtedy jednak pozostanie niewypełniony wełną kanał z jednej strony krokwii. A może później zapełnić go wąskimi pasami wełny o szer. 5 cm? Jak jest praktyczniej?

 

5. Jętki też mają wys. 18 cm, ale nie zamierzam ich dodatkowo podłużac od dołu listwami 3 x 4, poniewaz między nimi a leżącą wyżej płyta OSB jest 6 cm szczelina (spowodowana wysokościa legarka między jętką a płyta OSB). Podbicie listew pod jętki obnizy mi pomieszczenie o kolejne kilka centymetrów, co zdecydowanie nie jest wskazane. Czy w tej sytuacji mogę włozyc między jętki wełnę 20 cm i leciutko ją ścisnac do gr. 18 cm a pod to dac od razu ruszt metalowy g-k i między niego dodatkowe 5 cm wełny?

 

Co zrobilibyscie w mojej sytyacji?

 

pozdr

tomek_2

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/
Udostępnij na innych stronach

ad.1. Wełna pyli, lepiej ją oslonić i nie wdychać dziadostwa.

ad.2. Zależy od kasy. (i na ile jesteś przekonany do nowości). Przy zwykłej szczelnej nic się nie dzieje przy milionach poddaszy. Ta nowa na pewno jest sprawdzona przez producenta i dobra. Czy to nie tylko chwyt marketingowy niestety przekonamy się za parę lat. Nikt za Ciebie nie zdecyduje.

ad.3. Jaka grubość gwoździ. Ważne żeby listwy nie pękały przy wkręcaniu. Jaka ekipa Ci będzie to robiła? Czy jesteś w stanie ich przypilnować przy robocie? Jeżeli nie stosuj system jak najbardziej głupkoodporny. Czyli szerszą stroną.

ad.4. Im mniej powietrza i więcej wypełnień wełną tym lepiej. Szczególnie na krokwiach gdzie będziesz miał miejscowe osłabienie izolacji termicznej. (dużo gorszy współczynnik). Zastrzeżenia takie jak w pkt. 3. Łatwiej się wypełnia tylko z jednej strony.

ad.5. Tu nie za bardzo rozumiem jak to wygląda. Płyta OSB nie przepuszcza wilgoci, jeżeli znajduje się nad wełną musi być szczelina wentylacyjna. I to taka, żeby powietrze miało gdzie wejść i gdzei wyjść. Trudno się mądżyć jak nie bardzo sobie wyobrażam jak to jest.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-543483
Udostępnij na innych stronach

jesli masz komin (np. do kominka) powyżej ocieplenia w tzw. przestrzeni zimnej to go też ociepl bo to miejsce gdzie będzie ci się szybko wychładzać i skraplać para wodna z palonego drewna a potem pojawią się plamy, zacieki itp.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-543490
Udostępnij na innych stronach

Witanko,

ja mam 20 cm wełny, w cześci środkowej strychu ( strych nieogrzewany)przykryte deskami, w lato przykryje resztę , co by nie wdychać świństwa:) dodatkowo położę linoleum. Chce wyeliminować wszelkie "poduszki" powitrzne przy krokwiach bo to jest prawdziwy złodziej ciepła.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-543497
Udostępnij na innych stronach

Czy ja dobrze rozumiem, ze obydwie warstwy ocieplenia chcesz dać równolegle? Jeżeli ukladasz 2 warstwy, to ta druga powinna iść w poprzek pierwszej. Czyli jak między krokwie dasz 20cm welny, to listwy (ruszt pod GK) nadbijać w poprzek i tam kłaść to 5 cm. Wtedy likwidujesz mostki termiczne. Reszty wywodu nie rozumiem :(
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-543797
Udostępnij na innych stronach

Ruszt do g-k w poprzek oczywiscie ale bedzie to mniej wiecej kratownica wiec trudno powiedziec, czy welna pojdzie wzdluz czy w poprzek - i tak i tak, bo znajdzie sie miedzy tymi kratkami (przynajmniej na razie sobie to tak wyobrazam).

Jesli chodzi o OSB nad jetkami - lezy ona dokladnie powyzej jetek i nabita jest na listwy legarowe ulozone bezposrednio na gorze jetek, a stanowi podloge nieuzytkowego trojkata (ktory okazuje sie byc calkiem sporawy i sporo lekkich gratow mozna tam trzymac). Szczelina miedzy welna a OSB rowna jest wysokosci legara czyli 6 cm. Oczywiscie nie ma jej w miejscu mocowania legarow bo cala wysokosc wypelnia w tym miejscu legar.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-544836
Udostępnij na innych stronach

Po wielu poszukiwaniach "dobrego" rozwiązania postanowiłem, że u mnie będzie tak:

wełna między krokwie, na to styropian (prawdopodobnie pióro-wpust) zamiast aktywnej paroizolacji, na to ruszt z listewek mocowany przez styropian do krokwi i na to boazeria panelowa.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/29116-kilka-pyta%C5%84-o-docieplenie-poddasza/#findComment-546220
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...